PDA

View Full Version : Arendal Offroad klubb og 2010?!?

toresailor
07-07-2009, 11:34
Hei folkens. sommeren er godt i gang hjemme, og det er nå en liten pause i arrangemangene. Vi har en liten pust i bakken før vi starter opp igjen. Men det nærmer seg også 1 september, og søknadsfrist for neste års Norgescup runder.

Har fått veldig mye vekslende tilbakemeldinger fra medlemene, og fra NBF på vår gjennomføring av løp til nå i år. Hva er vi intressert i å arrangere til neste år? vil vi søke på 1 eller 2 runder i NC ? Vil vi søke på runder i NC? Hva med Sørlandscup, skal vi arrangere til neste år? Det har også stått litt om NM, er det noe vi har lyst til?

Vi trenger litt tilbakemeldinger fra dere, våre medlemmer på hva som er av interesse. Vi er helt avhengige av at alle medlemmer er med å hjelper til når vi skal arrangere noe, og det er derfor viktig at folk tenker igjennom dette og jeg vil gjerne ha noen synspunkter her på forummet, men tar også gjerne mail eller PM om det er enklere.

Vi skulle hatt et medlemsmøte før 1 september, men kan se ut som det passer dårlig i begynnelsen av august. Men noe skal vi vel få til..

Venter spent på synspunkter fra dere alle sammen.

Ove
07-07-2009, 15:49
Har fått veldig mye vekslende tilbakemeldinger fra medlemene, og fra NBF på vår gjennomføring av løp til nå i år.

Sikkert ikke den rette plassen å ta det opp ..... men på den andre siden kan vel dette ikke regnes som noen sensitive hemligheter .
Og hvis det heller ikke blir noen ordentlig møte før fristen .....

Hva går de tilbakemeldingene ut på , både fra medlemmer og NBF ?

toresailor
07-08-2009, 12:02
Hei Ove,

Skulle kansje vært litt mere presis i hva jeg skrev. Når det gjelder tilbakemeldinger fra medlemmer så går det stort sett på arbeidsmengden for dem som er i "staben" som arrangerer. Der skulle vi nok vært enda flinkere til å få tak i folk til å hjelpe til.. men er veldig ofte andre ting som skjer og folk må da prioritere. Det skjønner jeg veldig godt.. Dette er hobby og familie og slike ting går forran.
Resultatet er og blir det sammen at det blir vanskligere og vanskligere å få tak i folk til å hjelpe. Intet nytt det heller.

Når det gjelder tilbakemeldinger fra deltagere så har det nesten uten unntak vært positive tilbakemeldinger.. iallefall til meg, og det som andre har tatt med til møtene. Det som kommer av andre ting er sånn vi lærer av.

Når det gjelder tilbake melding fra NBF, så har vi fortsatt rom for forbedringer på våre arrangemanger.. spesielt når det gjelder innbydelser, organisering, og sekreteriat. Her må vi bare bli flinkere, kansje flinkere til å spørre om hjelp til dette og

Jeg er som dere alle vet borte halve året, og det gjør at resten av styret, og spes nestformann får mye ekstra arbeid. Men jeg er veldig gla for den jobben de alle har gjortm og fortsetter å gjøre.

I tillegg så har vi hele SC selv også denne sesongen. Svarstad var jo location for de to siste rundene, men det ble igjen NMK Arendal som måtte stå som arrangør iallefall på papiret. Og evalueringa på denne helga venter jeg fortsatt på.

Håper dette gav deg noen svar når det gjelder tilbakemeldinger..

Når det gjelder Møte før 1 september, så håper jeg vi kan få det til.. noen forslag til datoer?? Tar gjerne imot forslag til hva vi evnt skal søke på til neste år her også.. Er en god del av medlemmene i klubben vår som er brukere av forumet. Til de andre må vi bare prøve å formidle en dato når vi finner det.

toresailor
07-11-2009, 13:25
Hei folkens.

Ser det er mange inne å leser her, men veldig få som vil skrive noe.. ??

Tar gjerne kommentarer fra andre enn medlemmer også!

Noen som har noen synspunkter på løpene vi arrangerer, liker-- liker ikke?!?
Noe som frister å komme å kjøre i år, eller til neste år?

Vet mange har sommerferie, og ikke er så mye på nett, selv skal jeg snart på ferie.. får vel ikke så mye tid til å på nett da.. men vi får se.

Ha en fortsatt god helg folkens

extremetoy
07-11-2009, 16:36
Er kjempe fornøynd med de arr dere har. Håper virkelig dere søker om NM!

Severin
07-12-2009, 23:50
Kanskje vi får gå igjennom friperioder for enkelte..
Det er igrunn tidspunkt og skiftende regelverk som er problemet, ikke arrangementa og måten de gjennomføres på. Jeg kommer neppe til å reise langt, så for meg er det viktig at vi får en del løp i nærheten.

Ove
07-14-2009, 20:28
Siden det etterspørres innspill , har jeg en kommentar og et lite tankeeksperiment....

På de 4 årene jeg har deltatt , ser jeg at der er blitt en forandring i klubben .
Nå er det desverre blitt mer "klikker" , og ikke så innkluderende som det var før.
Mer baksnakking , missnøye og kameratskapet er ikke like sterkt som var før.

Mye av dette tror jeg skyldes den arbeidsmengde og stress dette medfører å arrangere løpshelger ,
og økende missnøye om at ikke alle bidrar like mye - eller noe i det hele tatt !

Tror at det beste som kunne hende - hvis det da lar seg realisere -
er at AOK sluttet helt å arrangere løp .

AOK burde kanskje bare være en sportsklubb , og ikke en arrangørklubb , men være en samlende enhet
her i distriktet for de med interesse for 4x4 og annet motorisert ferdsel i terreng .

Så kunne det kanskje trylles fram en kommersiell aktør som arrangerte løpene , og som også satt
igjen med overskuddet etter slike helger - også kiosksalget !

AOK trengte da strengt tatt ikke mer inntekter enn det kontigentene innbringer , da klubben heller
da ikke ville ha store utgifter .

Vet at tilsvarende har blitt prøvet tidligere - men det ligger mange år tilbake i tid , og mye
har forandret seg siden da .

En tanke ..... ?

Linda
07-14-2009, 22:40
Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg borti denne saken, men :smile: klarer ikke helt å la være etter innlegget ditt Ove.

AOK er Norges største offroad klubb! Dere har i alle de årene vi har kjørt, arrangert flotte, artige treff enten det gjelder Nc ellerSc. Vi har alltid følt oss velkommen hos dere og har hatt mange turer over fjellet, ikke bare pga konkurransene men også pga det sosiale!:beer:

De siste årene eller året spesielt har også flere klubber, inkludert vår egen også kastet seg på karusellen og arrangert løp. Vi har reist land og strand rundt fra Risør i sør til Oppdal i nord. Moro....men det koster. Ikke alle har de resursene som trengs for å bli med på alt, alle steder om en aldri så mye vil:smokin:. Nettopp fordi dere er største klubb, er det også dere som har de største mulighetene når det gjelder å få flest deltagere på treff. Referer her til årets Nc runder. Tror ikke mange slår dere på antall deltagere:smile:

Jeg håper inderlig at dere fortsetter å arrangere treff! Ser du(Ove) snakker litt om baksnakking og klikker...Det er vel egentlig et "luksusproblem" For å baksnakke , må der være flere medlemmer som gjerne har forskjellige tanker og ideer. Noe grunner sikkert i misunnelse men helt alvorlig...Dette kan da ikke stoppe Norges største offroadklubb fra å arrangere treff/løp???:shaking:

Jeg håper dere søker om minst to runder av Nc og Sc i 2010! Kanskje noen av de "nye" og litt mindre klubbene kan få NM runden og tenk kor kjekt det hadde vært om vi ALLE sammen kunne dradd lasset slik at vi får det sosialt- moro og kanskje om vi er heldige...noen vinner en konkurranse eller to:smile::smile:

Dette er bare mine tanker, sikkert ikke rett alt sammen men likevel:wink_animate:

Ove
07-14-2009, 23:46
Tror nok jeg har alle i klubben med meg når jeg sier at slike ord varmer Linda :smile:

Jeg mener ikke at AOK skal trekke seg helt ut , uansett vil det må foregå i AOK/NMK Arendal's regi - hvertfall at vi må foreta en form for kvalitetssikring .

Men det jeg ser for meg er at aktive utøvere med sine støttegrupper kan konsentrere seg om det sportslige , og det sosiale rundt disse rundene , og andre ta seg av selve arrangementet .

Og når jeg mener andre , mener jeg ikke de støttemedlemmene som står på frivillig i dag , men andre som kan ta seg betalt for dette .

Men betalt på en måte som ikke AOK står som noen garantist , men arrangementet i seg selv må finansiere .

Faktisk kan noe så enkelt som feks et idrettslag klare å gjennomføre dette , etter en grundig gjennomgang av alle plikter og gjøremål .

Da ville en kanskje få et oppsving i annonseringen i dagspresse , flere publikummere som betaler for inngang , og en økt rekrutering til sporten .

