PDA

View Full Version : Bjørn Marius Ramcharger

BjornMarius
10-21-2009, 00:36
Hallo hallo, kan begynde med å presentere meg siden eg er ny på forumet etc.
Navnet er Bjørn Marius Øyehaug, 22 år, født og oppvokst i Ørsta på Sunnmøre. Jobber som fulltidsmusiker og er stort sett på reisefot rundt i norges land. Når eg ikkje er ute å farter med bandet, går nesten all min tid frammi verkstedet der det for øyeblikket står 7 biler.. Ein BMWe46, ein mercedes 230ce, 3 nissan kc, ein audi s4 og ein Dodge Ramcharger! :smokin:

Denne ramchargeren er mitt nyinnkjøp og planane er mange!!
Har fått bilen gjennom Eu no, skifta alt av foringer etc, men no tenkte eg å begynde på morroa, forsker for tida litt med ny front på bilen, og også på jakt etter det vanlige; Gangstercap, kufanger, stigtrinn og denslags.
Også sjølvsagt, kansje det viktigaste, å få bilen opp frå markja!
Har vurdert forkjellige metoder, men ikkje heilt greidd å bestemme meg, så tenkte å rådføre seg her kunne vere lurt. Gidd ikkje legge 15-20 000 i eit komplett hevesett, då eg ikkje er så langt ifrå asfalten enda!

a) Hvordan er det å skaffe heveklosser til denne bilen/med u bolter etc. Hvor selger de dette? Finnes dette eventuelt til både fram å bakaksling? Og hvor mye kan du heve her uten at stabiliteten forsvinner fullstendig? Hehe.
Bilen er ganske segen bak!!

b) Å heve kun karosseriet er vel det aller enkleste for å få litt meir bakkeklaring kun på karoseriet. Har då forstått at det finnst noen "ishockeypuk-lignende" mellomlegg til dette, hvor finer du tak i dette, lager en det like greit sjølv?

c) Noken som har erfaring med søk på amerikanske sider med hevesett etc. og som eventuent da veit kva prisen ville kommt på inklusive frakt frå statane?

Det var vel alt i denne omgang, ellers tek eg gjerne imot tips og forslag :smile:

Prøver å legge ved eitpar bilder her etter eg skifta ut fronten:

Blesvik
10-21-2009, 00:46
Velkommen til pirate!:smile:

knixen
10-21-2009, 00:48
velkommen hit ja! Tromsø skilt og greier!!! Ser flott ut! :beer:

BjornMarius
10-21-2009, 00:51
Takker for det!
Ja, bilen er henta i Mosjøen faktisk :smile:

knixen
10-21-2009, 00:52
bgnor har heveklosser, u-bolter o.l... sikkert bodylift også.

Jeg ville valgt et skikkelig hevesett med nye fjærer og dempere! :wink_animate:

BjornMarius
10-21-2009, 11:26
Ok, skal ta meg ein telefon til dei å sjekke ut litt forskjelli..
Fekk eit tips med ein annan kar her inne om ei side og søkte meg opp til eit skikkeli hevesett, noen som har erfaringer med dette merket og som evt. veit kva fortolling/momsen eller rett og slett toltalsumen for å få det til norge vil komme på?
HER:
http://www.summitracing.com/parts/TFY-34700K/

Holten
10-21-2009, 11:59
25% moms + frakt = ca 3500\4000 :smile:

BjornMarius
10-21-2009, 13:55
Jammen det må da ej kunne leve med, fullt overkommeleg det :smile:
Så momsen er 25% av total innkjøpssum, så kjem frakt i tilegg. Kan vel være lønt å bestille litt meir i same slengen då kansje?

Til mitt bruk som består av enkelte skogsveier (Snakker ikkje "ekstrem offroading"..endå) og som regel asfaltkjøring, vil det vere nødvendig med sokalla crossover-styring? Er litt grønn på dette med heving, da flesteparten av bilene eg har hatt har gått motsatte veien.. Hehe

Johnny Bravo
10-23-2009, 03:33
Tøff bil! sånn for å være pirkete så er det kjøpesum+frakt og så er det 25% mva på hele den summen...

