PDA

View Full Version : växellådsbyte

Nutti
05-28-2007, 08:49
måste man tömma växellådan på olja innan byte? jag ska skruva lös fördelningslådan från automatlådan också, så bör man tömma den också på olja innan man börjar skruva?

skulle vara trevligt att veta så slipper man en massa olja överallt, alternativt tiden som det tar att tömma lådorna på oljan :p

GRIZZLY
05-28-2007, 10:14
Du må iallefall tømme selve gearkassa for olje.
Dersom du ikke gjør det, så vil det renne olje ut av hullet til påfyllingsrøret og hullet til kickdownwiren.
Fordelingskassen er jeg usikker på.
Når det gjelder tid,så tar det noen minutter avhengig av hvor mye olje som er på kassa. Men du kan jo bruke tiden til å demontere div. fester og lignende.

Nutti
05-28-2007, 16:52
okej, tackar för infon! :)

Noclass
05-28-2007, 17:35
Du trenger ikke å tømme den for olje..

Jeg har aldri gjordt det når jeg har skifta kasser..

GRIZZLY
05-29-2007, 10:49
Du trenger ikke å tømme den for olje..

Jeg har aldri gjordt det når jeg har skifta kasser..

Hvordan har du fått til det da??
Tatt ned kassa med påfyllingsrør og kickdownwire på kassa da eller?
Tok ned kassa mi i hælga, og den var nesten tom for olje (2,5 liter igjen) der kom det olje både fra påfyllingshullet og fra kickdownwiren.

Noclass
05-29-2007, 10:58
Kickdown vaieren løsner du bare opp på motoren og lar den bli med kassa ut.

Litt oljesøl blir det helt sikkert, men har du ikke tappeplugg på kassa så blir det som regel bare klin.. Og de fleste Chevy kasser har jo ikke tappeplugg, så man må ned med bunnpanna og da renner det mye olje på kort tid..

Men det er jo opp til hver enkelt person om de gidder det klinet med å skru av bunnpanna:rolleyes:

Mad Max
05-29-2007, 11:01
Og de fleste Chevy kasser har jo ikke tappeplugg, så man må ned med bunnpanna og da renner det mye olje på kort tid..

Og så det er sagt så blir dette gjort av GM med god grunn...

Noclass
05-29-2007, 11:04
Ehhh

Napp opp peilepinnen og bruk papir til å blokkere hullet så det ikke kommer olje.

Men det skal velll ikke være mulig å få ut kickdown vaieren uten å skru av bunnpanna vell?

Den er jo skrudd ovenifra med en skrue + at det sitter en o-ring der for å tette.

Nutti
05-29-2007, 14:12
råkar någon veta ifall th400 och th700r har samma bultmönster till fördelningslådan, eller är det skilld adapter till vardera låda?

Chevy-Sheriff
05-29-2007, 14:27
Det er forskjellige adaptere.....:(

Nutti
05-30-2007, 14:41

ååååh...vad jobbit...:(

bjopii
06-02-2007, 23:32
.

Det er ikke samme bjelke som holder girkassen oppe.
Har akkurat skiftet fra 400 til 700 låda...:)

Nutti
06-05-2007, 21:12
tog just lös bakre kardanaxel ur fördelningslådan, och traffades av en oljestråle på ca. 3 liter....:cool:...så jag fattar inte hur ni har gjort som säger att det inte alls klottar mycket växellådsolja när man byter låda Thefinger

en fråga: ser jag splinesen på "utgående axel ur växellådan" när jag ser axeln som kardanaxeln sitter på, eller ser jag den först när jag särar på växellådan och fördelningslådan?

Chevy-Sheriff
06-06-2007, 14:01
tog just lös bakre kardanaxel ur fördelningslådan, och traffades av en oljestråle på ca. 3 liter....:cool:...så jag fattar inte hur ni har gjort som säger att det inte alls klottar mycket växellådsolja när man byter låda Thefinger

Dom har lekasje i fordelingslådan....nono.....och inte olja kvar.....Thefinger

en fråga: ser jag splinesen på "utgående axel ur växellådan" när jag ser axeln som kardanaxeln sitter på, eller ser jag den först när jag särar på växellådan och fördelningslådan?

Splinsen ser du ut av fordelingslådan

Nutti
06-12-2007, 13:49
hej hopp....! nu är växellådan lös från bilen :p har desvärre problem med att hitta en växellåda att sätta dit tillbaka :(

vet någon var man kan få tag på en th350 eller th400 4x4 låda???? var ska jag börja söka???

bjopii
06-12-2007, 18:15
Forretningsbrev

http://www.speedest-net.com/n/

.
hej hopp....! nu är växellådan lös från bilen :p har desvärre problem med att hitta en växellåda att sätta dit tillbaka :(

vet någon var man kan få tag på en th350 eller th400 4x4 låda???? var ska jag börja söka???

De är en 350 4x4 låda på www.blocket.se

Nutti
07-09-2007, 14:14
renoverar min gamla th700 nu så snart blir det montering igen.

Frågan är nu:
Då jag tog bort bakre kardan ur fördelningslådan (NP208) så rann det ut ca. 3 liter växellådsolja. Då jag ska motera tillbaka hela paketet och fylla på oljan tillbax i fördelningslådan, så hur ska det då bli tillräckligt med mängd då påfyllnings "hålet" är lägre ner än där kardanen kommer in?

Ska passa på att byta oljan i fördelningslådan, så vet någon hur mycket olja jag kommer att behöva för att få lådan fylld?

Chevy-Sheriff
07-09-2007, 15:33
Påfyllingshullet er på høyde med der kardan akselen går ut.
Men du må i akselen skal du få fyllt max.
Ca. 3 liter Dextron II eller III

Nutti
07-10-2007, 04:41
Påfyllingshullet er på høyde med der kardan akselen går ut.
Men du må i akselen skal du få fyllt max.
Ca. 3 liter Dextron II eller III

går det inte mer än 3 liter olja i hela fördelningslådan då jag byter oljan? ska jag bara fylla på där påfyllnings "hålet" är eller ska jag även tillägga olja där kardan axeln går ut?

Chevy-Sheriff
07-10-2007, 08:08
Fyll på i påfyllings-hålet.....til det renner over.....:)

bjopii
07-10-2007, 11:40
Forretningsbrev

http://www.speedest-net.com/n/

.ps ligg inte under transferlådan slik en kompis av meg gjorde:p

Nutti
07-10-2007, 14:12
Fyll på i påfyllings-hålet.....til det renner over.....:)

check! ska göra så då...väntar på att växellådan ska bli färdig som bäst. kommer att bli band från en hummer, bättre pump och givetvis ordentliga lamellplattor :p

Nutti
08-03-2007, 21:00
nu har jag fått tillbaka växellådan, preppad med bättre lamellpackor, hållbarare band, bättre ventiler, nya tätningar överallt och en bättre oljepump! Thefinger

Installerat ikväll:
-extra oljekylare
-elfläkt framför kylaren

imorgon sätter vi dit nyrenoverade lådan crossboned

Nutti
08-08-2007, 20:38
nu rullar bilen igen! ska köra några dagar och justera kickdownwiren lite så går den nog som en klocka crossboned