PDA

View Full Version : Knutsvikmyra Offroad Modified prosjekt

Pages : [1] 2

toresailor
09-14-2009, 09:07
Hei Folkens,

Tidligere i år ble det kjøpt inn en bil som det var planlagt å stille i modifisert med. Så viste det seg at buret var bygd for tynt etter dagens regler, og måtte skiftes. Dette har da bare ballet på seg, og bilen ligger i et uanstendig antall deler i garasjen.

Planen er å bygge bilen sammen på nytt, men bruke mye av de "orginale" delene som kom med.

Utgangspunktet er :

Volvo B230E
Volvo Automat
Patrol Aksler
ARB sperre og kompressor
Suzuki ramme
35" Mud terrain på bedlock's felger
Suzuki transfere
Bladfjærer rundt baut. og trail master dempere

Når det gjelder planer og lign.. så er det noe i nærheten av følgende:

Ribbe ramma for gamle og skumle sveiser, fjærfester og lignende
Sette opp nye forsterkninger i ramma.
Lage nye fjærfester på akslene, samt fester for moment stag.

Vil prøve å bruke drivlinja som den var, og jeg får det til å passe når jeg har senket karosseriet litt.

Tror det blir bruk av glassfiber skjermer framme og bak, samt panser.

Farge valget er også tenkt på, men ikke avgjort.. Tror det blir svart og hvit?!? hehe

Bilder kommer......:smokin:

Sonja
09-14-2009, 14:37
De første bildene...

Sonja
09-14-2009, 14:38
Noen til fra dag 1!!!!

Sonja
09-14-2009, 17:31
Bilder fra dag 2..

Sonja
09-14-2009, 17:42
Dag 3, fortsatt mye sliping igjen.....

toresailor
09-14-2009, 17:55
Jeg trodde at jeg idag skulle få lov til å sette på plass framakselen igjen, men den gang ei... Nå som fjærene var blitt sånn nesten like igjen, så passet det jo selvfølgelig ikke.... Det viser seg at det aktre fjærfeste framme er plassert forskjellig på de to sidene, og det er en forskjell på 20mm fra styrbord til babord side:pissed: Så da må det ene festet bort, og et nytt sveises på plass..

Men de nye festene i akselen ser da ut til å skulle holde, gjenstår å prøve dem, men regner med at det skal blir greit. ble noen millimeter høyere, men det var for å kunne feste dem skikkelig til akselen. Demper tårna ble idag også kuttet av, og slipt bort, dette fordi det var forskjellig høyde på dem.. tenkte det kanskje var bedre å ha dem sånn nesten like Thefinger

Når framakselen er på plass så tar vi den bak.. Må iallefall ha noen nye demper fester. Var plassert litt forskjellig bak også.. så får se om ikke vi kan få litt symmetri på det..

Vel garasjen kaller igjen.. tror jeg får ta turen ned å slipe videre.:smokin::smokin:
:beer:

Tommy
09-14-2009, 18:14
Lykke til vide... gøy å følge med på om dere når målet!!!

Skjalg
09-14-2009, 18:23
Det ble kanskje et litt større prosjekt enn først antatt. Men ser ut til at dere er meget godt igang. Greit å få litt symetri i festene selv off road.

toresailor
09-14-2009, 19:58
Her er bilde fra da vi hentet bilen østpå....
46126

Noen bilder av "vidunderet" når det ankom tvedestrand.
46127
46128
46129

Så havna bilen i garasjen og buret ble målt.... for liten hovedbøyle...

46130
46131
46132
46133
46134

Her var noen bilder..

martinj
09-14-2009, 21:13
tøff bil tore johan:smile:

Skjalg
09-14-2009, 22:34
Så grundig som det gåes til verk nå kommer den til å bli skikkelig tøff.
Ser virkelig frem til å følge dette prosjektet fremover:smile:

Mikael
09-15-2009, 11:15
Skal dere selge MTR dekka ?

toresailor
09-15-2009, 20:57
Hei igjen...

MTR dekka hadde jeg tenkt til å prøve å kjøre på, men om det ikke blir bra, så er skal jeg heller gi beskjed.

Idag har jeg vært meste parten av dagen i Kristiansand på Lastesikrings kurs, men ble gjort litt før ungene skulle legges.

46162
46163
Det ene fjær festet ble sveiset på, kuttet av, og ny plate satt inn, og festet sveiset på igjen.. var jo pil råttent under festet. :pissed:

46164
46165
Satt på plass fordelingskasse for å teste mellomaksel framover.. sjekke vinkler o.l Tror det skal gå, men den var litt kort. Kansje en liten jobb på den og.

46166

Bildene her er tatt med mobil telefon, så dere får heller unnskylde om det blir litt uklart innimellom.

Tror ungene begynner å roe seg, så kansje det går ann å ta en tur til ned i garasjen :beer:
46167

toresailor
09-15-2009, 20:59
Siste bildet er av de yngste jentene som startet en liten heve jobb på trehjuls sykkelen:smokin::smokin:

toresailor
09-16-2009, 22:28
Gått surr i dagene, men er enda ikke gått en uke siden vi tok ut motoren, for det var på fredag.

Fikk idag litt tid til å slipe på ramma, og på bak aksel. Ramma har nå blitt av med de fleste festene, unntatt de for fordelingskassa. Nå er det mulig det blir senking av den også, så da er det bare å finne fram kuttskive og slipe skiver igjen. :smokin:
46178

Bak akselen begynner nå også å bli litt ryddigere. Vil beholde fjær festene, men lage nye fester til moment stag, samt Støtdempere. Var vist borti noen bremserør også, så får vel fornye dem også når den tid kommer :smile:

46175
46176
46177

Ny dag imorgen, men tror mesteparten av dagen forsvinner i oppkjøring på lastebil, samt dugnad på Røedsåsen.

Ove
09-16-2009, 23:51
Flink til å stå på , er dere :smile:

Ang støtdempere - har dere ambisjoner om å delta i ET , må demperene stå som orginalt . Festene kan heves/senkes , men selve demperene kan ikke flyttes ......

toresailor
09-17-2009, 08:09
:smile::smile:

Har mål om ¨kansje stille engang i år med bilenog da har vi relativt dårlig tid...:smokin:
når det gjelder dempere.. så skal de stå tilnærmet orginalt.. stemmer ikke det.. eller må de festes i plata til fjær festene slik som orginalt...??

Hadde tenkt å sette de på innsiden av bladfjørene, men litt på innsiden...

toresailor
09-20-2009, 10:16
Dagen ble brukt til Høst marked med Barna. Ble en liten tur på skauen å grille litt pølser når vi kom hjem igjen.

Kvelden ble brukt i garasjen. enda flere fester er nå skjært av.

Nye motor fester er nå skjært ut, ble 6 mm plate mot motoren, og nå 4 feste punkter på hver side, ikke tre som før. Platen videre er planlagt i 8 mm

Har nå fått tak i noe å kikke på for å slippe lage alt nytt.
46385
46386

Hadde aldri trodd at det skulle gå så langt mot scratch.....
46387
46388
46389
46390

Skal snart ned i garasjen igjen, håper på å få motoren i ramma i løpet av dagen, men får se.

Tommy
09-20-2009, 10:29
Flink til å stå på , er dere :smile:

Ang støtdempere - har dere ambisjoner om å delta i ET , må demperene stå som orginalt . Festene kan heves/senkes , men selve demperene kan ikke flyttes ......

Dette er ikke helt riktig, i følge regelverket skal demperene stå i originale fester, var en stor diskusjon om dette på årets Eurotrial, der man tillott at demperne ikke sto i originale fester fordi det gjald mange biler...
Dette er et punkt som kommer til å bli tatt opp på årets Eurotrial møte i November...

toresailor
09-20-2009, 10:49
OK.. men ble ikke mye klokere nå.... hva tror du kommer til å bli gjeldende etter dette møtet.. Har lite lyst til å måtte bygge om igjen.. Skal jeg prøve å bruke tilnærmet orginale fester.. Feste demperen på plata til bladfjærene?? Er det lov til å bruke en ny travers bjelke i ramma å feste demperene til? Ser ikke så mye om dette i NBF sine regler?:smokin:

Regner ikke med at jeg får kvalifisert meg til Euro trail, men hadde jo vært kjekt om bilen var godkjent for deltagelse likevel:grinpimp::grinpimp:

Tommy
09-20-2009, 11:11
Reglene i dag er klare.. støtdempere skal stå i originale fester, jeg kan ikke si hva som skjer neste år, men i år er Eurotrialmøtet i November, slik at reglene er klare før jul...
Jeg kan si hva jeg tror, Jeg tror at dette kommer til å blir forandret i Eurotrial reglene, sli at støtdemper må stå på samme sted men at man kan bruke uorginale fester...

Ove
09-20-2009, 11:23
Hmm , hva er det for et vinglete praktisering av regelene ? Var det en profilert tysker som ikke hadde fått plasert dette riktig , siden det tydeligvis ble tilatt med forandringer ?

ET -08 var det ingen bønn , der var folk som lå under bilene sine til langt på natt på plassen der oppe og måtte lage og bygge om fester for demperene ......

Sonja
09-20-2009, 22:00
Hehe nå begynner de endelig å byggen noe, ikke bare rive og slipe!!!!!!

toresailor
09-20-2009, 23:25
Da var enda en kveld over i garasjen. Har iløpet av dagen fått gjort litt, som bildene min kjære har lagt ut viser. Vi har fått satt på motor fester, punktet dem fast i ramma. Planlagt fester til automat kassa..:smokin: Satt på fordelingskassa mellomaksler er også prøvd på. Den bak må kortes inn litt, men det skal vel gå. Tror nok den framme er lang nok, men må vente å se, teste pendel osv...:smile:

Har ikke hatt strøm på mobilen idag, så bildene er det min kjære som har tatt, og hun som må legge ut.

Har idag hatt hjelp av Bjørn, som dere ser av bildene. Mine barn har også vært i garasjen idag. De har demontert fordelingskasse, fjernet det orginale handbrekket, og klargjort for den hydrauliske varianten. De :smile:r også fjærnet litt av det unødvendige som var i balja. Satser på at den kan prøves på ramma om noen dager. Vet jeg er optimist, men vil heller være det. :smokin:

Ble litt vin til middagen idag, så det ble med planlegging og problemløsning etter middag ikveld. ( sen middag.. spiste kl 22)

I morra så blir det vel løype stikking på kvelden, dagen går med til å skaffe litt plater og endel møter, men håper på å få gjort litt imorra også. Håper jeg kan legge inn en liten oppdatering før mandagen er over :beer::beer:

Ha en fortsatt flott kveld.:beer:

Tommy
09-21-2009, 06:40
Hmm , hva er det for et vinglete praktisering av regelene ? Var det en profilert tysker som ikke hadde fått plasert dette riktig , siden det tydeligvis ble tilatt med forandringer ?

