PDA

View Full Version : Tenker på 4x4 pickup, allround bruk, trenger hjelp

telegeir
10-03-2009, 13:44
Heisann. Håper en definitiv nybegynner kan få noen gode svar her. Jeg har en masse spørsmål, og forventer på ingen måte at noen skal svare på alle. Men om det er et eller flere dere har synspunkter på er jeg takknemlig for svar.

Jeg har i den senere tid begynt å vurdere om jeg skal kjøpe en bil. Jeg hade inntil i sommer en motorsykkel (en BMW R1100S) som var morsom men upraktisk, spesielt med alt regnet her i Bergen.

Så nå ønsker jeg meg noe som er litt mer praktisk, men fortsatt morsomt. Så er situasjonen at jeg bor på toppen av et fjell her i Bergen, med en bratt bakke om vinteren, og at jeg har hytte på fjellet med krøttersti de siste metrene fram, og generelt dårlige veier. Og ikke minst at kommunen har laget en fin fortauskant foran parkeringsplassen min, og den er der fortsatt selv om de lovet å fikse det.

Så jeg har lenge ønsket meg noe med firehjulstrekk. Nå har vi alt en Passat som fruen bruker til daglig, så det er ikke så viktig med passasjerplass. I tillegg er snart alle barna flyttet hjemmefra (og de som fortsatt er hjemme vil ikke være med på hytta i noe fall.) Så da kom ideen om en 2-seter, for å få mest mulig av avgiftene ut av regnestykket. (Uten at jeg skal gjøre dette til en diskusjon om norske bilavgifter.)

Det som promptet meg til å ta dette mer på alvor var altså at jeg solgte min motorsykkel, og dermed savnet et fremkomstmiddel. Så en dag stod det en Ranger parkert utenfor, og det fikk meg til å begynne å Google samt og titte på Finn, og Google brakte meg hit.

Jeg regner med at en del av spørsmålene er besvart i andre poster, og jeg har allerede lest en del tråder her. Beklager om jeg stiller for mange spørsmål som alt er besvart...

Så til saken: Jeg ser altså for meg noe i Navara/Ranger/Hilux-klassen. Antagelig en type X-cab, greit med litt plass bak forsetet til bagasje handleposer. Spørsmålet er hva.

1. Det ser ut som om Navara og Hilux har mange tilhengere her. Samtidig er det mye Isizu og andre merker på Finn. Nå vet jeg ikke om dette inviterer til en fanboy-krig, men er det noen som har generelle betraktninger om hvorfor jeg bør velge det ene fremfor det andre?

2. Jeg ser at Ranger har fått nokså dårlig score på sikkerhetstester. Er dette noe som andre biler er bedre på?

3. Gitt at jeg ikke skal delta i offroad løp, er standard modeller gode nok? Nå synes jeg jo at ombyggede modeller ser morsomme ut, men de koster en del, og jeg trenger dem antagelig ikke.

4. Jeg ser at standard motor typisk er 2,5 liter og rundt 130-140 hester. Er det tilstrekkelig for en slik bil? Jeg ser de skryter av inntil 3 tonn hengervekt, vil en standard motor kunne trekke noe sånt? Noen har 3 liters motor, er det verd merprisen?

5. Så ser jeg at noen har 170+ hester. Er de ombygget, eller er det noe man kan få standard? "Må" man ha en slik trimmet versjon om man skal ha større hjul? Hvis det er trimming: Kan det eventuelt gjøres i ettertid, om man kjøper en standard motor?

6. Så kommer spørsmålet om årganger og kjørelengde. Gitt at jeg antagelig kommer til å kjøpe brukt, er det noen årsmodeller man skal unngå? Hvor langt "varer" motorene på disse? Jeg vil helst ha en bil jeg ikke må begynne skru/bruke penger på med en gang.

7. Er det noen kjente "svake punkter" man skal være obs på? Så en annonse som nevnte clutch'en som svak. (Tror det var Nissan.)

