PDA

View Full Version : Ford Explorer eller Grand Cherokee?

junkern
11-07-2009, 19:03
Hei

Jeg har tenkt å bytte ut min gode gamle chevrolet suburban med en litt mindre menneskebil, og lurer derfor på å kjøpe en Ford Explorer eller Grand Cherokee.

Er det noen som har erfaring med disse bilene? Svakheter?

Jeg har kjørt en explorer (156 hk) de siste to månedene, og må si at jeg liker denne bilen veldig godt. Den er god å kjøre, komfortabel og absolutt overkommelig på forbruket (har stort sett målt den til 1,3-1,5 på forholdsvis snill småkjøring, lavere på landkjøring). For explorer så blir det aktuelt med en som er nyere enn 96, men utvalget er naturligvis noe begrenset da jeg ikke har tenkt å legge mer enn 50000 i ny bil.

Hva med Grand Cherokee? Da tenker jeg en fra rundt 93-95. Har ikke tenkt å legge mer enn 50000 i ny bil, så utvalget blir noe begrenset. Hvordan er drivverket på disse bilene? ER det konstant firehjulsdrift eller muligheter for kun bakhjulstrekk. Hvordan ligger forbruket på disse? Hvilken av motorene er det minst trøbbel med, 4,0 eller V8? Regner ikke med at diesel er noe alternativ å vurdere i denne bilen. Jeg er primært interesssert i hvilken av bilene som er å regne som mest pålitelig da jeg helst ikke vil skru mer enn jeg må. Har verksted, men i utgangspunktet så ønsker jeg nå en forholdsvis problemfri bil. Selv om det naturligvis dukker opp ting på gamle billigbiler.

Hvordan er elektronikken på disse bilene? Er det mye tull med varsellamper, sentrallås o.li.?

Hvilken av girkassene er mest solide? Ser at de fleste explorer-kasser har blitt overhalt før 200000 km, men har inntrykk av at dette gjelder Grand Cherokee også?

Vil også gjerne høre erfaringer fra dere som har kjørt begge bilene. Hvilken oppleves som mest komfortabel? Hva bør jeg kontrollere ekstra nøye på disse bilene?

Setter pris på alle erfaringer!

Rocker
11-07-2009, 21:14
Her kan du finne det meste om ZJ (93-98)
Jeep Club Norway - ZJ (http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/board,12.0.html)

tle
11-08-2009, 18:47
konebilen hær i huse er grand cherokee heilt rå bil me 5.2 v8. veldig fornøgd. bruke ca 1,3 på mila. 4x4 er konstant.

junkern
11-08-2009, 21:45
Har dere hatt mye tull med derres Grand Cherokee eller? Jeg haddde en cherokee tidligere. Den ble kjapt solgt, men mulig jeg var uheldig med den. Har sjekket linken til jeepclubben, og inntrykk av at det virker som å være greie biler. Får ta å sjekke ut og prøvekjøre en bil. Synes Explorern jeg lånte også var helt super. 1,3 på mila. Er det ved langkjøring eller? Forden gikk på litern på langkjøring, og ca. 1,4 på forholdsvis pen småkjøring. Et forbruk jeg kan leve med, men det virker naturlig å tro at jeepen bruker mer pga konstant firehjulsdrift, men dette er kanskje ikke reelt? Hvordan er 4-litern sammenliknet med 5,2? Hvilken av motorene regnes som mest slitesterk? Er det forskjell i drivverket mellom disse? Stor forskjell på forbruket eller?

Rocker
11-08-2009, 22:30
Vet ikke hva som er "best" av de to motorene, men min 4 liter har nå gått 312k og sviver fint :smile:
Samme akslinger dvs dana 35 bak, Dana 30 fram......
Kjøper du en med 4 liter kan du ev. skifte girkasse til NP242 = 2H-4H-4L.

I en såpass tung bil ville JEG hatt V8, men det er nå meg da:smokin:
Forbruket er det vell egentlig fører som bestemmer.
Flittig bruk av CC på langkjøring hjelper godt på forbruket, og en forsiktig høyrefot hjelper også :eyemouth:

Mitt inntrykk er at forbruket varierer endel fra bil til bil, så.....

NB: Jeg har INGEN erfaring med ZJ, bare kommenterer utfra det jeg har lest.