Men om slikt lar seg realisere .... :question:

Tommy
07-15-2009, 06:22
Jeg og Jan Gunnar sto som kommersielle aktører i 4 år og hadde da alle arrangementene til AOK samt endel andre klubber i et par år hadde vi ansvaret for ALLE NC rundene, jeg liker å kalle dette biltrialens storhetstid, vi investerte masse og tjente stort sett penger på hvert treff, ikke så mye at man på noen måte kunne leve av det men dog...
Så det funker det selv om jeg tror timelønna blir skral...

Ove er nok inne på noe vesentlig og det er mange farbare veier å gå for å få dette til, men om det er mulig lengre... nei det vet jeg sannelig ikke.

Jeg ser frem til møtet, jeg har som vanlig mange ideer, som er foreslått tidligere, man kan jo for eksempel la grupper med førere stå ansvarlig for hvert sitt treff, fortjenesten kan de beholde som spons....
Dette ble senest gjort for 2 år siden under trialen på Jamboreen... da fikk alle førerne som var innvolvert nesten 2000 kr i reisekassen til Eurotrial som da var i San Marino....
så dette er foreslått før, og alle er enig i at det er en god ide... men viser seg å være vanskelig å gjennomføre...
Vi får rett og slett se..

nico
07-18-2009, 16:17
.....
Siden det etterspørres innspill , har jeg en kommentar og et lite tankeeksperiment....

På de 4 årene jeg har deltatt , ser jeg at der er blitt en forandring i klubben .
Nå er det desverre blitt mer "klikker" , og ikke så innkluderende som det var før.

Mye av dette tror jeg skyldes den arbeidsmengde og stress dette medfører å arrangere løpshelger ,
og økende missnøye om at ikke alle bidrar like mye - eller noe i det hele tatt !

Tror at det beste som kunne hende - hvis det da lar seg realisere -
er at AOK sluttet helt å arrangere løp .

AOK burde kanskje bare være en sportsklubb , og ikke en arrangørklubb , men være en samlende enhet
her i distriktet for de med interesse for 4x4 og annet motorisert ferdsel i terreng .

Så kunne det kanskje trylles fram en kommersiell aktør som arrangerte løpene , og som også satt
igjen med overskuddet etter slike helger - også kiosksalget !

AOK trengte da strengt tatt ikke mer inntekter enn det kontigentene innbringer , da klubben heller
da ikke ville ha store utgifter .

Vet at tilsvarende har blitt prøvet tidligere - men det ligger mange år tilbake i tid , og mye
har forandret seg siden da .

En tanke ..... ?

toresailor
07-19-2009, 21:35
Hei igjen,

Takker for fine ord Linda. Vi har mange medlemmer, og å vente at alle er enige hele tiden er vel å håpe på det umulige :-P Det som er viktig er at folk kan ta opp problemer og bli ferdig med dem når de kommer.

Når det gjelder klikker så har jeg enda til gode å bli vist bort, eller å ikke føle meg velkommen når jeg har gått bort til ett telt eller en buss :smokin:

Jeg regner så absolutt med at det blir arrangert flere helger av NMK Arendal Offroad til neste år også.. Men jeg vil gjerne ha litt flere på banen når det gjelder hva vi skal søke på og hva vi skal prøve å arrangere til neste år..

Når det gjelder SC så håper jeg også at det blir full runde til neste år også.. Vi har nesten like mange deltakere på SC som på NC og det sier jo litt om hvor vi setter pris på denne cupen også..

Godt å se at det ble litt liv i denne tråden, og håper flere tar del i den.
Alle som har noe på hjertet må gjerne skrive noen ord :-)

jangunnar
07-20-2009, 09:40
Jeg tror klubben må starte litt fra begynnelsen igjen jeg.
AOK er blitt en arrangørklubb som har fått til noen av de flotteste treff og konkurranser i europa. Å hvordan har vi klart det? Vi var en hel haug med ildsjeler som elsket å kjøre i skogen, vi var en fast gjeng som gjorde så mye mer enn bare å arrangere løp. Det var ofte frikjøringer der også de som ikke hadde bil fikk prøve seg, de kunne sitte på og mange fikk lov å prøve bilene til de som hadde bil. Vi dro rundt i garasjene å tittet å hjalp hverandre med de forskjellige byggene. Alt i AOK dreide seg om så MYE mer enn neste løp som skulle arrangeres. Nå er det blitt mer en jobb som skal gjøres føler jeg, førerene krever mer, det er blitt "alvorlig", nåde den dommeren som gjør en feil, eller den løpsleder som ikke har gjort jobben sin.
Arendal Offroad Klubb trenger den stammen tilbake for å kunne arrangere noe som helst, da mener jeg ikke de samme menneskene som holdt på for 10-15 år siden men resepten tror jeg er lik.
Få folk tilbake til medlemsmøtene, tilbake på frikjøringene, inkluder alle interesserte, store og små.Ikke bare Konkurranseførere.Ikke minst få tilbake publikum, det var der vi hentet funksjonærer i begynnelsen. Vi hadde tilogmed fullt av tilskuere på vanlige sosiale frikjøringskvelder midt i uka. Hvor er publikum blitt av nå? Bygg opp igjen den gleden det var å "bare" være støttemedlem. Der det store høydepunktet var 1.Onsdag i måneden når ALLE offroadinteresserte samlet seg i kjellerstua til Finn Larsen ute i Rægeviga eller på Sjøloftet når vi vokste utav kjellerstua.
Slik det er nå så har vi en Kjempestamme av proffesjonelle førere som lever å ånder for konkurransene ,Hipp Hurra for det, men de folkene som i en årrekke har slitt og strevd for å hjelpe til å arrangere begynner å bli slitne å har altfor lite glede igjen av å arrangere da det ikke skjer noe utenom konkurransene der de står å sliter å jobber.
Det er ikke så mange folkene som trengs, men det må være gøy å være med, det må være en glede å holde på med,og de som gidder å stå i pølsekiosken, gidder å kjøre redningstraktor, gidder å dømme,gidder å snakke i mikrofonen gidder å lage folkefest for kjørere og tilskuere må tas vare på å bli satt pris på.
Jeg tror at AOK trenger en liten pust i bakken fra de store arrangementene å ta samling i bunnen. Rekrutere nye friske medhjelpere til arrangementene. Ta et hvileår fra NC og SC og kanskje kun fokusere på et sommertreff/Klubbmesterskap med fokus på det sosiale og frikjøring for Offroadere fra 0-100år.

Bare noen tanker fra en sliten "gammel" avdanka offroader Thefinger

Tommy
07-20-2009, 11:24
Jeg er veldig enig med Jan Gunnar... vi har holdt et vannvittig trøkk i mange år... kanskje på tide med en pust i bakken, finne tilbake til røttene...

Ove
07-20-2009, 11:41
Tror det er litt farlig å kutte helt , veien tilbake blir da mye tyngre .

Men å prøve en nedtrapping for kommende sesong hadde kanskje vært tingen - feks en helg med klubbmesterskap+SC-runde og en helg med dbl SC-runde .

Vi må vel klare å finne 1-2 klubber som kan ta SC-runde også ?

Hvis den nystartede klubben i Krsand får større innpass på Evjemoen , hadde det kanskje vært en ide med litt tettere samarbeid ?
De kunne ha stilt med alt mannskap og sørge for adm av dette , og vi kunne ha stilt med noen som bar de rette brikkene ?

Tommy
07-20-2009, 11:43
Sørlandscupen krever lite resurser og er vel endel av røttene, men alle 5 rundene blir for mye....

jangunnar
07-20-2009, 13:54

Men å prøve en nedtrapping for kommende sesong hadde kanskje vært tingen - feks en helg med klubbmesterskap+SC-runde og en helg med dbl SC-runde .

Hvis den nystartede klubben i Krsand får større innpass på Evjemoen , hadde det kanskje vært en ide med litt tettere samarbeid ?
De kunne ha stilt med alt mannskap og sørge for adm av dette , og vi kunne ha stilt med noen som bar de rette brikkene ?

Det er vel ikke nok brikker/funksjonærer igjen i AOK til at du kan love de bort til andre klubber også Ove. Konkurranser er endel av AOK, men det må gjøres noe med funksjonærproblemet før det er grunnlag for å melde inn noe som helst neste år mener jeg.

Det som hadde vært morsomt å se var en oversikt over de reelle funksjonærene som fantes til rådighet i AOK.

Man bør også ta en ny diskusjon på hvordan et treff i AOK regi bør gjennomføres. Jeg mener alle konkurranser bør ha masse forhåndspublisitet, plakater o.l (Mange timers arbeid og km) Mye publikum (Inngangsvakter+sikkerhetsutfordringer), Lydanlegg og speaker er en nødvendighet for å få oppdatert publikum, Sekreteriat, sikkerhet,teknisk, hjelpemannskap, flere dommere (Her begynner det å bli virkelig tynt)+++++ Alt dette krever en betydelig større funksjonærstab enn hva som er tilfelle idag.
Vi har jo fått til dette med dagens stab også men da løper man jo som et piska skinn og alt blir mer på lykke og fromme og en hel del flaks involvert.
Ikke er det spesielt hyggelig heller, kan bare snakke for meg selv, men det gir meg ingenting lenger annet enn bekymringer,håravfall å såre bein hehe....Thefinger

supersvein
07-20-2009, 14:41
Det er vel ikke nok brikker/funksjonærer igjen i AOK til at du kan love de bort til andre klubber også Ove. Konkurranser er endel av AOK, men det må gjøres noe med funksjonærproblemet før det er grunnlag for å melde inn noe som helst neste år mener jeg.

