PDA

View Full Version : Kjøpe sveiseapperat

BerntS
10-05-2009, 21:34
Hei godt folk:smile:

Er fulstendig amatør når det gjelder sveising.
Min erfaring er fra litt pinne sveis til noen fine hull i karoseriplater :smile:
Men eg skal no ha meg et apperat for det:smile:
Er blitt annbefalt dette (http://www.kemppi.com/inet/kemppi/no/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/no/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Search&main=/inet/kemppi/frontpage.nsf/0/C6B7C29A98766971C22571B2005C1B82?opendocument&top=/inet/kemppi/no/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=Product Info) på 180amp
Er dette et ok kjøp? eller bør eg ha meg noe annet??
Planen er å bruke flusstråd først og så heller kjøpe gass når eg vet litt mere hva jeg driver med....

Og hvis det er noen som har et godt tilbud så bare skrik ut :smile::smile:

knixen
10-05-2009, 21:44
Jula i sverige har Esab c170 til under 8000 svenske, det blir billig med dagens valuta... Kjempeapparat, har et sånt :wink_animate:

ShuDuck
10-05-2009, 23:03
begynn med gass, er lettere å få snøring på hva man driver med enn med flux.

Holten
10-05-2009, 23:07
Linken funka ikke..men om det er adaptive 180 du mener så kan jeg anbefale deg det :smile: Har det selv..genialt å sveise med!

Kan sveise på tynne plater til tjukke jernrør bare ved å vri på en knapp..veldig kjekt! :smokin:

BerntS
10-06-2009, 08:45
jupp det er det adaptive 180 jeg lurer mest på...

Men er det så mye bedte enn biltemas til 4500,- ....?
Kan jo kjøpe 2 på biltema for samme prisen........

jan terje
10-06-2009, 09:00
jupp det er det adaptive 180 jeg lurer mest på...

Men er det så mye bedte enn biltemas til 4500,- ....?
Kan jo kjøpe 2 på biltema for samme prisen........

Jeg hadde Biltema sitt 180 og var kjempefornøyd, men det var lang leveringstid på deler. Bra apparat om du ikke skal sveise hele tiden og du kan bruke flusstråd.
Nå har jeg Kempi sitt 180 og det er selvsagt bedre, men om det er dobbelt så godt for den jevne hobbysveiser stiller jeg meg tvilende til.
Det største plusset med et dyrt apparat er at slangepakken er lang. På Biltema, og andre rimelige apparater, er stort sett slangepakken kort og kan ikke byttes i en lenger. Noe upraktisk for høye biler men det blir en vane det og.
Så skal du sveise opp Jeepen for så å sette apparatet under arbeidsbenken og kun ta det frem en gang eller to i året så gå for Biltema.
Vil du ha det opptimale hobbyapparat med mange muligheter gå for Kempi.

AndreasP
10-06-2009, 11:05
Dette er det apparatet som selv styrer strøm og trådmating?

Vet flere som har dette apparatet, og plages med det. Er ikke bare, bare og justere det inn slik man vil.

Kan anbefale ESAB C170 / C171 eller C200/C201
Rimelige maskiner, som yter bra. At de er så billige er bare en bonus.
Deler får man tak i overalt.

supersvein
10-06-2009, 11:06
Jeg har faktisk gått for en enda billigere løsning, Biltemas 135 - som koster rett over 3000.

Som deg er jeg helt fersk angående sveising, og bruker det veldig sjeldent.
Alt til sitt bruk selvfølgelig, men jeg synes det har funket veldig greit.

Jeg har sveiset alt fra hylleknekter, beadlocks, eksos osv.
Utover at det er litt slit med tynnplater.
Utover det så er det brukeren som må ta skylden for de tingene som ikke har blitt spesielt bra :eyemouth::eyemouth::eyemouth:

jan terje
10-06-2009, 12:55
Jeg har faktisk gått for en enda billigere løsning, Biltemas 135 - som koster rett over 3000.

Som deg er jeg helt fersk angående sveising, og bruker det veldig sjeldent.
Alt til sitt bruk selvfølgelig, men jeg synes det har funket veldig greit.