ET -08 var det ingen bønn , der var folk som lå under bilene sine til langt på natt på plassen der oppe og måtte lage og bygge om fester for demperene ......

Dette ble et vanskelig punkt, men her er nok tyskere ganske flinke i klassen... men det gjalt mange andre... regelen var lik i 08 uten at den ble fulgt skikkelig den gangen heller...

Men vi får håpe at en skikkelig regeltekst er på plass før jul...

toresailor
09-21-2009, 07:22
God morgen,

Mulig det bare er meg som er litt treg om morran, men er det så at den skal stå i orginale fester både på "akselen" og i ramma?

Holder det med at den sitter i tilnærmet lik orginal plate, eller må det være orginal plata som demperen sitter i? Tenker da nede på akselen. For de fleste kjører vel nå SPOA, og da sitter ikke lengre den plata på orginalt sted, som er under akselen:pissed: Ikke veldig lett å skjønne hehe

Jeg prøver å feste iallefall på orginalt sted på akslene, så får vi se hvordan det blir på rammaThefinger

Tommy
09-21-2009, 07:36
Det var dette som var problemet, at man ikke har mulighet til å bruke originalt feste på akselen, da aksler byttes og ofte legges under fjæra... det mellomeuropeerne legger i det er at oriiginalt feste på ramma skal brukes...

Men jeg tror at følgende blir tillatt fra og med ET neste år....
Demperen må stå på tilnærmet original plass og med tilnærmet original vinkel...
uorginale fester kan benyttes...

toresailor
09-22-2009, 00:32
Vel nok en dag er omme, og det har skjedd lite i garasjen idag.

Vi har fått kuttet til et feste til automat kassa, samt begynt på forsterkning av festene til fordelingskassa.

Da det nå blir endel nye fester og slikt som skal lages, så måtte strøm uttakene i garasjen oppgraderes. Fått lagt ut en ny 32 Amp 3 fase kontakt på egen sikring. Dette for å kunne drive plasma skjærer og rørtråd sveise apperat. De brukte litt mere enn det som var tilgjengelig tidligere. Fikk tatt litt bilder med mobilen ikveld så de kommer under her.:smokin:

Vansklig å se at dette kan bli bil igjen, men håpet er der...

46482

46483

46484

46485

46486

46487

Blesvik
09-22-2009, 06:36
Ser bra ut dette!:smile:

Sonja
09-22-2009, 15:47
Da var maskinen ute igjen, festene ferdig sveisa og tilpassa. Snart montering da??!!!!:grinpimp:

toresailor
09-23-2009, 22:53
Har blitt noen runder i garasjen idag og,

Begynte med montering av nye sjakler. Tok litt tid å få på løs alle boltene, men til slutt var alle sjaklene på plass. Alle festene for fordelingskassa er også på plass, og nå sveiset fast. Fant i kveld ut at festet vårt til automat kassa var for lavt, og vi må kutte ut mere for å få plass til maks pendel på fram aksel :smokin:

Mellom aksel bak kortes inn ca 25-30mm for å tillate litt pendel bak. Så den har reist ned i bakken til Hanto Mek Vek...

Noe bilder av fordelings kassa ble det idag, men ikke mange.

46527

46528

46529

46530

46531

46532

46533

46534

toresailor
10-04-2009, 10:03
God morgen,

Rota oss inn i garasjen en tur igår, fikk laget litt fester til dempere bak, og modifisert det ene framme.

Balje ble fraktet ut av regnet, og inn i en noe tørrere og varmere garasjen.
Satt balja på noen bukker, skar bort litt ekstra vekt og bøyd metal for å lette den litt. :smokin: Den skal som det kan sees på bildene få noen nye tilskydd av glassfiber og vi må finne en grei måte å feste dem på og.

Tilslutt så løftet vi balja opp på ramma Thefinger den kommer nå helt ned i orginal høyde. Trodde bilen skulle bli veldig lav nå jeg, men kunne lettet konstatere at det fortsatt er litt plass mellom kanalene og bakken hehe:smokin::smokin:

Legger vel noe bilder (håper jeg...)
46770

46771

46772

46773

46774

46775

46776

46777

46778

toresailor
10-04-2009, 10:23
Flere bilder av prøving av balje...
46779

46780

46781

46782

46783
Et lite bilde tatt av bergningen jeg måtte ha hjelp til på Røedåsen siste løpet. Satt ordentlig fast midt under... derfor god klaring på neste bil haha:laughing:

toresailor
10-04-2009, 21:12
I dag ble det også gjort litt i garasjen. Det ble idag avgjort at det kunne være kjekt med en liten forsterkning på bakakselen, slik at den skal tåle et lite hopp uten å bli banan. Et skikkelig kanal jern skulle kanskje hjelpe på :smile:

Ble også tatt av et fjær blad til idag, for å øke muligheten for litt pendling. Håper det blir bra:smokin:

Begynt å kutte litt i balja også, men ikke kommet så langt der.46848

46849

46850

46851

ShuDuck
10-04-2009, 22:02
Veldig pent arbeid :smile: men håper du skal ha et stag som hindrer bakakslingen å gjøre fjærene til en S. og sjakkelvinkelen bak var fryktelig, men det går seg kanskje til med mer vekt i bilen ?

toresailor
10-18-2009, 21:29
Er ikke mye jeg kan få gjort fra sjøen bortsett fra å bestille deler :-)

Moment stag til bakaksel er kommet, Kategori 1 toppstag til traktor 2 stk.

Bumpstop 4" er bestilt og på vei, kommer til mandag tror jeg..

Nye dempere bak er også bestilt, ble OME dempere 30 -50 cm tror jeg det ble hehe.. kommer også før jeg kommer hjem.

Rør til veltebur, og ramme til glassfiber skjermer og panser er også bestilt. Må bare få tak i endel rørbend til bruk for å bygge ramma å henge plastskjermer på..

Har enda ikke fått bestilt plate til tak, og plate over "planet" bak, men det får komme etterhvert.

Lurer på hva jeg skal gjøre ang bur.. har lurt på å kjøre "strebere" framover fra fremre kant av buret, og fram til en mulig qfanger, er det noen formeninger om fordeler og ulemper med dette? I utgangspunktet så tenkte jeg dette for å stive av hovedburet, samt å beskytte motoren litt bedre. Noen som har noen tanker om dette??

Sjakklene bak peker mot normalt nedover på min bil .. ikke horisontalt som på mange andre biler brukt i trail... regner med at de legger seg nedover litt etterhvert som bilen blir brukt.. og får litt juling.. vi får se.. Bilen pendlet godt hos tidligere eier, får håpe den fortsetter med det etter de små modifikasjonene vi har gjort hehe..

Gleder meg vanvittig til å fortsette på bilen. Får den desverre ikke klar til sladden, men neste sesong skal den være klar..

Farger: ungene ville ha noe rosa på bilen.. men vet ikke helt jeg..
Sort og hvit har det jo vært til nå..... hmmmThefingerThefinger

toresailor
10-18-2009, 21:49
her er de siste bildene tatt før jeg reiste ut.

Festene til de etterlyste moment stagene for bakaksel:
47195

47196

47197

47198

Håper de blir sterke nok.. Thefinger

knixen
10-18-2009, 22:35
Du fester vel moment-staget (anti-wrap-bar) med sjakkel? http://trail-gear.com/images/bar3.jpg

toresailor
10-19-2009, 00:34
hei,
Anti-wrap bar... Når det gjelder denne, så var det en slik som på bildet som satt på bilen tidligere. Jeg endrer nå festene slik av jeg nå bruker 2 stag, disse så nærme parallelt som mulig, dette for å unngå vridning i det hele tatt, med en sjakkel så vil en vel få litt vridning av akselen når der fjører ut og inn, mens med 2 parallelle stag, så skulle det vel ikke bli noe å snakke om. Men med den konstruksjonen blir det store belastninger på festene i forkant, spesielt det nederste.. derfor så kraftige materialer som du ser på bildene....

toresailor
10-23-2009, 20:51
Har fått et bilde hjemmefra idag. Det har vist regnet godt idag, slik at det ikke var noe særlig å jobbe utenfor garasjen. Stagene til bakakselen har fått fester i begge ender nå.
47404

Syns dette ser veldig bra ut.. gleder meg til å komme hjem og fortsette.

De neste delene ligger hos Norsk Offroadteknikk, og venter på å bli hentet.

toresailor
10-26-2009, 17:14
Da har det kommet litt deler hjemme, jammen fant de ikke veien ned i garasjen også :smokin::smokin:
47542

47543

47544

47545

toresailor
10-28-2009, 22:44
Nå satt demperene fast i toppen og. Dette er vel nærme nok orginal vinkel til at det blir godtatt :smokin::smokin:
47639

47640

47641

Skjalg
10-28-2009, 23:06
Ser veldig bra ut Tore. Men tror du den 4-kant profilen er sterk nok? Thefinger

toresailor
10-29-2009, 15:34
Jeg er jammen ikke helt sikker jeg, tror du kansje vi skulle lagt en 80x80 vinkel oppe den?! ThefingerThefinger

toresailor
12-22-2009, 21:19
Nå er det lenge siden det har vært noen oppdateringer her.. Skjedde desverre lite i garasjen sist jeg var hjemme. Fikk løftet karroseriet på plass bare for å se at det fortsatt er farlig langt ned til bakken fra fører setet. Fikk bestemt plassering av stol, samt begynt å bøye bur. Det begynner jammen å ligne på en bil igjen hehe..

Det som mangler på understellet nå er:

Bremserør, nyt handbrekk, og evnt eurotrail handbrekk.
Nye rør for bensin, feste til bensin puimper
Støtter for bur
Kanal beskyttere

Så tror jeg det neste må være karroseri, ramme til plastskjermer framme, Bur, feste til stoler og instrumenter, seler osv. tank og annet snacks..

Så med andre ord, masse igjen å gjøre.. :beer:

Er foresten åpen for forslag når det gjelder ny motor i standard bilen.. kjerringa forlanger mere power i bilen.. så da er det bare å fornye der og..

God Jul alle sammen, og godt nytt år

nbm
12-23-2009, 01:00
har en volvo motor stående i den ene suzukien hvis det er interressant

toresailor
12-23-2009, 09:21
Hvordan Volvo er det? 20, 21 eller 23? :smokin:

nbm
12-23-2009, 15:59
det vet jeg faktisk ikke :-P men kan sikkert finne ut av det tror det er en 20 uten å si det sikkert

Tommy
01-23-2010, 09:27
Lenge siden det var noen aktivitet her... og jeg vat at det skjer ting i kjelleren!!!

toresailor
01-25-2010, 10:46
Joda Tommy, det skjer litt der nede, men går fryktelig seint. I disse Årsmøte tider og sånn så er det jo så mye anna å gjøre på.. hehe

Vel fikk over noen bilder fra telefonen nå,

Litt fra prøving av hovedbøyle, men det ble selvf.. for smal.. så da blir det en ny.. Kan vie den ut, men da blir det ikke den takhøyda jeg vil ha pga hjelm og kryss i taket. så den kan evnt selges om noen trenger....

jobben på karroseriet fortsetter, tror det blir skjært og punktet litt denne uka..