Det som hadde vært morsomt å se var en oversikt over de reelle funksjonærene som fantes til rådighet i AOK.

Man bør også ta en ny diskusjon på hvordan et treff i AOK regi bør gjennomføres. Jeg mener alle konkurranser bør ha masse forhåndspublisitet, plakater o.l (Mange timers arbeid og km) Mye publikum (Inngangsvakter+sikkerhetsutfordringer), Lydanlegg og speaker er en nødvendighet for å få oppdatert publikum, Sekreteriat, sikkerhet,teknisk, hjelpemannskap, flere dommere (Her begynner det å bli virkelig tynt)+++++ Alt dette krever en betydelig større funksjonærstab enn hva som er tilfelle idag.
Vi har jo fått til dette med dagens stab også men da løper man jo som et piska skinn og alt blir mer på lykke og fromme og en hel del flaks involvert.
Ikke er det spesielt hyggelig heller, kan bare snakke for meg selv, men det gir meg ingenting lenger annet enn bekymringer,håravfall å såre bein hehe....Thefinger

Det er vel egentlig uten særlig betydning fra hvilken klubb de med brikkene kommer fra. Ved at AOK stiller med nøkkelpersonnel, vil kanskje et nærmere samarbeid med "nabo-klubber" kunne løse på noe av funksjonær-problematikken.

Jeg er helt enig med J.G. om at det ville vært gunstig å tatt en oppdatert status på de reelle mannskapene klubben kan bruke/regne med før det planlegges aktivitetsnivået. Dette bør samsvare til en viss grad slik at en slipper å brenne ut de som får den tyngste børen.

Ideelt sett synes jeg også at arrangementene burde skaleres slik som skissert her, men det forplikter i den forstand at da MÅ arrangør kunne levere det som markedsføres. Med andre ord at en vet at en har mannskaper nok til å levere alt som trengs for proffe arrangement.
Slettes ikke umulig, det har har vært gjort før.

Kunne det være en idèt om våre medlemmer som er online kunne melde hva de vil/kan bidra med og hvor mye/hvor ofte, så kunne det kanskje være lettere å se hva som er status? Kanskje i en egen tråd??

jangunnar
07-20-2009, 19:59
Det er vel egentlig uten særlig betydning fra hvilken klubb de med brikkene kommer fra. Ved at AOK stiller med nøkkelpersonnel, vil kanskje et nærmere samarbeid med "nabo-klubber" kunne løse på noe av funksjonær-problematikken.

Jeg er helt enig med J.G. om at det ville vært gunstig å tatt en oppdatert status på de reelle mannskapene klubben kan bruke/regne med før det planlegges aktivitetsnivået. Dette bør samsvare til en viss grad slik at en slipper å brenne ut de som får den tyngste børen.

Ideelt sett synes jeg også at arrangementene burde skaleres slik som skissert her, men det forplikter i den forstand at da MÅ arrangør kunne levere det som markedsføres. Med andre ord at en vet at en har mannskaper nok til å levere alt som trengs for proffe arrangement.
Slettes ikke umulig, det har har vært gjort før.

Kunne det være en idèt om våre medlemmer som er online kunne melde hva de vil/kan bidra med og hvor mye/hvor ofte, så kunne det kanskje være lettere å se hva som er status? Kanskje i en egen tråd??

Grunnen til at jeg synes at minimumsskaleringen av et arrangement bør være slik jeg lister opp her, det er ganske enkelt fordi det var mye mer morsomt å være en del av funksjonærstaben før når det var masse publikum og Rock`n Roll i løypene.
Da vi hadde nok folk til å besette alle rollene i puslespillet som slik et arrangement er.
Da det var litt status å være funksjonær, å gå med AOK T-shirten å kjenne alle de rå sjåførene fra Sandefjord og HaldenThefinger
Idag har noen få så mange hatter på seg i løpet av en løpsdag at man blir helt svimmel. Å man er helt glemt å utkjørt når kvelden kommer.
Hva med å få klarlagt nøkkelpersonell allerede før løpene meldes inn?
Få på plass løpsledere som er villige til å påta seg ansvaret med føringer på hvordan klubben vil at et arrangement skal gjennomføres først.
Få oppdatert mannskapslister med alle som er villige til å bidra.
Det er en god begynnelse.
Nå kjenner ikke jeg miljøet godt nok lenger for jeg har falt litt utenfor, men slik jeg ser det fra mitt ståsted så må gleden og samholdet blandt funksjonærene tilbake.
Jeg hater den evinnelige strofen alt var mye bedre før, men hvordan skal jeg si det. hehe. I fremtiden så tror jeg også at man bør finne en bedre camping enn grusplassen oppe på Brokelandsheia fordi at når vi hadde camping på Hove eller Røed så var det mye lettere å få med seg hele familier som ble på treff hele helgen. Man hadde en mye bedre sosial del der funksjonærene kunne være endel av hele pakka på en måte. Da kan man kombinere familieliv og jobbing på treff.
Vi må få tilbake det vi var gode på før, den sosiale biten utenom konkurransene tror jeg.
Her slenger jeg ut mange forslag og det kommer litt hulter til bulter ser jeg, men det er viktig å få tilbake noe av den spiriten vi hadde.
Jeg føler meg litt som et spøkelse fra fortiden som mener mangt om hvordan ting var før men tror det er viktig å se oss litt tilbake før vi legger ruta fremover igjen og "glemmer" fortiden.
Nå skal jeg være stille hehe..... Klarer ikke helt å slippe taket heller for jeg er glad i denne klubben som har gitt meg så mange gleder... å bekymringer over så mange år hehe.

jan terje
07-22-2009, 08:37
Dette er en interesang debatt å følge med på også for andre klubber.
Selv var jeg medlem i AOK i et år. Det ble med det dessverre.
Klubben har dessverre klikket seg såpass til, sett fra "utsiden", at man kan bli med og delta men en vil aldri føle seg som en del av klubben.
AOK har vært en foregangsklubb og inspirasjonskilde for andre arrangørklubber. Disse har gjort så godt de kan både med NC og SC runder de har tatt for AOK. Men et gjentagende problem for andre er at enkelte medlemmer fra AOK har store primadonna nykker når de er rundt på løp i andre klubber.
Det kan se ut for at enkelte ikke har forståelse for at andre klubber ikke besitter de samme resurser som AOK når det gjelder erfaring og kunskap blandt funksjonærer.
Dette gir seg dessverre utslag i at det ofte kommer til protester, munnhoggeri og ellers ufin oppførsel fra enkelt medlemmer fra AOK når småting går dem i mot på stevner andre plasser i landet-noe som selvsagt ikke er bra for AOK da "de andre" snakker om AOK i ettertid. Her bør klubben vise litt selvjustis.
Ellers finner jeg det rart at med det befolkningsgrunlaget som finnes i en radie på 5 mil fra Gjersta at det er tomt for publikum på deres arrangementer. Det samme gjelder undringen over hvor alle de frivillige i AOK er blitt av.
Som det pekes på av andre så har det blitt veldig seriøst, noe som burde vært et pluss, men i praksiss har "seriøsiteten" medført at det å være funksjonær har blitt en mere og mere utakknemlig oppgave-selv i AOK.
Bergningsmannskaper blir utskjelt-dommere blir utskjelt. På nettet kan det hagle med dritt i lang tid etter stevner.
Er spørsmålet en må stille blitt om det er de mest seriøse som faktisk ødelegger samhold, det sosiale og ikke minst gleden?
Ingen er feilfrie. Men jeg tror debatten som AOK nå tar vil bli fulgt med stor interesse også fra utsiden.
Jeg håper også at dere på møtet blir enige om å anmelde meg for tyveri fra klubbkassen i AOK. En nøytral politietterforskning vil bringe de faktiske forhold på plass, slik at jeg enten må i fengsel eller kan bli renvasket. Uansett vil det for meg personlig være bedre en at det snakkes om bak min rygg og at det brukes som begrunnelse for at jeg i år ikke får være med som frivillig funksjonær i AOK. Ja også bedre en at det blir lagt ut på nettet.
Lykke til.

supersvein
07-22-2009, 09:23
he he.
Nå J.T. var jeg nære ved å gå fem-på ved å ta innlegget ditt alvorlig.
Jeg trodde først det var et seriøst og velment bidrad til diskusjonen helt til du dro den litt for langt på slutten og jeg skjønta at det hele bare var på moro :laughing:

Du er virkelig en skøyer :grinpimp:
Men la oss unnlate ironi og morsomheter i denne tråden nå som den virker til å bli konstruktiv og engasjerende. Styret kan virkelig få noen konkrete ting å ta fatt på ved at medlemmer bidrar med sine meninger her.

