PDA

View Full Version : Ford 7.3 diesel - oljetrykk, justering ??

Blom
10-18-2009, 19:27
Har som tidligere nevnt en 7.3 sugediesel fra ca. 1995 i båten, fet motor, som etter et ørlite dysehavari på alle 8 dysene nå murrer som den skal.

Men - den har litt lavt oljetrykk, ut fra hva jeg er vant med, hvordan kan dette justeres opp ? Finnes det utvendig justering ? Eller må bunnpanne av ?

Hva er det normale oljetrykket på disse motorene ?

bucholzi
10-19-2009, 16:00
Fra min service manual: Oil pressure hot @ 3300 RPM: 276-482 kPa / 40-70 PSI.

Oljetrykket kan vel meg bekjent ikke justeres..

Tom K
10-19-2009, 17:22
For å justere trykket så må du nok ha ut pumpa,

Blom
10-31-2009, 15:58
Takker gutter !!

Viste seg at oljetrykket ligger mellom 2-3 kilo, da jeg koblet opp et analogt manometer :smile:

Men fra fremre del av motor, på venstre side, går en relativt tykk oljeslange bakover og inn i framkant av oljefilter, altså på braketten man skrur oljefiltert oppi/innpå.

Kan dette være retur fra filter til oljesystemet i motor ?

Men synes det er rart at dette ikke går inni blokken og at det er en "løs" oljeslange på utsiden av motor.

Kan den eventuelt fjernes og åpningene blindes ?
Vil jo anta dette kan brukes til olje til turbo, men jeg har nå en sugediesel og er lysten på å ha systemet så enkelt og skuddsikkert som mulig, minst mulig lekkasjepunkter.

Chevy-Sheriff
11-02-2009, 08:09
Den løse slangen skal kanskje til oljekjøler?

Er ikke sikker på 7,2 Ford, men slik er det på 6,2/6,5 chevy.....

bucholzi
11-02-2009, 14:26
Takker gutter !!

Viste seg at oljetrykket ligger mellom 2-3 kilo, da jeg koblet opp et analogt manometer :smile:

Men fra fremre del av motor, på venstre side, går en relativt tykk oljeslange bakover og inn i framkant av oljefilter, altså på braketten man skrur oljefiltert oppi/innpå.

Kan dette være retur fra filter til oljesystemet i motor ?

Men synes det er rart at dette ikke går inni blokken og at det er en "løs" oljeslange på utsiden av motor.

Kan den eventuelt fjernes og åpningene blindes ?
Vil jo anta dette kan brukes til olje til turbo, men jeg har nå en sugediesel og er lysten på å ha systemet så enkelt og skuddsikkert som mulig, minst mulig lekkasjepunkter.

Ingen slanger på standard oljesystem (antar du har oljekjøler-røret på siden av motoren?), er kanskje til ekstra oljekjøler?

Blom
11-02-2009, 20:33
Det KAN selvfølgelig være til oljekjøler, men da er selvfølgelig spørsmålet om all oljen går via 1/2" slangen eller det også er et annet løp fra filteret og inn på motoren ?

Det er ikke seperat oljekjøler idag, den er ferskvannskjølt,med en stor varmeveksler som blir kjølt av sjøvann.

Får nesten bare plukke av fittingsen som lekker og sette opp med litt go'tettingsmasse på gjengene. Locktite har mye fint der !!

Er trangt nedi der, men kan se om jeg får tatt et bilde.

Kan jo og kinne maskine litt og se hvor det kommer ut olje :-)

lulle
11-02-2009, 22:57
7,3 i bil har orginalmontert oljekjøler på motoren Det er en olje til vannkjøler.Den ser ut som et tykkt rør og sitter i en forlengelse av oljefilterholderen.Det er ingen utvendige rør eller slanger i fobendelse med den på sugemotorene.Mener også at oljetykkregulatoren sitter i det samme utvendige huset som filteret sitter på men er ikke helt sikker.

bucholzi
11-03-2009, 11:37
7,3 i bil har orginalmontert oljekjøler på motoren Det er en olje til vannkjøler.Den ser ut som et tykkt rør og sitter i en forlengelse av oljefilterholderen.Det er ingen utvendige rør eller slanger i fobendelse med den på sugemotorene.Mener også at oljetykkregulatoren sitter i det samme utvendige huset som filteret sitter på men er ikke helt sikker.

Regulatoren sitter i filterhuset ja, men den er ikke mulig å tukle med. Du må bytte hele skiten dersom den fusker.

Blom
11-03-2009, 18:50
Her er slangen jeg snakker om :

47761

47762

lulle
11-03-2009, 21:04
Dette er helt anderledes en på bilmotorene.Filterholder er også ulik bil.Det ser ut som om den slangen går der oljekjøleren sitter på bil.det betyr at all olje til motoren går igjennom den.Det kan jo hende de har modda blokka for at olja skal gå ut og inn der filteret sitter men jeg tviler på det.Husker ikke helt rutimga på olja men skal prøve og huske å se i boka i morgen.De slangene til oljefilteret ser tynne ut.Håper ikke de er lange i også.

Blom
11-03-2009, 22:12
Den svarte adapterplaten med de 2 slangene som går nedover, er en extra adapter for å flytte selve oljefilteret bakover og til et lettere tilgjengelig sted for filterbytte.

Er nokså småtrangt i området der :-)

Men takker folkens, så langt !!!