8. Jeg ser noen biler har en lavgirspak ved siden av girspaken, mens på andre ser den ut til å mangle. Er det forkjellige systemer for dette? Er noen permanent 4x4? Det er vel en fordel å kunne koble det ut under bykjøring, for forbrukets skyld...?

9. Et mer prosaisk spørsmål. Det ser ut til at hengerfestet stikker nokså lavt på en del av disse, spesielt de hevede. Det må jo fungere som en krok som hekter seg opp i ting utenfor veien. Nå forstod jeg at noen av disse festene er avtagbare. Er det en enkel og trygg konstruksjon?

10. Som jeg sa, og som spørsmålene klart beviser, har jeg ingen erfaring med slike biler. Min eneste erfaring med pickuper dreier seg om 2wd Toyota på 80-tallet. De var vanskelige på glatt vinterføre, siden de ikke hadde noe vekt over bakhjulene. Er dette et problem med moderne pickuper, eller vil de ta seg greit fram på glatta uten å kjøre i snegletempo?

Ellers er selvsagt utseendet en faktor, men der er det snakk om smak og behag, så det skal jeg finne ut av selv etterhvert. :)

Som sagt, jeg forventer ikke at noen svarer på alt, om dere har synspunkter på et eller flere spørmål hører jeg gjerne fra dere. Kanskje har jeg flere spørsmål etterhvert også.

På forhånd takk!

Geir :)

Edit: Rettet noen leifer....

xibriz
10-03-2009, 14:29
5. Så ser jeg at noen har 170+ hester. Er de ombygget, eller er det noe man kan få standard? "Må" man ha en slik trimmet versjon om man skal ha større hjul? Hvis det er trimming: Kan det eventuelt gjøres i ettertid, om man kjøper en standard motor?

Usikker på hvor store hjul du ønsker, men jeg kjører på 35" med 90hk og det går helt fint :) Men forbruket gikk opp 0,3 l/pr. mil kontra 31" dekk.

telegeir
10-03-2009, 16:11
Usikker på hvor store hjul du ønsker, men jeg kjører på 35" med 90hk og det går helt fint :) Men forbruket gikk opp 0,3 l/pr. mil kontra 31" dekk.
Takk for svar!

Joa, jeg er gammel nok (50+) til å huske når ingen normale biler hadde over 100 HK. Så jeg kjøper den. At forbruket økte så mye er interessant. Gjelder det med større motorer også, eller er forskjellen relativt mindre der?

Edit: Passaten vår har 100 HK, den er ingen racer akkurat, spesielt med 5 i bilen og litt bagasje...

Lars'ern
10-03-2009, 23:11

Har du da regnet med att du triller lengre på en dekk runde? Speedometeret ditt er ikke korrekt lengre, regner med att du ikke har gjort noe med det.

Selv så har jeg turbokonvertert 2,4D i -94 Hilux'n min på 37" med orginal giring, og leser jeg direkte av triptelleren, så har jeg et forbruk på 1,65l/mil, men så har jeg også 20% større rulleomkrets, så regner du om med det, så har det ikke økt med så veldig mye.

Heisann. Håper en definitiv nybegynner kan få noen gode svar her. Jeg har en masse spørsmål, og forventer på ingen måte at noen skal svare på alle. Men om det er et eller flere dere har synspunkter på er jeg takknemlig for svar.

Så til saken: Jeg ser altså for meg noe i Navara/Ranger/Hilux-klassen. Antagelig en type X-cab, greit med litt plass bak forsetet til bagasje handleposer. Spørsmålet er hva.

Jeg skal svare så godt jeg kan, og da ut fra de jeg kan best, nemlig Hilux og 4Runner, som er nesten samme bilen.
Men en viktig ting, hvor mye penger har du tenkt å bruke på bilen? Det har nemlig veldig mye å si for hvilken bil du skal velge.

