PDA

View Full Version : Kjøreregler??

Paja
05-23-2007, 21:22
Er det noen plass det ligger nedskrevne regler når det gjelder kjøring i Norgescup'en? Tenker på plassering av porter, når er en port låst og når blir en port åpnet igjen, rygging gjennom porter, kjøring av port 3 før port 2 osv...

Alt jeg har fått med meg av regler er kun kommet frem muntlig, og ikke altid at alle er ening om hva som er lov og ikke lov. Hadde vært greit å kunne gå igjenom en seksjon uten å måtte spørre dommeren i seksjonen om hva som er lov og ikke lov.

Ove
05-23-2007, 22:55
Du får lese litt her ......

http://www.bilsport.no/reglement/regl_2006/biltrial/Konkurransereglement_Biltrial.pdf

Henrik
05-23-2007, 23:20
Hvor står det om nulling av en port, dvs kjører man den baklengs, så må man kjøre den 2 ganger forlengs for at den skal gjelde? Har ikke funnet det noe sted jeg, mulig det bare er jeg som er blind:rolleyes:

Ove
05-24-2007, 00:22
Hvor står det om nulling av en port, dvs kjører man den baklengs, så må man kjøre den 2 ganger forlengs for at den skal gjelde? Har ikke funnet det noe sted jeg, mulig det bare er jeg som er blind:rolleyes:

Nå har jeg bare konkurrert i 2 år , men noe slikt har aldri jeg hørt om !

Det eneste jeg kan finne i regelverket er disse setningene :

"Deltagerne må i nummerrekkefølge følge de anvisningspiler som gjelder sin klasse. Den del av seksjonen som er tilbakelagt ved passering av en anvisningspil tillates ikke benyttet til videre kjøring. "

Dvs, etter som jeg tyder det , at dagens prasis ikke er etter boka.
Ved feks 4 porter , er i dag praksisen slik at har du passert port 1, 2 og 3, er port 1 og 2 fri for bruk .
Dette er jo i strid med regelverket .........
Der står vitterlig at den delen av SEKSJONEN som er brukt også er forbudt å bruke ........

Skjønner godt at dere er forvirret , nå ble jeg også det...... Thefinger

Tommy
05-24-2007, 07:14
kjørereglene er ganske lite deffinert i boka desverre, det har vært meningen å deffinerer disse bedre de 2 siste år, derfor er det heller blitt en gjengs oppfatning av reglene som gjelder, og alle NC arrangører har brukt den samme tolkningen.

Ove
05-24-2007, 07:26
Er det da ikke på tide at noen skriver ned disse tolkningene og lager et regelverk der nykommere kan lettfattelig lese seg til hvordan ???

Hadde selv tusen spørsmål , og har stadig noen enda , men jeg er i hvertfall så heldig å ha en stor og aktive klubb og medlemsmasse som kan spørres til råd.
Hva da med rekrutering og nybegynnere der et slikt kontaktnett er svakere ?

Jeg synes virkelig at NBF's mann på biltrial (og hvem er det TommyThefinger) må få ned i skriftelig form ALLE regler (og synsinger) så snart som mulig.

Synes jeg ser at det tekniske reglementet hadde vært like svevende , skulle blitt mye artige bygg :rolleyes:

Tommy
05-24-2007, 07:29
Det er jeg helt enig i Ove......crossbonedcrossbonedcrossboned

Ove
05-24-2007, 07:35
Men ...... blir det gjort ???

Skjønner at det kan være en større prosses å få det inn i boka , og den MÅ gjøres , men kan vi i hvertfall få opp noe HER raskest mulig som viser tolkningen av regelverket ?

I egen tråd som klistres .....

Tommy
05-24-2007, 08:06
Først må jeg si at det ikke er noe særlig synsing på disse punktene, alle NC arrangører har selvsagt brukt de samme tolkningene, og vi har hatt gjennomgang av regler med nye førere de rundene hvor det er aktuelt.

Her er det slik kjørereglene har vært brukt de siste 5 år.

- Bilen må kjøres med front først inn og ut av seksjonen, porter kan passeres i revers.

- Banen skal kjøres fra start til mål via et gitt antall porter, angitt med piler, pilene er nummererte og pilene skal kjøres i rekkefølge.

