PDA

View Full Version : Sveinis 410 Pickup prosjekt

Sveini
10-30-2009, 21:22
Hei. Da skal jeg prøve å lage en prosjektside. Morro å få innspill og tips fra dere som leser!

Fikk en 410 Pick up fra 1985. Den sto parkert i en skog, og hadde gjort det noen år, og bar preg av dette. Dekket av grønske, bringebærbusker ut av grillen, planter opp av luftinntaket under vinduet, og opp gjennom gulvet:)

47660

Hadde ønske om å sette bilen i stand og registrere den, men dette ble lagt på is etter å ha fått oversikt over tilstanden. Nå skal den kun brukes i skogen som leketøy:)

Jeg er ikke første som fixer på bilen, og gulvet var svært dårlig, kuttet derfor vekk store deler av det og sveiset inn nytt stål.

47661
47662

Kanalen hadde også sett bedre dager, så der skar jeg ut en passe bit av en gammel hylleplate, la den mellom to 2x4tommere og hamret den passeli, og vips, ny kanal:)

47663
47664

Bilen var godt rustet over hele linja, og det var derfor planene om veibil ikke ble noe av. Hull båder her og der. hjulbuene ikke noe untak, og innerskjermen med batterifeste var mer eller mindre borte.

47665

Sånn mekanisk virker bilen å være bra, har hatt oppe og smurt opp alle bremser. Eneste er at den er litt ruskete i gangen når den er kald. Lurer på om det kan være noe tenningsinnstilling. Eller at det bare er fordi den har stått lenge, satser på at det går seg til etterhvert når den har blitt brukt litt. Byttet forresten bensin på den, og det hjalp mye, men mangler fremdeles en del på å gå fint.

Dette er her jeg er i dag, etter sveising, sparkling og litt Bengalakk:
47666

Tommy
10-31-2009, 06:05
Tøft at noen forbarmet seg over en slik bil...
Hva er planene da??

Sveini
10-31-2009, 09:42
Tøft at noen forbarmet seg over en slik bil...
Hva er planene da??

Ganske mange planer for hva som kan gjøres, men i første omgang blir det:

Å montere aksler med SPOA og Esab sperre som jeg har kjøpt.

Båttank.

Muligens korte inn bak, tror jeg kan få prob med overhenget. Får se det an.

Nye dekk, men veldi i tvil om type/størrelse. Tips? Har lyst på krypekasse, men det blir ikke i første omgang, om jeg ikke kommer over noe lurt da...

Bur er et must, men vet ikke om jeg tør begynne på det selv, har hverken rørbøyer eller kunnskap om bruk...

2toms vinsjfeste / hengerfeste forran og bak.

Så litt å henge fingrene i dette, tar det på sikt. Morro med prosjekter! :smile:

ShuDuck
10-31-2009, 11:54
høres bra ut dette, blir moro å se. Håper bare du ikke kutter opp hytta :smokin:

33" burde passe fint med SPOA. du må nok hamre litt og kanskje kutte litt framme, men bak går det bra. Men da er du nødt til å ha krypekasse, selv ville jeg hatt lavere enn 4.16:1, helst 6.5:1

Sveini
10-31-2009, 13:17
høres bra ut dette, blir moro å se. Håper bare du ikke kutter opp hytta :smokin:

33" burde passe fint med SPOA. du må nok hamre litt og kanskje kutte litt framme, men bak går det bra. Men da er du nødt til å ha krypekasse, selv ville jeg hatt lavere enn 4.16:1, helst 6.5:1

Hehe, har vært inne på tanken med å modifisere hytta litt, iallefall bakveggen. utroli trangt inni der sånn det er nå. Har lyst til å få i skikkeli seter og 4-punkt belte, og det er det vel bare å glemme sånn den er nå, eller?

Sveini
10-31-2009, 14:01
Da har jeg fått ut den orginale bensintanken og laga til båttank med hurtigkoblinger. Veldi kjekt å kunne ta vekk tanken når en skal kutte, slipe, sveise og liknende. Dessuten er det en grei form for tyverisikring :smile: Brukte tank og koblinger fra Biltema. Borret opp et hull for returen, og skrudde nippelen nedi. Ser ut til å sitte bra, får evt sette på en mutter under etterhvert, men litt vrien gjenge å finne mutter til. Hadde iallefall ikke noe liggende.
47683

SPOA akselen forran er på plass. Gjenstår å bytte flens slik at mellomakselen passer og sette på lengre bremseslanger.
47684

Fjærene er litt signe. Noen som har erfaring med å sette spiralfjærer av en eller annen type mellom bladfjærene om ramma på bilen?

ShuDuck
10-31-2009, 14:25
Hehe, har vært inne på tanken med å modifisere hytta litt, iallefall bakveggen. utroli trangt inni der sånn det er nå. Har lyst til å få i skikkeli seter og 4-punkt belte, og det er det vel bare å glemme sånn den er nå, eller?

Ja er utrolig trangt, er mange der bakveggen er kuttet og det er satt inn et bulende glass for å få bedre plass.. men det ser helt for j?=#€ ut :D
Fikk akuratt god nok plass med noen skodaseter i min, men er du noen cm lenger enn meg sitter du vondt.
Kutter du ut veggen så er jeg interessert i den, samt hodestøttene som er boltet i veggen om du skal kvitte deg med det:smile:

Spiralfjær i tillegg blir alt for stivt. Det beste er å bytte til lengre og bredere fjærer. Du kan sette et sett bakfjærer framme men noen små mods, da blir den mykere, litt høyere og du får bedre flex

ShuDuck
11-16-2009, 21:22
kanskje det er en idè å flytte bakveggen slik? ser ikke så halvgalt ut det :smile:

Zuki_Tov
11-17-2009, 09:21
De orginale akslene du har kjøpt, med spoa. Er det gamle akselene til Roger bakken her på Forumet ?