Alle bur festene i karroserriet er nå laget. De har også sine plater på undersiden, med feste direkte i ramma. Dette skal være hel ved.

Har også fått tak i et nytt rør til hovedbøyle noe tykkere enn kravet, blir spennende å se om vi klarer å bøye det :smokin:

Men her noen bilder....
50111

50112

50113

50114

50115

toresailor
01-25-2010, 10:52
50120

50121

ER masse arbeid igjen, men begynner iallefall å likne en bil igjen..

toresailor
03-10-2010, 08:10
Da har vi kommet igang nede i garasjen igjen. VI fikk på plass hovedbøylen igår, strebere framover er også punktet på plass. Kryss i hovedbøylen og taket skal på plass idag, samt tverstag framme. legger ut et par bilder nå, så skal jeg se om jeg får tatt flere iløpet av dagen :-)

52017

52018

52019

52020

52021
ThefingerThefinger

toresailor
03-10-2010, 23:12
Da har vi fått laga mere bur biter.

Hoved bøyle og framover strebere ble montert igår. I dag har vi fått på skrå stag bakover, tver stag ved det planlagte dashbordet, og oppe i taket forran. Kryss i taket er også på plass, og første del av krysset i hovedbøylen er på plass.

Noen dårlige bilder ble det idag og... legger dem ut under her.
52043

52044

52045

52046

Det går stadig videre, så kansje ferdig til sommeren.. :smokin:

toresailor
03-12-2010, 09:50
Igår begynte vi på noe vi har gruet oss litt til. Det var tid for å se om vi kunne få til å lage ei ramme til glassfiber fronten. Det ble mye tenking, (ja det var vondt) før vi fikk begynt med noe konstruktivt. Om det ble bra vil tida vise, men legger ut noen bilder..
52083

52084

52085

52086

52087

Har også bestilt bunnpakning til motoren, Må få tak i nytt luftfilter, bensin filter oljer til aksler, flere bremserør, noen større rør til Olje kjøler... ledninger. mm masse igjen...Thefinger

toresailor
03-17-2010, 21:53
Da har jeg fått lastet over litt flere bilder fra mobilen.

Vi er nå ferdige med å sveise ramma med fester og lignende. Har fått malt den 2 strøk. Ble maling da jeg ikke har fått sandblåst den.

Rør ramma framme er ferdig, tror den blir sort. håper den skal tåle er rundvelt, da jeg regner med at det kommer til å skje.

Nå skal jeg skifte diff bak, skifte olje på begge diffene, male og montere krypekassa. Montere mellomaksler. legge bremserør og drivstoffrør.

Hadde tenkt å bruke slange, men ser i boka at slange ikke er nevnt i Modified, og er vel kansje da ikke tillat. selv om det er utenfor førerrom. satser på 8mm kobber rør festet til ramma. Noen som tror det er for lite rør?

Skal få blåst av under karroseriet og sprøyte det med tectyl tenkte jeg.. håper det blir bra. Hydr. handbrekk monteres, så får se hvordan det blir med eurotrail tilpassninger....

Kompressor til sperrene havner nok en gang under dachbordet, får håpe det blir beskyttet nok..:smokin:

Hvor stor pluss kabel trenger jeg med batteriet bak, er redd for spenningsfall.. hvor mye strøm trekker volvo starteren. skal ha sikkring på kabelen frammover med tanke på eventuel kortslutning, er 150 amp greit nok?

Alt er nå plukket fra hverandre igjen, og hver bit blir gjort klar for seg. Buret har vært nede hos Hanto Mek. Vek. og blitt TIG'et :-) Vi håper nå at det vil passe på bilen igjen uten for mye vold.

Får ikke lagt inn bilder her ikveld. Pirate vil ikke la meg få laste opp bilder..

Ove
03-17-2010, 22:14
Får ikke lagt inn bilder her ikveld. Pirate vil ikke la meg få laste opp bilder..

Tipper heller det er litt mange tommeltotter ........Thefinger

martinj
03-21-2010, 10:13
Da har jeg fått lastet over litt flere bilder fra mobilen.

Vi er nå ferdige med å sveise ramma med fester og lignende. Har fått malt den 2 strøk. Ble maling da jeg ikke har fått sandblåst den.

Rør ramma framme er ferdig, tror den blir sort. håper den skal tåle er rundvelt, da jeg regner med at det kommer til å skje.

Nå skal jeg skifte diff bak, skifte olje på begge diffene, male og montere krypekassa. Montere mellomaksler. legge bremserør og drivstoffrør.

Hadde tenkt å bruke slange, men ser i boka at slange ikke er nevnt i Modified, og er vel kansje da ikke tillat. selv om det er utenfor førerrom. satser på 8mm kobber rør festet til ramma. Noen som tror det er for lite rør?

Skal få blåst av under karroseriet og sprøyte det med tectyl tenkte jeg.. håper det blir bra. Hydr. handbrekk monteres, så får se hvordan det blir med eurotrail tilpassninger....

Kompressor til sperrene havner nok en gang under dachbordet, får håpe det blir beskyttet nok..:smokin:

Hvor stor pluss kabel trenger jeg med batteriet bak, er redd for spenningsfall.. hvor mye strøm trekker volvo starteren. skal ha sikkring på kabelen frammover med tanke på eventuel kortslutning, er 150 amp greit nok?

Alt er nå plukket fra hverandre igjen, og hver bit blir gjort klar for seg. Buret har vært nede hos Hanto Mek. Vek. og blitt TIG'et :-) Vi håper nå at det vil passe på bilen igjen uten for mye vold.

ikke tctyl torejohan.. det tørker nemlig ikke ordentlig. å det blir veldig vanskelig å holde bilen rein i ettertid når den er klissete...

pluss kabelen jeg brukte i standard bilen min var 50 kvadrat.
det er overkill. men da har du hvertfall strøm nok.:grinpimp:
la 50 kvadrat fra batteriet bak, ditekte frem til hovedstrøm bryteren på dasjen, videre til starteren. så la jeg 16 kvadrat ut fra bryteren på brutt side til en strømfordelingsblokk med plass til 6 sikringer. da slipper du å tilføre pluss til hver enkelt sikring. da sparer du mye lednings virrvarr:smokin:

jeg brukte 8mm kobberrør fra biltema. det holdt fint..

toresailor
03-23-2010, 09:50
Prøver igjen å legge til noen bilder her, får se om det går....

52681

52682

52683

Jøss det ser jammen ut som dette gikk....... hehe

Vel skal prøve å ta noen til seinere idag.. på vei i garasjen nå...Thefinger

toresailor
03-24-2010, 23:15
FIkk gjort litt igår kveld også, Bjørn fikset Eksos, jeg fikk strekt bremserør og bensinrør, Noen hull i torpedoveggen ble også tettet.

Frodes Gwagen fikk også kassa på plass igjen igår, nå er vel den også på veien snart:smokin:52751

52752

toresailor
03-26-2010, 09:03
Fikk ekstra hjelp i garasjen igår. Jon Ivar er på besøk og hjelper med å få orden på bilene, men ekstra "hjelpen" var det Tora som stod for......
52825

Ho fant en forlenger som var nesten like lang som ho var.....:smokin:
52826

Fikk lagt et lag med Body, og malt over med sort olje maling igår. Buret ble sort, det samme ble rørramma rundt motoren. Har funnet koblings skjema for Volvo'n på nett, er ikke sikker på jeg skjønner så mye av det enda. men når jeg får sammenlignet med det som finnes på motoren blir det nok bedre.

Skal snart ned å prøve å sette balja tilbake på ramma, og få montert buret igjen... Gleder med, da blir det snart seende ut som en bil igjen....
52827

toresailor
03-26-2010, 16:39
Rakk å gjøre litt i garasjen idag og, fikk satt balja oppå ramma, så buret oppå der.. men det krevde litt overtalelse med en jekk og noen 2-4 biter hehe

Men her er et par bilder fra dagen idag....
52828

52829
mere imorra...

Ove
03-26-2010, 18:00
mere imorra...

Blir kjempe dette Tore , men lov meg å ta med et ordentlig kamera .

Vet dere har .....

toresailor
04-11-2010, 00:05
Her skulle jeg gjerne hatt masse nye fine bilder av bilen, men den står nokså aleine i garasjen hjemme. Fikk satt delene litt sammen før jeg reiste, men stablet dem oppå hverandre, men er dessverre masse igjen. Buret kom på plass iallefall..

Det ble bestilt ei plate i aluminium før jeg reiste, den kom omtrent i det jeg reiste. Bjørn har fått klippet til den, både for taket og for planet bak. Tenker å legge en plate over hele, med et lite lokk for påfylling av bensin.

Er knekket et dashbord til bilen også, men helt hvordan det blir vet jeg ikke enda.. har ikke sett det :smokin: men gleder meg..

Da jeg også har planer om at Sonja skal kunne kjøre denne bilen ser det ut til at jeg må lage et lite midt konsoll eller lignende slik at ho også rekker fram til sperre , startknapper og andre knapper.. Se her kan det bli spennende løsninger :-) alt gjenstår å se. Første løpet på Brokelandsheia utgår for denne bilen, men standard bilen burde være klar.. så en av oss stiller nok i den.

Flere bilder får komme senere.. Kansje min bedre halvdel kan ta turen ned å sjekke hvordan det ser ut der nede i garasjen en dag.

Ove
04-11-2010, 02:49
Gleder oss til å se , og håper Sonja er flink til å legge ut bilder ..... kanskje med litt høyere kvalitet enn husbonden ?? Thefinger

Sonja
04-11-2010, 13:39
Så at noen etterlyste bilder......

toresailor
04-11-2010, 20:52
Dette ser bra ut, skal bli digg å komme hjem å fortsette... kanskje jeg rekker noen SC runder.

Mange takk for bildene min kjære

toresailor
08-20-2010, 22:52
Da har jeg kommet igang igjen nede.

Har nå fått tilbake litt motivasjon etter å ha gått å sett på bilene kjøre Eurotrial, kom lysten til å få bilen ferdig tilbake. Sommerferien er over, den ene båten er på land, så nå er det greit å ta turen i garasjen igjen.

