PDA

View Full Version : Starter til Gen 2

sako
12-05-2009, 16:03
Nå er det slik at bilen har funket en god stund. Men nå vil ikke starteren mere.

Hvor mye må jeg egentlig demontere for å få ut starteren?
Har prøvd litt, men jevelskapet virker umulig å komme til.
Bilen er en Pajero 2,5 td fra 1992.

sako
12-06-2009, 19:52
Siden det virker som at det ikke er noen som har byttet starter her før, så kan jeg fortelle at:
Er du alene, er det en fordel å demontere kjøleslangene som kommer fra kupeen. Samt ett filter eller pumpe som er litt iveien. Å så må en ikke glemme intercooleren da. Den dekker sykt mye. Da kommer du til den øverste bolten. Den underste er enkel.

Er man derimot to stk. Kan man komme til under. men intercooleren må av da den dekker eneste mulighet for starteren i å komme i friluft. Litt krunglete men det går med ett par ledd på skralla.

Jeg har ikke mekket mye bil, så jeg har demontert mye. Blir morro å sette inn en ny imorra. Håper jeg husker hvor alt var før jeg startet med dette:shaking:.
Må bare satse på at Bema har byttestarter.

Tommy
12-06-2009, 19:56
He he du får krysse fingrene Arne....

Prøv å bruke en mer dekkende overskrift neste gang så er det kanskje noen som kan hjelpe...:wink_animate::wink_animate:

J.T
12-06-2009, 22:20
Eneste gangen jeg har løsnet på starteren, tok jeg den fra undersiden. Trangt som f... men det meste går med hjelp av litt tid..

sako
12-09-2009, 21:54
Bema hadde på lager. De hadde mye pajero deler på lager.

Starteren er nå på plass. Funker bra til å være montert av en snekker:smokin:

Jeg kom til den øverste bolten fra undersiden. Måtte da ha litt styrehjelp for å treffe bolten. Ett ledd og to forlengere måtte til. Håper det er siste gang jeg bytter dette.

Nå er det bar e den j... oljelekksajen i den samme slangen jeg har byttet to ganger før. Ser ut til å være en slange i sammenheng med dynamoen??? Hvet ikke hva den er til, men olje lekker den. Å så på det nystøpte garasjegolvet:(

Ser ut til å bli litt skruing fremover. men hva kan man vente av en 92 modell som har ruslet 300`

Arne

gufre
12-10-2009, 19:07
det er oliepumpen der sidder bag på dynamoen.

Bertram
12-10-2009, 22:38
det er oliepumpen der sidder bag på dynamoen.

Det er vacumpumpen for bremsekraftforstærkeren der sidder bag på generatoren.

Mvh. Ulrik

gufre
12-12-2009, 07:24
nå da.. ups sorry:idea: