PDA

View Full Version : Råd og tips....

Mad Max
05-22-2007, 07:45
Da har vell vi kastet oss inn i Formula offroad sirkuset også...
Planen er å bli ferdig med en bil i løpet av året og jeg trenger derfor litt tips og råd på fjæring...
Jeg har kjøpt et ferdig bygget rørchassi og JEG VET hva jeg skal bruke av motor og gear + aksler men fjæringen er jeg litt usikker på..
Ser at det blir brukt en del forskjellige løsninger som Airshocks, spiraler og luft fjæring, det jeg ser for meg på min bil er Airshocks men hva vet vell jeg så kom med råd og tips TAKK....

Amund
05-22-2007, 07:58
Har snakka en del med Ole Graversen, vet førerne ikke er enig men han sier at Air shocks er billig og OK, men coilovers er absolutt best. Problemet med airshocks er at de går varme på korte transportetapper eller lengre fartsbaner, og blir stokk stive, så han gikk fort tilbake til coilovers... likevel, air shocks har jo masse fordeler, enkle & billige å justere (slipper kjøpe nye fjærer hele tida), også er de jo billige i innkjøp da.

PS høres forresten veldig moro ut, ikke tvil om at dette er sporten for deg (og Aina ;))

knut e
05-22-2007, 19:25
og da det er prat på airshocks så prater vi på slike som du amund har lagt ut i tilbuds salgsannonse her på forumet? driver og leker med tanken på og lage en halvhjerta formula bil men blir jo aldri noe av men er allikevel nysjerrig

Mad Max
05-26-2007, 08:45
Ho ho hoooooooooooooooooooooooooo

Ingen andre som har noen mening om dette?????

Finn Erik
05-29-2007, 20:42
Jeg har aldri hatt noen problemer med at min bil har blitt stiv som en stokk.

Finn Erik

ole kristian
05-29-2007, 22:11
Planen er å bli ferdig med en bil i løpet av året og jeg trenger derfor litt tips og råd på fjæring...
Jeg har kjøpt et ferdig bygget rørchassi og JEG VET hva jeg skal bruke av motor og gear + aksler men fjæringen er jeg litt usikker på..
Ser at det blir brukt en del forskjellige løsninger som Airshocks, spiraler og luft fjæring, det jeg ser for meg på min bil er Airshocks men hva vet vell jeg så kom med råd og tips TAKK....

Hei Mad Max,

Sway-A-Way 2.0" Air Shock
Som jeg har på min bil virker ypperlig. Jeg var vel den første som hadde dette på bilen i Norge.
Det som er viktig er om du ikke bruker stive armer bak (g-wagen eller noe sånt) må du ha stab stag. Dette er viktig om du ikke ønsker å tippe rundt. Har du ikke dette krenger bilen noe inne i H…………..
Dette hadde ikke Ole på sin.
Jeg personlig mener dette er bra, noen andre mener ikke det. Se på alle biler som blir bygget i dag, de kommer med Air Shocks

http://www.polyperformance.com/shop/product.php?productid=1440&cat=35&page=1

Kom gjerne en tur opp i garasjen en kveld

knut e
05-30-2007, 15:20
Hei Mad Max,

Sway-A-Way 2.0" Air Shock
Som jeg har på min bil virker ypperlig. Jeg var vel den første som hadde dette på bilen i Norge.
Det som er viktig er om du ikke bruker stive armer bak (g-wagen eller noe sånt) må du ha stab stag. Dette er viktig om du ikke ønsker å tippe rundt. Har du ikke dette krenger bilen noe inne i H…………..
Dette hadde ikke Ole på sin.
Jeg personlig mener dette er bra, noen andre mener ikke det. Se på alle biler som blir bygget i dag, de kommer med Air Shocks

http://www.polyperformance.com/shop/product.php?productid=1440&cat=35&page=1

Kom gjerne en tur opp i garasjen en kveld

vil det si det samme som at det kan gå an og bruke stive armen type gw og lc på en formula bil og få den til og funke i praksis? har innbildt meg at 4link eller k link var et must jeg

ole kristian
05-30-2007, 15:29
vil det si det samme som at det kan gå an og bruke stive armen type gw og lc på en formula bil og få den til og funke i praksis? har innbildt meg at 4link eller k link var et must jeg

Det stemmer, det er ikke noe som er et must

Thunderbolt
05-31-2007, 17:25
Hei, jeg har heller ikke hatt noe problemer med at bilen blir stiv.
Airshox er enkelt, greit og billig. Coilovers er riktignok bedre, men ikke nødvendig slik jeg ser det i vår sport.

Husk også på at du MÅ ha bumpstop av gass-hydraulisk type hvis du ikke bruker Airshox. Med airshox slipper du dette.

Arne
05-31-2007, 19:00
Jeg monterte Airshox foran i fjor, men beholdt monster-fjæringen fra 1994 bak.
Fungerte dårlig rett ut fra esken, men ble bedre etter fylling av mer olje og senking av gasstrykk.
I år har jeg også montert Airshox bak. Dere får vurdere hva som fungere etter Vormsund 16. og 17. junicrossboned
Bruk tiden godt i depotet og se på forskjellige løsninger og ikke minst prat med alle førerne

fastfoot
05-31-2007, 19:58

som du ser ut fra svarene du får så har `alle` det beste ....... lite tips hvis du har muligheten, er å se på formulafilmer og sammenlign hvordan fjæringen virker på de forskjellige bilene (Gisli som vant det meste i fjor bruker luftbelger og noen gammle Rancho? dempere....), hvordan den takkler bratte kanter og harde landinger, jeg vil tro att med ett par riktige justerte `luft ballonger` (air shocks) så kommer du langt. :):):):)

LøvSkogeN-RacinG
06-01-2007, 09:53
Det er en ting jeg lurer på... Jeg vet at når du har air shocks er bumpstopp "innebygd" i shocksen.. men er det ikke det i coilover`n?? har sett at de som har coil overers har også bumpstopp i tillegg???

LøvSkogeN-RacinG
06-01-2007, 10:26
Også er det en ting til jeg lurer påcrossboned

Har sett bla annet på POLY P. på air shocks og coilover`s så står det alt fra 6-16 tommer" er det selve fjærvandringa?? Foreks, når shocksen er helt i sammen til den er helt ute så er det 6"???

Arne
06-01-2007, 11:58
Det er en ting jeg lurer på... Jeg vet at når du har air shocks er bumpstopp "innebygd" i shocksen.. men er det ikke det i coilover`n?? har sett at de som har coil overers har også bumpstopp i tillegg???

Du kan nå også få airshox som coilover, men de Fox bena du har sett er en avansert støtdemper med reservoir og fjæskåler. Det ligger en liten gjennomslagsgummi som tar siste stopp, dette er ikke til stor hjelp for oss. Derfor brukes bumpstop ved siden av

Arne
06-01-2007, 11:59
Også er det en ting til jeg lurer påcrossboned

Har sett bla annet på POLY P. på air shocks og coilover`s så står det alt fra 6-16 tommer" er det selve fjærvandringa?? Foreks, når shocksen er helt i sammen til den er helt ute så er det 6"???

Riktig, det er slaglengden.

LøvSkogeN-RacinG
06-01-2007, 12:06
Okaycrossboned

Men når du har air shocks er det ikke påbudt å ha bumpstopp i tillegg??

knut e
06-01-2007, 17:14
Okaycrossboned

Men når du har air shocks er det ikke påbudt å ha bumpstopp i tillegg??

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=2900

spurte etter det samme her og da var svaret at med air shocks trenger man ikke bumpstops