Bremser har stått på lista nå, hydr handbrekk er montert, bremsekraft forsterkeren er nå koblet til resten av bremsesystemet, og systemet ble er nå luftet sånn passe. fant ut at jeg sannsynligvis har koblet handbrekket feil vei, og ble litt :pissed: Rørene er jo nå kappet til, og lagt pent.. så da må jeg nok skifte ett av rørene bakover, men sånn skjer..

Håper det kommer litt flere timer de nærmeste dagene.. HAr lyst til å få koblet opp bensin systemet også.. så litt ledninger... så kansje snart jeg kan starte motoren igjen.. det er lenge siden det... :smokin:

Sonja
08-23-2010, 22:22
Dagens bilder fra kjelleren!!!!

Tommy
08-23-2010, 22:27
Kan jeg spørre hva de to røra fra håndbrekket går til... jeg aner at det ene går til bremser, men det andre??:eyemouth:

toresailor
08-23-2010, 22:33
Min kjære har vært nede og tatt noen bilder som dere ser over..

Det som har skjedd idag, er at festene til radiator, og ekspansjonstank til kjølevannet er på plass.. Litt lengre slanger til kjølevannet og det nærmer seg klar for start.. Olje skal på motoren imorra, Servoen skal straks luftes... Nye bremse deler er hentet idag.. så skal bremse systemet luftes skikkelig.

Litt mere alu plater må til for å lage mere dashbord. Dette må flyttes litt mere mot fører, da bilen skal lages slik at Sonja også kan kjøre den.

Buret har som dere så over her, fått platen på taket, festene er sveiset på for 8 stk, 10 mm bolter.

Er det godt nok å skru stolene fast i dørken med 4 x 10 mm bolter med store skiver på andre sida?

Hvor mange bensin filter er egentlig nødvendig, holder det ikke med et stort framme?

Instrumenter; tenkte på kjølevannstemp, lade spenning, turteller, oljetrykk, lamper for sperrene, evnt en time teller.... er det noen andre ting jeg bør sette i?

toresailor
08-23-2010, 22:35
Kan jeg spørre hva de to røra fra håndbrekket går til... jeg aner at det ene går til bremser, men det andre??:eyemouth:

Den ene kommer fra bremsekraft forsterker, den andre går til bremsene bak..

Har enda ikke det som skal til for eurotrial, men regner med at det kansje må bli skiver bak også etterhvert
:smokin:

Ove
08-24-2010, 01:04
Den ene kommer fra bremsekraft forsterker, den andre går til bremsene bak..

Har enda ikke det som skal til for eurotrial, men regner med at det kansje må bli skiver bak også etterhvert

Dobbelt sett med bremekalipper ?

toresailor
08-24-2010, 07:46
Tror det blir løsningen ja.. dobbelt sett med kalipere, samt et handbrekk til inni bilen.. har gjort plass for det..

Sonja
08-24-2010, 23:24
En ny dag nærmer seg slutten, og det har skjedd litt i garasjen idag og..

Jeg, Tore har vært så heldig å få låne min kjæres datamaskin idag.. så derfor en litt feil login, men håper det går bra.

Vi har idag hatt en lang runde på Stoa og handlet diverse smådeler og slikt. Det måtte også skaffes litt mere alu for dash og slikt, slanger til kjølesystemet måtte også til.. sikringsbokser strømbrytere ja.. masse..

Av bilder fra dagens fremgang har min kjære tatt følgende..

Vi har fått på plass feste til seler, samt feste til fører stol.

Fått festet bensintanken, så nå er det straks klart for å koble ferdig bensin systemet også.
60705

60702

60703

60704

60706

60701

Håper jeg kommer litt videre imorra også..

Sonja
08-26-2010, 08:23
Nå nærmer det seg bil!!!

Sonja
08-29-2010, 23:30
Det har også idag skjedd litt i garasjen...

Det er blitt boret hull i dashbordet, satt fast en girspak til automaten, satt inn sete og festet et sett med seler.. dette for å se hvor de forskjellige brytere og lamper kunne stå..

Fikk idag også festet litt slange klemmer og slikt, så nå er det fylt på vann, foreløpig gikk det på ca 8 liter.. får se hvor mye luft det er igjen når vi starter, olje er fylt på motoren, litt over merket på pinnen da den også har fått nytt olje filter. Bensin pumpa har fått sin plass, mangler bare litt skruer, og en slange.

Batteriet skal få sin plass imorra, skjermene skal på.. endel kabler skal strekkes, og det skal sparkles og males litt.. men nå begynner det å ligne noe...

60967

60973

60968

60969

60972

60974

60971

60975

60970

60966

martinj
08-29-2010, 23:49
et lite tips ang hovedstrøm bryter..

den bryteren din som står i forkant rett opp å ned ved buret ditt vil fylles med vann, vann å strøm og kobber = maks en sesong før problemene melder seg.
på maritim har de en bryter som heter bep. den er utformet slik at vannet ikke rener inn i den. (selv om den står slik du har satt din) i tillegg er tilkoblingsboltene syrefaste.

jeg hadde det selv på standardbilen i 3 år uten noe tull.:wink_animate:

toresailor
08-30-2010, 08:25
Takker for tipset Martin. Hadde tenkt å prøve med et gummi hette på den bryteren, noe alla den som er i Standard bilen, men går bryteren så får vi prøve en ny type.

Nå må jeg ned å slipe litt glassfiber.. prøve å få skjermene på..

toresailor
08-31-2010, 08:14
Skjermene kom på igår, front også, begynte litt med litt ledninger, men ble ikke gjort så veldig mye der..

Håper på å få strekt fra batteri til hovedstrøm brytere samt fordelig av pluss idag.. Koblet ARB kompressor og sperrer, gjort ferdig dørene.. er jammen så mye at jeg får komme meg ut å jobbe.. ha en flott dag.

toresailor
09-01-2010, 08:21
Igår ble det også gjort litt, men noen oppdatering ble det ikke tid til.
Offroad klubben hadde styremøte igår, og det ble da ikke noe tid til å sitte på nett.

Men... dashbordet ble nesten ferdig, tror motoren er koblet....

Mangler 3+ ledninger, samt en felles jord skinne, Sette inn sete og seler på passasjer side, så tror jeg nesten bilen skulle kunne testes til helga.. ... kansje...:smokin:

toresailor
09-20-2010, 00:46
Ble mest bilbygging og lite oppdateringer siste dagene før SC 5.

Under følger noen bilder fra siste dagene...og fra Øvre Gjerstad
61691

61692

61693

61694

61695

61696

61697

61698

61699

61700

61701

En kjempe takk til alle som har vært med å hjelpe til. Dere har vært mange og viktige for å få bilen sånn den er idag. En ekstra takk til Bjørn for all hjelp med bygginga.

Er nok ikke ferdig, men kjørbar i sand...:smokin:

toresailor
10-28-2010, 22:42
Da har vi hatt noen kvelder til i garasjen..

Fordelingskassa har stått litt utsatt til under der.. men nå har det kommet på plass ei lita plate som skal hindre uønskede stein og slikt å komme opp...
62753
62754
62755

I tillegg så har klokka framme fått en liten kontruksjon som passe på den. ønsker ikke å slå hull på den når vi kommer på stein grunn.. Får håpe den virker som tenkt...

62756

62757
62758

toresailor
11-21-2010, 12:53
Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan få bygget inne fjærfestene slik at bilen kan brukes i Eurotrial uten å bytte aksler...

Har ikke lyst til å flytte akslene ut av senter...

Akslene er Patrol 160, med ARB framme og bak..

Tommy
11-21-2010, 13:25
hva med å se på mulighetene for å skjære et hakk i diffhuset, kan være at det er plass nok...
Hvorfor ikke sideforskyve??

toresailor
11-21-2010, 13:40
Har ikke lyst til å bygge om bak også.. Er redd det blir litt rart å ha bakaksel i midten og fram aksel side forskjøvet.. blir veldig ujavn bredde på bilen da...

Diff huset på 160 fram aksel er vell støpe gods eller støpe stål, er forferdelig vanskelig å sveise i.. Vet ikke hvordan det ville være å få til å holde om dersom det skulle kappes ut litt. Vet heller ikke om det er plass til å kappe ut..

Den ene stikka framme må dreies ned for å få plass, etter montering av arb, så er redd det er lite plass inni der, men kan jo åpne å sjekke når jeg kommer hjem igjen.

En mulighet er jo å klasse opp i eurotrial, men det betyr jo mye arbeid det og..
Bil med rette aksler sliter vel i løypene i ET.. måtte hatt større dekk om slikt også..

Tommy
11-21-2010, 14:10
Mye jobb.... men med Samurai ramme er du kvitt problemene....

toresailor
11-22-2010, 09:15
hehe:smile:

Det blir jo å bygge en helt nye bil det.. Hvor mye breiere er samurai ramma da?
Kan jo være greit å vite til neste prosjekt.. Ligger vel klar deler til enda en bil hjemme :-)

Men tror at Standard bilen skal få ny motor og litt glassfiber før jeg får bygge enda en stor bil :smokin:

Er vel et ønske fra min bedre halvdel , om å få innredet bussen litt bedre samt en kjeller stue også. Men ideer mottas med takk..

Tommy
11-22-2010, 09:17
Samurai ramma er såvidt jeg vet helt lik foruten at fjærfestene er bokset ut ca 5 cm på hver side både foran og bak....

ShuDuck
11-22-2010, 09:24
Samurai ramma er såvidt jeg vet helt lik foruten at fjærfestene er bokset ut ca 5 cm på hver side både foran og bak....

ca 40mm :smile: med et sett toyotaakslinger f.eks så har en plass til å ta ut en del av diffhuset, og er ikke støpt

toresailor
11-24-2010, 16:03
ca 40mm :smile: med et sett toyotaakslinger f.eks så har en plass til å ta ut en del av diffhuset, og er ikke støpt

Er det utboxinga som er 40mm eller er det ramma som er 40 mm bredere?

Står det noe i Eurotrial regelverket om å bygge om til annen model av bilen,

Hvis ramma ellers er lik, kan man da bygge om til en annen model av bilen, det vil si bygge ut 40 mm til fjærfestene?

ShuDuck
11-24-2010, 16:37
Ramma er identisk, bortsett fra at fjærfestene er "boxet" ut 40mm på hver side.(og dempertårn har en mindre forskjell) Gjør du det på en SJ-ramme blir den lik samurai

sven
11-24-2010, 17:18
forskjellen på rammene er vel mer eller mindre kun at fjærfestene er festa utenfor rammevangene istedet for at de henger rett under

toresailor
11-24-2010, 23:46
Så om man da bygger fjærfestene identiske med ramma til en Samurai, så kunne kanskje reglene godta dette?

