PDA

View Full Version : Nye regler for ombygging av buss??

Tommy
06-12-2009, 07:23
Flere jeg har snakket med sier at det fra første Januar er nye regler for ombygging av buss når det gjelder endring av antall sitteplasser.
Finner ikke noe om dette noen plass!!

Noen som vet noe om dette, eventuelt med en henvisning til regeltekst

GRIZZLY
08-09-2009, 22:56
Stemmer nok det ja Tommy.

Har akkurat kjøpt meg buss og undersøkte med Biltilsynet anng.omreg til 8seter eller campingbil. (min er pr. idag reg. som 11seter buss) Ved om reg. etter nye regler gjelder krav til innfesting av seter og belter som i nye busser.:shaking::shaking:
Det må dokumenteres at innf. tåler den belastning som kreves. Dette er vanskelig å skaffe på gamle busser. En måte å gjøre det på er å kjøpe skinner og seter med belter fra f.eks Carrus e.l, men dette koster.:pissed:
Fant regelteksten på Lovdata, men husker ikke akkurat hvor.
Jeg velger å kjøre opp på buss. Har CE-lappen fra før, så jeg slipper unna med en 5-6 lapper på dette.

Skal du regge om bussen da?

Tommy
08-13-2009, 21:24
min buss er registrert som campingbil... men greit å vite om jeg vurderer nyere buss....

Betyr det at om man for eks kjøper en 42 setere og skal forandre på dette så må ALLE sitteplassene tilfredsstille kravene til ny buss... også de som ikke forandres på??

Hva kan skje om man kjører en ombygd buss som ikke er godkjent... er det noen som bryr seg??

sven
08-13-2009, 22:25
ergner med at om du blir stoppet og det blir oppdaget skjer det akkurat samme sak som med andre mods som ikke er godkjent..... visning innen en gitt dato, og deretter avskiltingsbegjæring....

det som er idioti om jeg forstår rett her er at man må feste setene med godkjent materiell, men det skrus fortsatt ned i det samme gulvet på samme måten som om man hadde bolta setene "på gamle måten"

GRIZZLY
08-13-2009, 22:49
ergner med at om du blir stoppet og det blir oppdaget skjer det akkurat samme sak som med andre mods som ikke er godkjent..... visning innen en gitt dato, og deretter avskiltingsbegjæring....

det som er idioti om jeg forstår rett her er at man må feste setene med godkjent materiell, men det skrus fortsatt ned i det samme gulvet på samme måten som om man hadde bolta setene "på gamle måten"

Kan sikker bli litt bråk dersom du blir stoppet ja, og treffer på de rette folka.

Anng. nye regler: En ting er at det må brukes godkjent innf.materiale, men det som gjør det hele vanskelig er at det må skaffes dokumentasjon på at det det festes inn i holder dagens krav. Dette kan bli vanskelig på en gammel buss med tregulv på "spinkle stålrammer". Ikke så mange av de gamle påbyggerverkstedene som eksisterer i dag, og de som fortsatt er oppegående vil ikke skrive dokumenter på andre enn sine egne bygg.

KJELLIS
08-13-2009, 23:51
Det må finnes noe regelteks på dette,, er det nok om et gokjent verksted skriver under papirene??