Chevy-Sheriff
10-23-2009, 08:37
Hei Bjørn Marius og velkommen til Pirate :smile:

Skal prøve å svare på spørsmålene dine under her:

a) Hvordan er det å skaffe heveklosser til denne bilen/med u bolter etc. Hvor selger de dette? Finnes dette eventuelt til både fram å bakaksling? Og hvor mye kan du heve her uten at stabiliteten forsvinner fullstendig? Hehe.
Bilen er ganske segen bak!!

Bruk ALDRI heveklosser på framakslingen. Bak er det OK, men ikke foran.
Hvis bilen er segen bak, kan du kjøpe noe som heter "add-a-leaf". Dette er en bladfjør (ett blad) med større krumming enn orginalt. Denne kan settes inn i stedet for, eller i tillegg til de orginale bladfjørene på bakakselen.

b) Å heve kun karosseriet er vel det aller enkleste for å få litt meir bakkeklaring kun på karoseriet. Har då forstått at det finnst noen "ishockeypuk-lignende" mellomlegg til dette, hvor finer du tak i dette, lager en det like greit sjølv?

Heving av karrosseriet gjøres med "Body-lift kit". Bruk ikke ishoceypucker.
Dette bodylift kittet inneholder også endel bolter i tomme dimmensjon, for å feste karosseriet til rammen. Kittet er ikke dyrt og du bruker mer tid og mulig penger på å finne deler og lage dette sjøl. Kittet fåes i 2" og 3" hos ulike produsenter.

c) Noken som har erfaring med søk på amerikanske sider med hevesett etc. og som eventuent da veit kva prisen ville kommt på inklusive frakt frå statane?

Te en titt inne på Chevy-forumet her på Pirate. Gå inn på posten "X-files for Amcars" og du finner deleforhandlere på amerikanske biler og hevesett + div, både i Norge og utlandet.

Det var vel alt i denne omgang, ellers tek eg gjerne imot tips og forslag

Ved Bodylift slipper du nye støtdempere, men du må beregne å forlenge drivstoffslanger, gearspakarm, kappe vekk nedre del av viftehuset rundt radiator, justere linken til reduksjonskassa,

Ved 2" fjørløft (hevesett med nye bladfjører foran og/eller klosser/fjører/add-a-leaf bak, kan du benytte deg av eksisterende dempere og styregeometri.

Ved 4" og større fjørløft/hevesett MÅ du ha nye dempere og stryrearm/pitmannarm/dralink (litt forskjellig fra Dogge/Ford/Chevy)

Håper det ga litt svar :smile:

BjornMarius
10-27-2009, 09:33
Takker for utfyllande svar Chevy-Sheriff... Klarna litt opp i forkjellig her no:smile:

Ja, er vel at bilen er litt nedseget bak som irreterer meg mest for øyeblikket, så et såkalla "add-a-leaf" blad, kunne vel vore første steg i prossesen med meir bakkeklaring!! Er dette skaffevare med f.eks BGNOR? :smile:

Chevy-Sheriff
10-27-2009, 11:51
Jada, jeg er sikker på at BG-Nor skaffer deg dette.

trebjønn
11-01-2009, 07:55
Gå inn på www.ramchargercentral.com for tips og div, der finner du mye rart som kan gjøres

StianHdj80
11-01-2009, 16:09
Nå må du å få fingern ut å gi på med geita!!Thefinger

Toreh
12-20-2009, 14:18
He sett bilen din noken gonga, å de e absolutt go sort! Einaste, so du sei, e at du må få na litt opp bak :) Å når du fe på kufangar, gcap, osv., so blir dinne brutal! :D

Legge me litt inspirasjon - litt hillbilly-style då men :p
http://www.youtube.com/watch?v=l8Mtqb0EYDs&NR=1

broncozx
02-16-2010, 16:48
Om du gange pris i dollar me 10, så får du nkr, til deg.

Da er det inklusiv frakt, og varene, og moms på alt.

Litt pluss, minus , avhengig av kurs.