Eller er meningen bare å utelukke biler.... Thefinger

Tommy
11-25-2010, 07:32
utelukke biler har selvsagt aldri vært meningen, regelen blir ikke forandret til neste år om noen skulle tro det, regelen blir IKKE forandret.... dette har aldri vært lov, men under eurotrial i Sverige så ble etter diskusjon vedtatt at de som hadde det skulle få kjøre, og så skulle vi diskuterer dette på møtete som var nå i November...

Først og fremst så vil jeg si at man etter min mening godt kunne vedtatt at dette var lov,, på den andre side ser jeg jo at dette nærmest ville blitt en regel som bare var laget for at Suzuki SJ kune satt på brede aksler.... og en regelforandring kunne veldig godt blitt misbrukt til å gjøre andre mer uønskede forandringer på bilene... Hver biltype har sine begrensninger...

toresailor
11-26-2010, 19:55
Var ikke det jeg trodde heller, :D

Vi får heller vente på at den nye regel teksten blir klar. Så får vi se hva som står der.

Kommer til å se på hva som kan gjøres med akslene når jeg kommer hjem,men tror dessverre (for meg :smokin:) at Standard bilen kommer til å bli prioritert denne vinteren, og at Eurotrial i Modified utgår.

Så får vi se hva som skjer ellers, men Eurotrial blir det nok.. :D

toresailor
03-02-2011, 17:36
Dette prosjektet er ikke glemt, men har vært litt lavt prioritert den siste tiden på grunn av bussen. Men kommer nok fram i lyset igjen når vi nærmer oss løpene. Har muligens funnet en løsning for å komme innenfor kravet om plassering av bladfjørene framme. Jeg har ikke bladfjør festene helt nede på akselen,og kan derfor bredde festene på akselen får å få bladfjærene lengre sammen. Hvilken praktisk betydning det har for bilens egenskaper er vel kun bedre pendling, så hvorfor våre venner nedover i europa er så opphengt i dette skjønner jeg ikke helt, men regler er regler.

Neste problemet blir nå å finne løsning på hvordan det skal gjøres med handbrekk da dette skal være en egen uavhengig brems. Må nok bygge det tilbake til orginalt, og sette opp det som ekstra handbrekk.

Akkurat nå så tror jeg jammen det er enklere å klasse modified bilen inn i standard hvor det fortsatt står det er fritt med fjører... tror jammen noen har glemt den klassen :-)

Er bare å begynne å glede seg til sesong start...

Tommy
03-02-2011, 17:43
Desverre har det vært en følgefeil på regelverket... fjærreglene i Standardklassen er nå i tråd med intensjonen...
Grunnen til at flere land er i mot flytte av fjærfestet får vi ta over en øl eller tre... de har sine meget gode grunner!!!:wink_animate::wink_animate:

toresailor
05-26-2011, 08:11
Kom hjem igår ettermiddag , ble en tur i garasjen å fikk lagt litt dekk på drøft. Har ett dekk som lekker, så trenger en slange løsning der inntil videre.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

toresailor
05-26-2011, 09:10
Et par bilde oppdateringer.. syns det ser bra ut jeg, men ble veldig brei nå....:smokin:
70191

70192

70193

70194

Tommy
05-26-2011, 09:15
Helsvetes små bilder... men ser ut som 36" IROK....:eyemouth::smokin::eyemouth::smokin:

toresailor
05-26-2011, 23:42
70237

70238

70239

70240

70241

Litt større bilder..

toresailor
06-15-2011, 08:27
Da har vi fått noen dager i garasjen, og nå begynner bilen å nærme seg ET regleverket. Fjørfestene er kommet inn på orginal plass. Håndbrekk er nå kommet på igjen, Akslen er ikke sideforskøvet, Nye IROK dekk er på på framakselen.

Det som gjenstår,

Nye bremserør framme
Olje skift
Skifte av plugger
Tilpassing av beskyttelses plate for transfere

Test kjøre litt, så male opp aksler og ramme

71050

71051

71052

71053

71054

71055

71056

71057

Tommy
06-15-2011, 09:25
Hva gjorde du med akselen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

toresailor
06-15-2011, 21:28
Beholdt den i midten, la plate helt inn i huset på diffen, og gjenget i platene..

toresailor
06-16-2011, 00:07
71073

Tja.. litt igjen enda.. hehe

Ronny
06-16-2011, 00:34
Ja ja noen som er klare:smile::smile::smile:

toresailor
06-16-2011, 08:10
:smokin::smokin:

Fikk testa litt igår kveld.. nam det var gøy.....

Ble en brå stopp litt oppe i bakken her, da det røyk veldig, men det var det nye eksos anlegget som fortalte at det begynte å bli varmt. :smokin:

Idag er det bussen som står for tur, litt småting som må på plass før reisa nedover.. alt må nå klargjøres innen mandag. Tirsdag reiser jeg på sjøen igjen, og kommer ikke hjem før avreise til Tjekkia....

Ronny
06-16-2011, 09:02
Når trenger du bil på tirsdeg

jonivar
06-16-2011, 12:49
71073

Tja.. litt igjen enda.. hehe

Den ble høy på IROK :D

toresailor
07-04-2011, 16:27
Ble litt høyere nå etter endringene i forstillinga.. får bare håpe det ikke blir en veltepetter nåda...

Skal bli spennende å se på løypene i ET.. får tro det er blitt brukanes. Bilen har jo blitt endel breiere nå med nye dekk.. Satser på at det veier opp litt..

Ronny
07-12-2011, 14:30
12 dager igjen:smile::smile:

Ronny
07-17-2011, 10:08
Du har vell bare 3 dager til hjem reise:smile:

toresailor
07-17-2011, 15:14
Stemmer det Ronny, 3 dager igjen til hjemreise. Akkurat en uke til vi starter turen ned mot ET.

Treffe våre Danske venner på Mandag, Legoland på Tirsdag, Badeland syd for berlin på Torsdag?!? Praha hele søndagen, og ankoms ET området på Mandag når campen åpner.... Eller noe sånt??

Blir noen travle dager med pakking før det da..Thefinger:beer:

toresailor
08-22-2011, 13:52
ET overstått, og både jeg og bilen overlevde :-)

Noe nytt skal pønskes ut når det gjelder bensin tilførsel, for en bensin pumpe som kasta inn handkledet kosta meg mange prikker og plasseringer i ET.
En knute gav også etter for belastningene og tok med seg stikka i fallet, men det må man nok regne med i disse harde løypene når man ikke kjører longfield.

Er det noen som kjører dual bensinpumpe? kan dette være en løsning?
Hvordan har andre koblet dette opp, filter både før og etter pumpe? Noen forslag?

Ronny
08-22-2011, 15:12
Filteret passer best på hylla i garasjen:smile::smile::smile:

toresailor
12-19-2011, 11:43
Da er det bestilt deler fra BG NOR. Etter siste kjøring har trykkbryter for luft i ARB tanken min takket for seg, men det resultat at min kjære ARB kompressor har begynt å spise sikringene mine i et forykende tempo.

Er godt den hadde sikring da, så slap den å gå i stykker, men er likevel ikke holdbart i lengda hehe..

Ny bryter til baksperre er også bestilt, samt dekkfylle sett når vi først var igang. Kan jo være kjekt å ha i denne bilen også.

Pakken er nå sent fra Oslo, håper den er framme før Jul. Takk til BG Nor for hurtig og god service:smokin:

Mikael
12-19-2011, 13:04
Tøff bil dette her!
Hvordan synes du Irok dekka fungerte i forhold til MTRene?
Ble det for tungt med 36"?

toresailor
12-19-2011, 14:14
Takker, er kjempe fornøyd med bilen. Til å være første bygg, så har den fungert utrolig godt.

Når det gjelder overgang til IROK, så er jeg også veldig fornøyd. Har ikke merket så veldig mye til overgangen, utnom at jeg må være litt mere forsiktig med sperra framme. På løst underlag syns jeg de nye dekkene er bedre.. tømmes og så lettere for "dritt".

Bilen har også fått litt mere klaring under, noe jeg ikke la spesielt merke til før jeg skulle kjøre siste NC i år, og byttet tilbake til MTR for å kjøre på Brokeland. Da gikk jeg nedi stein og stubber som jeg med IROK ikke var borti.

På tørt fjell tror jeg nok MTR dekkene er bedre, men kommer nok ikke til å kjøre MTR dekkene annet enn på Brokeland når det er tørt.. IROk dekkene er nok førstevalget for neste sesong.:smokin:

toresailor
04-18-2012, 22:26
Hei, har vært stille lenge her, men nå som sesongen er igang igjen så skal det vel komme litt oppdateringer igjen.

Vi har vært i Svarstad å kjørt, og det ble en 2 plass i sørlandscup runde 1, og en 4 plass i runde 2. Alt i alt en bra helg.

Under kjøring i første seksjon på søndagen så hoppet mellomaksel framover ut i port 2, så det ble mange prikker i den. Er ikke helt sikker på hva som kan gjøres for å unngå det, men får vel kikke litt på det.

Et Gopro camera har kommet til Knutsvikmyra, så nå blir det kansje litt filming framover. Husker desverre ikke bestandig å starte det når spenningen med å starte kjøringa tar til, men fikk filmet 2 av 6 seksjoner i helga og legger filmene ut på youtube. link følger under:

http://youtu.be/yD3aG9aPSt0
Får bare lov til å legge ved en film i hver innlegg, så neste kommer under her.

toresailor
04-18-2012, 22:27
http://youtu.be/-KaZWZQdlTc

martinj
04-18-2012, 22:34
klar og fin film. dyrt kamera??:smile:

toresailor
04-18-2012, 22:58
Det er et GOPRO HERO kamera med motorsport feste for bur.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=630839

Det er et slikt kamera jeg har, men med endel ekstra feste biter til. Ser ut til å funke fint. Det finnes jo nyere enda bedre HERO 2, som sikker har mange forbedringer, men er fornøyd med det jeg har, det lille jeg har testet.

Brynjar
04-19-2012, 11:14
Tøfft :smokin:

Var gøy å gjenoppleve de seksjonene :smile:

martinj
04-19-2012, 11:21
en annen ting som er kjekt, er at man kan se på de sammen med codriver å diskutere hva som eventuelt kunne vært gjort bedre, eller anderledes:smile:

Mikael
04-19-2012, 11:37
Det var tøft! Kjempebra kjørt av deg og, jeg har mye å lære her ser jeg :)

toresailor
05-02-2012, 00:42
http://img.tapatalk.com/5056d5c7-670a-6772.jpgDa har standard bilen fått en liten overhaling de siste dagene. En liten prøvetur for å se at tingene virket. Noe arbeid gjenstår, men det får bli etter løpene til helga.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Brynjar
06-05-2012, 12:39
Gratulerer med dagen TJ og lykke til på Herstua :beer:

toresailor
06-11-2012, 16:42
Det ser ut til at det blir litt arbeid framover. Noen helger i garasjen skal nok få orden på dette igjen. Får begynne med å få kjøpt noen lengder med rør tenker jeg.

toresailor
06-16-2012, 22:53
De to siste dagene har det blitt noen timer i garasjen, fortsatt med god hjelp fra Bjørn.
84069

84071

84072

84073

84074

84075

84076

84077

84078

84079

84080

84081

84082

84083

84084

84085

84070

Nå har det nok blitt litt stokket rekkefølge på bildene her, men det skulle være mulig å se litt fremgang her iallefall.

