PDA

View Full Version : Flusstråd fra Biltema

Ove
02-02-2007, 19:06
Her kommer ingen lærdom , da jeg bare er nybegynner innen sveis .
Men en nyttig erfaring kan jeg dele med dere .
Jeg kjøpte et Kemppi 150A Migger i fjor , og da kjøpe jeg også en rull med flussfylt tråd av et annerkjent merke.
Her forrige helg gikk jeg selvfølgelig tom, og beinet opp på Biltema .
Kjøpte der 2 stk av deres flusstråd, slik at jeg ihvertfall hadde noe gjennom helgen.

Oversakelsen var stor da jeg begynte å bruke tråden , den var faktisk mye bedre enn den som ble kjøpt inn sammen med apparatet !!

Viser her en sveis i buret , og tro meg, den ga en veldig god innbrenning og flyt .

http://img171.imageshack.us/img171/8924/img4669vv3.jpg (http://imageshack.us)

Her er en annen sveis i buret, og resultatet er self på amatørnivå så det er ikke tråden det står på Thefinger

http://img263.imageshack.us/img263/7231/img4668gb9.jpg (http://imageshack.us)

Fungerte fint å fylle med også , her er et bilde av en innfestning i fronten.
Feilkappet, og når en ikke har mer rør må man improvisere ........

http://img385.imageshack.us/img385/3761/img4667sc3.jpg (http://imageshack.us)

Jeg har nå også brukt denne tråden på 8mm stål , og Kemppi-apparatet klart å få en fin sveis med god innbrenning ved bruk av Biltema-tråden.

Så min erfaring er : En trenger ikke kjøpe en dyr flusstråd, tråden fra Biltema funker vel så bra, og faktisk bedre !!

Og etter å ha brukt denne en uke nå, jeg kommer deffentlig ikke til å kjøpe inn ventilsett og gass .........

Mad Max
02-02-2007, 19:44
Jeg også meget fornøyd med den type tråd men den fungerer ikke på "tynn plater" desverre, krever litt for mye varme for å fungere på dette området..

HardKåre
02-02-2007, 19:44
Godt å høre at det går fint ant å lære seg sveis bare med flusstråd...
Har kjøpt meg apparat, men har ikke kjøpt tråd enda, da jeg er i tenkeboksen på om jeg har behov for gass og slikt...

GRIZZLY
02-05-2007, 21:09
Kan jo også bruke denne tråden, men da må du ha gass i tillegg. Fordelen er at du slipper slagg og slikt. Den er utmerket til tynnplater, samtidig som du kan sveise litt tykkere materialer med den. Har selv sveist fast triangelkopling til brøyteskjæret mitt, og det holder enda. Har et kemmpi 150A en fase apparat og 0,8 massiv tråd.

/METALLARBEID/SVEIS/TILBEHØR/

Sveisetråd, SG-2
Iht. standard: AWS A5.18:ER70S-6. Kobberovertrukket kisel-manganlegert, homogen sveisetråd for sveising i karbonstål og lavlegerte ståltyper. Strekkgrense: 420 N/mm².

Ø Pakn. A Art. Art nr Pris Antall
0,6 mm 1 kg 30–100 17-4562 49,00 kr
0,8 mm 1 kg 50–200 17-4656 49,90 kr
0,6 mm 5 kg 30–100 17-4658 169,00 kr
0,8 mm 5 kg 50–200 17-4660 129,00 kr
0,8 mm 15 kg 50–200 17-4662 329,00 kr

Ove
02-06-2007, 09:08
Det som også er litt artig , er at strekkfastheten i Biltema's flusstråd ligger litt høyere enn de vanligste trådene.
Sikkert ikke noen betydning , men tror nok ikke at den gir noen dårligere styrke enn annen tråd .....

Chevy-Sheriff
02-06-2007, 10:06
MadMax:
tråden i sveiseapperatet ditt er kjøpt på Tess.......jeg gikk tom for BT tråden din i høst......

Sveiseapperatet er fra BT, og fungerer overraskende greit.
Jeg har ikke merket så stor forskjell på tråden fra BT og Tess.
Annet enn på prisen.....;)

Den største fordelen med flusstråd, er etter min mening ved utendørs sveising, der ett lite drag i lufta får dekkgassen til å forsvinne.

Ove
02-06-2007, 10:28
MadMax:
tråden i sveiseapperatet ditt er kjøpt på Tess.......jeg gikk tom for BT tråden din i høst......

Busted !! Thefinger Thefinger

Mad Max
02-06-2007, 10:52
Oohh no, jeg viste faktisk at tråden som sitter der NÅ og som er i fra sommer tiden er fra TESS, Sheriff du betalte ca 850 spenn for den rullen, du skjønner, det var nemlig jeg som spurte om du gadd å kjøre bortom Biltema og kjøpe men di hadde ikke mer igjen og du reiste da til TESS..
Jeg drev på tomten din og monterte transfer kasse..

Men jeg har jo sveiset mye med det apparatet før det havnet hoss deg, vis du tittet i gammel garasjn min på offroad så så du bilder av ombyggingen av skjermene på sugga..

SO OVE IM NOT BUSTED.

Chevy-Sheriff
02-06-2007, 11:47
Faen så god husk du har da Max.......crossboned

Jada, jeg husker jeg betalte en del for den rullen, men den er jo 10 ganger størren en BT sin.

