PDA

View Full Version : Stefan's Garage - Designar plasmabord

Freekarn
06-17-2009, 11:55
Då jag gillar att läsa vad andra gör med sina bilar känns det inte mer än rätt att jag visar upp vad jag gör med min egen :)

Bilen i fråga är en Jeep Cherokee 4.0L -90.
som började som alla andra bilar, orginal....
planen var att bygga om för att kunna hantera 35" då jag redan köpt sånna :D
I dagsläget har jag hunnit provköra på en träff men tänkte ändå visa lite vad som är gjort hittills.

Freekarn
06-17-2009, 12:00
det började med att jeepen höjdes fram med hjälp av fjädrar och dämpare jag köpt på biltema, jag mätte ut lämpliga mått på bilen och for sedan iväg och letade efter det som bäst motsvarade dessa. resultatet blev Mercedes fjädrar och Scorpio stötdämtare. För att dessa fjädrar ska passa behövdes nedre fjäderskålar byggas. Jag borrade ett hål genom genomslagsplattan och skruvade skålarna i dessa. i samma veva plockade jag lös skärmbreddarna för att börja kapa lite, rev även ut inredningen då den luktade allt annat än fräsht, jag blir mer och mer förvånad över hur lite rost det är på bilen :)

Freekarn
06-17-2009, 12:11
Så fronten sitter nu ca 3" högre än vad den var innan. det var dags att börja kapa lite :) kapade längs med den yttre kanten där skärmbreddarna suttit och kapade även snitt i plätskarven i hjulhuset för att enkelt kunna vika in den och få lite mer frigång i hjulhuset.. bak är det inte lika lätt att bara kapa, en liten bir in sitter ytter och innerskärm punktsvetsade ihop och detta gör att om man vill kapa förbi detta så måste man svetsa om det, det skulle iofs inte vara något problem med för nuvarande tror jag det räcker med att göra som jag gjorde i framskärmen med snitt och sedan vika in kanten.

Freekarn
06-17-2009, 12:21
det gick ett tag men sedan började det dra ihop sig till träff och då var det dags att sätta fart :)
jag köpte en uppsättning S10 pickupbladfjädrar. Öglorna på det översta blade kapades bort sedan ersattes alla blad förutom det översta cherokeebladet med alla s10 bladen. detta gav en ungefärlig höjning på 4.5-5" då mina orginalblad var rätt slitna. tillverkade nya bladklämmor när jag ändå höll på. Heavy duty modellen :D

När jag ändå var i tagen och höll på så köpte jag en Jeep YJ-95 bakre bromsslang som är ca 8-10cm längre än orginal XJ, helt perfekt :)

Något som jag inte förstår är hur man kan sätta fjäderfästen som sticker ner 10cm nedanför axeln på en terrängbil, blir ju som ankare i skogen. Så jag kapade lös dessa och flyttade upp dom så dom sitter mitt på axeln istället.

nu börjar det likna nått :)

Freekarn
06-17-2009, 12:27
men nu var den ju högre bak än fram så för att kompensera för detta så byggdes distanser liknande budgetboost kitten som finns att köpa, bromsslangarna fram går enkelt att ge lite extra längd genom att flytta fästena neråt och räta ut rören.
I samma veva slipade jag ut lite extra utrymme för undre bärarmana att flexa utåt samt att jag förlängde paralellstaget i väntan på ett nytt justerbart och nu börjar det snart bli dags för provmontering av hjulen

Freekarn
06-17-2009, 12:28
provmontering av hjul :smokin:

Freekarn
06-17-2009, 12:30
och från första träffen :smokin:

knixen
06-17-2009, 13:31
Det der var en tøff cherokee!!! Bra jobba!! :beer::beer:

Rocker
06-17-2009, 14:56
Very Nice:smokin:

Hva sier Bp om ombyggingen da?
Alt er ok eller???

