PDA

View Full Version : Vurderer ny bil - Hjelp :S

Turbobenni
11-13-2009, 13:59
Noen som har anbefalninger til ny bil ? skal gi mellom 70 og 100 000,- Har kikket endel på Gelenderwagen, Patrol og Cherokee, men finner alltid dumme ting som skjer og er typisk for de forskjellige bilene. Er det da noen som vet hva jeg burde velge ? helst noe jeg kan ha 37" på :D

martinj
11-13-2009, 21:14
vil vel alltid være svakheter ved de forskjellige modellene desverre..
å når du spør om det her på et stort forum, kan du få virkelig menge meninger.
noen liker ditt,, noen liker datt..

men noe som er driftsikkert er jo toyota fks, men selv de har sine svakheter.

noe som er feller for 4 hjulstrekkere i din prisklasse er desverre rust.
ikke lett men du må nesten veie for og imot,

lykke til:smile::smile:

Amund
11-13-2009, 22:36
Hvis du skal ha en bil du kan putte 37" rett på så er det vel bare en mulighet, Hummer H1 :smokin: Men da må du nok gange budsjettet ditt med 7...

Hvis du stiller spørsmålet litt annerledes, hva koster det/må gjøres for å få 37" på forskjellige biler? Så kan jeg komme med noen 'ballpark'-svar:

Geländewagen: Bodylift eller hevefjærer + kapping (ca 1000-7000 kr) + evt skjermbreddere
Hilux: ??? glassfiberbreddere? Bodylift + fjærløft, pris tja 12-13000 kr for heving, 3000-15000 for bredding?
LJ70/LJ73 - 2" ome + bodylift eller kapping, ca 6000-8000 kr? breddere?
De fleste jeeper er litt for små for 37, men kan være fine biler med mindre hjul
Ford F250/Dodge Ram 2500, litt heving eller kapping, her går det nesten rett på, men de koster vel langt mer enn 100.000 tror jeg

Det var de jeg kom på i farta

Skjalg
11-13-2009, 22:43
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19494669

lømo
11-14-2009, 17:14
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19494669

Den bilen der er i meget go stand. Påkostet masse. :smile:
Løp og kjøp

martinj
11-14-2009, 17:37
dette er virkelig en stilig bil:smile:

sånn kunne jeg faktisk tenk meg selv. men nå er det fullt i heimen:(

Turbobenni
11-16-2009, 11:45
Hadde gått litt langt, men ellers ganske fin bil :D

sandviper
11-26-2009, 13:38
Hvorfor skal du ha 37" størst mulig hjul er ikke alltid en fordel. Det er ikke størelsen på hjulene som bestemmer hvor du kommer opp, men føreren...

Jeg har en Wrangler med 33" dekk, ARB sperrer og heving tilsalgs alt godkjent i vognkortet så du slipper problemer med BT.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19992282

Turbobenni
11-29-2009, 23:42
Hvorfor skal du ha 37" størst mulig hjul er ikke alltid en fordel. Det er ikke størelsen på hjulene som bestemmer hvor du kommer opp, men føreren...

Jeg har en Wrangler med 33" dekk, ARB sperrer og heving tilsalgs alt godkjent i vognkortet så du slipper problemer med BT.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19992282

Eneststedet vi har stoppet hittil, er på bakkeklaringa, så jeg må nok ha så store dekk som mulig:D

norwegian redneck
12-02-2009, 15:53
Gode gamle hilux med stive akslinger er vel en av de bilene som har størst bakkeklaring helt fra orginal. min Hilux som var heva 2,5" og 33" dekk hadde mye mere bakkeklaring en nyere hilux arctic på 37/38".

norwegian redneck
12-02-2009, 15:55
Men som jeg tidligere har nevnt her på forumet:

Uansett hvor jeg befant meg med min heva og modda hilux så var alltid en orginal suzuiki ikke langt unna, han trengte ikke bakkeklaring siden bilen var så kort. Faen de stygge små bilene er irriterende gode. Hater dem

Turbobenni
12-08-2009, 10:17
Men som jeg tidligere har nevnt her på forumet:

Uansett hvor jeg befant meg med min heva og modda hilux så var alltid en orginal suzuiki ikke langt unna, han trengte ikke bakkeklaring siden bilen var så kort. Faen de stygge små bilene er irriterende gode. Hater dem

De er litt for små for meg, har kikket endel på jeep wrangler nå, og jeg fant ut at bakakslingen begynte å gi etter når jeg fikk på større enn 33" dekker. Er dette noe som er dyrt å bygge om ?

norwegian redneck
12-08-2009, 13:36
Wrangler er jo såpass kort at en ikke trenger så mye større dekk. Kan jo bygge om til sterkere aksler men da begynner det å koste.

Amund
12-08-2009, 21:40
Gode gamle hilux med stive akslinger er vel en av de bilene som har størst bakkeklaring helt fra orginal. min Hilux som var heva 2,5" og 33" dekk hadde mye mere bakkeklaring en nyere hilux arctic på 37/38".

Skjønner ikke helt hvor du måler bakkeklaringa da??? Oppskrudd IFS-hilux har for det første 1 tomme mindre diff (ok, litt flåsete kommentar innrømmer jeg, siden det er noe traverser og greier under) - men litt oppjusterte torsjonsstaver så bærearmene skrår oppover må da gi litt mer bakkeklaring enn en stiv aksel med diffklump på midten? Og da tenker jeg med samme hjulstørrelse. 37" burde gi 6 cm mer bakkeklaring enn 33 på samme bil, i teorien...

Wrangler er jo såpass kort at en ikke trenger så mye større dekk. Kan jo bygge om til sterkere aksler men da begynner det å koste.

Du har rett i at en Wrangler på 33-35 sannsynligvis er cirka like morsom, og like bra til å ta seg fram som en Toyota på 35-37. Og cirka like tøff. Liten og lett bil = like bra med mindre hjul.

Bakakselen er ikke så fryktelig bra, men jeg vet folk som har kjørt den i stykker på 33" (Simon, etter mange års herjing i skauen) og mange som har kjørt i maaange år med 35" uten trøbbel, f.eks. Tor på 4x4 Supply, han hadde også 401-motor oppi.

Bakaksel til nyere Ford Explorer passer mer eller mindre rett på, og er ikke et prosjekt som trenger å koste allverden. Du får også oppgraderte stikkaksler relativt rimelig - men dette har med kjørestil å gjøre, kjører du pent i terrenget går dette helt fint - er du av herjetypen bør den nok oppgraderes etterhvert, men det er jo bare å se hvor lenge den holder.

lømo
12-09-2009, 21:32

Åsså er Norge såpass kaldt at det hadde vært greit med en bil som har varmeapparat også da, noen som er elendig på Wrangler.

norwegian redneck
12-09-2009, 21:35
Skal glatt inrømme at jeg ikke tenkte på akslene når jeg vurderte bakkeklaring.

Nyere hilux har litt mere bakkeklaring med IFS, men etter hva jeg kan regne ut er jo det bare i fronten. Bakkeklaringa der mistes jo så fort bakakselen som er stiv kommer inn i bildet.

:) Men uansett lykke til med kjøp av bil uansett hva du ender opp med å velge.