1. Det ser ut som om Navara og Hilux har mange tilhengere her. Samtidig er det mye Isizu og andre merker på Finn. Nå vet jeg ikke om dette inviterer til en fanboy-krig, men er det noen som har generelle betraktninger om hvorfor jeg bør velge det ene fremfor det andre?

Ikke for å si noe galt om Nissan, men Hilux er nok hakket bedre på hvor bra de holder. Er også generelt mindre feil på Hilux enn Navara. Og du kjøper deg IKKE Navara/Kingcab (D22) med 2,5TD!!
http://www.nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=1250&st=0&sk=t&sd=a
http://knackerednavara.co.uk/

2. Jeg ser at Ranger har fått nokså dårlig score på sikkerhetstester. Er dette noe som andre biler er bedre på?

Det er ikke prioritert med slikt utstyr i en slik bil, spesielt ikke i pickup'r. Men de har ofta ramme, så de vil være forholdsvis sikre alikevel i en kollisjon, samt att du veldig ofte er større en den andre bilen.

3. Gitt at jeg ikke skal delta i offroad løp, er standard modeller gode nok? Nå synes jeg jo at ombyggede modeller ser morsomme ut, men de koster en del, og jeg trenger dem antagelig ikke.

En standard Hilux, evt på 31/32", vil ta deg dit du har tenkt deg, og også mye lengre ut i "uføre" om du vil det :smokin: Så det er ikke noe å bry seg om. Men ja, de ser jo mye tøffere ut med større dekk og mye utstyr.

4. Jeg ser at standard motor typisk er 2,5 liter og rundt 130-140 hester. Er det tilstrekkelig for en slik bil? Jeg ser de skryter av inntil 3 tonn hengervekt, vil en standard motor kunne trekke noe sånt? Noen har 3 liters motor, er det verd merprisen?

Det er nok med en slik motor. Men skal du dra mye tung henger, så vil jeg nok anbefale en større motor, evt en chip. Men for normal kjøring, og med en henger på rundt 1500kg, så holder det med 2,4TD på rundt 130hk.

De er chip'et, og anbefaler da TTE-chip'en, selv om den koster flesk.

6. Så kommer spørsmålet om årganger og kjørelengde. Gitt at jeg antagelig kommer til å kjøpe brukt, er det noen årsmodeller man skal unngå? Hvor langt "varer" motorene på disse? Jeg vil helst ha en bil jeg ikke må begynne skru/bruke penger på med en gang.

Et veldig lite problem egentlig, Hilux tåler mange 100k med lite feil, sålenge det blir skiftet olje og smurt.

7. Er det noen kjente "svake punkter" man skal være obs på? Så en annonse som nevnte clutch'en som svak. (Tror det var Nissan.)

Rust og mislighold fra tidligere eier

8. Jeg ser noen biler har en lavgirspak ved siden av girspaken, mens på andre ser den ut til å mangle. Er det forkjellige systemer for dette? Er noen permanent 4x4? Det er vel en fordel å kunne koble det ut under bykjøring, for forbrukets skyld...?

Den lave girspaken er for å velge mellom 2H, 4H, N og 4L. Personlig liker jeg best å ha spaken, har mere kontroll da, enn på ett elektronisk system. Men det er en smaksak. Du vil få mindre forbruk ved å koble ut 4x4 ja, samtidig som du ikke skal bruke 4x4 på asfalt, pga slitasje.

9. Et mer prosaisk spørsmål. Det ser ut til at hengerfestet stikker nokså lavt på en del av disse, spesielt de hevede. Det må jo fungere som en krok som hekter seg opp i ting utenfor veien. Nå forstod jeg at noen av disse festene er avtagbare. Er det en enkel og trygg konstruksjon?

Sålenge 4-kantfestet og drop'n er beregnet til bilen, så er det ikke noen fare. Hvis det er hjemmelaget, så ville jeg stilt meg mere tvilsom til det. Men det holder nok da også.