Dra dit....kjøp datt....værre enn ei kjærring......nono

...og jeg tar på meg tøfflene og gjør det du ber om......newburn

Offroad...???...hvem er vel der nå lenger......Thefinger

supersvein
02-09-2007, 12:27
NÅ og som er i fra sommer tiden er fra TESS, Sheriff du betalte ca 850 spenn for den rullen

Hvor STOR var den rullen da?
Med klubb-rabatten vår fikk jeg 4,5kg rull flusstråd hos Tess for 180,- kr
...mot 150,- kr for 1kg hos Biltema grnpirate

HardKåre
02-09-2007, 13:49
Hvor STOR var den rullen da?
Med klubb-rabatten vår fikk jeg 4,5kg rull flusstråd hos Tess for 180,- kr
...mot 150,- kr for 1kg hos Biltema grnpirate
:eek: I Tormsø må e ut me minst en høvding for å få 4,5kg fluss...

Chevy-Sheriff
02-09-2007, 14:40
Nå har ikke jeg rabatt på Tess....ikke fikk jeg heller, da jeg ikke er "storkunde"....defor handler jeg nå sveiseutstyr på ett annet sted.......

Husker ikke hvor mye den veide......men sikker bortimot 150kg.....Thefinger

Harald
02-17-2007, 17:16
GRATULERER TROMSØ :) :) :) :)
Biltema åpner butikk i Jønsonbygget i juli i år

super roof
04-05-2007, 18:21
muli jeg har sovet i timen,
så av min uvitenhet spør jeg hva er fluss tråd?

V8 4x4
04-06-2007, 01:21
da er det på høy tid du våkner :)

fluss tråden er innhul, den inneholder pulver som danner en dekkgass i sveisebuen,
med denne tråden behøver du ikke gassflaske tilkoblet.

veldig snedig for de som sveiser lite eller drar apparatet med seg rundt om kring, men lite egnet til karosseri arbeide, da det er en del mere sveise sprut.

super roof
04-06-2007, 01:48
det er en rørtråd med andre ord?

Knut G
04-06-2007, 09:55
Yup

super roof
04-06-2007, 11:21
kjøpte en sånn rørtråd for en stund siden for å slippe gass,

men ble ikke noe venn med den, mye sprut, slagge sitter noe jævli, måtte ha mye strøm har ett 150amp telmig mulig det ble for lite

Gi Gass
04-06-2007, 16:03
Flusstråd funker tildels helt grei, hvis du husker og bytte om polariteten på sveiseapparatet. En "vanlig" Mig m/flaske er + ledet til tråden, mens med flusstråd skal "jordings-klemmen" ha +. Har byttet om på polariteten på noen apperater, og du merker fort forskjellen. Mye mindre sveise-sprut.

Biltema selger noen sveiseapperater som er beregnet for flusstråd, dvs at de er ferdig snudd på polariteter.

NB: OG FOR OG FORSIKRE MOT LURE KVERULANTER/MORRO-KLUMPER, OMKOBLINGEN ER SELVFØLGELIG INNE I APPERATET, OG IKKE I STØPSELET!! VET DU IKKE FORSKJELL PÅ DC/AC, IKKE ROT... Thefinger Thefinger

super roof
04-06-2007, 20:56
jo da snudde polariteten, var dyr den tråden å betalte 1000kr for 4,5kg

Bøen
04-06-2007, 21:59
Flusstråd funker tildels helt grei, hvis du husker og bytte om polariteten på sveiseapparatet. En "vanlig" Mig m/flaske er + ledet til tråden, mens med flusstråd skal "jordings-klemmen" ha +. Har byttet om på polariteten på noen apperater, og du merker fort forskjellen. Mye mindre sveise-sprut.

Biltema selger noen sveiseapperater som er beregnet for flusstråd, dvs at de er ferdig snudd på polariteter.

NB: OG FOR OG FORSIKRE MOT LURE KVERULANTER/MORRO-KLUMPER, OMKOBLINGEN ER SELVFØLGELIG INNE I APPERATET, OG IKKE I STØPSELET!! VET DU IKKE FORSKJELL PÅ DC/AC, IKKE ROT... Thefinger Thefinger

Forklar kjapt hvorfor det er bedre å snu polene også da,hvorfor blir det bedre?

Gi Gass
04-07-2007, 01:14
Ved likestrømssveising vil den siden som har positiv polaritet ha sterkest varmeutvikling. Ved negativ elektrode blir derfor varmeutviklingen i arbeidsstykket størst, og innsmeltingen og dermed dybden av sveisefugen større. Dvs at snur du polariteten, trengs det mindre stømstyrke for og få en ordentlig gjennombrenning i arbeidsstykket. Og de fleste som har sveist litt, vet at med skikkelig smeltebad, så spruter det mindre. NB: Det er også viktig at stålet er renest mulig for urenheter. Med litt trening, og tålmodighet, går det også og sveise tynnplater med flusstråd. Men selv bruker jeg vanlig tråd og Mison 18..:rolleyes:

Bøen
04-08-2007, 00:25
Interessant,det er vel en fordel å snu polene på et pinneapparat da,så kan man også lettere sveise tynnere emner med det.
Jeg bruker også vanlig tråd og mison 18,så det har gått fint uten:)

Gi Gass
04-08-2007, 03:11
Interessant,det er vel en fordel å snu polene på et pinneapparat da,så kan man også lettere sveise tynnere emner med det.

Sålenge du har nok strøm til og tenne/holde fyr i pinnen burde vel det stemme. Har ikke prøvd selv, men høres forsåvidt logisk ut...

Vier
04-08-2007, 12:06

Det stemmer det. Det er vanlig å snu polaritet når man pinnesveiser bunnstreng (første laget) på en fuge nettop på grunn av dette.

unlimited
09-15-2007, 20:35
Tips, bruk gass og fluss samtidig!

Rukus
09-27-2007, 17:42
Tips, bruk gass og fluss samtidig!

Det blir da ikke like bra/fint som å bruke gass å tråd som hører til gass sveising...

HardKåre
09-28-2007, 19:27
...eller like billig... nono