PDA

View Full Version : GPS til Trophy/challenge bruk

Henning
05-29-2007, 16:55
Trenger en billig bra gps til Zukien noen som har tips?

Bergum
05-30-2007, 07:47
Garmin GPSmap 276.

knixen
05-30-2007, 08:26
Har du ikke en bærbar pc?

Hvorfor ikke bare kjøpe gps antenne til den og bruke ozi explorer? Det blir mye mer nøyaktig!

supersvein
05-30-2007, 08:34
Fortell litt mer om det å bruke laptop som navigator...
Jeg har null peiling, men kunne gjerne tenke meg å prøve dette - både langs vei og med sjøkart i båten.

Hvor/hva slags antenne kjøper jeg?
Hva slags applikasjoner trenger jeg? Finnes det freeware som kan lastes ned, eller hvor kan jeg evt. kjøpe det jeg trenger?

OG til slikt bruk - finnes det noen "rack" for montering/plassering av pc i bil?

knixen
05-30-2007, 09:06
Nå har jeg ikke spesielt lang erfaring med dette. Men det finnes i hovedsak 2 gode programmer for topografiske kartverk til bærbar pc. Ozi explorer og garmin. Spesielt på lapland trophy så er ozi mye mere detaljert. Du trenger da en gps antenne (koster fra 400,-) og strøm uttak i bilen. 220v omformer betalte jeg 270,- for. Programmene kan kjøpes på de respektive hjemmesider eller lastes ned på lugubre piratsider... crossboned

Dette burde også funke bra til båt. Det finnes nettsider som kan "tracke" bevegelsene dine hvis du har et gps-data kort som sender informasjon ut. Evt så lagres sporet ditt på maskinen din. Med båt er det sikkert fint å være tilkoblet internet slik at hvis du kommer i vanskeligheter så er det bare å logge seg på å finne posisjonen din der!

Feste i bilen skal jeg lage selv (tror jeg).

Henning
05-30-2007, 09:57
Min bærbare er mer flyttbar enn bærbar. Har vurdert laptop men er jo ikke så god plass i zukien. Men er jo mye små kjipe bærbare tilsalgs. Hvilke systemkrav/specs må en slik PC ha?

knixen
05-30-2007, 11:48
Tror ikke det kreves så mye, w98 og 256 ram skulle sikkert gå greit

tigger
06-19-2007, 18:55
hvordan er denne til slik bruk ??
http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/nb_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=Yf2z6oZKuyxSR0EjToxBwx1h0000PY2YlAvs?Pr oductID=XC_D4QFHxRUAAAESWv4jTkvZ&CatalogCategoryID=SynD4QFH2f0AAAEOUKE03xii
Jeg vurderer å kjøpe den eller lignende

HardKåre
06-20-2007, 08:57
Nån så ha erfaring med en Nokia 6110 eller N95, e d brukanes oppkobla mot en laptop?

Chevy-LPG
06-30-2007, 14:56
Det aller enkleste og billigste er å kjøpe en usb antenne fra komplett, denne får da strøm fra maskinen.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316120&cks=PRL
Alternativt en bluetooth antenne hvis din pc støtter det. Denne kan du da senere bruke både opp i mot mobil og PDA.

Billigste program er MS Autoroute, som du kjøper på komplett.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314299&cks=SER

Eneste med dette programmet er at det ikke har kjøreanvisning med stemme. (2005 versonen) mulig det har kommet i 2006 versonen.
Men du kan sette den opp til å lage en grønn strek der du har kjørt, og en anne farge der du skal, du ser da veldig fort om du fraviker fra antatt kjøreplan.

Chevy-LPG
06-30-2007, 14:59
Såg nå at det ikke var du som snakket om laptop.

Du kan jo kjøpe en PDA og en bluetooth antenne. Får disse til greie priser på finn.no.

En PDA gjør at du kan ha både bilnavigasjon, sjøkart og skogskart om du vil, du kjører da bare forskjellige aplikasjoner.

Til en PDA får du også en del småprogrammer som er bilrelatert. Tenker da på speedometer, høyde overhavet, kvartmila, triptellere etc.

eirust
07-18-2007, 20:17
Siden det er snakk om GPS og PC så spør jeg her

Jeg har en Garmin Etrex type gul :)
Kan denne kobles til en Laptop og brukes med feks. MapSource Citynavigator..
evnt. annet i forbindelse med bilkjøring....
Her er jeg meget grønn :)

Nitteberg
07-18-2007, 20:52
Har en Dell pda til salgs, lite brukt

heter vel Axim X30, 1500kr ink. frakt