Alle de bøyde rørene har blitt byttet ut med nye, noen forsterkninger har det også kommet. Har lagt noen forsterkninger på ramma, og satt opp noen støttestag så ikke fronten kan komme så lett tilbake mot motoren. Vi får se om det blir flere støtter etterhvert. Tror nok også det kommer stag og en liten kufanger på denne også, men det gjenstår å se. Automat kjøleren flytter bak på under plata. Havner nok på en liten data vifte slik som Ronny har gjort på Litago.

Brynjar
06-16-2012, 23:00
Ser bra ut TJ. Snart ferdig jo :smokin:

Tommy
06-16-2012, 23:04
Da blir det vel Gausdal da??

toresailor
06-16-2012, 23:14
Nope, det gjør det nok ikke, har begynt å plokke det ned bak også, skal lage en Brynjar spoiler bak. Fikse alu plate. Må finne ut hvorfor maskinen ikke sviver rent.. så er redd tida ikke strekker til når jeg jobber i stavanger i uka.

Hovatn
06-16-2012, 23:40
bjørn fikser vel det han, sdå slipper du å tenke på detThefingerThefingerThefingerThefinger
bare lokk han med noen :beer::beer::beer:

Brynjar
06-17-2012, 10:05
skal lage en Brynjar spoiler bak.

:D :like:

toresailor
06-27-2012, 10:36
Begynner å krype sammen igjen. Nå er det brynjar spoiler, og lekk bakaksel som står på programmet.
Olje kjøler fikk ny plass framme

martinj
06-27-2012, 12:53
blir det klubbmesterskap på deg?:smile:

toresailor
06-27-2012, 13:06
Nei desverre, reiser til amsterdam imorra tidlig.

toresailor
06-28-2012, 06:00
Har satt på en liten beskyttelse for diffen bak. Ble jammen et hul i huset sist løp i stein hullet oppe på Herstua.

toresailor
07-12-2012, 08:13
Kryper stadig nærmere hel bil. Fått sammen bakaksel, rengjort bremser, laget litt mer reserve deler.
Nye bremserør har og kommet på plass. En ny bremsesylinder fant også veien til høyre bakhjul. Litt ny måling har bilen også fått.
Nå gjenstår iallefall følgende:
Montere glassfiber
Tilpasse og montere front
Feste alu plate bak
Siste røret på Brynjar spoiler
Montere dører
Gå over transferkasse
Montere sperre slanger
Sette på skjoldet til transfer
Liten beskyttelse til oljekjøler
Sjekke handbrekk
Og sikkert endel småtteri

toresailor
07-17-2012, 22:17
Da har røret kommet på plass, og har fått litt farge :-)

Fronten er på, samt er kommet 5 punkt også i fører stol. Transfer og bukplate er på plass, og sitter fast.

Dørene, ny bensin pumpe samt endel annet gjenstår enda men skal vel komme på plass før avreise lørdag....

Brynjar
07-17-2012, 22:45
Nice :smokin:

Lykke til i ET. Hold oss oppdatert og ta MASSE bilder og film :cool:

Ronny
07-18-2012, 14:00
Skulle hatt en brynjar spoiler jeg oxo gitt

toresailor
07-18-2012, 18:06
Men du har jo all verdens tid til å lage det....;-) skal jo ikke reise før lørdag!!

toresailor
11-01-2012, 12:18
Da ser det ut til at neste bil nærmer seg startklar. Bremser og litt smått igjen.

toresailor
11-28-2012, 11:56
Lenge siden siste oppdatering her, ble ikke tid til å legge ut bilde føre sladden, men her kommer et av bilene i teamet føre avreise.

Brynjar
11-28-2012, 12:58
Det så ut som om fær koste seg oppi der :D

toresailor
11-28-2012, 13:28
Det gjorde han, men han vil ha mere motor....
Og med mere motor følger mange andre oppgraderinger også hehe
Målet er vel å kunne følge Skjalg i Offroad cross... og da må det mye mere motor i...:smokin:

Brynjar
11-28-2012, 13:31
Målet er vel å kunne følge Skjalg i Offroad cross... og da må det mye mere motor i...:smokin:

Tja.. nå er jo bilen til Skjalg til salgs :wink:

Brynjar
11-28-2012, 14:50
Hvor kjøper du forresten de 2" 90 graders rørbendene?

toresailor
11-28-2012, 15:25
De finnes hos Longum stål. Har tlf nummer bak på bussen, og bilene ;-) skal jeg finne dem til deg??

toresailor
11-28-2012, 15:27
Tja.. nå er jo bilen til Skjalg til salgs :wink:

Nå er den ikke solgt enda.... Og tror ikke den blir solgt før det kommer anna bil der borte :)

toresailor
01-13-2013, 22:00
Hei, trenger kobling skjema for kobling av styrebrems med 4 Line lockere og joystick. Noen som har liggende

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tommy
01-13-2013, 22:16
Er vel bare Tore Magic som har noe slikt såvidt jeg vet... men skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke går for et enklere system!!!

Mikael
01-13-2013, 22:22
Er vel bare Tore Magic som har noe slikt såvidt jeg vet... men skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke går for et enklere system!!!
Hva er enkleste måte å koble/bruke styrebrems på?

Tommy
01-13-2013, 22:28
Koble en line looks på hvert hjul.. koble sammen de på en side og bruke en vippebryter (eks vindusheisbryter, bryter som returnere til 0) og feller den inn i f.eks girspak... skal man til høyre så vipper man bryter til høyre og bremser... om man trenger bare bremsene bak så er det enklere å lage et håndbrekk og bruke...
Jeg har testet mange måter å gjøre dette på og det enkleste er ofte det beste....og et sånt system er super enkelt å bruke. og enkelt å vedlikeholde..

Ove
01-14-2013, 00:14
Tore's koblingsskjema :

88493

toresailor
01-14-2013, 07:19

Hadde egentlig tenkt å gå for samme oppsettet som Severin har i sin bil. Det er enkelt og greit. Men så ble det litt tanker og prat om styrebrems på joystick, så hvorfor ikke prøve. Enkleste jobb i verden å gå tilbake til enkle brytere og trykkbryter....

Tommy
01-14-2013, 07:58
Husk å koble det innom sperrene også

Skjalg
01-14-2013, 07:59
Super oversiktlig skjema på et greit system. Her bremser alltid 2 hjul samtidig. Tore J har du ønske om å kunne bremse hvert hjul uavhengig?

toresailor
01-14-2013, 09:30
Takker for tips,
Tenkte på det og, men da er man også avhengig av en joystick som har flere akser. Blir det en løsning som kan bremse single hjul også, så blir det heller 4 brytere med en trykkbryter for å aktivere, da likt Severin sin løsning tror jeg...

Noen som vet hvilke dioder som kan brukes?

martinj
01-14-2013, 13:34
Trenger da ikke dioder hvis du skal ha likt system som Severin.
jeg hadde det systemet når jeg kjøpte bilen av Tore, du bruker en vippebryter (av/på) til å forhåndsvelge hvilke hjul du ikke skal bremse, deretter aktiverer du den med aktiveringsknappen. da kan du bremse hvilket som helst hjul uavhengig av hverandre.
det vil si at skal du vil styrebremse kun v forhjul slår du over de 3 andre bryterene som stenger for bremsevesketilførsel, aktiverer og bremser, da har du kun bremser på v forhjul.

som sagt jeg hadde dette systemet, men geg synes det var tungvint å tok mere tid en det systemet jeg har nå...

toresailor
01-14-2013, 20:18
Nei trenger ikke dioder til det, men om jeg vil ha en liten joystick, så er det kjekt.

Skjalg
01-15-2013, 07:41
For meg virker det håpløst tungvint å bruke 4 brytere for å bremse ett hjul. Mye lettere å montere noen dioder.

Ove
01-15-2013, 19:40
Nå er ikke Tore's tegning for 8 veis styring, "bare" 4 veis.
Det vil si at du må velge brems på front,bak,venstre eller høyre.
Velges en 8-veis bryter kan du begynne å sjonglere mellom front, front venstre, venstre, venstre bak, bak, høyre bak, høyre, front høyre .
Velges systemet som Martin nevner kan du kjøre helt uavhengig - tungvint kanskje men mye billigere og driftsikker.
Men klart det, du mister nok mellom ett til to sekunder - og med den farten en Spider har gjennom seksjonen spørs det om du rekker dette ..........

Blesvik
01-15-2013, 21:34
Jeg vil anbefale deg systemet jeg hadde hvis du husker det. Veldig oversiktlig, betjente bare en vippebryter for å forhåndsvelge og en trykkbryter på girstanga for å aktivere. Enkelt, billig, oversiktlig, problemfritt.
Kunne bremse helt valgfritt.
Velger du Joystick må du finne en som er solid, for når du skal hive bilen rundt i terrenget må du holde det skikkelig fast for i det øyeblikket du mister kontakten går alle bremsene på og forsøket er spolert.. Men 95% av gangene du skal styrebremse brukes begge bremser på en side så jeg hadde en overbelastet vippebryter på girstanga i tillegg som gjorde det enda smidigere å kjøre slalåm mellom portene ;-)

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk

toresailor
01-15-2013, 21:57
Nå er ikke Tore's tegning for 8 veis styring, "bare" 4 veis.
Det vil si at du må velge brems på front,bak,venstre eller høyre.
Velges en 8-veis bryter kan du begynne å sjonglere mellom front, front venstre, venstre, venstre bak, bak, høyre bak, høyre, front høyre .
Velges systemet som Martin nevner kan du kjøre helt uavhengig - tungvint kanskje men mye billigere og driftsikker.
Men klart det, du mister nok mellom ett til to sekunder - og med den farten en Spider har gjennom seksjonen spørs det om du rekker dette ..........

Nå kjører jeg ikke spider, så kam jo hende jeg rekker det likevel. Men kunne være artig med en vippe bryter eller joystick likevel.....

Brynjar
01-15-2013, 21:59
Hvordan skal du bygge det så du kan frakoble det ihht reglene? Eller skal du klasse opp?

martinj
01-15-2013, 22:00
Hvordan skal du bygge det så du kan frakoble det ihht reglene? Eller skal du klasse opp?