Jeg lurer på å emigrere TILBAKE etter 20 år i moderlandet, etterhvert..
Er drit lei norske BT og idiot-reglene her til lands:shaking:

sivrt
06-17-2009, 21:33
Ble bra den ja.. Velkommen skal du være med ny garasje.. Stå på!:smile:

Freekarn
06-18-2009, 00:17
tack tack för de kommentarerna.

jag tror inte bilprovningen gillar alla ombyggnationerna, vet inte om reglerna här är så mycket bättre än dom i norge tyvärr, är ett h-vete om man ska lyckas få med allt i papperna. Just nu är bilen besiktad och när nästa besiktning kommer så får vi se vad det blir, jag vill iaf kunna köra den på gatan lagligt, allt blir så mycket lättare så :)

Rocker
06-18-2009, 01:04
:smokin:

Freekarn
06-22-2009, 11:44
Har suttit och kollat på 2009 år upplaga av Ladoga Trophy så nu kom ju suget efter en tävlingsbil igen.. trist bar att det ska vara så sinnessjukt dyrt innan jag kan bygga en vettig tävlingsbil. Ingen som är sugen på att donera en uppsättning portalaxlar? 39.5" boggers? en LS motor? :smile: får se till och göra klart de här studierna så man kan börja tjäna lite pengar snart..
HOFS (House Of Flying Spanners) raceblogg finns att läsa här, måste varna dock då den ger ett extremt tävlingssug!! http://forum.flyingspanners.net/index.php?topic=254.0

Freekarn
08-20-2009, 16:20
Jaha, då var det dags för tävling nästa helg och har ju som vanligt en del att fixa innan dess..

1. Vinchfäste
2. Grövre kablar till vinchen
3. Flytta upp generatorn och kasta ut AC'n
4. Vindrutetorkare
5. Kupéfläkt
6. Bälten
7. Extraljus på taket
8. kommer nog på något mer också :)

Har sista tentan på Onsdag, så onsdagkväll, torsdag och fredag har jag på mig, blir väl nattmek som vanligt :shaking:

Har för övrigt köpt en Hilux som jag ska bygga om till tävlingsbil, om någon behöver delar så är det bara att hojta till, det jag ska behålla är delar av ramen, hytten, och styrsnäcka samt ratt.

Tommy
08-20-2009, 17:06
Bilder av den nye luksen da?? og ikke minst planene for den...

Freekarn
08-20-2009, 18:40
Har inte helt bestämmt mig för drivlina än, velar lite mellan en "nyare" 350 med aut eller en BMW/Audi V8 med manuell låda, axlar är inte heller bestämt, antingen portaler eller något i stil med atomic axles, och om jag köper eller bygger portaländar på ett par befintliga axlar har jag heller inte bestämt och om det isf blir kedja eller kugg osv... hjulbas siktar jag på 100" dvs 2.54m. Hoppas på lite diskussioner och ideer härifrån vad det lider :) fick luxen till ett väldigt bra pris då den var utan motor och flak och har redan sålt grejer så den är mer än gratis :D

Freekarn
08-22-2009, 21:47
Har påbörjat arbetet med att flytta upp generatorn och kasta ut AC'n.
Som synes på bilderna så sitter generatorn otroligt dåligt placerad orginal om man ser på det med offroad ögon, på sista bilden syns det hur den blivit "inshimsad" och jag har mätt upp att jag kommer behöva en 196cm lång rem..

Generatorn sitter nu alltså provisoriskt på AC kompressorns plats. några väldigt enkla fästen komme behöva göras men det är i princip inget mer avancerat än ett plattjärn med 2 hål i, kanske en liten böj på det.. men mer om det kommer senare när jag fått tag i lämplig längd på rem, tänkte nämligen ha möjligheten att grovjustera med generatorn och sen spänna det sista med servopumpen.

Freekarn
08-23-2009, 13:58
har börjat med kofångaren lite smått i väntan på att momentum sak öppna imorrn så jag kan åka och handla multirem. målet har varit så liten förlust av frigångsvinkel som möjligt och jag tror det kommer bli bra, översta skivan är i 8mm stål, fästena längs rambenen kommer också bli i 8mm men sen får resten bli 4 eller 5 mm vill ju inte att den ska bli hur tung som helst :)

A-Ball
08-23-2009, 16:09
Flott tråd dette!!! Vil du dele med oss andre hvilke mercedesfjærer du bruker foran?