Jeg har sveiset alt fra hylleknekter, beadlocks, eksos osv.
Utover at det er litt slit med tynnplater.
Utover det så er det brukeren som må ta skylden for de tingene som ikke har blitt spesielt bra :eyemouth::eyemouth::eyemouth:

Jeg har hatt et slikt også, det funket bra til det ble stjålet:pissed:
Kun et minus, det gikk fort varmt når man fx. sveiste bur og andre grove ting. Men et helt ok hobbyapparat. Men styr unna det billigste på Biltema for det tar kun flusstråd.

jonny puma
10-06-2009, 13:36
Har kjøpt meg biltema sitt apparat på 180 amp jeg og.... Billig og kjempe app for oss som driver med hobby sveising..:) råder deg til å kjøpe gass med en gang.. flusstråd er helt ubrukelig om du ikke kan å sveise...:shaking:

Eneste minuset til biltema sitt app, er at det er kort slangepakke....

BerntS
10-11-2009, 20:03
Da har eg bestilt et Kemppi150 amp.
Kan sveise inntil 4mm og det må holde for meg.
Har bestilt med gass, da blir det vist finere hull sier de som har peiling:smile:

Ove
10-11-2009, 20:57
Har også et Memppi 150 , og bruker kun flusstråd .

Et kjempeapparat for oss nybegynnere , og har funket fin for oss ifra 0,8mm tynnplate og opp til 10mm . Tykkere har jeg ikke prøvd meg på .....

BoyToy ble bygget med dette apparatet , og hverken Hans Marius eller jeg hadde noen erfaring med sveising før dette .

Selv på 8mm var det kraftig nok til å gi gjennomsveising , og klarte aldri å kjøre apparatet varmt .

Et bra valg du har gjort Bernt .

BerntS
10-16-2009, 20:06
Får det vist på Mandag så nå er det bare å se opp for hull

Skjalg
11-11-2009, 13:58
Noen som har erfaring med Kempii Kempomat 180A ?

Skjalg
11-13-2009, 17:39
Har kjøpt et Kempii Kempomat 180 trefas.
Mangler flaske og regulator så har ikke fått prøvd apperatet ennå.

Noen som vet hva som er tilgjengelig av kjøpeflaske til grei pris?

47958

47959

47960

Chevy-Sheriff
11-13-2009, 17:50
Hvor mye sveiser du?

Sjekk pris på flaskeleie hos div leverandører, kan fort bli rimeligere det.

Jeg ville styrt unna Biltema og lignende apperater.
Kjøp et proff apperat med euro-slange/pistol. Mye mer greit når du trenger deler, og skal bytte til forskjellige tråder.

De proffe behøver ikke være så dyre heller. Styr unna TESS og lignende store leverandører, de har sinsyke priser hvis du ikke er storkunde.

Skjalg
11-13-2009, 20:47
Hvor mye sveiser du?

Det er bare til trial bruk og litt småtteri i garasjen.
Som sagt kjøpte jeg mitt første sveiseapparat igår.
Kan vel hende at det blir noen prosjekter etterhvert.
Tviler vel på at det svarer seg med årsleie.
Synspunkter på det?

Amund
11-13-2009, 22:39
Det er bare til trial bruk og litt småtteri i garasjen.
Som sagt kjøpte jeg mitt første sveiseapparat igår.
Kan vel hende at det blir noen prosjekter etterhvert.
Tviler vel på at det svarer seg med årsleie.
Synspunkter på det?

Årsleie er innihelvete dyrt. Klarer du deg med 5-liter så er det sikkert lurt, det er vel det eneste du får kjøpt. Men det koster jo hvertfall 3000 for ei sånn flaske og, og er like dyr å fylle som 20-liter. Husker at 20-litern vår kosta 2200 pr år, men lurer på om de skrudde den opp til 5000 her for litt siden?? De er noen haier...

lømo
11-14-2009, 17:10
Årsleie er innihelvete dyrt. Klarer du deg med 5-liter så er det sikkert lurt, det er vel det eneste du får kjøpt. Men det koster jo hvertfall 3000 for ei sånn flaske og, og er like dyr å fylle som 20-liter. Husker at 20-litern vår kosta 2200 pr år, men lurer på om de skrudde den opp til 5000 her for litt siden?? De er noen haier...

Årsleie på 20l flaske 1000,- + mva betaler jeg.
Da har jeg 3 års leiekontrakt.

Skjalg
11-14-2009, 18:18
Årsleie på 20l flaske 1000,- + mva betaler jeg.
Da har jeg 3 års leiekontrakt.

Hva koster det da å bytte flaska?

Chevy-Sheriff
11-14-2009, 19:44
Jeg betaler 1159,- inkl mva for 20L hos AGA.