Er så vidt meg bekjent ikke lov med styrebrems i mod, så da skal han vel kjøre promod da!!

Brynjar
01-15-2013, 22:03
Er så vidt meg bekjent ikke lov med styrebrems i mod, så da skal han vel kjøre promod da!!

Ikke reglementert utstyr som er montert i bilen må deaktiveres ved at det låses med bolt (eks. 4 hjulstyring), eller ved at betjeningsknapper/kontrollbokser taes ut av bilen (eks. styrebrems/nivåregulering).

:wink:

toresailor
01-15-2013, 22:26
Planen er å bygge det med en kontroll boks som kan taes ut av bilen på teknisk kontroll. Samt bolt og forseglingen på utkoblingen til til bakhjulstrekken

Ove
01-15-2013, 22:27
Nå kjører jeg ikke spider, så kam jo hende jeg rekker det likevel. Men kunne være artig med en vippe bryter eller joystick likevel.....

Hehe , nå var den kommentaren mer myntet på Martin:grinpimp:
Beste løsning i bilen din tror jeg er som Pål skisserer , ett panel med 4 brytere som du kan "programmere" bremsemønster med en akt.bryter på gearspak - og i tillegg en 1-0-1 fjærbelastet bryter på gearspak for de hurtig oppstående situasjonene .
DA begynner du å få litt brytere ....

Blesvik
01-15-2013, 22:41
Boksen jeg hadde til bryterene kunne tas ut av bilen. Men skal du kunne bremse kun ett hjul krever oppsettet åtte brytere i ett firkantmønster slik jeg hadde. Koblet slik en åtte veis joystick ville vært. Koblet inn 20 dioder slik at jeg kun brukte en bryter om gangen.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk

Tommy
01-15-2013, 23:11
Blir sikkert OK uansett hva du velger Tore...

Ove
01-15-2013, 23:53
Hvorfor hadde du 8 brytere ?
Det holder med en 0-1-bryter uten retur for hver line-locker samt en 0-1 m/retur som aktiviseringbryter .
Ønsker du å blokkere v. el h.side med kun en bryter for hurtigbruk , bruker du en 1-0-1 fjørbelastet bryter samt 4 dioder i tillegg til det andre oppsettet.

Blesvik
01-16-2013, 00:38
Hvorfor hadde du 8 brytere ?
Det holder med en 0-1-bryter uten retur for hver line-locker samt en 0-1 m/retur som aktiviseringbryter .
Ønsker du å blokkere v. el h.side med kun en bryter for hurtigbruk , bruker du en 1-0-1 fjørbelastet bryter samt 4 dioder i tillegg til det andre oppsettet.
For det første hadde jeg ikke HV vippebryteren i begynnelsen, etter det kunne jeg klart meg med 6.
Med bare 4 får man valgt hvert hjørne men ikke begge framme eller bak uten å aktivere to brytere.

Severin
01-16-2013, 14:39
Takker for tips,
Tenkte på det og, men da er man også avhengig av en joystick som har flere akser. Blir det en løsning som kan bremse single hjul også, så blir det heller 4 brytere med en trykkbryter for å aktivere, da likt Severin sin løsning tror jeg...

Noen som vet hvilke dioder som kan brukes?

Bare for å ha sagt det, så har jeg joystick som kan bremse både sideveis og bak eller framme. De gamle bryterne er der bare pga latskap..

toresailor
11-15-2013, 21:45
Det ser nå ut til at det kan bli en travel vinter i garasjen. Bussen skal få en etterlengtet fornying i forre delen, og et nytt prosjekt for trial bil begynner å falle på plass.

Jeg har lenge tenkt på å bygge om min modified bil, for å også kunne stille i promod, men tror nå at de planene havner innerst i skuffen. Slik det nå begynner å se ut, så blir det en nybygg til Promod. Om jeg vil kunne stille i begge klasser er ikke helt bestemt enda.. men ser for meg at bilen skulle bli bedre om jeg bygget en ren promod bil.

Planen er å sette en vinkel maskinist inn i ei suzuki ramme, med suzuki balje. Akslene ser foreløpig ut til å bli Hilux med longfield. Dekkene Procomp 37 tommer på 17 tommes felg.

planen for fjæring er enda ikke på plass, heller ikke hjuloppheng da disse fort henger sammen.
Er det noen som har noen gode ideer for dette?

Brynjar
11-15-2013, 22:20
Den zukiramma kan du vel bare kutte ved torpedoveggen og før bakakselen. Se på den grønne bilen til Jare (?) Han har vel en meter originalramme igjen tror jeg.

toresailor
11-16-2013, 00:31
Blir nok rør front uansett for glassfiber , så kanskje like greit det.. Må så absolutt vurdere det ja.. Prøve å holde så lik orginal som mulig med tanke på lengder å sånt.. skal helst passe bak i bussen hehe....

Å tenker du om fjøring og aksel oppsett da?

Brynjar
11-16-2013, 08:44
Spiraler og link. Hva slags linkopplegg blir vel mye gitt utfra hva du får plass til.

Strekk hjulbasen så du har gummi ytterst i begge ender. Lav, brei og stabil så skal du nok kunne gi styltebilene litt konkurranse :D

Brynjar
11-16-2013, 08:50
Hadde bygd noe sånt :
93645

Denne er Tare Sinsalo sin, bomma litt på navnet :smile:

klausen
11-16-2013, 11:06
Planen er å sette en vinkel maskinist inn i ei suzuki ramme, med suzuki balje

Høres bra ut!

rogerbakken
11-16-2013, 14:08
sånn jeg har bygd min bil med monolink forann og K- link bak funker veldig bra.

Mikael
11-20-2013, 14:48
Planen er å sette en vinkel maskinist inn i ei suzuki ramme, med suzuki balje. Akslene ser foreløpig ut til å bli Hilux med longfield
Høres kjent ut Thefinger

Hadde vært morro med flere V8 promod biler med futt i :smile:

toresailor
11-23-2013, 10:28
Ser på monolink iallefall framme, spiraler og dempere nå foreløpig iallefall. Noen som vet hvor mye en suzuki transfer tåler? Har liggende deler fra trialtough for utkobling av trekken bak.. lurte på å få brukt den og... Men blir jo litt kjedelig om en skal bli storforbruker av transfer kasser. Pål kjørte vel med det i sin promod?

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk

klausen
11-23-2013, 12:52
Vist ikke har jeg Th350 og 205 kassa som stod i formulabilen. Den kan også bygges om til utkobling av bakhjulene;-)

toresailor
11-23-2013, 13:39
Er en Lexus v8 jeg skal bruke. Så kassa passer vel ikke. :-) men kan ha det i bakhodet

toresailor
12-05-2013, 15:46
Da har jeg vist allerede klart å ombestemme meg ang fjæring. De solgte ut billige airshocks, og da ble det bestilt 5 stk og fylleventil. Satser på å få dem hjem iløpet av uka. Begynt å tenke litt på styring. Bør vel bli hydr. sylinder og orbitrol. Noen som har gode forslag til slaglengder, og størrelse på sentralen. Hvordan bør dette passes sammen for å få minst mulig tørn på rattet fra side til side? Hva med 1,5 turn fra side til side?
Må vel også begynne å leite etter en ARB til bak aksel. Noen som har en billig slik å være av med?

Mikael
12-05-2013, 16:11
Profender airshocks?:)

6" er fin slaglengde på hilux aksler.

toresailor
10-08-2015, 18:33
Er lenge siden det har vært noen oppdateringer her ser jeg.. Mange planer har kommet og gått.. Det ble kjøpt inn deler av en Protobil, som planen var å bygge om til promod, men den er straks på vei videre. Grunnen til at den planen ble lagt på is, var at det var dårlig plass til åtter i den ramma. Ser vel nå ut til å bli deler av ei suzuki ramme, eller hel rør ramme. Noen som har no gode ideer, eller tegninger til hvordan en slik rørramme bør bygges? Her taes all hjelp og gode tips imot.

Modified bilen har gått i promod iår, og ikke gjort det så aller værst. Tror kanskje at en liten bil kan være ok. Litt lengre akselavstand og litt bedre bakkeklaring så tror jeg det kan bli bra.

Brynjar
10-09-2015, 10:44
Du har absolutt imponert i ProMod i år :beer:

Ingen grunn til å beholde deler av originalramma lengre så det hadde jeg styrt unna, da er det bedre å bygge egen ramme enten i firkant eller rundt rør (eller en kombinasjon)

De to nye Promodbilene i trøndelag så veldig bra ut, er det noe sånt du ser for deg?

Toro
10-09-2015, 16:34
Rør ramme,d60,42" irok og spiralfjære👍

toresailor
10-14-2015, 11:13
Takker for innspill :)

Det blir nok en Promod Suzuki, med Unimog Portaler, Lexus V8, noe usikker på hvordan drivlinja blir enda.. Men da bilen også bygges for å kunne kjøre Eurotrial, så må den være nokså lik en "orginal" bil, tenkte på Karroseri utseende, bredde, og lengde( iallefall til over aksler)

Ser ut til at jeg nå heller mot egenfabrikert ramme, akselavstand noe lengre enn den jeg har idag, men ikke mye. Kikka litt på bildene av bilen til Pål, og hvordan han begynte der.. Men dette blir nok ikke et haste bygg.. Klar for 2017?
:D:smokin:

Brynjar
10-14-2015, 13:07
Spørs om du ikke skulle lest ET-reglementet før du setter i gang.. Har skjedd ting i ProMod de siste årene..

http://www.eurotrial.org/downloads/2015/regulations2015part-iii-en.pdf

Mikael
10-14-2015, 13:36
Det må være det mest tungleste reglementet som finnes i bilsport :laughing:

Brynjar
10-14-2015, 13:42
Egentlig ganske greit. Generelle regler om sikkerhet og utdypende for hver klasse.
Må ha i bakhodet at det ikke er skrevet av folk med engelsk som primærspråk Thefinger

Tommy
01-08-2016, 22:17
Hvordan går det med Promod planene da Tore Johan

toresailor
01-08-2016, 22:29
Nå går det framover... Har handla inn bil, blir for liten tid til å bygge når en uke pendler. ;) noe små snacks som må gjøres på denne og for å passe til meg

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Tommy
01-08-2016, 23:05
Hvilke bil?

toresailor
01-08-2016, 23:06
97943

Tommy
01-08-2016, 23:19
Jeg trodde det var Atle som hadde kjøpt den bilen???

j0lle
01-08-2016, 23:20
97943

Så den rakk aldri få høvågfarger nei. Handelen må gå. :smokin:

toresailor
01-08-2016, 23:22
Det var det.. Men her skjer ting fort :) er veldig mye her som er likt det jeg hadde tenkt å bygge i utgangspunktet, så tror dette skal bli veldig morro..