Geir
07-22-2009, 10:11
he he.
Jeg trodde først det var et seriøst og velment bidrad til diskusjonen helt til du dro den litt for langt på slutten og jeg skjønta at det hele bare var på moro :laughing:

Men la oss unnlate ironi og morsomheter i denne tråden nå som den virker til å bli konstruktiv og engasjerende. Styret kan virkelig få noen konkrete ting å ta fatt på ved at medlemmer bidrar med sine meninger her.

dette har ikke noe med å være skøyer eller ikke Svein.
nå skal ikke jeg legge meg ut hverken i ene eller andre retningen,men denne saken kjenner jeg selv til fra før og synes er merkelig at den enda dukker opp i forskjellige anledninger og fra forskjellige folk som uttaler seg på vegne av AOK.
- det er ikke noe særlig å bli baksnakket slik som er tilfelle her.

jeg er ikke medlem i AOK, men ser jo at dette er nettopp som du sier , en konkret sak for deres styre.

Ove
07-22-2009, 10:54
Men det er da merkelig - selv har jeg vært medlem siden 2004 , og aldri hørt noen slikte beskyldninger eller anntydninger ????

Værken på klubbmøter eller de forum som har vært tilgjengelig .

Det gjør sitt til at JEG begynner å lure .......

Og en annen ting - dette er en tråd om hvorvidt AOK skal arrangere eller redusere , samt andre ting rund driften vår .

Så har JT noe på hjertet som gjelder hans personlige problemer med klubben eller medlemmer av klubben - får han , hvis han ønsker det , ta det opp i et annet emne .

Geir
07-22-2009, 11:35
Tar gjerne kommentarer fra andre enn medlemmer også!
Noe som frister å komme å kjøre i år, eller til neste år?

mitt poeng er at dere kanskje må se på hvem og hvordan medlemmer skal uttale seg på vegne av klubben , (dette gjelder jo alle klubber ,oss og ja ) da vil det kanskje bli en hyggeligere stemnning , og flere fristes til å stille til start fremover.

jeg synes dere har hatt mange flotte arrangementer,det var hos dere jeg selv kjørte de første løpene og fikk mersmak til å kjøre mer. offroadsporten hadde ikke vært mye uten det AOK har bidratt med oppgjennom årene.
jeg håper dere fortsetter å arrangere og at interessen tar seg opp igjen.

håper dere kan ser på dette som min personlige mening og ikke annet.

jan terje
07-22-2009, 11:58
he he.

Mitt innlegg er 100% seriøst fra start til slutt.
Din kommentar bekrefter jo langt på vei det jeg prøver å få frem. Men jeg vil legge til at jeg synes AOK er en bra klubb jevnt over, har bare prøvd å få frem noen problemer.
Avslutningen er det nok et medlem som vil redegjøre for på møtet.

Ove
07-22-2009, 11:58

mitt poeng er at dere kanskje må se på hvem og hvordan medlemmer skal uttale seg på vegne av klubben , (dette gjelder jo alle klubber ,oss og ja ) da vil det kanskje bli en hyggeligere stemnning , og flere fristes til å stille til start fremover.

Så dette blir for negative uttaleser og virker mot sin hensikt ?
Ok , har fått ut hva jeg mener - og ser jeg ikke er alene om de tankene - så da skal jeg tie en stund ..... :wink_animate:

supersvein
07-22-2009, 12:55
Mitt innlegg er 100% seriøst fra start til slutt.
Din kommentar bekrefter jo langt på vei det jeg prøver å få frem. Men jeg vil legge til at jeg synes AOK er en bra klubb jevnt over, har bare prøvd å få frem noen problemer.
Avslutningen er det nok et medlem som vil redegjøre for på møtet.

Min kommentar bekrefter ingenting fra ditt innlegg J.T.
Elementer fra ditt første bidrag i tråden kunne virke til å være konstruktive innspill av DIN oppfatning om utfordringer AOK har å jobbe med for 2010 (som denne tråden handler om). MEN nevnte avslutning er et utløp for personlig frustrasjon som ikke hører hjemme i denne tråden, og som på ingen måte kan bidra til å løse problemstillingen du prøver å skissere. Jeg synes da at det blir vanskelig å ta noe av det du skriver alvorlig i det heletatt - noe som er synd dersom dersom du prøver å formidle noe konstruktivt overfor klubben/styret.

Så har JT noe på hjertet som gjelder hans personlige problemer med klubben eller medlemmer av klubben - får han , hvis han ønsker det , ta det opp i et annet emne.

Dette er helt ukjent for meg også, men jeg kan ikke forstå hva godt som skal kunne komme ut av å bringe det frem i denne tråden. Et ærlig forsøk på å løse noe med baksnakking eller annen form for konflikt måtte være å ta det direkte med de det gjelder, klubbens styre eller som Ove nevner.

La oss bringe tråden tilbake til tema:
Hva kan AOK satse på av aktiviteter i 2010, og hva må til for å gjennomføre det?

jan terje
07-22-2009, 14:00
Jeg understreker følgende:
Jeg har ingen problemer med AOK. Men et sentralt medlem har skriftlig begrunnet at jeg ikke får delta ved AOKs stevner som funksjonær siden jeg har tilegnet meg midler fra AOKs klubbkasse som jeg ikke er berettiget.
Tolk det som dere vil.
Hvis ikke det er et godt og konkret eksempel på det som fx. Ove tar opp som baksnakking i AOK så vet ikke jeg.
Denne konkrete tingen lar seg enkelt løse ved at klubben gjør et av to;
Gjør krav på midlene.
Eller ber personen beklage det hele, selvsagt med en begrunnelse for utalelsen og en forklaring på misbruket av AOKs gode navn og rykte.

KJELLIS
07-22-2009, 14:17
jaaaaaaaaaaa alt var bedre før...:smokin:

tjd
07-22-2009, 14:57
SLUTT At det går ann å trøkke ut så mye gruff i en positiv fremtids lenke. Ta det med mannen ikke tuske og luske i krokene med rykter og snøballer som ruller. Nok med innspill som virker mot sin hensikt om å skape og bygge et positivt miljø. Drit lei skravle kjærringer - Selv om dette kan virke som også jeg er en :pissed:

Blesvik
07-22-2009, 15:05
Dette er en interesang debatt å følge med på også for andre klubber.
Selv var jeg medlem i AOK i et år. Det ble med det dessverre.
Klubben har dessverre klikket seg såpass til, sett fra "utsiden", at man kan bli med og delta men en vil aldri føle seg som en del av klubben.
AOK har vært en foregangsklubb og inspirasjonskilde for andre arrangørklubber. Disse har gjort så godt de kan både med NC og SC runder de har tatt for AOK. Men et gjentagende problem for andre er at enkelte medlemmer fra AOK har store primadonna nykker når de er rundt på løp i andre klubber.
Det kan se ut for at enkelte ikke har forståelse for at andre klubber ikke besitter de samme resurser som AOK når det gjelder erfaring og kunskap blandt funksjonærer.
Dette gir seg dessverre utslag i at det ofte kommer til protester, munnhoggeri og ellers ufin oppførsel fra enkelt medlemmer fra AOK når småting går dem i mot på stevner andre plasser i landet-noe som selvsagt ikke er bra for AOK da "de andre" snakker om AOK i ettertid. Her bør klubben vise litt selvjustis.
Ellers finner jeg det rart at med det befolkningsgrunlaget som finnes i en radie på 5 mil fra Gjersta at det er tomt for publikum på deres arrangementer. Det samme gjelder undringen over hvor alle de frivillige i AOK er blitt av.
Som det pekes på av andre så har det blitt veldig seriøst, noe som burde vært et pluss, men i praksiss har "seriøsiteten" medført at det å være funksjonær har blitt en mere og mere utakknemlig oppgave-selv i AOK.
Bergningsmannskaper blir utskjelt-dommere blir utskjelt. På nettet kan det hagle med dritt i lang tid etter stevner.
Er spørsmålet en må stille blitt om det er de mest seriøse som faktisk ødelegger samhold, det sosiale og ikke minst gleden?
Ingen er feilfrie. Men jeg tror debatten som AOK nå tar vil bli fulgt med stor interesse også fra utsiden.
Jeg håper også at dere på møtet blir enige om å anmelde meg for tyveri fra klubbkassen i AOK. En nøytral politietterforskning vil bringe de faktiske forhold på plass, slik at jeg enten må i fengsel eller kan bli renvasket. Uansett vil det for meg personlig være bedre en at det snakkes om bak min rygg og at det brukes som begrunnelse for at jeg i år ikke får være med som frivillig funksjonær i AOK. Ja også bedre en at det blir lagt ut på nettet.
Lykke til.
Jeg har lest dette innlegget ditt JT noen ganger og er overrasket over at du mener det er 100% seriøst..:shaking:
AOK er en stor klubb som består av veldig mange aktive førere.
Innenfor disse er det naturlig at det dannes "klikker" av medlemmer som også tilbringer mye tid sammen privat.
Hver av disse sosiale samlingene kan til tider være like stor som hele gjengen fra Sokndal og da må man ta litt ansvar selv for å få kontakt.
Og hvis man har litt sosiale antenner får man lett kontakt med disse hyggelige menneskene.

Men sosiale antenner trengs også for å forstå at enkeltpersoners frustrasjon og uenigheter på arrangementer rundt om i landet ikke kan belastes AOK som klubb!!!!:shaking:
Åssen syn skulle vi da ha på klubben du tilhører JT hvis alle dine påfunn skulle tilskrives klubben og alle medlemmene under ett???

