PDA

View Full Version : Eksos 89 Suburban 350 TBI

EKJ
02-03-2007, 16:11
Hallo,Funderer på å bygge nytt ekosanlegg på brakka mi, da forrige eier har jalla opp noen rør som ligger godt nedenfor ramma og jeg er plaget med en høy resonans mellom 50-65 km/t. Planen er å kjøpe en haug med simons deler. originalt på denne bilen går eksosen sammen på venstre side i en y og går ut på ventre side bak bakhjulet. har derfor tenkt å sette på potte med 2x2,5 til en 3"der den originalepotten sitter også gå ut på den originale plassen med 3". Har noen prøvd denne potten fra Simons? skulle likt å vite åssen lydbilde det er i den.

Chevy-Sheriff
02-08-2007, 10:01
Heisann

Begynt på eksos prosjeket enda ?

Jeg tror lydbildet på standard Simonspotta er temmelig moderat.

Har du anledning, så ta gjerne noen bilder når du holder på under der....:)

Chevysub
02-08-2007, 10:18
Red Baron har jo simmonspotter, og er ikke så moderat lyd det ihvertfall.

Men selvfølgelig er det forskjellige typer potter å velge mellom.

Jeg kjøpte Rambitpotter hos Vangbo og er godt fornøyd med det. Låter ikke så verst heller. Og billig, ikke minst.

link til filmer med lyd, husk lyd og bass ;) lønner seg å lagre dem for å deretter spille av.

http://www.gjelstenli.no/webbilder/MOV07068.MPG

http://www.gjelstenli.no/webbilder/MOV07069.MPG

http://www.gjelstenli.no/webbilder/MOV07070.MPG

http://www.gjelstenli.no/webbilder/MOV07071.MPG

Chevysub
02-08-2007, 11:31
Broomm ?

EKJ
02-10-2007, 15:46
Har ikke fått gjort noe enda, pga hektisk jobbsituasjon, men det skal dokumenteres når jeg begynner. Jeg har hatt simons på endel andre biler og har hatt blandet erfaring med disse, men har aldri prøvd de med 2 innganger og en utgang.

Chevysub
02-12-2007, 19:55
Jeg er ihvertfall godt fornøyd med Rambitpottene.

Men driver å leker med tanken om 3.5" og større potter til sommeren. Merkelig det der.

eksosen min følger orginale fester hele veien, og er nesten bare bolt on, selv om det er hjemmelaget.

Bare å ringe Vangbo det, og be dem sende deg en katalog på potter. Rør og fester etc kan du jo kjøpe på Torshov for eksempel.

Jeg satte på mitt i Septemper/november, og har ikke gjort noenting etterpå. Sitter dønn fast også. :cool:

EKJ
04-02-2007, 21:50
Da er eksosdeler bestilt, så da blir det montering av nye rør og greier i påsken...:cool:
Kommer tilbake med rapport. Skal også få fjernet noen bladfjører for nedregistrering i samme slengen, da jeg alikevell ligger på Hora og sklir rundt under der crossboned

Red_Baron
04-03-2007, 00:20
Åssen anlegg gikk du for? jeg har de minste jævla fra simons. De dreper nesten ikke no av lyden og jeg skal sette på 3" anlegg fra pottene og ut etter påske! Da blir det LYYYYD ja! Thefinger

Chevysub
04-03-2007, 00:28
Mitt anlegg passerte EU kontrollen helt greit.

Han bare sjekka at det satt skikkelig fast. Og det gjorde det :cool:

EKJ
04-04-2007, 15:07
Det ble Simons hele veien, 2,5" fra manifoldene til ett grenrør som er 2x2,5 til 3", samt en oval 3"potte, så det blir 3" fra litt før fordelingskassa og bakover. Portene på potta er litt sideforskjøvet og den er oval, men man kan se rett igjennom, så jeg regner med at den vil bli hørt....

Chev_G30
04-04-2007, 17:54
De pottene fra Simons som du kan se rett gjennom er nesten ikke vits å kjøpe en gang jeg kjøpte det for jeg skulle bruke det på van,men det var greit bortkasta penger,hørtes jo ut som jeg kjørte på fri eksos:rolleyes:

EKJ
04-04-2007, 23:06
De pottene fra Simons som du kan se rett gjennom er nesten ikke vits å kjøpe en gang jeg kjøpte det for jeg skulle bruke det på van,men det var greit bortkasta penger,hørtes jo ut som jeg kjørte på fri eksos:rolleyes:

Nå kommer vel det ann på hvor du plasserte potta, hva slags potte du bruker og hva som er formålet med potta, skal man ha en potte som demper mye lyd er selfølgelig Simons potter utelukket, men når man først har en bil med motor, så bør man hvertfall høre at man gir på. De pottene som sitter på nå er ikke av typen man ser igjennom, men uten utligningsrør og lange rette rør etter pottene får man en mere smellete lyd enn rumling ved pådrag.

Chev_G30
04-05-2007, 09:41
Nå kommer vel det ann på hvor du plasserte potta, hva slags potte du bruker og hva som er formålet med potta, skal man ha en potte som demper mye lyd er selfølgelig Simons potter utelukket, men når man først har en bil med motor, så bør man hvertfall høre at man gir på. De pottene som sitter på nå er ikke av typen man ser igjennom, men uten utligningsrør og lange rette rør etter pottene får man en mere smellete lyd enn rumling ved pådrag.

Jeg plasserte pottene på midten å skulle ha potter med demping men det ble det ikke akkurat hehe.. men så fikk jeg tak i turbo potter å da ble det "Fin" lyd....

EKJ
04-11-2007, 17:57
Fikk begynt med litt fikling på Mandag, tok mye tid å få tilpasset det fremre røret, ble fornøyd, men manglet noen bøyer, for å komme riktig ut over bakaksel, så jeg gjorde en hurtigløsning intill videre. Lyden ble akkurat som jeg ville også....:cool:

Chevy-Sheriff
04-11-2007, 22:39
Lyden ble akkurat som jeg ville også....:cool:

Tøfft!!!crossboned

Det viktigste er å bli fornøyd sjøl...:)