Må bare finne ut av dette med Volvo portaler og vakuum sperrer... Tror jeg har lyst på trykk luft styring :D

toresailor
01-08-2016, 23:23
Så den rakk aldri få høvågfarger nei. Handelen må gå. :smokin:
Nå skal den få andre farger ;)

Tommy
01-08-2016, 23:33
Vakumsperrer funker bra det Tore Johan... hadde aldri noe problemer med spideren så nær som et par ganger hvor jeg hadde vridd splinsen på drivakselen på siden der sperra går og da spiller det ingen rolle om man bruker luft eller vakum...
Portalene på den bilen er som du vet veldig spesielle... hadde slike på en gammel promodbil og like til de som sto på hydraulikmonsteret, jeg hadde og de er like til de Egel har på den grønne... de er litt smalere enn de vanlige portalene og delene er litt annerledes... ikke så mange deler som passer over. Denne bilen har et stort potensiale

Tommy
01-08-2016, 23:45
Planer da Tore... LS motorThefingerThefinger:smokin::smokin:

toresailor
01-08-2016, 23:53
Foreløpig, så er planene å gå over bremser, de har veldig begrenset funksjon for tiden, så skal framsperra kontrolleres er noe muffens der, virker ikke... Så må det mere håndbrekket på... Eurotrial krever eget opplegg for der. Må inn og lese mere på reglene for det, da jeg håper å ta turen til Tyskland til sommeren, men må klare uttaket først da :)

Prøve å bli kjent med bilen mår bremser og sperrer er i orden.

Ellers så bor lexus motoren fortsatt her, så kanskje den kommer i om et par år.. Det vil tida vise :)

mas
01-09-2016, 02:18
Gratulerer med ny bil

toresailor
01-09-2016, 09:40
Gratulerer med ny bil
Takker, skal bli gøy dette. Blir nok et lære år igjen nå kommende sesong, helt andre bevegelser i denne bilen enn den jeg har fra før. :)

Tommy
01-09-2016, 10:17
Hva slags andre planer har du for bilen Tore og hva skjer med den andre??

toresailor
01-09-2016, 12:41
Har mange tanker i hodet; buret, er stort og syns det er for rett framme, tenker på kvist og tre avviser nå først. Blir kanskje ny bøyle framme etterhvert. Tror også jeg skal ha noe mere i dørene. Min bedre halvdel syns det var veldig åpent. Promod og offroadcross er hva jeg ser for meg foreløpig :)

Syns også bilen sitter høyt over akslene, tror jeg vil ha den ned noe. Er veldig kompakt rundt akslene så vet ikke om jeg får ramma lengre ned, så da er det kanskje annet som må bli lavere.

Setene sitter veldig langt ute, så litt mindre senter kanal,og setene noen cm inn er også en plan.

Den andre bilen blir i teamet blir ikke solgt med det første. Har planer om å sette på en annen framaksel på den. Time vil show ;)

Jørn Høidalen
01-09-2016, 22:36
Hmm var denne til salgs, hadde jo passet bra i garasjen min også.... grattis Tore:)

toresailor
01-29-2016, 13:53
Takker.. Blir spennende å se hva en kan få til med denne.

Nå som snøen begynner å forsvinner så får jeg vel kanskje opp dørene til kontaineren igjen, så bilen kan flytte tilbake i garasjen.

Var en donor 240 inni der nettopp og jeg fikk tatt ut en B230F som kan være reserve motor til den som står i promod bilen.

Må vel snart komme igang med denne om det skal bli klart til sesong start.. :-)

Tommy
01-29-2016, 15:33
Er det en F motor i Jeepen??

toresailor
01-29-2016, 20:35
Det er det jeg syns det ligner på. Er 230 blokk mener jeg, 530 topp, og noe som ligner på elektronisk innsprut

toresailor
01-30-2016, 21:17
Lurer på nye seter, noen som har forslag? Har vel vært litt gla i vann og saule, så rengjøring bør være relativt enkelt. Plast stolene som står i denne bilen passer ikke helt til ryggen min. Så forslag og linker mottas med takk :)

Ronny
02-01-2016, 21:38
Holder en knapp på Biltema stolene. Veldig gode å sitte i. (selv de med høyere forsikring hehe)

toresailor
02-01-2016, 21:55
Er ikke det stoff stoler da? Er de stolene så mye for store til deg at jeg får plass i dem altså?

Ronny
02-02-2016, 01:51
De er av stoff ja. Du er da ikke så stor

Jørgen
02-02-2016, 21:53
Motoren i den bilen er en2,6 liter med f innsprut. Er en 230blokk med marine veiv.er også bytta til større stempler.

toresailor
02-03-2016, 20:07
Noen som vet hvorfor slangene til automat olje kjøler, går fra et eget punkt på radiator videre til egen kjøler, så tilbake til samme punkt? Syns denne koblingen var for liten til å være temp kontrollert.9811998120

Brynjar
02-03-2016, 20:21
Er det kanskje ei hjemmelaga T-T blokk?

98121

Jørgen
02-04-2016, 18:32
Er en ekstra kjører som blei satt på en gang i tiden mener jeg å huske. Olja blei litt varm med større hjul. Den blei bare koblet inn som ekstra kjøler å mere mengde.

toresailor
02-10-2016, 22:02
Da har jeg fått tatt en liten service. Ny olje, oljefilter på maskin, nye reimer til dynamo og servo pumpe. Automat har fått en ny forsyning med sin olje. Hadde tenkt å ta av dekk og felg for å ta en jobb på bremsene, men jekken rakk ikke opp til akslene ;) 9813598136

toresailor
02-11-2016, 20:49
Noen som kjenner igjen denne kaliperen98143?

krüger
02-11-2016, 21:44
Noen som kjenner igjen denne kaliperen

Vw transporter T4 :wink_animate:

toresailor
04-08-2016, 18:52
Da har jeg endelig kommet litt igang på bilen igjen, men så støter man på problemer... Noen som vet hvilke aksler jeg har påpromod bilen? :) har fått med meg at dette er Volvo portaler, men mener jeg har hørt det ikke var c303, men noen andre? Detaljer, tegninger og dele forhandlere mottas med takk om noen har info :)

toresailor
04-08-2016, 18:54
Regner med at utfordringa nå er bøyd sperre gaffel eller noe slikt.. Sperre slår ikke inne når jeg løfter i den, hjulene er av og Aksel sviver fritt :(

Brynjar
04-08-2016, 19:01
Mætin har pella på disse akslene før. Er vel få som kan like mye om svenskestylter som ham :beer:

toresailor
04-08-2016, 19:12
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160408/b254355a652ba3ee83855535a8b4f934.jpg
Nye stoler er kjøpt inn, 6 punkt seler har også kommet. Noen flere kjøredresser og lisenser er bestilt. Begynner å nærme seg sesong start :)

Jørgen
04-08-2016, 23:47
Du har Volvo proto aksler Tore. Di stod på en306 vi henta i uddevalla.

toresailor
04-09-2016, 00:17
Hvor kan jeg finne noen tegninger og dele lister til slike? Finner stort sett bare deler til C303...

toresailor
04-09-2016, 21:02
Da har jeg fått sperra til åkikke, men syns den bruker lang tid på å koble. Går en 5-10 sek på å koble, men kobler iallefall. Nye seter er nå neste, så seler. Til slutt er det bremser bak. Bremsene framme er pusset og rengjort idag. Ny bremsevæske er dratt igjennom, så nå biter det bra framme.

toresailor
04-16-2016, 18:07
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160416/6c36c28c3b3c935e85b7e80f2ff7f2ca.jpg

Går framover... Fører stol er nå fast, co driver stol henger snart fast.. Så er det seler som er neste.

toresailor
04-25-2016, 08:28
Da har jeg fått en liten test tur... Fant litt mere som må gjøres, men skal være overkommelig http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160425/e6d3358fb626e1c0d20e8d925651bbd3.jpg

toresailor
05-24-2016, 17:22
Etter en tøff start på sesong, og noen episoder hvor hjula ikke holdt seg nederst, så er turen kommet til å bytte deler av buret. Forsterkninger skal også på plass. Spent på hvordan dette skal bli seende ut.

toresailor
05-24-2016, 17:22
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160524/15f777c9b1055d29943ca0231aa5503d.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160524/38c05efb3055c2d5782d3311632c1291.jpg

Brynjar
05-24-2016, 18:03
Bygger du opp igjen likt som det var eller finner du på noe nytt?

toresailor
05-24-2016, 22:26
Her blir det noe annerledes, fått på et par rør nå, men må på jobb reise imorra, så blir en liten stopp nå, fortsetter på torsdag, eller fredag. Kommer bilder til helga ;)

Ove
05-24-2016, 22:55
Ett lite tips Tore Johan - som du helt sikkert er klar over selv - foreta forandringer på hjuloppheng foran .
Så slipper du kanskje litt lettere unna med utskiftninger av bur-rør framover :smile:

toresailor
05-24-2016, 23:28
Takker for tips, vet noen forandringer må til, vet bare ikke hvilke... Er det opphenget bak som har skylda, eller er det opphenget framme... Den løfter på øverste framhjul bestandig :)

Ove
05-25-2016, 18:55
Som du selv har sett, den låser opp hele hjulopphenget foran ved belastning. Uten å ha studert den nøye, vil jeg tro det er forholdsvis greit å bygge om til 3-link med pandhardstag. Panhardstaget er jo der allerede. Bakopphenget har jeg ikke studert så nøye, har du noen bilder ?

toresailor
06-18-2016, 10:39
Demontering av framaksel for 3 gang på 3 løp... Må finne ut hva som er feil :(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/d5539f0823b582587d5460156747fcd5.jpg

toresailor
06-18-2016, 10:41
Opphenget bak....http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/a88604491cdafccc2c807bc2795f8590.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/dde89cbd997f144c4ede5dfa5443c7d7.jpg

toresailor
06-18-2016, 10:41
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/345476f50489f7fe86b49c06a4ec243a.jpg

klausen
06-18-2016, 10:52
Står de øvre linkene nesten lik høyde som de nedre i fremkant?

toresailor
06-18-2016, 10:56
Jupp, ikke mye om å gjøre at det er likt.

toresailor
06-18-2016, 10:57
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160618/79476c30df05ed4fc12296616b4a181a.jpg

klausen
06-18-2016, 21:24
Det trur jeg ikke helt optimalt etter hva jeg kan skjønne. Om du sliter litt med opphenget bak trur jeg at jeg ville prøvd om mulig heiset de øvre litt fremme:)

klausen
06-18-2016, 21:29
Samtidig vil også innfestning av linkene på bakakselen ha noe og si siden de så så tett isammen. Spesielt på en portalaksel vil det ha mye og si