10. Som jeg sa, og som spørsmålene klart beviser, har jeg ingen erfaring med slike biler. Min eneste erfaring med pickuper dreier seg om 2wd Toyota på 80-tallet. De var vanskelige på glatt vinterføre, siden de ikke hadde noe vekt over bakhjulene. Er dette et problem med moderne pickuper, eller vil de ta seg greit fram på glatta uten å kjøre i snegletempo?

Kjører du med 4x4 på, evt slenger noen kg bak i planet, så går det veldig greit. Men det er ikke som å kjøre en moderne personbil på glatte. Det er viktig med bra dekk.

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei :smile:
Men det finnes også andre bra biler enn Hilux :shaking:

telegeir
10-04-2009, 00:12
Takk for godt og utfyllende svar! :)

Jeg er klar over at busjettet er en vesentlig faktor, og skulle ønske jeg kunne komme med et sikkert tall. Men så langt i prosessen er jeg ikke kommet. Spør du banken har jeg kanskje råd til en ny en, spør du fruen så "har vi jo en bil alt". Så det blir et kompromiss.

Men en viktig ting, hvor mye penger har du tenkt å bruke på bilen? Det har nemlig veldig mye å si for hvilken bil du skal velge.
La meg si det sånn, jeg vil heller betale 250 000 for en som er god som nye, enn 50 000 for en som koster meg 40 000 i reparasjoner pr. år. (Har brukt det på Passat'en i år, og den er bare 6 år gammel....)

Et problem er selvsagt at prisene varierer temmelig mye.Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva en gitt modell/årgang "bør" koste.

Og du kjøper deg IKKE Navara/Kingcab (D22) med 2,5TD!!
Så hvis jeg ikke skal kjøpe 2,5 TD, hva skal jeg kjøpe?

telegeir
10-04-2009, 09:51
Har du da regnet med att du triller lengre på en dekk runde? Speedometeret ditt er ikke korrekt lengre, regner med att du ikke har gjort noe med det.

Selv så har jeg turbokonvertert 2,4D i -94 Hilux'n min på 37" med orginal giring, og leser jeg direkte av triptelleren, så har jeg et forbruk på 1,65l/mil, men så har jeg også 20% større rulleomkrets, så regner du om med det, så har det ikke økt med så veldig mye.
Er det noe krav til at man endrer speedometeret dersom man endrer hjuldiameteren? Det vil vel vise lavere fart enn den reelle også...?

Chri-ha
10-04-2009, 10:37
får min for 170 000:smile:

04 mod gått 88000. skal ta storservice før salg

telegeir
10-04-2009, 11:09
Litt uvant med at salgsannonser er tillatt i forumtråder. Det er det ikke hos oss.

Men da kan jeg jo benytte anledningen til å spørre hva andre synes om den prisen...? :)

Chri-ha
10-04-2009, 13:30
vi er pirater vi vet du:smile: Her er alt tillattThefinger

Neida. var ment som et tips. bare si ifra om du vil at jeg skal fjerne innlegget

Lars'ern
10-04-2009, 14:12
Er det noe krav til at man endrer speedometeret dersom man endrer hjuldiameteren? Det vil vel vise lavere fart enn den reelle også...?

Den viser lavere fart enn reelt ja. Mitt viser vel rundt 12% feil, sånn ca.

Det er ikke noe krav til att speedometeret skal være rett, såvidt jeg vet. På EU-kontroll er det krav til att det virker, ikke noe mere.

Lars'ern
10-04-2009, 14:26
Jeg er klar over at busjettet er en vesentlig faktor, og skulle ønske jeg kunne komme med et sikkert tall. Men så langt i prosessen er jeg ikke kommet. Spør du banken har jeg kanskje råd til en ny en, spør du fruen så "har vi jo en bil alt". Så det blir et kompromiss.

Flere med det problemet ja :smile:

La meg si det sånn, jeg vil heller betale 250 000 for en som er god som nye, enn 50 000 for en som koster meg 40 000 i reparasjoner pr. år. (Har brukt det på Passat'en i år, og den er bare 6 år gammel....)