- En port defineres som rommet mellom en pil og yttre markeringsbånd i banene, eller fra en pil til en annen pil med samme nummer

- det er under hele bedømningen kun 2 porter Deltager må forholde seg til, den han har passert og den han skal passere, resten av portene kan passeres uten at det bedømmes feil på dette.
For at en port skal gjemmonføres riktig så må den passeres riktig vei, riktig vei defineres slik at porten skal passeres fra den siden hvor nummeret står på pilen. En port kan ikke kjøres feil vei først, må man kjøre tilbake gjennom en port man har passert så må denne gjøres riktig vei en gang til.
En port kan kjøres riktig vei så mange ganger deltageren vil.

Dette er bare et utkast, kom gjerne med kommentarer..
Husk at deffineringer og forandringer i regelverket gjerne kommer ved behov, og slik ting har fungert så har det ikke vært noe behov for en bedre deffinering enn den vi har hatt..

Ove
05-24-2007, 14:53
Flott Tommy , da skulle vel de fleste spørsmål rundt dette være besvart .

Men ser at praksis og regelverk har et avvik , og det er bruken av porter som er passert .
Ref regeltekst : "Den del av seksjonen som er tilbakelagt ved passering av en anvisningspil tillates ikke benyttet til videre kjøring. "

Men synes personlig at tolkingen, og gjennomføringen, er bedre enn regelverket .......

Paja
05-24-2007, 15:45
- Bilen må kjøres med front først inn og ut av seksjonen, porter kan passeres i revers.

Kan man rygge igjenom en port? Dette har jeg hørt at det har blitt sagt før at det ikke er tillat, blant annet på førermøte på en runde i 2005. Tror det var i Nord-Odal.

- Banen skal kjøres fra start til mål via et gitt antall porter, angitt med piler, pilene er nummererte og pilene skal kjøres i rekkefølge.

det er under hele bedømningen kun 2 porter Deltager må forholde seg til, den han har passert og den han skal passere, resten av portene kan passeres uten at det bedømmes feil på dette.
For at en port skal gjemmonføres riktig så må den passeres riktig vei, riktig vei defineres slik at porten skal passeres fra den siden hvor nummeret står på pilen. En port kan ikke kjøres feil vei først, må man kjøre tilbake gjennom en port man har passert så må denne gjøres riktig vei en gang til.
En port kan kjøres riktig vei så mange ganger deltageren vil.

Først skriver du at "Pilene skal kjøres i rekkefølge". Linjen under sier du at det er kun 2 porter som gjelder om gangen. Dette også er noe jeg har fått oplyst på en helt annen måte. Jeg har fått opplyst om at kjørte porter er låst. Kjører du port 1,2 og 3 så kan du ikke kjøre igjennom port 2 for å kjøre port 4 har jeg oppfattet det som. Dette er tydligvis lov alikavell det. Selv om det står i boka at det ikke er lov??

Satt litt på spissen så spørs det hvem man spør og hvem som er dommer i seksjonen du kjører .

Skal være unødvendig å spørre når man lurer på noe. Det som står nedskrevet, det gjelder. Men når det ikke står noe, hva da?

Jeg har mer lyst til å kjøre, enn å måtte gå og spøre om det er lov til å gjøre sånn og sånn.

Beklager hvis jeg skaffer deg arbeid no Tommy, men jeg syns at reglene burde vært satt på et papir en gang for alle. Hvor alt står godt spesifisert sånn som i teknisk reglemangt.

supersvein
05-24-2007, 20:59
Reglemanget i Norgescupen er ganske klart på at det er tillatt å rygge gjennom portene. På et førermøte kan det være fort for å ordlegge seg litt galt, eller om en er litt uoppmerksom - så kan det missforståes når en ikke kan rygge inn eller ut av seksjonen, men kan rygge gjennom porter.

Det er riktig at praksisen nok avviker litt ifra reglemanget angående hvilke porter som er tillatt å kjøre i, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for at det er dommeren/arrangøren som gjør utslag på om det blir tillatt eller ikke. Som Tommy nevner, så har dette vært praktisert likt ihvertfall av NC-arrangører.

At regelverket likevel trenger oppdatering og ny allmenn publisering er vel utvilksomt. Det vil jo være til fordel for alle involverte (arrangører, dommere, deltakere og publikum).