Og uttalelser mot deg fra enkeltpersoner i AOK må du ta med den det gjelder i stedet for som oftest å la en fjær bli til en hel hønsegård og skrive om det på nettet på en måte som lager mistenkelighet og virker negativt på en hel klubb.

Vi vet du er glad i å lage intriger men ikke plag en hel klubb med det!

Å skrive at det er tomt for publikum hos oss er igjen for å rakke ned på klubben, vi har alltid publikum men etter alle disse åra med en mengde løp er ikke biltrial så nytt og spennende lenger som det var i starten.
Men noen spesiell nedgang har ikke jeg merket de siste årene.

Men nå håper jeg heretter at denne diskusjonen kan være på ett hyggelig og KONSTRUKTIVT nivå.

jan terje
07-22-2009, 16:58
Les innleggene en gang til du Pål.
Selvsagt kan intet et enkeltmedlem gjør lastes en klubb, det skulle da bare mangle. Men om enkeltmedlemmets oppførsel oppfattes slik at folk mener "de fra AOK" oppfører seg ufint så har klubben et problem. Og det er synd, for både jeg og andre vet at det stort sett er to-tre gjengangere på "klage/sytetoppen". Ellers består jo AOK av blide sørlendinger og en haldenser:grinpimp:
Men for de som leser innlegget så vil de se at det ikke er det jeg har ment.
Men dette med pengene skulle kanskje ikke blitt med i denne tråden.
Men det er tatt opp med sentrale personer i AOK uten at det skjer noe-dessverre.
Så skyt gjerne etter meg, men det er i såfall etter min mening et skikkelig bomskudd.
Ta heller dette opp på møtet. Bruk det som kan brukes og drit i resten.

nico
07-22-2009, 21:38
Dette var veeeeeldig kloke ord Jan Gunnar og heeeeelt sanne.

Ove
08-12-2009, 19:00
Har styret vært sammen , og tatt noen avgjørelse ?

Eller skal vi ta den v avstemning på et medlmøte , og i såfall , når og hvor ?

Tommy
08-15-2009, 20:37
tiden går fort her... 1. Spetember er fristen for å søke løp?? blir det noe møte før??

toresailor
08-17-2009, 15:59
Hei Folkens,

Vi lurer nå på å ha medlemsmøtet for september onsdag 26 august. Dette fordi vi må ta opp hva vi skal søke på av løp til neste år. Lager en ny tråd for dette så kommentarer må gjerne settes inn der.

kjetil
08-21-2009, 07:38
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive, eller mene noe om hvordan AOK driver klubben hvorfor interessen for AOK er laber.

Men etter å ha vært i offroad miljøet i mange år, samt sett at her er det bekymringer på hvordan dette skal gå, å som Jan Gunnar skriver ”alt var så mye bedre før”, så føler jeg at jeg må slenge inn noen meninger.

Alt var så mye bedre før er det vel kanskje noe i.
For la oss gå tilbake å se på hva var det som var så mye bedre før enn nå. Vel det fleste av AOK sine medlemmer var mye yngre, de hadde spiriten, de hadde masse energi, samt de søkte spenning i det å utfordre seg selv med bilen de stort sett kjørte til daglig. Økonomien var heller ikke den største så man hadde ikke råd til å kjøpe/ bygge en offroad bil som en kun brukte til det formålet, for da måtte en jo stort sett ha henger til å dra denne med, stor nok bil til å dra hengeren å offroad bilen oppgradere sertifikatet med E osv.

De unge i dag har det stort sett ikke så annerledes enn det vi hadde i begynnelsen, men de har den store fordelen at det finnes så mange andre ting å gjøre i dag, verden har blitt mye mindre enn før, internet har kommet å man kan med få tastetrykk oppleve det meste igjennom den virtuelle verden. Noe vi ikke kunne for 15 år siden.(se gjørmeblekka det var kommunikasjons tråden til medlemmene før i tiden) Offroad har fått mange konkurenter i form av andre stimuli som gir spenning i hverdagen for unge mennesker.

Hva er forskjellen i dag å for mange år siden i offroad? Vel etter mine øyne ikke så mye, skogen ligger der, biler med trekk i begge ender finnes fortsatt, unge mennesker som gjerne tar seg en tur i skogen er også tilstede, det er bare å se på alle de ombygde kjøretøyene som man ser langs veien i distriktet i dag å jeg vil tørre på påstå at mange av disse er mye bedre bygd og er noe mye sikrere å kjøre langs veien en mange av de heller skumle kreasjonene vi kjørte rundt i for 15 år siden å mere. (aksler satt under fjørene, hjemme laget styrestag, bodylift av hokey pucker, hjul som stakk 5 centimer på utsiden, alt for korte bremse slanger mm. )
Men hvorfor er ikke alle disse menneskene som kjører rundt i de offroadbilene man ser på veien medlem av AOK? Å hvor kjører disse bilene offroad?

De fleste av de bilene man ser på veien som er ombygd til kjøre i skogen, blir kjørt i terrenget og haugereid er et attraktivt mål for veldig mange i nærmiljøet, deriblant mange av oss som kjører Jeep har brukt haugereid flittig i mange år, jeg må innrømme at der veldig lenge siden jeg har sett medlemmer av AOK der oppe, å det er synd, for før i tiden var det mange av AOK ere som brukte masse av fritiden sin der oppe, det var det samholdet, nye vennerelasjoner ble skapt samt grunnstammen av de hardcore førerene som har holdt på i snart 20 år ble skapt.
Men så lenge det aldri er noen i AOK som er der oppe vil det heller ikke bli noen relasjoner til AOK heller. Samt det er en del missoppfatninger ute og går blant unge offroadere i dag.

Den ene av disse er.

Er man medlem av AOK har man ikke lov til å kjøre frikjøring sammen med venner for da kan man bli hivd ut av klubben, å for ikke lov til å stille på noe treff sammen med AOK.
Dette fordi at AOK er medlem av NBF å da har man ikke lov til å kjøre utenfor deres regi.

Med et slikt rykte så er det jo ikke så lett å skaffe seg medlemmer.

Dette blir jo det samme som å si at man ikke har lov til å spille fotball sammen med kompisene for man er medlem i fotballklubben, å dersom man gjør dette får man ikke lov til å spille kamp.

Missoppfatning 2

Skal jeg være med AOK å kjøre må jeg ha kjøre dress til 10.000,- 6punkts bur, 4 punkts seler, godkjente seter til 10.000,- med mer. Jeg vil jo ikke ødelegge bilen min med alt dette for jeg bruker jo den til jobb / skole hverdag.

Hvor mange unger tror dere at hadde vært på fortball banen dersom de var nødt til å ha på fotball sko til 10.000 , shorts å skjorte å bag til 5000,- for å i det hele tatt få lov til å spille på banen.

Jeg vet at sikkerheten er viktig, å at man skal ta alle disse forhåndsreglene alvorlig, men med alt dette så blir det vanskelig å få nye koster inn i offroad sporten.

Spiriten som var der før er der den, men den er uorganisert, det er masse unge som kjører i helgene, som griller pølser i skogen, som setter seg fast i myra, men de vil/tør ikke være medlem fordi de føler at det er blitt satt så strenge regler for å være med at de har ikke lyst rett å slett.

Noe som er meget synd. Men hvis noen i AOK har lyst til oppleve litt av den gamle måten å ha det gøy på å ikke være så fokusert på konkurranser så ta en tur opp haugereid å se på de som har det gøy der oppe for det finnes mange for kjører der oppe til tider, som også griller pølser å juger rundt bålet og har et kameratskap der oppe. For det er der oppe det hele startet i alle fall for meg å mange andre som ikke er medlemmer av AOK.

Et godt eksempel på dette er Jeep gjengen som er nå over 20 biler her i distriktet de samles, kjører, ser på andre sine ombygginger, gjør garasje besøk, hvor mange av disse er medlemmer? ikke vet jeg, men jeg er ikke det, for min bil kan ikke stille i noen klasse ei heller er jeg har lyst i å bygge bilen om slik at den kan brukes til dette formålet, fordi jeg vil kunne ta den å kjøre meg en tur på veien å kose meg med dette uten at den ser full av bur, bøtte seter, 4 punktseler hel dekkene tak med mer.

Ta et blikk på gatebil miljøet, hvorfor er det så stort? Jo fordi massen av bilene som kjører der er ombygde for å se tøffe ut og kjøre på bane med, men de fleste av bilene er jo biler som folk kjører med til daglig. Hvor mange tror dere ville ha stilt opp på gatebil hvis de ikke fikk lov til å kjøre hvis de ikke hadde biler som var FIA godkjente?

Dette innlegget er ikke meningen å tråkke folk på tærne ei heller sverte de organisasjonene som er nevnt her.

Men heller som la oss stikke finger i jorda å se konstruktivt på hva som har skjedd og hva som skjer. For det vil alltid være folk som kjører offroad om de er medlemmer av AOK eller ikke.

Kjetil Johansen.

icom
08-21-2009, 08:11
Bra skrevet kjetil..

da er spørsmål fra meg... jeg vurderer å melde meg inn i AOK, men jeg har ingen intensjoner (ennå) om å rigge bruksbilen min til blods for å kjøre på skauen.. dønn orginal cherokee. Interessen foreløpig er å kjøre der en orginal cherokee kan kjøre..

men drar AOK slike som meg inn i varmen...?

