PDA

View Full Version : G-vogn under oppbygging

twoface
10-22-2009, 21:31
Heisann folkens.

Jeg har da "omsider tatt til vett" (iflg enkelte) og solgt yotaen og anskaffet meg en kort G-vogn :smokin:

Bilen, en kort 300GD, tidligere er omtalt under tråden "Team G-uttan" Kjøpte jeg fra mercemann litt tidligere i sommer. Av diverse opplagte grunner ble ikke bilen prøvekjørt ved kjøp, men plassert rett i garasjen og har siden tidvis vært tøft angrepet av vinkelsliper, stålbørste, baufil og noen klatter sveis.
Planene er mange, store og vil komme frem litt etter litt ettersom arbeidet går fremmover. Har tatt meg friheten å hente noen bilder fra bilens tidlige liv fre Team G-uttan sin tråd...

twoface
10-22-2009, 21:39
Bildene over er da fra tiden FØR jeg overtok bilen. For min del startet det med en noe forkommen rødrosabrun jernklump på hjul som stod innerst i et hjørne da jeg kom i garasjen:smile:

Å for sikkerhets skyld med et av mercemanns 39,5 dekk fint og noe demonstrativt plassert ved sin side Thefinger

twoface
10-22-2009, 21:56
Etter litt vurdering og forhandling ble det enighet om at bilen trengte en nye eier (meg) og det meldte seg sakte men sikkert litt nyskjerrighet og arbeidslyst... Ved inspeksjon viser det seg at den har begynt å få noen antydninger til overflaterust enkelte plasser, så da var det å finne frem en tusj, lage noen fine strek, kappe litt.... kappe litt til... å så var det plutselig kappet MYE... (er forøvrig mercemann som svinger vinkelsliperen her...):eyemouth:

twoface
10-22-2009, 22:14
Men når vi hadde kuttet "litt" bak var liksom ikke forholdet mellom hjulbuen forran og bak helt rett... hmmm.... Aha!!:idea: litt mer vinkelsliper og baufil..
Men ettersom mer og mer skjerm ble borte dukket det opp noe torpedovegg som viste seg å kunne være et problem. Men neida.. Verktøyet funka pinadø på deette også og så va det plutselig bare et stort hull her. Lure på om kanskje støvler blir obligatorisk under vannkjøring med denne saken :smokin:

Hadde jo forøvrig noen fine dekk å teste plassbehov med... så da endte de opp som mal... Mercemann virket noe overrasket over hvor mye torpedovegg som plutselig var borte, men etter montering av dekk, og ved maks inflex viste det seg å være riktig så bra med tanke på plass, og han var visst ganske så fornøyd :grinpimp:

mercemann
10-23-2009, 10:03
Godt å se at det e kommet ut litt oppdatering her... Vi må vel kansje begynne å sveise sammen litt åsså?

Rossi
10-23-2009, 11:15
Endeli noen som får gjort noe med stakkars Chili!
Gleder meg til å følge utviklingen her:smokin:

twoface
12-30-2009, 20:45
Tja, e vel kanskje på tide med en liten oppdatering her... Har gått sakte siden sist... Eller for å være ærlig har det vel egentlig skjedd fint lite frem til for noen dager siden.

Men omsider har noen finurlige regnestykker sagt at det ville være fornuftig å få bilen på veien, samt at jeg begynner bli en smule stressa da min andre bil forsvinner til evige motbakker senest i mars.

Fikk røska ut den 300D og den manuelle kassa som sto i bilen. Ingen av dem skal brukes.. Fjernet litt isolasjon som tydeligvis hadde gjort sin misjon å vips så va det litt bedre plass å arbeide på. Arbeid e nu forresten noe jeg har nok av her, så e vel bare å komme i gang:P

Rossi
12-31-2009, 01:05
K o n g e

twoface
01-04-2010, 21:44
Tja, da va i grunn første del av torpedoveggen tett igjen.. noen små "larver" igjen som forsterkning før behandling av metall og tilpassing av innerskjerm kan begynne...
Skal etter plan begynne demontering, merking og kapping på førersiden i morra å onsdag. Spent på å se hvor langt jeg e kommet når helga e her... Mange tima arbeid, men mot å tiltakslyst e tilbake så nu skal det vel bli fart på sakene... (har vel kanskje litt å si at jeg skal prøve ha den ferdig på veien snart også... bli jo sjuk av å se alle videoene rundt om å så være fri for offroadbil...)