Freekarn
08-24-2009, 22:43
jodå det kan jag göra :) , det är förstärkta MB123 fjädrar från biltema, jag ska inte säga 100% säkert men jag tror det var det. vad jag har fått erfara av dessa är att dom nog är lite väl hårda, får se hur det blir när winchkofångaren kommer dit.

Det som har hänt idag är att jag har byggt ett generatorfäste och att jag har fått till ena sidans infästning mot ramen.. det är inte kul att borra 13mm hål med handborrmaskin :/

var även och köpte en rem 2030 lång, även den från nån mercedes jag fick hjälp i disken så dom kunde söka på den längd jag ville ha :)

Freekarn
08-26-2009, 18:57
Idag har det blivit winchkofångarbygge hela dagen :)
Har förstärkt de främre fästena med 5mm plåt och byggt resten av kofångaren så gått som klar :) plattan som sitter i bakkant på översidan är till för att inte en trasslad wire ska förstöra mitt roliga då winchen kommer sitta väldigt nära kylaren. tycker den blir ganska bra :smile: ska tillbaka och måla den om en stund så jag slänger kanske upp nån bild med den på plats senare :beer::beer:

nennam
08-27-2009, 21:06
Fin fanger Stefan, gleder meg til å se den ferdig...
:smile:

Freekarn
08-31-2009, 09:56
Här kommer några bilder på den färdiga kofångaren, först är det en bild på den omålad, sen en bil dpå färgen jag använde, en 2 komponents polyuretan färg som egentligen är avsedd för båtar, skulle ge en slitstark yta enligt beskrivningen på burken så jag provade. verkar som det kommer hålla bra. sen 2 bilder på den färdiga fångaren med winch monterad och inkopplad.

Freekarn
08-31-2009, 10:05
Måste ju ge några bevis för att det inte bara är en mallcrawler också :smile:

Freekarn
09-10-2009, 11:35
Till salu om någon skulle vara intresserad.. 30000:- SEK , säljes för att finansiera tävlingsbygget..

3pm
09-16-2009, 20:16
Tjena!

Kul att du också bygger/byggde på Cherokee.
Bytte bort Valpen vi köpte av dig mot en Cherokee också.

Intressant med generatorn. Är det mycket jobb? Från vilken Mercedes kommer remmen ifrån?

Freekarn
09-17-2009, 15:39
vet faktiskt inte vad remmen kommer ifrån, såhär i efterhand så hade jag knallat in på biltema med ett måttband och mätt upp rätt längd, betydligt billigare än mekonomen. Det är ett litet pyssel med och få generatorn att sitta rakt och stabilt men så svårt är det inte..

Så du sålde valpen alltså.. blev du som jag less på att sitta utomhus? jag tycker det är väldigt skönt med tak och dörrar så det var väl därför det blev en cherokee, priset är ju ganska rätt också.

3pm
09-20-2009, 21:42
Ok, tack för svaret.

Nja, det var inget problem, men fuckade till tändningen och fick aldrig det att funka igen (läs okunnighet) och lessnade rejält så vi bytte bort den mot en lite moddad Cherokee. Nuvarande ägare är flera st killar som är bilmekar och dom fixade allt. Den ligger på annons nu.

btw, vi byggde styrservo med 164 snäcka också :)

Freekarn
07-06-2010, 10:44
Det var nån idiot som stal min jeep så nu är jag utan bil igen..

Detta innebär ju att jag måste bygga en ny bil, vad det blir för något är fortfarande lite oklart, jag vill ha något som är gatlegalt, det är steg 1. I sverige kan man regga en bil som ombyggt fordon om man byter hela drivlinan och hjulupphängningen så det är väl den nivån jag siktar på.. eller kanske gå hela vägen och bygga rörchassi och amatörbils regga på en gång.. kommer bli lite tight med tid för det dock..
Är lite sugen på en ny cherokee men det var så fruktansvärt mycket jobb bara för att få plats med 35or utan att det tar i nånstans så jag vet inte..
hade nån ide om en valp med flakmonterad BMW V8 efter att jag sett en FC-170 på top truck challenge.. lite less nu bara efter att ha fått bilen snodd såhär mitt i säsongen :/