Blesvik
08-21-2009, 16:07
Bra innlegg Kjetil!
"Problemet" med AOK er vel at det er stort sett konkurranse kjøring det handler om, på godt og vondt..
Hva med å dele klubben internt i to og ha en konkurranse del og en "entusiast" del?

toresailor
08-21-2009, 19:24
Hei igjen, og mange takk for et kjempe bra innlegg Kjetil.

Tror det er mange som er enige med deg i det du skreiv der. Jeg savner også litt av de treffene hvor man bare var ute å koste seg. Dette er fortsatt lov ( å kose seg altså..:smokin: ) men er vel ikke så man ge som har tatt seg tid til det.

Det har nå blitt slik at Offroaden for mange, og da gjerne medlemmene i klubben, dreier seg mye om konkuranser. Vi har glemt bort den gamle kosen, turene i skogen grille pølser osv. Vi gjør dette bare 2 ganger i året, Nissetreffet, og turen i påska.. Dette er alt for lite syns jeg.

Det har nå blitt slik at for å kjøre trail i konkurranser så må man være medlem av NMK Arendal Offroad. Dette for de som skal ha fører lisens. For de som ikke trenger lisens har vi Arendal Offroad Klubb, altså AOK. Begge klubbene er egentlig den samme, men likevel ikke helt.. forvirret?? det ble iallefall jeg til å begynne med. Men som du sa Pål, en intern deling har vi allerede... AOK medlemmer som ikke kjører konkurranser, og NMK for de som kjører. Bare for å gjøre det helt klart med en gang, man skal kunne kjøre konkurranser selv om man ikke er medlem av NMK, men da må dere løse engangs lisens på stedet.

Den ene av disse er.

Er man medlem av AOK har man ikke lov til å kjøre frikjøring sammen med venner for da kan man bli hivd ut av klubben, å for ikke lov til å stille på noe treff sammen med AOK.
Dette fordi at AOK er medlem av NBF å da har man ikke lov til å kjøre utenfor deres regi.

Med et slikt rykte så er det jo ikke så lett å skaffe seg medlemmer.

Dette blir jo det samme som å si at man ikke har lov til å spille fotball sammen med kompisene for man er medlem i fotballklubben, å dersom man gjør dette får man ikke lov til å spille kamp.

Jeg har aldri sett slike regler i klubben, Det som har blitt nevnt her tidligere var noe om at man kunne miste lisensen om man deltok på løp som ikke var godkjente av NBF, men har aldri hørt om det har vært snakk om å kastes ut av klubben.

Missoppfatning 2

Skal jeg være med AOK å kjøre må jeg ha kjøre dress til 10.000,- 6punkts bur, 4 punkts seler, godkjente seter til 10.000,- med mer. Jeg vil jo ikke ødelegge bilen min med alt dette for jeg bruker jo den til jobb / skole hverdag.

Hvor mange unger tror dere at hadde vært på fortball banen dersom de var nødt til å ha på fotball sko til 10.000 , shorts å skjorte å bag til 5000,- for å i det hele tatt få lov til å spille på banen.

Jeg vet at sikkerheten er viktig, å at man skal ta alle disse forhåndsreglene alvorlig, men med alt dette så blir det vanskelig å få nye koster inn i offroad sporten.

Igjen, så har dette ikke med AOK å gjøre, men med reglene til NBF, og biltrail konkurranser. Kjøredresser, stoler, seter, seler og ikke minst bur.. er krav til biler som skal stille i konkurranser i henhold til NBF sine regler om Biltrail.

Men vi har da andre former fon konkurranse enn det... Terreng touring.. Der er det vel samme krav som for å ha skilter på bilen. Stiller man der med løpsbil ( les biltrail bil) så skal den tilfredstille kravene til klassen den kommer fra.. håper noen som er litt sikrere på reglene retter meg nå om jeg tar feil.

Jeg er nå på sjøen, men håper det lar seg gjøre for meg å komme en tur ned på saltrød en dag dere skal kjøre der, så kan vi få snakka litt om disse tingene. Ingen hadde blitt mere glad enn meg om vi kunne fått med dere som kjører i "JEEP klubben" og andre inn i klubben.

Vi gleder oss alle over å kjøre bilene våre, mange her har sikkert flere biler også. Så hvorfor ikke gjøre dette sammen. Jo flere jo bedre syns jeg.

Er det noen som har noen spørsmål, så ta gjerne kontakt på PM eller på telefon. Mitt telefon nummer står på hjemmesida til AOK
http://www.arendaloffroadklubb.com

Og til deg "icom" og alle andre... Velkommen skal du/dere være.. Neste medlemsmøte skal være den 26 August kl 1900 mener åstedet skal være tidligere Dag's Pub i tvedestrand

j0lle
10-29-2009, 15:21

Dette hørtes veldig spennende ut ove, vi i NMK kristiansand Offroad er meget inneresert i og "komme i gang" og er veldig åpne for et sammarbeid med dere.

når det gjelder arrangering av slike treff har vi ingen erfaring, men er villige til og gjøre et forsøk, og håper da på litt veiledning fra dere med erfaring fra slikt.

men uansett så var det litt morro og lese innlegget her og se at folk faktisk vet om oss:) og kanskje tilogmed ønsker og samarbeide med oss.

dette med samarbeid er vi som sagt veldig innteresert i da dette ville være veldig lærerikt for oss "uerfarne"

så dersom det er noe vi kan stille opp med, på noen av deres treff så er det bare gi en lyd fra seg inne på vårt forum, så bør det ikke være så vanskelig og stille med noen mann.

ser frem til det jeg håper blir et fint sammarbeid med dere i AOK

Svein Jarle
Nestleder NMK KRistiansand offroad

Blesvik
10-29-2009, 16:23
Dette hørtes veldig bra ut!:smile:

kjetil
10-04-2013, 07:22
Denne tråden er vel like aktuell i dag som den gang.

kjetil
10-04-2013, 07:50
Denne tråden er vel like aktuell i dag som den gang. Forutenom at i dAg er det ingen som driver med frikjøring på haugereid lengre. Frikjørere samles ikke lengre, for det er ingen som samler dem, det er bare stillheten igjen i skogen, ingen motorbrøl på haugereid i helgene lengre. Å hvor er det slik?

En av grunnene til dette , vel aok har jo sluttet helt med frikjøring det er ingen samhold blandt de som driver med offroad biler rundt her hvor jeg bor.

Det finnes ikke en eneste stikker eller vindusbanner med reklame for at aok fortsatt finnes, spørr man de unge som henger på de typiske stedene vi hang med våres rundbulka hiluxer ,pajeroer, rokyer, jeeper,sukier mm. Så tviler jeg sterkt på at de vet at det finnes noe aok i det hele tatt. Ser på saltrød hvor det krydde av 4x4 biler blandt unge for 10/15år siden så er det ingen unge som har det her, de kjører bmw,volvo,merc,ford,mmm , hvorfor er det slik?

En av grunnene til det tror jeg er at det er ingen andre unge som driver med frikjøring her nede, de vet ikke om at dette kan være utrolig gøy å "herje" i skogen enn på motorveien.

Vel slik jeg ser det så er det faktisk vår feil, vi har gjort en dårlig jobb med å bane vei for disse unge, hvorfor, jo aok har ikke frikjører lengre, de har vel 99% prosent trailfører. Det er greit det for de som driver med trail, men det har vært døden for frikøring, for ja den er borte, 100%.

For noen år siden var jeg med for prøve å spiltte klubben i 2 grener
Det gikk ikke.

Drømmen var den gangen at aok skulle drive med ren frikjøring, få med de unge, vise at dette er gøy, lage til en dynamisk levende klubb som levde sitt liv i skogen i helgene på haugereid gjerstad røedsåsen mm.

Vel dette ville ikke medlemsmassen i aok de ville drive med biletrial, det var framtiden, vel hvor har det tatt oss i dag?

Jo det er ikke rekrutering , det er ikke publikum, det er ikke noe som skjer forutenom kun konkuranser i nc og sc.
Så ja Jan Gunnar sitt gamle innlegg om at alt var så mye bedre enn før er rett.

martinj
10-04-2013, 08:25
Det jobbes aktivt nå i AOK å ting skjer Kjetil.
Hvis dette lenger er aktuelt for dere, burde dere stille opp på medlemsmøtene, du og nico var på møtet til tommy på mandag på lyngrillen men dere var ikke på medlemsøtet i går.

For at vi skal få klubben og sporten i den retningen vi ønsker, kommer vi til å jobbe med dette aktivt, å alle som har meninger eller bryr seg om dette oppfordres til å møte opp på klubbmøtene.

kjetil
10-04-2013, 10:02
Vel vi hadde gyldig grunn til å ikke komme. Nico reiste på jobb igår i norsjøen. Å jeg kjørte han til flyplassen. Dessuten er vi velkommne da? Vi er jo utbryterene i klubben vi som fortsatt mener sterkt at frikjøringen og biltrail bør skilles.

Ronny
10-04-2013, 14:11
(Monica som skriver)

Trodde virkelig AOK var for alle. Alle har jo sine meninger...det må man jo få lov å ha ,uten at noen ser ned på en for det. Trivelig med en diskusjon en gang i blant...ofte er det jo det som får engasjemanget til å brenne hos folk..

