PDA

View Full Version : Trafikkulykke på Hamresanden

status
06-20-2009, 11:04
Ser ut som offroad bil mindre i byen.

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article678187.ece

Bergum
06-20-2009, 11:11
http://www.fvn.no/multimedia/archive/00451/innside802_451525m.jpg

KRISTIANSAND: - Det har vært to kjøretøy involvert i en ulykke på Topdalsveien, cirka 200 meter etter bensinstasjonen på Hamresanden. Den ene bilen havnet på taket i grøfta, sier operasjonsleder Vidar Neset ved Agder politidistrikt, til fvn.no.

En 36 år gammel mann satt i en av bilene og ei 28 år gammel dame fra Kristiansand satt i den andre.

- Det skal heldigvis ikke være snakk om alvorlige skader. Kvinnen ble brakt til legevakt for sjekk, sier Neset.

Bilene skal først ha kollidert før den ene bilen altså havnet på taket i grøfta.

Politiet fikk medling om ulykken fra AMK klokken 00.46.

http://www.fvn.no/multimedia/archive/00451/ul_hamre468_451526a.jpg

Legg merke til gummien på bildøra....

Jan
06-20-2009, 11:29
Håper det går bra med de involverte, en kort Y60 mindre ihvertfall

knut e
06-20-2009, 11:50
håper det går bra med folket, patrolen er jo blitt litt flat i taket, men ingen alvorlige skader står det, men over til dagens frustrasjon, hvordan kan virkelig biltilsynet påstå at veltbur i en bil er trafikkfarlig?

kj-gerilja`n
06-20-2009, 14:33
den patrolen tilhører en fra nissan 4x4 i kristiansand....:(:(

4x4Norway
06-20-2009, 14:49
Heldigvis er våre gode venner og nissan4x4.no medlemmer i god forfatning etter rundvelten,
Tiltross for et kjempeforsøk på unnamuvrering ble de likevel påkjørt, og mistet deretter kontrollen på bilen.
Veldig trist hendelse dette for alle innvolverte, men heldigvis gikk det godt med våre gode venner.ThefingerThefinger
Nå er det jo altid noen som har mye å si når det er 4x4 biler innblandet. men i dette tilfellet gjorde 4x4 gutta alt de kunne for å unngå en meget alvårlig front kolisjon, som muligens ville fåt et mye alvorligere utfall.
Derfor synes jeg disse gutta bør ha ros for sin raske unnamanøver og oppmerksomhet.
Mvh Roger Brekke]

knixen
06-20-2009, 15:38
Bur er uforsvarlig fordi det endrer bilens deformasjonssoner, samt at du må ha hjelm på deg for å ikke bli skadet av et evt treff med buret... i kombinasjon med 4 punksstoler.

Dette er egentlig en litt intr sak, da spørsmålet rundt ombygde biler i kollisjon med en vanlig bil ofte har kommet opp i godkjenningsproblematikk og skyldspørsmål.

Godt det gikk bra med alle parter! :smile:

eriknor
06-20-2009, 15:47
her blir det nok ikke spørsmål om skylddeling, bilen som kom i mot var langt over i motsatt kjørefelt.

kj-gerilja`n
06-20-2009, 16:19
[QUOTE=knixen;155033]Bur er uforsvarlig fordi det endrer bilens deformasjonssoner, samt at du må ha hjelm på deg for å ikke bli skadet av et evt treff med buret... i kombinasjon med 4 punksstoler.

skal ikke si jeg har veldig god peiling på dette men jeg mener nå at en bil er tryggere med bur og kan ikke si jeg kan skjønne når du skal treffe buret med hode.. da er vell enten buret feil bygget eller så kjører du uten belte... da er du vell like langt med eller uten bur.. :shaking:???? er mulig jeg tar helt feil men det er i allefall min mening...:smokin:

Kaare
06-20-2009, 17:23
Slutt å diskuter. Hele greia er bare tragisk. Bra det gikk godt med alle. En bil er bare en haug med stål når det kommer til stykket...

linda marie
06-20-2009, 17:43
[quote=knixen;155033]Bur er uforsvarlig fordi det endrer bilens deformasjonssoner, samt at du må ha hjelm på deg for å ikke bli skadet av et evt treff med buret... i kombinasjon med 4 punksstoler.

skal ikke si jeg har veldig god peiling på dette men jeg mener nå at en bil er tryggere med bur og kan ikke si jeg kan skjønne når du skal treffe buret med hode.. da er vell enten buret feil bygget eller så kjører du uten belte... da er du vell like langt med eller uten bur.. :shaking:???? er mulig jeg tar helt feil men det er i allefall min mening...:smokin:

Nå er det vel forskjell på bur i en bil som skal på veien og en trial bygget bil. Har selv dunket meg kraftig i trialbilen vår. Og det buret er helt etter forskriftene.

Blesvik
06-20-2009, 23:26
En 4x4 mindre i Arendal også...
http://www.agderposten.no/article/20090620/LOKAL8/901426916/1004/ABONNEMENT

knixen
06-20-2009, 23:57
[QUOTE=knixen;155033]Bur er uforsvarlig fordi det endrer bilens deformasjonssoner, samt at du må ha hjelm på deg for å ikke bli skadet av et evt treff med buret... i kombinasjon med 4 punksstoler.

Det er ikke min mening, men begrunnelsen til biltilsynet på hvorfor det ikke godkjennes bur i bil. I en kollisjon så ønsker man at bilen tar opp energien gjennom at den deformeres slik at kroppen blir utsatt for minst mulig. Ved å forsterke bilens konstruksjon med et bur så vil bilen bli stivere og deformasjonsegenskapene vil endre seg slik at kroppen vil bli mer utsatt. Nå kan det jo selvsagt diskuteres hvorvidt de store 4wd bilene våre med rammekonstruksjoner i det hele tatt har deformasjonssoner verdt å snakke om. Men det er ihvertfall deres begrunnelse. En annen begrunnelse er at ved vanlig 3punkts belte så har kroppen nok rom for bevegelse til å kunne treffe buret og at en mindre kollisjon vil kunne føre til større skader siden man treffer noe så hardt. Det er en grunn til at airbagen kom:wink_animate: Ved bruk av 4 punkts belte i kombinasjon med hjelm så er det noe annet... men hvor mange gidder å ta på seg hjelmen for å kjøre biltur???

4x4Norway
06-21-2009, 01:16
Det kan jo bygges utvendig bur også da, det er jo ikke så lett å dunke hode i Thefinger om man ikke er på utsiden da:smile: men der starter vel nesteproblem sikkert. at noen som blir påkjørt kan få skade av dette.
Og sån vil det vel fortsette :idea:
Er bare kjempeglad for at det gikk såpas greit med disse gutta våre. De lever og har det relativt bra, men juling har de fått.

kj-gerilja`n
06-23-2009, 22:24
http://nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=1120&start=315

sånn ser den ut nå....:(

Kaare
06-23-2009, 23:33
http://nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=25&t=1120&start=315

sånn ser den ut nå....:(

Men imponerende hvor bra det gikk tross alt. Riktig som det sies: Selen er viktig og heller ikke dumt å feste løse gjenstander i bilen. Var selv med på en real avkjøring etter unnamanøver for elg for mange år siden i en Mondeo. Vi lå også på taket med knust bil. Plukka ned 3 unger som hang fast i barnesetene sine. eneste skaden var fruen som ble truffet av ståltermosen. Utrolig og noe å tenke på.