Freekarn
07-15-2010, 10:46
Så det blev en -68 Land Rover Serie II till slut.
Mina tankar är att börja orginal renovehahahahahaha, kan inte ens skriva det utan att börja skratta.
Nä men vad jag skulle behöva nu är lite tankar angående drivlina och framför allt motorval.
Bilen är tänkt för vanlig "trail riding" dvs väldigt varierad terräng, allt från rockkrawling till djup lera, bor ju i närheten av boden så all terräng finns tillgänglig :D

Jag har fått en idee om att jag vill hålla bilen så lätt som möjligt för att slippa en sjunka till botten i alla myrar som finns här samtidigt som jag vill ha bra med effekt för att kunna rensa däcken lätt.

Har funderat lite på Volvos alu-turbo-femmor, lätta och fina men ska vara ganska trötta på låga varv?

Rover v8, egentligen inte ens bra på nånting förutom att dom är lätta och har 8 cylindrar..

Cheva 350, billig men tung, har kikat lite på LS motorerna och då börjar dom bli lite lämpligare men då sticker priset iväg istället och jag studerar fortfarande så..

Diesel motorer har jag också kikat på, t.ex 1.9 tdi, då är jag mer fundersam på hur det går rent effektmässigt..

Ja ni ser ju, tankar och ideer på dessa eller andra motorer och transmissioner är mycket välkommna :)

Freekarn
07-15-2010, 21:25
En bild på nya bilen då iaf :)

Åsa-nisse
07-16-2010, 06:25
Så det blev en -68 Land Rover Serie II till slut.
Mina tankar är att börja orginal renovehahahahahaha, kan inte ens skriva det utan att börja skratta.
Nä men vad jag skulle behöva nu är lite tankar angående drivlina och framför allt motorval.
Bilen är tänkt för vanlig "trail riding" dvs väldigt varierad terräng, allt från rockkrawling till djup lera, bor ju i närheten av boden så all terräng finns tillgänglig :D

Jag har fått en idee om att jag vill hålla bilen så lätt som möjligt för att slippa en sjunka till botten i alla myrar som finns här samtidigt som jag vill ha bra med effekt för att kunna rensa däcken lätt.

Har funderat lite på Volvos alu-turbo-femmor, lätta och fina men ska vara ganska trötta på låga varv?

Rover v8, egentligen inte ens bra på nånting förutom att dom är lätta och har 8 cylindrar..

Cheva 350, billig men tung, har kikat lite på LS motorerna och då börjar dom bli lite lämpligare men då sticker priset iväg istället och jag studerar fortfarande så..

Diesel motorer har jag också kikat på, t.ex 1.9 tdi, då är jag mer fundersam på hur det går rent effektmässigt..

Ja ni ser ju, tankar och ideer på dessa eller andra motorer och transmissioner är mycket välkommna :)

Volvo Turbo 5:an är väl inte så trött på låga varv - jag har kört en del med min i skogen och har inte upplevt att effekt har saknats på låga varv.

Sitter ju tomgångsmotor på motorn med så har du manuell så är det ju bara att släppa upp kopplingen och åka.

5oZWbsNtac8

Och en bit in i denna filmen så är jag med.
Et8AYRdxths

Freekarn
07-16-2010, 23:07
Det är lite p.g.a calvinator som jag kikar på alufemmor :)
Får jag fråga ungefär hur mycket pengar du har i din motor just nu? inga exakta siffror men ca..
Har kikat runt lite och det verkar svårt att slå jänkarna när det gäller effekt/kr..
Men en alufemma är ju attraktivare p.g.a vikten

Åsa-nisse
07-18-2010, 17:00
Det är lite p.g.a calvinator som jag kikar på alufemmor :)
Får jag fråga ungefär hur mycket pengar du har i din motor just nu? inga exakta siffror men ca..
Har kikat runt lite och det verkar svårt att slå jänkarna när det gäller effekt/kr..
Men en alufemma är ju attraktivare p.g.a vikten

34000:- har jag lagt på motorn men då har jag köpt rätt mycket nytt och inte letat begagnat, borde gå att komma undan med 15000:- med lite flyt och om man skiter i att porta toppen och byta kamaxlar.