Ronny
10-04-2013, 19:27
Blir egentlig ganske provosert av å lese sånn at det er trail folket som har ødelagt klubben å frikjøringa.Folk fra frikjøringa som har drevet å kjørt på haugereid har selv sittet i styre å har hatt den største annlednig til å forme den frikjøringsdelen etter sitt eget ønske. å når dere heller ikke får det til, så blir det altfor lett å skylle på trail folket. Det er gøy å kjøre frikjøring, men da fatter jeg ikke hvorfor dere slutta å kjøre når dere var så mange som var på haugereid å kjørte. Drit i hvordan det var i gamledager. La oss heller bruke energi på hvordan sitvasjoner er i dag og prøve å snu den

martinj
10-04-2013, 20:50
Jeg er enig med Ronny her!
Ting er som de er pr dags dato!! Jeg vil oppfordre dere som brenner for frikjøring og TT å engasjere dere nå. vi jobber aktivt for å få til løp, treff turer med telt, lavo eller hva det måtte være i 2014. hvis dere ikke kommer på banen nå, har dere ikke mulighet til å påvirke dette i noen grad,
da nytter det heller ikke å klage på at alt var så mye bedre i gamle dager:smile:

Nå har dere sjansen!!!

kjetil
10-05-2013, 00:33
Vel Martin der traff du vel spikern på hodet. som du skriver i 1 linje.

"vi jobber aktivt for å få til løp"

Det er der den store forskjellen mellom biltrail og frikjørere er. Akkurat dette.

Som jeg igjen prøver å presisere så lenge det er kun snakk om konkuranse så vil det aldri fungere med noen klubb under samme tak. Fordi det er kun snakk om kun neste konkuranse, å hva som skal til for å få til denne.

Og jeg forstår at det er kun det dere tenker på. Men det er jo naturlig så lenge dere driver med en sport. Å det er derfor det ikke er mulig i mine øyne å ha en 2 avdelinger under samme tak. Kanskje jeg har feil, men jeg synes det er rart at når man ser på den store potensielle medlems massen som finnes der ute ikke gidder å bry seg om AOK i det hele tatt så drives dette feil.

Kanskje det er på tide at det dannes en helt ny klubb på Sørlandet som er kun for frikjørere, som er kjemisk fri for konkuranse. Men kun bryr seg om de gledene man kan ha med en bil som trekker i begge ender ute i skog å mark, og samtidig kjøre hjem etterpå. ??

martinj
10-05-2013, 00:58
som jeg skreiv i innlegget mitt bare for å presisere det em gang til, LØP! TREFF! TURER!!
Henger du deg opp i at noen kommer til å kjøre løp. med eller uavhengig av frikjørere eller AOK?
vi er fortsatt trialførere fubundet med AOK som ønsker å kjøre løp uavhengig at vi i tilegg vil gjøre så godt vi kan å få med frikjørere på deres kjøremåte..

Hva faen ønsker dere da "Gamlegutta" som roper høyest men som ikke hverken møter opp eller engasjerer dere!!!!

Tommy
10-05-2013, 08:52
Nå bør vi ta denne "Diskusjonen" ned et par hakk vell....

Klubben var for alle tidligere, men etter at vi hadde ekstraordinært årsmøte i 2011 hvor flere inkludert meg mente at det beste for miljøet ville være å skille NMK Arendal og AOK... noe som ble nedstemt med knappest mulig margin (2 stemmer) så er AOK/NMK Arendal blitt en ren biltrial klubb... det beskriver klubben selv på sin egen nettside

Hentet fra www.arendaloffroadklubb.com
Våren 2011 var det et skille i AOK flere ville dele klubben i 2, da denne klubben har mere dreid over til å bli en ren biltrail klubb, hvor konkuranser er det eneste som står i hoved sete. De som ville ha tilbake det som var gamle aok fikk ikke det, så pr i dag er denne klubben mere eller mindre en ren biltrail klubb.

Nå vet jeg at det sysles med en ny klubb her nede, en klubb som setter 4x4 hobbyen og frikjøring i sentrum, noe som kanskje vil stimulere miljøet vi kan rekruttere biltrial førere fra. Jeg vet også at det er et 50 talls personer som er interessert i å bli med i en slik klubb, noe som viser at det fortsatt er stor interesse for 4x4 på sørlandet... så sikt kan kanskje biltrial og annen 4x4 konkurranse kjøring høste av disse.. hvem vet
Jeg synes personlig det er synd at ikke de to klubbene ble splittet opp den gangen vi hadde dette oppe, men det skjedde ikke...

La oss derfor ikke krangle mer rundt akkuratt frikjøring/konkurranse... kanskje vi sammen heller kan få til noe bra.. som en klubb eller som 2 klubber!!

finnarne
10-05-2013, 10:45
Vi er kanskje i ett mindretall, men nei, vi tenker ikke bare konkurranse.

Det siste året har det vært lite konkurranse for min del, men jeg vil gjerne kjøre mere. men ikke nødvendigvis konkurranse. Jeg kjører bilen min til og fra jobb til daglig, og bruker den for å kjøre rundt omkring i Norge, og litt ut av landet. Det er den samme bilen som jeg kjører med i skauen. Innimellom blir den full av gjørme, både utvendig og innvendig.

Det siste året mitt har jeg vært med på følgende:
TT i Gjerstadsladden, er påmeldt i år også.
Nissetreffet , som ble flyttet til Brokelandsheia på grunn av mye snø og parkeringsforhold på Haugereid.
Nyttårstreff på Greland motorsport senter i Skien.
2 helgetreff i Elvedalen ved Gjøvik
Funksjonær/dommerkurs I AOK kombinert med litt kjøring i snøen.
Langhelg i Polen (35. Pomerania), som ble litt avkortet pga knekt stikkaksel
Stillte opp til TT-konkurranse på Brokelandsheia i begynnelsen av Juni , men vi som stilte ble heller med som funksjonærer/dommere i biltrail.
Landstreff i Dansk Land Rover klubb, med litt kjøring i terreng.
Landstreff i Norsk Land Rover klubb, med mere kjøring i terreng. Det meste her var definert som trening.
Jeg har vært med på 5-6 medlemsmøter i AOK.
Jeg har familielisens for terrengtouring.

Konkurranse, som i biltrail, det vil si TT for min del, synes jeg ikke er så veldig interessant, men jeg har vært med på TT på sladden og noen andre arrangement. Å kjøre for å ødelegge bilen er heller ikke så morsomt, jeg kjører tross alt den bilen 20'-30' km ellers i året. Jeg synes det er morsommere å kjøre meg (nesten) fast, for så å bruke tid på å få meg eller andre løs. Fortrinnsvis uten å ødelegge hverken området vi kjører på eller bilen.
Løpet vi har kjørt i Polen de siste 3 årene, er å kjøre opp mot 300 km i blandet terreng, med innlagte poster. Tiden vi har til rådighet er ca 48 timer fra vi får "kjøreboken" til vi må levere loggboiken med stempler. Hvor mye tid vi sover underveis er avhengig av oss. Vi kjører 809 km for å komme oss til start, og 800 km for å komme oss hjem igjen etterpå.

Så er spørsmålet hvorfor jeg gidder å være med i AOK, og stille opp i TT på sladden og andre arrangement. Grunnen til å være med i AOK er at jeg tror vi kan få til noe for oss som ikke kjører BilTrail innenfor klubben. Jeg tror det er nødvendig (enn så lenge) å kjøre offroad innenfor rammene som AOK kan gi. Det trenger ikke å være AOK, men det bør være en klubb som er tilsluttet NBF. Kjøringen bør defineres som trening, og det bør være innenfor klubbens rammer for at evt forsikring og annet skal være på plass. Forsikring, fordi det koster vannvittig om noe skal gå galt mens en holder på å leke seg. Innenfor rammene til klubben, fordi det koster å kjøre ulovlig i utmark. Skal jeg bruke 15' på offroadkjøring, vil jeg helst bruke det på bilen, eller være med på et arrangement i Polen, enn å betale det til den norske stat.

Før årsmøtet i vinter sendte jeg en epost til styret i AOK, hvor jeg stillte noen spørsmål rundt dette med frikjøring, og tillatelser osv. Jeg har ikke fått svar på den eposten. Egentlig så har jeg lyst til å møtes jevnlig en gjeng å kjøre med bilene. OM det er en gang i uka, en gang i mnd, eller noe annet, vet jeg ikke, men jeg tror det bør være organisert. Jeg kan være med å organisere det noen ganger, men jeg vet for lite om hva som finnes av avtaler, og hva som kreves for å få det til. Jeg har også hørt noen si noe om at naboene ute på Haugreid er misfornøyd med aktiviteten som er der, og ønsker å stenge området. Jeg har også hørt rykter om at det er stengt, men tror det bare er rykter. Andre rykter sier at det er folk som kjører der ofte, og at det er grunne til at naboene er leie. Om det er mye uorganisert kjøring der tror jeg sjangsen for at området blir stengt er stor. Og blir området stengt, er sjangsene store for at det kan bli dyrt å kjøre der.

Å kjøre en gang i uka blir nok forresten litt for ofte for meg, men en gang i mnd nå fra Oktober til Mars bør være mulig.