4springar
01-13-2010, 20:24
kor det går hær? og kordan motor blir det?

twoface
01-13-2010, 20:47
sakte men sikkert så går det nu fremmover... fått montert "kanal" på førersiden og montert hyttefestet i ny travers. I morra skal traversen på plass og så kan jeg begynne å kle igjen torpedoveggen på førersiden..
En del plukk med litt en og annen rustflekk som kommer frem rundt om, men begynne få kontroll på dem også nå..

Planene for motor? tja er vel den dem kaller OM617a med modifisert innsug, intercooler, 2,5" eksos og maks oppjustert pumpe.

Skal se om jeg ikke får tatt noen flere bilder i morra når jeg er i garasjen.. så da blir det vel en bildeoppdatering her i morra kveld tenker jeg

twoface
01-14-2010, 18:07
Tja, skulle vel være på tide med ei lita oppdatering på bilda nu.. Siden sist er siste bit i torpedoveggen på passasjersiden kommet på plass. Innerskjerm ble satt på plass bare for å se forskjell...Har også slipt lett over de monterte deler på passasjersiden med antiruststoff. Så blir det vel kanskje grunning der i morra Travers på førersiden er på plass og første del av platen(e) for å kle igjen hjulbuen/torpedoveggen er kommet inn.

Her e i allefall noen flere bilder :smokin:

twoface
01-18-2010, 18:45
Å da hadde jeg nu fått gjort enda litt mer... Bodyliften e produsert (type mercemann spesial) å den store mangelen på stål i torpedoveggen på førersida e på bedringens vei. Å så kom det pinadø dela her om dagen å.. nye hovedlys (klarglass-lykter fra golf 1) og de nye baklysene mine (led)

Tommy
01-18-2010, 19:08
He he.... den boksen der kjenner jeg igjen... :eyemouth::eyemouth::eyemouth:

Bilkar
01-18-2010, 23:07
Gutta står på ser jeg:) Gøy og følge med slike prosjekt:smokin:

narviboy
01-21-2010, 12:33
Ahh, der er skjermbredderne mine..

twoface
01-28-2010, 20:48
Da va det tett i den nedre del av torpedoveggen, og grunning er kommet på plass innvendig der jeg har sveiset. Hadde glemt hullene til hyttefestet før jeg grunnet så de måtte lages etterpå :D

Bodyliften er montert og det begynner bli klart for litt sliping/sandblåsing under før lakk og store mengder tectyl og understellsmasse skal legges på.

Har tidligere sett at det var noe rust oppe ved øverste festet til inner- og ytterskjerm på torpedoveggen og fant ut jeg skulle ta en nærmere titt på dette... var litt mer enn jeg hadde håpet på !! så da er det vel bare å røske ut dasjbord så jeg kommer til å få lappet dette sammen igjen med litt friskt stål :pissed:

mercemann
02-01-2010, 17:35
Plutselig var denne bilen min igjen......

Bilkar
02-01-2010, 18:15
Plutselig var denne bilen min igjen......

hesthandlera:laughing:

mercemann
02-01-2010, 18:56
Må ikke snakke.... Men skal ikke ha den så lenge da. Må bare gjøre ferdig og godkjenne......

Henning
02-01-2010, 20:37
Tull...... du treng dein :) Bedre å kjøpe en te.. man kain ikkje ha før mange G vogne sir dæm.

mercemann
02-02-2010, 09:39
Tull...... du treng dein :) Bedre å kjøpe en te.. man kain ikkje ha før mange G vogne sir dæm.