Du kan jo bruke det argumentet att du må kjøpe en ny Hilux, for å ha en bil å kjøre med når Passat'n står på verkstedet :smokin::smokin:
Og du kan bare fortsette å betale regninger på Passt'n, du kommer til å få mange flere....

Et problem er selvsagt at prisene varierer temmelig mye.Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva en gitt modell/årgang "bør" koste.

Prismessig, så se på www.finn.no og www.autodb.no, og ta en genomsnittspris derfra. På Hilux, så har rust og tilstand mye mere å si enn kjørte km. De er driftsikre. Men siden du har nevt 250k, så er du jo på god tur til å kjøpe en ny, eller en nesten ny Hilux. Du har jo også mange bra Landcruisere til den summen. Nå er det ganske mange biler åvelge imellom, så viss du ikke har det travelt, så dukker det opp den bilen du vil ha, med riktig utstyr og rett pris. Viss du begynner å se på ombygde biler, så er det værdt en del att ombygningene står i vognkortet.

Så hvis jeg ikke skal kjøpe 2,5 TD, hva skal jeg kjøpe?

Evt kjøpe nyere eller eldre :) D21 f.eks.

telegeir
10-04-2009, 16:20
vi er pirater vi vet du:smile: Her er alt tillattThefinger

Neida. var ment som et tips. bare si ifra om du vil at jeg skal fjerne innlegget
Gjør ikke meg noe. Det var bare uvant, siden vi har så mye strengere regler på akkurat det. :)

Om du har lyst må du gjerne sende meg mer info på PM. Spesielt bilder av interiøret, jeg har alltid ment at det sier langt mer om en bil hvordan den ser ut inni. Blank i lakken kan alle få den, men kaffeflekker og sigarettmerker i setene sier vel så mye om eieren... :)

telegeir
10-04-2009, 16:22
Den viser lavere fart enn reelt ja. Mitt viser vel rundt 12% feil, sånn ca.

Det er ikke noe krav til att speedometeret skal være rett, såvidt jeg vet. På EU-kontroll er det krav til att det virker, ikke noe mere.

Ok. Jeg tihører generasjonen som pugget hoderegning i mattetimene, så det skal nok gå bra...

telegeir
10-04-2009, 16:25
På Hilux, så har rust og tilstand mye mere å si enn kjørte km. De er driftsikre.
Siden jeg knapt er en ekspert på slike biler, hva som ruster og hva som slites, ville jeg nok kanskje trenger en kjentmann med på turen. Om man ber selger få en tilstandsrapport hos merkeforhandler, er de stort sett til å stole på?

HardKåre
10-04-2009, 20:58

Problemet er vel heller det at dersom du setter på SCHWÆÆÆÆRE dekk så er det en fordel å få det inn i vognkortet i fall noe skulle skje... I utgangspunktet er dette SVÆRT vanskelig, og det er umulig dersom du ikke endrer speedometeret... +-5% på originaldiameteren er lov, +-litt mer er greit uten at du blir stoppet, så lenge dekkene er innenfor skjermene...

telegeir
10-05-2009, 10:01
Problemet er vel heller det at dersom du setter på SCHWÆÆÆÆRE dekk så er det en fordel å få det inn i vognkortet i fall noe skulle skje... I utgangspunktet er dette SVÆRT vanskelig, og det er umulig dersom du ikke endrer speedometeret... +-5% på originaldiameteren er lov, +-litt mer er greit uten at du blir stoppet, så lenge dekkene er innenfor skjermene...
Ok, skjønner det. Men jeg ser at folk som har fått bilene bygget om av f. eks. Arctic Truck sier de har fått det godkjent og ført i vognkortet, og til og med innenfor nybilsgarantien til f. eks. Toyota? Stemmer det?

Lars'ern
10-05-2009, 23:06
Siden jeg knapt er en ekspert på slike biler, hva som ruster og hva som slites, ville jeg nok kanskje trenger en kjentmann med på turen. Om man ber selger få en tilstandsrapport hos merkeforhandler, er de stort sett til å stole på?

