PDA

View Full Version : Garasje-/verkstedinnredning

supersvein
09-29-2009, 10:01
Har letet litt rundt på nettet etter tilbud og inspirasjon til innredning til min nye garasje. Regner med det finnes brukere på forumet her som både har fine verksted, kreative løsninger og nyttige erfaringer som flere kan ha glede av (?)

De fleste av oss må vel egentlig klare seg med klassiske "villagarasjer" på 30-60 m2 som gjerne må tjene som både parkering og verksted/lekestue.
Da gjelder det å utnytte plassen optimalt.
Håper det kommer noen gode tips, flotte bilder og nyttige linker til hvor en får tak i ting og tang til gode priser her.

pumba
09-29-2009, 10:09
Gamle kjøkken får en for en slikk og ingenting. masse oppbevaringsplass og grei arbeidsbenk. hvis du ikke har for stor kompressor er det greit å lydisolere 1-2 av underskapene og bruke til den.

supersvein
09-29-2009, 10:18
Kan begynne med noen av mine enkle planer for min garasje på 43m2 - hvor det også skal parkeres 2 biler.

1) Gulvet skal få industrifliser på gulvet.
- det ser pent ut, lett å holde rent, samt at traller og bord triller lett.

2) Stopp-markør skal settes opp slik at bilene ikke parkeres lenger inni garasjen enn det som nødvendig. Jeg får da mest mulig tumleplass igjen innerst i garasjen.

3) Kompressor setter jeg på stuloftet (kun 22 graders tak), med gjennomføring til slangetrommel på midtstolpen mellom portene.

4) Jeg vurderer å gå til innkjøp av arbeidsbenk fra Ikea (!!)
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80059652
...denne kan utstyres med opptil 2 skap- eller skuffeseksjoner om ønskelig:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10109486

5) Da kan det også utvides med en liten skuffeseksjon på hjul som jeg kan bruke som verktøytralle. Ikke noen billig løsning, men matchende...
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40016834

- I tillegg må jeg lage neon lure oppbevaringsløsninger for sykler, vinterhjul, diverse sager og annet verktøy.
- Har også lyst på et enkelt garderodeskap til arbeidstøy, varmedress og kjøredresser (med anne race-utstyr). Noen som vet hvor man får tak på slikt (typisk gamle militærskap f.eks)?

Irok
09-29-2009, 10:27
Så litt spinkel ut den arbeidsbenken fra ika... kan vere en bedre ide å lage den selv av 40x40 firkantrør. kjekkt om den tåler en motor eller gearkasse også, uten å bli svai i ryggen:idea:

AndreasP
09-29-2009, 10:53
www.garagejournal.com

Prøv å spar litt hud inni hånda tel andre ting :)

Blesvik
09-29-2009, 15:22
Viste jeg deg trappeløsningen med sveiv jeg har til loftet Svein?
Enkel og veldig praktisk!
Lag sluk i gulvet!!

sivrt
09-29-2009, 22:39
Det var noen gromme garasjer inne på garagejournal ja...

Jeg kjøpte noen kjekke skap i gjenbruksbutikken på Heftingsdalen til 150,- stykket. Er sånne arkivskap i stål med 4 dype skuffer. Passer perfekt til pipesett og andre verktøykofferter. Billig, holdbart og praktisk.

Verktøy synes jeg er greiest å ha hengende på veggen, synes det er lettere å finne det man trenger sånn. Har 8 sånne plater fra Biltema med masse holdere. Har et sånt skap også men liker platene bedre. På Clas Ohlson har de en verktøyvogn i mer US style til en helt grei pris også. Ligner litt på Tengtools sine vogner men uten verktøy.
Hadde veldig lyst på en sånn en men tror det fort kan bli rotete oppi skuffene hvis man ikke har sånne former til verktøyet oppi skuffene.

Ellers kan det være kjekt med kompressoren på loftet og en slangetrommel i taket. Hvis taket er isolert sånn som jeg har det forsvinner også det meste av støyen fra kompressoren.

Ligger noen bilder på min garasje på hvordan jeg har innredet min..

tectyl
03-08-2010, 23:12
Kan bare gi mine tips.

Arbeidsbenk laget jeg i 2x4 og 2x6 med topp plate i 5mm stål. Biltema verktøyplater og verktøy kroker på vegg over arbeidsbenk.
2x 4800 pro competition verktøyskuffe seksjoner fra garage15.no til det meste av pipesett luftverktøy og div annet. ikke kjøp de med verktøy, så ut som noe crap spør du meg. men skuffeseksjonene synes jeg var greie.. fikk 2 for 5000, er mye bedre enn de som temabil skal ha over 3000 for stk.

Så skal jeg handle 2 stålskap på jula til 2000pr stykk
så blir det garasjegulv.no siden det ikke lønner seg å rette av gulvet med avrettermasse og legge fliser. blir snadder, men kanskje ikke noe gulv for offroadere som sveiser masse, kommer til å legge ut sveise duk for å dekke til gulvet de få gangene jeg sveiser.