Hilsen Finn-Arne

Tommy
10-05-2013, 11:00
Bare en liten ting når det gjelder Haugeried.. dette er et område vi i AOK har vært etablert i siden begynnelsne på 90 tallet... Det har de siste årene ikke blitt tatt noen initiativ fra klubben om å holde dette feltet i gang og mange andre bruker feltet til herjekjøring, det er dette mage naboer ikke liker...det står blant annet en Suzuki Grand Vitara der oppe nå med knust vindu stått der snart et år (Om den ikke er flyttet i det siste), tidligere var feltet låst og vi hadde jevnlige dugnader der, blant annet på veien opp samt å holde det tålig ryddig... Skal viha slike felter så må vi ta ansvar.. jeg er sikker på at om vi lager en plan og gjennomfører den er vi velkomne på Haugereid i mange år til... dette burde blant annet innebære låsing av vei ved bom eller kjettinger.. bruke tid og litt penger på vei, samt å få ut biler og deler som er i terrenget...

nico
10-05-2013, 12:18
Det jobbes aktivt nå i AOK å ting skjer Kjetil.
Hvis dette lenger er aktuelt for dere, burde dere stille opp på medlemsmøtene, du og nico var på møtet til tommy på mandag på lyngrillen men dere var ikke på medlemsøtet i går.

For at vi skal få klubben og sporten i den retningen vi ønsker, kommer vi til å jobbe med dette aktivt, å alle som har meninger eller bryr seg om dette oppfordres til å møte opp på klubbmøtene.Sorry Martin , men vanskelig å komme seg til tvedestrand når jeg er ute på Statfjord A ;-)
Å jeg er ikke så jævla gammel heller foresten , hehehehe.

Tommy
10-05-2013, 12:27
Så er dere vel heller ikke medlemmer i klubben mere!! ;-))

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

nico
10-05-2013, 16:39
Riktig det Tommy. Jeg har ikke vært medlem siden jeg meldte meg ut den gangen jeg ville dele klubben i en aktiv konkuranse del og en touring del pga jeg mente vi var på feil vei.
Men møtene i klubben er vel åpne for nye potensielle medlemmer , hehehe. Men la nå ikke dette bli en snakk om hvor håpløse vi GAMLEGUTTA som vi nå kalles er ;-)
Å Martin , jeg er engasjert , det vet du ;-)

Tommy
10-05-2013, 16:42
godt ikke jeg er så gammel at jeg er en av gamlegutta!! ;-)

martinj
10-05-2013, 20:34
Alle som mener "alt var bedre før blir regnes som "gamlegutta" for min del, så enkelt er det!

Å jeg mener AOK nå viser at de er interesset i å gjøre ting for folk som har 4x4 bil som ikke skal kjøre rein konkurannse,
Til dette trenger de innspill å egasjement fra disse folka. Ikke på nett, men ved fremøte på møtene.

Men om de heller ønsker en annen klubb? som er under oppføring? som jeg ikke har hørt noe om, det aner ikke jeg!

kjetil
10-06-2013, 00:59
Vel det er jeg som er "gamlegutta" og den store stygge høytskrikeende ulven :-) men det er helt greit jeg tåler det helt fint.

What does the fox say?

Uansett ja jeg er er heller ikke medlem i aok så jeg ar vel heller ikke så mye å gjøre på en klubbkveld hos Jørgen å gjøre. Men uansett jeg kunne ha reist dit men valgte å kjøre min gode venn Nico til flyplassen så han kom seg på jobb. Denne kjøreturen var meget konstruktiv for min å Nico sin del etttersom det ble diskutert hva kan vi bidra med? Hva kan vi gjøre for å få liv i en klubb som etter det vi har sett og forstått ligger mere eller mindre med knekt rygg hvis vi skjønner dette rett..

Dere har nok ikke sett oss for siste gang ..........

Men igjen jeg har sjekket litt rundt å sette at firkjøring er helt ute av gamet til aok. Etter det jeg har funnet ut så ble det kjørt frikjøring i aok sin regi i september 2013. Gangen før det var i mars 2012.

Vel dette er tatt utifra det jeg har funnet ut her på forumet til aok. Dvs at dersom man skal fortsette med kjøring 1 gang hvert 1,5 år så kreves det ikke mye engasjement . Så ja det er med det rette at aok er en ren biltrail klubb. Det er det ingenting å nekte for. Da er jo frikjøring totalt utelatt fra aok sitt konsept slik det er i dag. Å med disse helt klare tallene så er det lov å si ja alt var bedre før...

Ove
10-06-2013, 03:20
Beklager Martin, Brynjar og dere andre i den trialaktive delen av AOK , men jeg har ikke trua på dere i denne saken .
Dette er bare en gjentagelse av hva som kommer opp hver gang dette diskuteres, og hver gang de samme lovnadene fra den aktive trialdelen av AOK om at NÅ-denne gangen-SKAL vi satse på frikjøring og rekrutering !
Det er riktig som Tommy sier at det var KUN 2 stemmers overvekt på ikke-splittelse forrige gang. Vi var ettpar stykker som i utgangspunktet var FOR splittelse , men under møtet som ble holdt syntes vi planene til frikjøringsgjengen var for "svevende" og tok rett å slett ikke ta sjangsen på å stemme FOR.
Vi angrer nå i ettertid!
Og det var nesten snørr og tårer og ikke måte på hvordan AOK skulle satse på frikjøring etter denne avstemningen.
Og ja - jeg var selv aktiv på det tidspunktet og var i styret !

Så den måten det nå oppføres seg mot det enkelte kaller "gamlekara" synes jeg ikke passer seg , verken her i denne tråden eller andre tråder som drives fram her ang samme tema !

kjetil
10-06-2013, 07:50
Vel Ove dette var jo ærlig sagt av deg i dag . Men jeg er jo noe overasket at du også stemte imot vårt forslag. Vel i dag ser man helt tydelig resultatet av at man ikke fikk til dette. Vel da kan jeg fortelle litt om alt arbeidet som var lagt ned på forhånd dersom klubben ble delt. At dette var svevende var det ikke.

Ny nettside for klubben var laget.
vindusbannere, stickers, tskjorter, capser og gensere var på plass. ( Noe aok enda ikke har fått på plass selv etter det jeg har sett, selv om det skulle komme på plass i 2011) Dette var det en stor sponsor som ville hjelpe oss med.

Planer for oppbygging av ny vei opp til haugereid var også mer eller mindre klargjort, med dugnad og hjelp fra et entrepenør firma som ville stille opp for oss.
En Bantam tilhenger var ordnet til en meeget fin pris som skulle være klubben sin, for å ha ting å tang som en kunne ha med seg på treff.
Et interim styre var satt, dette var ildsjeler hele gjengen, arbeidsoppgaver var mere eller mindre jevnt fordelt.
Når det gjalt forsikringer var vi i samtale med IF for å få til en avtale om spesialforsikring for kjøring i utmark.

Vel alt dette ble skrinlagt, etter at deling ikke ble noe av.
Etter dette ble det et totalt vakuum i frikjøringen, ingen gadd eller ville dra i gang noe som helst etter dette. Jeg tørr å påstå at etter denne gangen så har det vel ikke vært mere enn 4? frikjøringer arrangert av noen.

Personlig så har jeg ikke vært i skogen med bil etter dette, å jeg er ikke den eneste som stoppet helt opp med alt som het offroad den gangen.

Om det var surt at det ikke ble noe splitting? Selvsagt var det det. Men jeg er ikke bitter i dag, men lei for at det gikk som det gikk.
For jeg er rimelig sikker på at klubben hadde vært en levende klubb med masse nye medlemmer som sikkert ville ha dratt lasset videre.

Veien å gå i dag etter et vakuum er tung å gå, tidene forandrer seg fort, og så lenge man ikke følger med, er på hugget hele tiden så blir det tyngre å tyngre å ta opp tråden. Samt at det blir verre å verre å få personer nye som gamle til å engasjere seg.

Å nå ser man resultatet av at når man fortsetter i samme spor så har aok gått til grunne mere eller mindre.

Frikjøring er faktisk en meget viktig faktor for at biltrial skal overleve.

Ta et godt eksempel
Hva hadde sykkelsporten vært uten vanlige syklister? Dersom det ikke fantes noen som syklet for å mosjonere litt, som igjen blir hektet av det som igjen begynner å konkurere.

Ser dere sammenhengen?

SÅ hva som er de store planene for aok vel jeg venter spendt på hva som kommer.
Kanskje jeg også da melder meg inn igjen i klubben. Men akkurat nå ser jeg absolut ingen grunn til å melde meg inn.

Sånn nå skal jeg ikke plage dere mere. Jeg skal ikke rote i "alt var så mye bedre enn før"

Nå er det bare å vente til det store skjer. Å jeg gleder meg :-)

mvh Kjetil Johansen
Grinebiter, høytskrikende ulv
og en av "gamlegutta" selv om jeg ikke var medlem før i 1996.

Hvis noen har lyst til å "ta meg " for dette så ring da vel.
91373599.

nico
10-06-2013, 17:15
godt ikke jeg er så gammel at jeg er en av gamlegutta!! ;-)

ha ha ha , tror du må sjekke opp i fødselsdatoen din nå Tommy ;-)