PDA

View Full Version : Ford Excursion Startsperre problem

sperra.no
09-20-2009, 11:29
:shaking:

Hallais!

Har nå brukt ca 2 døgn på nett å lete opp feilkoder og symptomer på hva som er problemet med bilen min uten å lykke særlig!

Hadde tilfelle av dette problem for nesten et år siden, der startsperra min går på og er umulig å få av igjen! Dette hjalp ved at jeg nappet litt i ledningsnettet under dashen, og eventuelt slo litt på sikringsboksen! da kom den plutselig tilbake igjen!

La opp en ledning for å låse konvertoren min for 3 kvelder siden, og i det jeg surrer ledningen rundt ledningsbunten under rattet og skal starte, er jeg jaggu tilbake igjen!

Denne gangen er det helt umulig!

Overdrive lampa mi lyser hele tiden! Jeg får strøm på chipen min gjennom ODB kontakta og kommer inn på menyen, men kan ikke lese noe som helst eller få kontakt med hjernen! Setter jeg på tenninga så blinker startsperra i 1min, tar pause, blinker 1gang pause 6 ganger

ergo kode 1.6 som tilsvarer da dårlig kontakt mellom eev hjernen og signal giver.. WTF?!

Noen som har vært borti dette før?

Har til og med koblet ut hele sikringsboksen og sjekka over kontakter, ingen kabler har gnisset eller kortsluttet!
ingenting hjelper!

Noen som har tips eller?! Gir meg over av den jævla forden nå! :pissed:

Bilen er en 2001mod Ford Excursion 7.3 Powerstroke

sven
09-21-2009, 23:18
kan være ringantenna i tenningslåsen din, altså selve føleren som leser koden i nøkkelen... kanskje dårlig kontakt i den..

bare en gjetning.... men om du har sjekka alt annet er det verdt å sjekke

EKJ
09-22-2009, 00:28
Har du prøvd å fjerne begge minus ett par timer?

sperra.no
09-23-2009, 14:18
mÅRNA!

å fjerne batteripolene hjelper ingenting.

Ringen tenkte jeg også på.. eventuelt nøkkelen! men jeg TROR ikke det er det. for det skal mye til for at den dauer helt uten videre

ref. mest til at jeg hadde lignende tilfelle av slikt problem for 1 år siden. og da var det nok med at jeg dro litt i ledningsbunten under dashen så funka det!

Nå har den slått seg helt vrang!

xibriz
09-23-2009, 14:45
ref. mest til at jeg hadde lignende tilfelle av slikt problem for 1 år siden. og da var det nok med at jeg dro litt i ledningsbunten under dashen så funka det!

Dette må jo tyde på dårlig kontakt en plass, og at du hadde flaks den gang å frem til nå.

knixen
09-23-2009, 14:49
HELT OT, morsomt at du er innom her Robert! :beer:

Lundblad
09-24-2009, 01:17
Du har ikke prøvd noe så enkelt som å bruke reserve nøkkelen?
Vet om flere tilfeller hvor nøkkelen har mistet koden, og den kommuniserer ikke med startsperra.

sperra.no
09-24-2009, 17:56
Knixen thanx;)

Yup! har prøvd på det også! men det hjalp ikke! det som jeg synes er spesielt er jo at jeg ikke får kontakt med hjernen gjennom chipen

har kjørt diagnose på den fra ford, og der indikerer alt på PATS!

At nøkkelen skal være et problem!

Skal se om jeg får kopiert nye nøkler i morgen så teste!
saken er at det er for mye som skjer på en gang til at jeg tror det er kun nøkkel som bøgger her.

Ikke klarte diagnose systemet å finne hjernen alene.. måtte taste inn PCM koden manuelt! da fikk vi rota i huet på bilen..

Mad Max
09-24-2009, 18:41
Litt offtopic men er det øsa di som pleier å stå parkert borte ved TS'n og KHS på Alnabru?

sperra.no
09-24-2009, 20:32
Stemmer! Står parkert ved TS oslo fordi jeg jobber på reno:)

http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs111.snc1/4817_203751425553_808555553_7420037_3480261_n.jpg

sperra.no
09-25-2009, 19:07
da fikk jeg tak i en ny GEM modul på høggern heldigvis.. koster 3500kr ny og ca 3 uker venting!

Men det var ikke prolemet.............. samme dritten som alltid! lurer fært på om det er nøkkelen som kuker altså! men da kan jeg ikke skjønne hvorfor OVERDRIVE lampa skulle lyst! ?! og null kontakt med hjernen gjennom predatoren....

sven
09-26-2009, 18:28
har du sjekka el skjema om det er noen plugger på veien? mellom hernen og giveren? siden du røska i kablene og fikk det til å funke tyder det jo på dårlig kontakt et sted... kan jo være dårlig kontakt mellom kabelsko/kabel et sted.... har vært borte i det før...

har du kretsskjema kan du jo enkelt sjekke det ved å forbikoble en og en kabel med en annen kabel... bare stikke den inn på baksiden i kontaktene sånn at du får kontakt med kabelskoen... og erstatter hele kabelen