Sveini
11-17-2009, 18:47
kanskje det er en idè å flytte bakveggen slik? ser ikke så halvgalt ut det :smile:

Ser ikke så galt ut det, trolig en av de bedre mulighetene for bedre plass. Men modding av hytta ligger fram i tid, for øyeblikket sliter jeg litt med mellomakslingene. Kan bytte flensene, men har mest lyst til å få tak i mellomakslinger som passer. Hørt litt forskjellig om nødvendigheten av å bytte klemhylse.

Sveini
11-17-2009, 18:51
De orginale akslene du har kjøpt, med spoa. Er det gamle akselene til Roger bakken her på Forumet ?

Ja, det er det. Noe spes?

rogerbakken
11-17-2009, 21:20
hei. håper å fa ferdig framakselen i løpet av neste uke , så kan jeg få skrudd av bakakselen du venter på.... tatt litt lang tid det her men.. :(

Zuki_Tov
11-20-2009, 11:49
Ja, det er det. Noe spes?

Neida, syns bare jeg kjente de igjen :)

rogerbakken
12-19-2009, 16:07
hei. da er bakakselen klar for å hentes!!:smile:

Sveini
01-30-2010, 18:46
Da har jeg komt litt videre her. Fått på begge akslene, forlenget bremseslanger og bytta flenser på akslene. Mellomakslene ble litt korte, så må få tak i noen spacere. Noen som har slike? Ser flere butikker i USA har, men det blir vel fryktelig dyrt for frakt?

Utrolig forskjell med SPOA og nylakka (ovatrol, 2xArcanol og 2xblank Bengalakk, alt med kost:smile: ) orginalfelger bak frem med 31x10.5-15:)
50395

Neste store prosjekt nå, er skikkelig bur, redd for å gå rundt med taket som er. Er det noen som kan hjelpe med bur hadde det vært finfint! Har hverken utstyr eller kompetanse til å gå i gang med det på egenhånd...

Har forresten bytta ut de ødelagte opphengene til transferen med gjennomgående bolter og Biltemabåtruller. Må kassa være noe avfjæret, eller kan den stå helt fast? Syns kanskje den ble litt stram med denne metoden...

rogerbakken
01-30-2010, 19:53
ser bra ut!

godt noen kan bruke de orginale akslingene igjen:smile:

Sveini
01-30-2010, 20:49
ser bra ut!

godt noen kan bruke de orginale akslingene igjen:smile:

Takk. Felgene og er fra deg, så takk for de og:smile:

ZukiMoe
01-30-2010, 22:03
ser bra ut. hvordan er plan lemmene? skal du ha skilter på den?

ShuDuck
01-31-2010, 00:42
ser bra ut ja, hva med noen bilder i dagslys?

rogerbakken
01-31-2010, 00:58
Takk. Felgene og er fra deg, så takk for de og:smile:

stemmer det, bra noen får brukt det, ellers blir det kastet:smile:

ZukiMoe
01-31-2010, 09:32
stemmer det, bra noen får brukt det, ellers blir det kastet:smile:

kastet? isåfall må du samle det sammen, så kommer jeg med hengerThefinger

Sveini
01-31-2010, 19:34
ser bra ut. hvordan er plan lemmene? skal du ha skilter på den?

De originale lemmene er rusta i stykker. Tidligere eier har laga lemmer i tre, se bilder lenger opp i tråden. Blir ikke skilter på denne, kun skogsbruk:smile:

Sveini
01-31-2010, 19:45
ser bra ut ja, hva med noen bilder i dagslys?

Hehe, var litt ivrig på å få ut bilder, hadde ikke tid til å vente på dagslys. Her kommer bilder av litt bedre kvalitet....

ShuDuck
01-31-2010, 21:14
nice :smile:

Sveini
03-21-2010, 11:58
Endelig ser kulden ut til å slippe taket, og det blir igjen levelig å stå ute å skru:smile:

Fått begynt på firkantfeste til vinsjkrybba, slepekrok og hengerfeste. Har brukt de gamle innfestingene til hengerfestet mot ramma, trekt de helt tilbake til de gikk imot. Skal sveise alle sveiser med et større apparat enn mitt, stoler ikke helt på at det blir bra nok med det jeg har. Tenker å legge flatjern over og under T-skjøten. Bør det forsterkes noe mer, kanskje festes også i det runde tverrrøret, eller blir dette solid nok? Bruker 60x60x4 stål.
52541

Til festet framme er jeg i tvil om jeg skal gjøre likt bak, skjære vekk radiatorfestene på ramma, og feste tverrbjelken inn der, eller om det er bedre å erstatte det runde røret helt i front med 60x60 og legge innstikkrøret over dette for å få nok dybde. Noen meninger om hva jeg bør gjøre?
52543

rogerbakken
03-21-2010, 14:01
ville fjerna vekk det runde røret mellom ramme vangene og satt inn et som er sterkere, bøyer veldig lett det runde røret der!

der bra ut det her! :smile: