PDA

View Full Version : Noen flere spm om Cherokee

Navara01
05-29-2007, 23:31
Jeg skal ha meg en cherokee, men har ingen kjennskap til disse bilene så jeg har derfor noen spørsmål.

Jeg skal ha en modell mellom 97-01 og diesel. Bilene jeg kikker på har gått rundt 110.000km.
Vet at alle dere som har bensin utgaven på 4L anbefaler denne på det varmeste. Forbruket er en ting, og nå som bensina er 2kr dyrere pr liter har jeg rett og slett ikke råd.

Så til spørsmålene.

1: Etter det jeg har skjønt så er det toppene som er svakheten på dieselen. Men så sant den ikke har blitt missbrukt, og den har fått stått på tomgang og avkjølt seg, samt smørt seg litt etter "hard" kjøring vil jeg tro det ikke er noe problem?
Og ved montering av intercooler vil vel faren for havari av toppen minske betraktelig?

2: Rust. Spørsmålet er ikke om den ruster, men hvor den magiske krokan`en liker seg best?

3: Hvilke svakheter har den? Noe jeg burde være obs på, og sjekke ekstra nøye?

4: Har den registerreim eller kjede?

5: Serviceintervaler? Jeg tenker da spesielt på hovedservicene?

6: Den vil bli brukt til å trekke en del henger. Hvordan liker denne bilen det? Ikke med tanke på om den blir lat, men er det enkelte ting som vil bli fort utslitt?

Det ble en del spm, men jeg håper det er noen som kan svare meg på noen av de. :)

Mvh fremtidig Jeep eier;)

Coltaine
05-30-2007, 17:07
Jeg skal ha meg en cherokee, men har ingen kjennskap til disse bilene så jeg har derfor noen spørsmål.

Jeg skal ha en modell mellom 97-01 og diesel. Bilene jeg kikker på har gått rundt 110.000km.
Vet at alle dere som har bensin utgaven på 4L anbefaler denne på det varmeste. Forbruket er en ting, og nå som bensina er 2kr dyrere pr liter har jeg rett og slett ikke råd.

Så til spørsmålene.

1: Etter det jeg har skjønt så er det toppene som er svakheten på dieselen. Men så sant den ikke har blitt missbrukt, og den har fått stått på tomgang og avkjølt seg, samt smørt seg litt etter "hard" kjøring vil jeg tro det ikke er noe problem?
Og ved montering av intercooler vil vel faren for havari av toppen minske betraktelig?

2: Rust. Spørsmålet er ikke om den ruster, men hvor den magiske krokan`en liker seg best?

3: Hvilke svakheter har den? Noe jeg burde være obs på, og sjekke ekstra nøye?

4: Har den registerreim eller kjede?

5: Serviceintervaler? Jeg tenker da spesielt på hovedservicene?

6: Den vil bli brukt til å trekke en del henger. Hvordan liker denne bilen det? Ikke med tanke på om den blir lat, men er det enkelte ting som vil bli fort utslitt?

Det ble en del spm, men jeg håper det er noen som kan svare meg på noen av de. :)

Mvh fremtidig Jeep eier;)

1 Topper, støtstenger og noen pakninger.

2 Har ikke skvettlapper, så se under dørken, hjulbuer og over dieseltank, stein tar fort rotta på galv.

3 Sjekk at den ikke soter, kan hende disse soter ved fullt pådrag, men jeg tviler, om mulig sjekk om lsd'n funker, hør etter klunking i girkasse(automat, skift mellom R N og D) eller uling. Sjekk alle kryss, foran på stikkakslinger og på mellomakslingene, sjekk kuler, sjekk om det er skjev hjullslitasje. Sjekk om det er service hefter osv..

4 Ikke sikker, men mener den har kjede.

5 Oljeskift rundt 5000, annenhver gang får duge for akslinger og gearkasser. Noen kloke hoder sier at topper og slikt bør få seg en gjennomgang ved 50k, men om man er forsiktig holder det vel lengre. Har servicehåndboken her en plass, men finner den ikke igjen akkurat nå.. http://www.greatlakesxj.com/tech.html <- har muligens

6 Sliter sikkert støtstenger og topper en del fortere, samt om det er automat så er kanskje oljekjøleren litt liten,... Om OC har tre løkker så holder det.. Men det meste jeg har lest er at den er OK med henger på. Sjekk Jeep forumet på offroad.no hundretusen spørsmål om disse tingene der.

hlangmo
05-31-2007, 12:51
Den har kjede. Og såvidt meg bekjent er registeret en svakhet på 2,5TD motoren.

Navara01
05-31-2007, 22:59
Takk for svar! :) Det er manuell jeg skal ha, så olje kjøling er ikke noe jeg trenger å tenke på. Er forresten 2,5td idet heletatt levert med automat? Har bare sett dem med manuell kasse?