Freekarn
07-20-2010, 22:09
Det är ju faktiskt rimliga pengar och tack för svaren :)
Jag tror däremot att en V8 är mer lämpad för den typ av körning som jag kommer göra (tänk ladoga/lapland trophy), för mellan 15 och 20000 så verkar det inte omöjligt att helrenovera samt ta ut mellan 400 och 450hk ur en 350 som sugmotor.. det är ju en klump att ha fram i bilen men det visar sig om det är värt det eller inte..

jag ifrågasätter inte ditt val eller så jonas men hur kommer det sig att du valde en volvofemma framför en v8? de flesta andra verkar ju köra v8or, eller var det kanske just därför :)

Åsa-nisse
07-21-2010, 09:28
Det är ju faktiskt rimliga pengar och tack för svaren :)
Jag tror däremot att en V8 är mer lämpad för den typ av körning som jag kommer göra (tänk ladoga/lapland trophy), för mellan 15 och 20000 så verkar det inte omöjligt att helrenovera samt ta ut mellan 400 och 450hk ur en 350 som sugmotor.. det är ju en klump att ha fram i bilen men det visar sig om det är värt det eller inte..

jag ifrågasätter inte ditt val eller så jonas men hur kommer det sig att du valde en volvofemma framför en v8? de flesta andra verkar ju köra v8or, eller var det kanske just därför :)

Det var nog kanske lite därför......

Jag åkte med 2,6liters Volvo B23 sugmotor innan dess och ville ha mera effekt och helst turbo och min bil hade nog gått sönder mycket med V8 och så då blev det T5 och så tycker jag att det är lite viktigt med en lätt bil då det är lättare att frakta runt på den. En annan fördel att åka en sån motor är att driftsäkerheten är rätt hög, har bytt 2 givare till motorn och olja - enda servicen på 7år annars har den bara fungerat.

skogsvild
07-21-2010, 15:47
Det var nog kanske lite därför......

Jag åkte med 2,6liters Volvo B23 sugmotor innan dess och ville ha mera effekt och helst turbo och min bil hade nog gått sönder mycket med V8 och så då blev det T5 och så tycker jag att det är lite viktigt med en lätt bil då det är lättare att frakta runt på den. En annan fördel att åka en sån motor är att driftsäkerheten är rätt hög, har bytt 2 givare till motorn och olja - enda servicen på 7år annars har den bara fungerat.

vad kör du med för växellåda??

Vad jag har hört passar m90 lådan direkt på 850 motorn men mitt problem är att m90 lådan ser så jävla bred ut.

Åsa-nisse
07-26-2010, 12:55
vad kör du med för växellåda??

Vad jag har hört passar m90 lådan direkt på 850 motorn men mitt problem är att m90 lådan ser så jävla bred ut.

M90 passar rakt på om den suttit på en 960 2,5L.

Jag själv åker Volvo M45 och det håller rätt vettigt, har bara rasat 2st och det har varit när jag missat en växel.

Freekarn
07-27-2010, 11:21
Har kommit fram till att ett plasmabord skulle vara bra och ha :)
sitter och designar ett med 2x1m arbetsyta då det finns plåtar i de flesta tjocklekar med den dimensionen, om någon har några tips eller ideer så tas dom tacksamt emot :)

just nu siktar jag på remdrift av x och y axeln, har inte riktigt beslutat mig för Z axeln än. linjärstyrningen tänkte jag använda V-spårlager med tillhörande skenor, ramen runt bordet blir av 100x100x4 eller 6mm.
För dom som inte vet vad ett plasmabord är så är det ett sånt här, lite bilder på designen kommer när jag caddat klart :)

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XARu4bLXZnM&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XARu4bLXZnM&amp;hl=sv_SE&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Freekarn
07-31-2010, 16:32
Långt ifrån färdigcaddat men principen framgår