Det e sant... Men trenge pængan åsså... E jo tross alt fattig student

mercemann
02-23-2010, 20:06
Litt har det skjedd her. Bakhjørner og bakerste del av dørk er kappet bort og kjøpt nytt. Nytt 2,5" stt-eksos er kjøpt inn. Nye dempere, endeledd hjulager og bremsedeler er innkjøpt og delvis montert. Nye demperfester bak er bestillt. Plass til hjul er straks ferdig. OM 617A med automat er kommet i hus og prøvestartet. Det er også kommet på plass et sett 38" dekk. Etter planen skal bilen ha motor og gear inntakt på førstkomende søndag. Sveising bør også være ferdig. For nå er det bare to og en halv uke igjen til Jeep Arctic Winter Challenge. Rekker nok ikke lakk før den tid, men satser på testklar bil.

Bilkar
02-23-2010, 22:36
Litt har det skjedd her. Bakhjørner og bakerste del av dørk er kappet bort og kjøpt nytt. Nytt 2,5" stt-eksos er kjøpt inn. Nye dempere, endeledd hjulager og bremsedeler er innkjøpt og delvis montert. Nye demperfester bak er bestillt. Plass til hjul er straks ferdig. OM 617A med automat er kommet i hus og prøvestartet. Det er også kommet på plass et sett 38" dekk. Etter planen skal bilen ha motor og gear inntakt på førstkomende søndag. Sveising bør også være ferdig. For nå er det bare to og en halv uke igjen til Jeep Arctic Winter Challenge. Rekker nok ikke lakk før den tid, men satser på testklar bil.

Såpass ja. Ting skjer skjønner jeg:smokin: Hvordan er status på 10" felgene?

Rossi
02-24-2010, 13:22
Blir råbra dette Mercemann:smokin:

mercemann
03-19-2010, 23:59
Sakte men sikkert går det mot kjørbar bil. i dag ble hjulager forran byttet og cv-ledd smurt opp med nye mansjetter. Baken er kommet på og bagasjeromet er smurt med to lag guffe. Det meste av undersia er rengjort, grunnet og smurt med fiberforsterka understellsmasse. Turbomotorn er kommet inn men mangler litt småtteri før den er startklar. Nå er det snart på tide med sparkling og maling og montering av utbyggere. Et par stemningsbilder. ER grei plass til hjulene på en uheva bil......

Rossi
03-20-2010, 11:40
Det der blir ikke bare tøfft, men drittøfft!

:beer:

4springar
03-20-2010, 14:55
Se her ja, nærmer seg! Blir fett!

1911
03-21-2010, 09:30
E det den bilen du kommer til Setermoen med i Juni?

Planer å stille på LT2010 også kansje?

mercemann
03-21-2010, 11:32
E det den bilen du kommer til Setermoen med i Juni?

Planer å stille på LT2010 også kansje?

Vi får se. Planen er vel egentlig å gjøre den ferdig, godkjenne og selge. Men spørs om jeg har hjerte til det når den blir ferdig.

Drømmen om cab står enda høyt på lista.

Bilkar
03-30-2010, 00:16
Vi får se. Planen er vel egentlig å gjøre den ferdig, godkjenne og selge. Men spørs om jeg har hjerte til det når den blir ferdig.

Drømmen om cab står enda høyt på lista.

Noe framgang?

ps, æ kjørt cab i påskesola i dagThefinger

Johnny Bravo
08-15-2010, 22:58
skjer det noe her eller? Lenge siden det har vært noen updates? Har prosjektet strandet?

mercemann
08-20-2010, 08:43
Prosjektet skrider sakte men sikkert fremover. Dog ikke i den hastighet det burde. I disse dager gjøres grunnarbeid før lakk. Jeg har bestemt meg for å ikke ha tidsnød fordi man da som regel slurver. Med familie og skolearbeid går det da sakte fremover. Men det skjer til stadighet litt.