Er det noen som har montert intercooler og testa det over tid for å se om det hjelper?

Har lest samtlige innlegg på jeep forumet på offroad.no, men de tar for det meste for seg de "eldre" modellene før 97. Etter det jeg har skjønt så er det forskjell på motorene før og etter 97 også? Ikke bare forandring av det kosmetiske? Rett meg om jeg tar feil:rolleyes:

dynna
06-02-2007, 05:59
Hallo har en kompis som har en sort 99 mod. 2,5tdi den er meget pen. Det blei byttet turbo på den denna uka pga en defekt ventil i turboen, skulle kjøpt den sjøl men jeg har en 90 4,0l som jeg er veldig glad i:)

Ring han på 93468518

Navara01
06-02-2007, 14:36
Hallo har en kompis som har en sort 99 mod. 2,5tdi den er meget pen. Det blei byttet turbo på den denna uka pga en defekt ventil i turboen, skulle kjøpt den sjøl men jeg har en 90 4,0l som jeg er veldig glad i:)

Ring han på 93468518

Bilen ser fin ut den! Men er nok priset for høyt i forhold til modell og km stand..

Knudie
12-14-2010, 11:39
Denne motoren som sitter i Cherokee har tannhjulregister! De som sitter i Chrysler Voyager har kjede! De har intercooler originalt som sitter montert under radiatoren, så skjønner ikke hva dere snakker om her egentlig! :P

Rambalder
12-16-2010, 11:31
2,5TD er egentlig en veldig god motor, men er avhengig av litt forsiktig kjøring etter oppstart og ved stopp. er en industrimotor med separate topper. turbo'n er også litt avhengig avdet samme.

Hvis man belaster de for hardt før driftstemp og bruker mye turtall under varmkjøring kan man få lekkasjer mellom topper/ stor belastning på toppakning.

En slik motor kan gå knirkefritt med jevnlige oljeskift på 5000km 350-400' med bare støtstangsbytte etter 150-200' men kan også dø ganske brutalt rundt 100' dersom de blir "misbrukt" Mange voyagere som er "kvinnfolkkjørt" har tatt topper/ toppakning etter bare 60-70'

Dreimomentmessig er ikke disse motorene dårligere enn 4L

Knudie
12-17-2010, 10:17
Veldig sant det du skriver her Rambalder!
Jeg har egentlig alltid lurt på hvor forsiktig man burde være ved kjøring før driftstemp. er nådd, med tanke på turtall. 2000-2500 omdreininger må jo nesten til en kort stund innimellom for å f.eks. få gire fra 2. til 3. i oppoverbakker for å ikke måtte presse den videre på 3. gir. Min har gått 204k km og jeg har 4 nye topper og topp-pakning så jeg kjører veldig forsiktig med den før den har nådd driftstemp. Bytter olje på ca. 5000-6500 km og regner med at t.o.m. 6500 ikke burde være noe problem? Vil jo ikke at det skal skje noe mer med denne nydelige XJ-en min igjen :)

Amund
12-18-2010, 00:32
Skal du ha diesel, kjøp japansk.

Skal du ha Cherokee, kjøp 4.0

Kan love med statistisk bakgrunnsmateriale at det du sparer i drivstoff på dieselen får du igjen i innkjøpspris og vedlikeholds+ delekostnader på en 4.0. Kjøregleden kommer som bonus i tillegg :smile:

(Og jeg er pro-diesel generelt, men snakker av erfaring (har tapt ca 30.000 på diesel-XJ'er og tjent kanskje 20-30 på bensinere) (kjøreglede ikke iregnet))

peterder
12-19-2010, 02:57
Som Knudie skriver, så har alle Cherokee 2,5 dieseler intercooler og det er ingen svakheter med registeret, siden det er tannhjul og ikke kjede

Jeg har akkurat skiftet toppakningene på min. Den har gått 307.000km, men toppene hadde ingen sprekker og de har sittet på bilen i 16 år!!!

Jeg trekker ofte bilhengere opptil 2500kg, som er hengervekten på disse og har ingen problemer med det. Det er jo klart at man må la bilen jobbe i det tempoet den vil, og ikke presse den opp bakkene.. kansje sette på varmeapparatet for å få litt ekstra kjøling til motoren i de verste bakkene, men det samme gjelder flere andre biler jeg har brukt til å dra hengere, som Toyota 4-Runner eller Nissan 2,8 Patrol. Jeg syns i grunn det er skikkelig gøy å kjøre med tunge lass bak denne bilen, siden den klarer jobben så fint som den gjør.

Jeg vil ikke anbefale noen som ikke har litt greie på bil, og kan skru litt sjøl å kjøpe en gammel Jeep, men om de kan det, så vil jeg anbefale dem å kjøpe en 2,5TDI.

http://www.finn.no/finn/car/used/result?ENGINE/FUEL=2&sort=2&CAR_MODEL/MODEL=1113