PDA

View Full Version : reglement på modified

knut e
05-22-2007, 23:08
sitter og leser på regelverk og litt på formula, begynner og friste og planlegge litt et eventuelt evighetsprosjekt og har et spm på punkt 2.3 der det står:
2.3 Fjærer/hjuloppheng
Aktiv nivåregulering tillates ikke benyttet under konkurranse, ellers valgfritt.
For kjøretøy lisensiert etter 01.01.2006 gjelder følgende:
Dersom ikke gasshydraulisk fjæringssystem er benyttet, skal tilleggsdemping i form av såkalte "bumpstops" av gasshydraulisk design være montert. Dette er også sterkt anbefalt på kjøretøy lisensiert før 2006.

det jeg ikke forstår er hva er bumpstops av gasshydraulisk design er for noe?

men hvis man f.eks setter på fox air shocks betyr det da at man slipper og tenke på den saken da de i mine ører høres ut til og være gasshydraulisk fjæringsystem?

er ikke akkurat så inne i disse greiene her så mulig jeg stiller litt rare spørsmål

jan terje
05-22-2007, 23:14
http://www.polyperformance.com/shop/home.php?cat=502

knut e
05-22-2007, 23:21
aha så det er i praksis som en styredemper sånn ca som stopper innflex slagene istedet for ei beinhard gummikloss? men den regelen betyr det som står der at hvis man bruker f.eks air shocks til fjæring (noe jeg tror skal gå utfra litt lesing uten og vite hva jeg leser:rolleyes:) så slipper man bumpstops?

man videre ut fra det jeg leste i reglementet så ser det jo ut som en smal sak og lage en litt stakkarslig formulabil, trenger heller ikke og koste så altfor ille mye heller hvis man ikke satser så hardt

ole kristian
05-23-2007, 06:48
Hei, når du har air shocks trenger du ikke Bumpstop.

knut e
05-23-2007, 15:39
ok

knut e
05-23-2007, 15:45
men nå skjener jeg over på en annet tema, men jeg spør her istedet for og lage en ny tråd, for at en bil skal være kjørbar i de bratte hengene er man jo sikkert avhengig av litt sporvidde og akselavstand, så hva er på en måte minstemålet for at det skal kunne gå an og være med på litt? blir sikkert litt vanskelig hvis man har 1m akselavstand for og sette det litt på spissen.

og en annen ting jeg lurer litt på er om det er et must og ha tørrsump smøring eller om det går an og bruke våtsump med litt innvikla skvalpeplate og oljepickup???

takker for alle både konkrete svar og personlige meninger angående dette her

ole kristian
05-23-2007, 21:02
Hei, det er opp til deg hvor lang og brei den skal være. Min bil fra i fjor hadde en akselavstand på 3,07 meter, den var stabil og fin. Lette å henge på kula. Min bil i dag er 2,82. Det beste er å finne noe mellom 2,90 til 2,95 tror jeg. Dette er det ikke noe fasit på. Enkelt å greit. Bredden gir seg selv men kommer ann på aksel type og felger. Mine aksler er til anlegget på felgen ca om jeg ikke husker feil 1,72. Bilen med dekk er ca 2,63.

Felgen bygger ca 14 cm inn og ca 45 cm ut. Pluss at dekkene buler ut og da er det ca 2,63

Ingen av oss har tørrsump. Dette er mest ett most når du kjører ned en bake, det gjør ikke vi så ofte. Gi gass så lyser ikke lampa. Raskt ned er det jeg mener med det

Her har du min e-post

Ole.k@rustanmotorsport.no

knut e
05-23-2007, 23:03
ok, ja da kan jo smale akslinger tydligvis brukes uten problemer, tenkte kansje man måtte bruke inpress rundt 0mm en plass for liksom og få sentrert belastningen ettersom formulabilene jo ser ut til og leve et hardt liv. har jo liggende et sett land cruiser akslinger som jo da kan brukes så får jeg evt se om hvordan de vil takle effekten:rolleyes:

frister mer og mer og begynne bygging litt i det små i allefall og se hvordan det vil bli.kansje begynne så smått med ei ramme og få på plass akslinger og få det trillbart i 1. omgang