PDA

View Full Version : Øke eller senke flow gjennom pumpa ?

Ove
05-27-2007, 01:21
Sliter fremdeles litt med styringa min .:(

Det virker som det blir for mye å jobbe med for pumpa , for når styringa står i ro , slurer reima veldig på pumpehjulet .
Og pumpa blir helvetes varm.

Men hvis jeg bruker styringa , roer dette seg .....

I den originale slangen fra pumpa til tannstaget , lå det en spunnen metallslange "løs" inni , kan dette være for å begrense flowen ?

Det er en flow-ventil på utgående av pumpa der jeg har mulihet for å gjøre noe .

Er da den beste løsningen for mitt problem å strupe flowen gjennom pumpa eller åpne for mer flow ?

Kan denne pumpa levere FOR mye flow til sentralen min , slik at noe der ryker hvis jeg fjerner flow-ventilen ?

Hvis jeg struper igjen på flow-ventilen , vil det da bygges opp et helvetes trykk i pumpa , eller vil den bare stå å "spinne" i olja ?

Litt krise nå for meg dette .........:(

Irok
05-27-2007, 10:16
Styreventilen din har nok lukket senter. Sjekk den først.

Ove
05-27-2007, 10:39
Styreventilen din har nok lukket senter. Sjekk den først.

eeh ... OK ?

Da falt jeg av ... hva menes med lukket senter ?

Eneste jeg vet er at det er en Danfoss sentral , ettellerannet sylinder(ikke gjennomgående stempel) og orig. Sunny servopumpe ....

Tommy
05-27-2007, 10:51
Det er nok styresentralen din som ikke er brukelig Ove..
På orbitroler som vi bruker må man være for pumper som gir trykk hele tiden, da må det være forbindelse mellom inntaket og returen på orbitrolen, ellers blir pumpa tående å dytte trykk. samme problem var det på Maylinns bil.

Orbitroler med lukket senter har ingen forbindelse mellom inntak og retur, og kun når styringen brukes så returneres oljen tilbake til reservoaret.
slike prbitroler står på endel trucker og er beregnet for bruk på pumper som kun går nå man bruker styringen.

Fortsetter du å bruke den vil pumpa di snart være gåen...

Ove
05-27-2007, 11:06
Hmm , det var da som pokker !
Har jeg kjøpt en ubrukelig sentral ??

Denne sto i trialbil tidligere, tror det var på orig Toyota-pumpe .

Ingen andre grep som kan gjøres enn å kaste hele driten ??

Lasse suzicán
05-27-2007, 13:44
Det virker som det blir for mye å jobbe med for pumpa , for når styringa står i ro , slurer reima veldig på pumpehjulet .
Og pumpa blir helvetes varm.

Men hvis jeg bruker styringa , roer dette seg .....

Som dom andra skrivit så låter det som du har stängt center...
Men det går att läsa ut ur beteckningen på orbitrolen. Vad står det på den????

På gaveln står det något i stil med t.ex A150 ON efter TYPE OSP...
A vet jag inte vad det betyder...
150 är mängden olja orbitrolen släpper igen per rattvarv. I detta fallen 150 cc. 110 släpper igenom lite olja och 200 släpper mycket...
ON betyder Open Neutral, dvs öppet center.
CN betyder Closed Neutral, dvs stängt center.
Till en vanlig pump ska man alltså ha ON..

Ove
05-27-2007, 19:32
Det står B125CN på sentralen :(

Men et tankeeksperiment :

Pumpa min har 10 lameller som er festet på pumpehjulet , og etter tegninga av pumpa er disse til å skifte ut.
Hvis jeg da fjerner hver annen lamell , slik at pumpa leverer mye mindre trykk - vil den da overleve og ikke ligge imot med slik motstand på reimene ?
Skjønner jo at det blir tyngre styring , men det kan jeg leve med bare det holder ........

Ove
05-27-2007, 19:34
En ting til - lar en slik sentral seg greit bygge om til ON ?

jan terje
05-27-2007, 19:37
Jeg brukte den uten problemer. Slik jeg forstår er den normal med en gang du svinger, men kan gi problemer hvis den står stille over tid.

Tommy
05-27-2007, 19:44
Det vil ikke hjelpe å fjerne lameller, den vi da gi mindre olje, og du får flere omdreininger på rattet..
Den kan ikke bygges om, og den vi i løpet av kort tid ta knekken på pumpa di.. Maylinns pumpe sprakk etter kort tid...
Send en PM til Henrik her på forumet, han jobber med slikt og kommer stadig over brukte sentraler til hyggelig pris..

Pumpa du har kan du egentlig bare kaste, om du vil ha flere så har jeg en her oppe du kan få!!!

hlangmo
05-27-2007, 20:00
Hvor mye må man regne med å måtte betale for sentral, pumpe og sylinder?

Sånn cirka.

Tommy
05-27-2007, 20:04
Brukt sentral: 500-2000
Sylinder: 2000-6000

Pumpe er en helt vanlig servopumpe...

Ove
05-27-2007, 20:05
Når jeg snakker om pumpe og lameller , mener jeg den orig som står på motor . Var det denne du mente jeg bare kunne hive Tommy ?

Oljemengden som leveres til sylinder er vel bestemt av sentralen , 125cc pr/omdr , pumpa leverer vel bare trykket for å hjelpe deg å snurre sentralen rundt . Eller tenker jeg feil her ??

Siden Jan Terje kunne bruke denne sentralen uten problemer , har jeg en teori om at hans pumpe leverte mye mindre trykk , og derfor gikk dette greit .

Eller blir dette helt feil ?

hlangmo
05-27-2007, 20:07
Ok.....Da trenger det nødvendigvis ikke å koste en formue.

Noe tips om hvor man kan få tak i sylinder og sentral da?

jan terje
05-27-2007, 21:13
"Siden Jan Terje kunne bruke denne sentralen uten problemer , har jeg en teori om at hans pumpe leverte mye mindre trykk , og derfor gikk dette greit ."

Jeg hadde en Rocky pumpe, aner ikke hvilket trykk den har. La Pål se på opplegget, hele greiene er noe Geir i sin tid fikk opp fra ham.

Øystein
05-27-2007, 21:19
Hva med å montere på et T-stykke på innsiden av sentralen med en magnetventil og en slange til returen.
Så kobler du en bryter til magnetventilen som du vipper over når du står rolig, eller koble den til motorstyringa slik att den lukker når du gir gass, eller noe annet fint:rolleyes:

Tommy
05-27-2007, 21:36
Som sagt tror jeg ikke noe av dette vil fungere særlig greit, ihvertfall siden du bør kunne skaffe deg en ny orbitrol for rundt tusen lappen...