En tilstandsrapport fra et bilverksted eller NAF, må være til å stole på, men jeg ville ikke stolt blindt på den.
Ramma bak hytta, planet, nedkant dørene og framskjermene er det første som ruster. Så kommer gulvet. Slitasje kommer på bladfjærer, dempere, foringer og kuler. Som stort sett alle biler. Det finnes ikke en eneste MK1/2 med std fjærer som ikke bøyer feil vei foran :smile: Hjelpesnekka er rimelig utsatt forresten. Drivlinjemessig er det bra. Bortsett fra simring innvendig i knokkelhuset på stivaklsete Hilux'r. Nå tenker jeg ikke på skader fra offroad og ekstra slitasje fra store hjul.

Ok, skjønner det. Men jeg ser at folk som har fått bilene bygget om av f. eks. Arctic Truck sier de har fått det godkjent og ført i vognkortet, og til og med innenfor nybilsgarantien til f. eks. Toyota? Stemmer det?

Stemmer bra det. Toyota og AT har et samarbeid som gjør att nybilgarantien gjelder også etter ombygging :grinpimp:

Extreme4x4 mener jeg de heter de som bygger om Nissan nå, men jeg vet ikke om de har samme type samarbeid med Nissan.

Men det er bare disse to som bygger godkjente biler i Norge, med unntak av små enkle ombygginger som blir enkelgodkjent.

På en nyere Hilux, så ser det så rett ut med 32x11,5-15 på orginalfelg, att du skal være ekstermt uheldig for å bli stoppet på grunn av de, selv om de er utenfor 5% regelen. Og det er tilnærmet umulig å få dette godkjent selv.

telegeir
10-06-2009, 08:44
Takk igjen. Jeg kommer nok neppe til å bygge om noe på egen hånd, til det strekker ikke tiden eller kunnskapene til. Så da blir det i tilfelle å kjøpe noe som alt er godkjent, type AT Hilux.

Chiptrimmede motorer: Slites de mer/fortere enn originale ved normal kjøing? Jeg hadde chiptrimming på BMW'en (motorsykkelen), men den var nokså moderat.

BT50
10-11-2009, 19:46
Finnes en del "som nye" dem.vogner til greie priser på f.eks. finn.no, går vel ann å prute litt også.

telegeir
10-11-2009, 23:46
Ja. Har sett en del demobiler på Finn.

Har vært hos Jæger (Toyotaforhandleren her i Bergen) og pratet litt med dem også denne uken. De sa at de nesten aldri får inn bruktbiler av Hilux, kanskje en eller to i året. Enten det nå er fordi folk kjører dem til de ikke kan gå mere eller om det er at de selges privat.

Jeg tittet på selgerens egen Hilux, en 2003 tror jeg. Den var høyere enn jeg trodde selv på standard diameter hjul.

telegeir
10-13-2009, 09:12
Hva synes folk om manuellt vs. automatgir på denne typen biler? Jeg har stort sett hatt manuellt gir på de bilene jeg har hatt hittil, og ser for så vidt ikke noen grunn til å endre på det nå...

Lars'ern
10-13-2009, 21:48
Jeg er selv manuell mann, liker å ha kontrollen over girkassa selv :smile: Men det er vel bare en vanesak det også sikkert. Men jeg ser absolutt fordelen med automat dersom du har mye by/kø-kjøring. Så det er vel en smaksak det også

telegeir
10-20-2009, 09:54
Jeg har etter mye frem og tilbake kommet til at Hilux X-cab står øverst på ønskelisten. Ikke til forkleinelse for andre biler. Så det er det jeg kommer til å konsentrere letingen etter. Så blir spørmålet om jeg skal kjøpe en standard ny en, eller en moddet brukt. (Eller en standard brukt, hvis jeg må kompromisse med "økonomisjefen"...)

Tiden vil vise. Jeg er for gammel til å være flau over å kjøpe meg et leketøy jeg egentlig ikke har bruk for... :D