PDA

View Full Version : Fartsperre Ram 99mod.

Å.H
11-12-2009, 16:52
Var på EU kontroll og fikk mangelapp på manglende hastighetsbegrenser her en dag på min 1999 mod Dodge Ram 3500 som jeg importerte fra USA og førstegangs godkjente mars 2004 hos min lokale trafikkstasjon.
Vet det er flere tråder her på forumet som omhandler denne fartsperre saken som er litt defus. Verkstedet jeg foretok kontrollen på og mente jeg måtte montere fartsperre etter de undersøkte saken med den lokale trafikkstasjonen her.
Prøver å finne frem i lovdata og kjøretøyforskriften som omhandler dette,men er helt sikker på at det kom nye derektiv og fritagelse om fartsperre når bilen er registrert i utlandet fra 1999.
Det er både Amcar i Trondheim som jeg var i kontakt med og den lokale Chevrolet/Dodge forhandleren her i distriktet sikker på at jeg fikk untak for f.sperre siden bilen var regga i utlandet fra 1999.

Er det noen som har link til dette i kjøretøyforskriften som omhandler unntak for fartsperre/hastighetsbegrenser når bilen var registrert i utlandet før den ble godkjent i norge?

fant noe her: http://www.dodge.no/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=32

RamDodge
11-12-2009, 18:09
Jeg har sett et direktiv som er sendt ut til alle BT-stasjoner i Norge der det er presisert at fristen på 1/10-01 gjelder ved førstegangs registrering også i utlandet.
Senere kom det også tilsvarende også at §1-15 biler.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-047.html her finner du degrunnleggende reglene, men det burde være en presisering et sted også. Det de sier på BT er jo bare tull.

Å.H
11-12-2009, 18:24
Leste dette på lovdata tidligere i dag RamDodge og det står ikke så mye utdypende om akkuret unntak a.n.g F.sperre siden bilen har vært regga i utlandet skal ha fritak,men mener 100% det skal stå referert til et nytt derektiv en plass i kjøretøyforskriften om dette,men finner det ikke :(
Fikk foresten kontakt med en annen betjent på trafikkstasjonen her som skulle under saken nermere som hadde vært borti samme sak tidliggere..håper det ordner seg i morgen

RamDodge
11-13-2009, 00:32
Det står jo her nøyaktige datoer:
Bil som tilfredsstiller grenseverdiene i direktiv 88/77/EØF (euro-3 motorer) og som er registrert mellom 1. oktober 2001 og 1. januar 2005 skal ha montert hastighetsbegrenser i henhold til direktiv 92/6/EØF, som senest endret ved direktiv 2002/85/EF innen følgende datoer: a) Bil gruppe N2 (lastebil)
- 1. januar 2006 for internasjonal transport
- 1. januar 2007 for nasjonal transport.

Det skrivet jeg har sett så blir det presisert at datoen 1/10-01 gjelder uansett om det er i Norge eller utlandet. Om du ringer BT i Drammen og spør etter en som har med USA-registrering å gjøre så får du kanskje hjelp der. Problemet er den handlingslammelsen som rammer folk i etaten når først en har sagt nei, da blir plutselig alle andre veeldig i tvil :(
Du kan jo snu saken rundt å be han karen på BT å vise hvilken paragraf han henviser til skriftelig så sender du en klage til distriktskontoret. Etter så mange år burde de ha klart å få ryddet opp i rotet sitt! :(

Å.H
11-13-2009, 05:40
Fikk samme råd fra Amcar å.Skal kontakte Drammen....takk for innspill !

Tommy
11-16-2009, 18:06
Noe nytt her Åge??

Å.H
11-16-2009, 20:36
nææ..blir når jeg kommer hjem fra nordsjøen

Å.H
11-25-2009, 13:11
Fikk brev fra de høye herre i etaten i dag at dem hadde ombestemt seg og ville godkjenne bilen uten fartsperre..:smile:
På tide de begynner å sette seg inn i direktiv og lover synes:pissed:
Hadde et ønske om å få skrevet inn i vognkortet at bilen var fritatt for fartsperre slik det ikke oppsto samme hendelse senere,men det gikk visst ikke..:pissed: Får prøve å trygle om en skriftelig brev heller...

Botters
11-26-2009, 01:22
Det var da bra