PDA

View Full Version : Lekker kjølevæske

Chris10an
07-21-2009, 21:33
Nylig anskaffet en 90-modell Cherokee. Plages med at den lekker kjølevæske. Ekspasjonstanken blir fort tom, samt at kjølevæsken blir brunaktig. Har ikke funnet noen åpenbare lekkasjer. Vannpumpa ble byttet kort tid før jeg kjøpte den. Har peila oljen, og kan ikke se noe vann i den.

Noen forslag? Kom gjerne bortom for å se (og fikse mot betaling) :-)

AMan
07-23-2009, 00:37
Nylig anskaffet en 90-modell Cherokee. Plages med at den lekker kjølevæske. Ekspasjonstanken blir fort tom, samt at kjølevæsken blir brunaktig. Har ikke funnet noen åpenbare lekkasjer. Vannpumpa ble byttet kort tid før jeg kjøpte den. Har peila oljen, og kan ikke se noe vann i den.

Samme som min 3.1 WJ. Gåen toppakning eller en eller flere gåene toppa.

Billigste du slipp unna, ca 5500 å så 3000 ekstra per topp som må byttes.

Kvenmon
07-23-2009, 11:04

Er det en diesel ?? eller bensin ??

Er det diesel, så har du mest sansynlig PSA 2,1 l og da er du bedre tjent med å bytte hele motoren.
Er det derimot bensiner, så fatt mot....da kommer du nok billigere fra det.

Chris10an
07-25-2009, 13:08
Heldigvis bensin... :-)

Chris10an
07-25-2009, 13:10
Samme som min 3.1 WJ. Gåen toppakning eller en eller flere gåene toppa.

Billigste du slipp unna, ca 5500 å så 3000 ekstra per topp som må byttes.

Kordan vet jeg med sikkerhet at toppakning/topper er gåen?

Kvenmon
07-26-2009, 11:54
Trykk i ekspansjonstanken eller vann i motoroljen. Med trykk så menes det så stort trykk at det ikke bare fiser når du åpner lokket på ekspansjonstanken, men en ordentlig poff, evt at det er veldig stor aktivitet i koppen ved tomgangskjørring.
Vann i motoroljen ser du ved at oljegørra under påfyllingslokket er hvit og skummende.

Men....de 6erne som styår i din bil, har ikke rykte på seg å ha dårlige toppakkninger, men derimot har jeg hørt om dårlig vannpumpe, og hull i ekspansjonstanken...sjekk ut det først.

AMan
08-06-2009, 01:15
2,1 e vel ikke PSA men Renulte...