PDA

View Full Version : Gugge i veivhusventilasjon

wazzza
02-03-2007, 14:47
Fikk en ånd over meg i dag og sjekket diverse vesker og nivåer på Renaulten. Merket at nivået i ekspensasjonstanken for kjøleveske hadde minket. Det var nå under laveste nivå. Det har altså forsvunnet et par desiliter på et halvt år. Da jeg tok av lokket på luftfilterhuset ble jeg møtt av en brun gugge. Minner om blanding av olje og vann. Ikke grå, men brun gugge.. Er dette normalt? Motoren han gått i overkant av 150`K.
Merket også at plugg nr.1 var litt mere sotet enn de andre.

Motoren er en PRV V6. B27E med en bitteliten Weber.

http://i131.photobucket.com/albums/p307/wazzza88/DSC00292.jpg

Roverman
02-03-2007, 15:12
Har hvert borti dette ja, kan være lekassje i toppakning, byttet dette på en Golf motor, så stort sett helt likedan ut, byttet toppkakning, gjorde rein alle slanger, fra veivhusventilasjonen, og siden har i alle fall Golfmotoren hvert rein og fin, toppdekselet innvendig så slik ut, så ta av toppdekselet og sjekk der også, og ja, det er ei fin blanding av olje og vann!!

wazzza
02-03-2007, 15:19
Var ikke det jeg hadde ønsket til sva :( Har hatt av toppdekselet på høyre side ganske nylig. Ikke noe tegn til gugge der. Har ikke hatt av på venstre side.. Får sjekke etter når regnet gir seg...

wazzza
02-03-2007, 16:26
hehe, kjente ikke igjen brukernavnet ditt før nå. Er fra Tromsø selv...

Roverman
02-03-2007, 17:23
hehe, kjente ikke igjen brukernavnet ditt før nå. Er fra Tromsø selv...
Burde æ vite kem du e da????

Tommy
02-03-2007, 17:32
Dette kan også virke som gjennomslag slit at olje kommer opp fra bunnen og blandes med kondens i luftfilteret om motoren står endel..

Ellers er disse motorene kjent for dårlige topper...

wazzza
02-03-2007, 17:59
Burde æ vite kem du e da????

Kanskje ikkje. Har antakeli ikkje møtt dæ, mn e en go vænn av han Stian i Team Fosland...

wazzza
02-03-2007, 18:02
Dette kan også virke som gjennomslag slit at olje kommer opp fra bunnen og blandes med kondens i luftfilteret om motoren står endel..

Ellers er disse motorene kjent for dårlige topper...

Snakket med gamlingen. Han mente det kom av mye småkjøring. Har lekk termostat så motoren oppnår ikke skikkelig arbeidstemperatur. Disse to i kombinasjon kunne gi den guffen.

Vet at toppene er svake, men det heller smøringen til kammene som er dårlig. Ellers så har sylindeforingene en lei tendens til å sige ned, da papir (!) shimsene forvitrer ved høy varme...