PDA

View Full Version : Ford Highboy

Dools
12-23-2009, 16:09
Heisann....
Noen som har god kjennskap til Ford Highboy.?
Prøvd å lese meg frem til noe på nettet.
Får inntrykk av at Highboy serien kun var laget en kort periode. siste i 1977.
Og de var begrenset til F250 serien.. stemmer dette ?
Noen som kan hjelpe med litt info, .

Viking067
12-23-2009, 17:12
Ble vel lagd fra 66 til 77 og var 2" høyere enn de andre. Alt jeg vet.....

Mad Max
01-06-2010, 12:10
Denne har du sikkert lest men men...

'66 marked the first year of the Highboy in the F250 line. They ran up to '77.5 in which midway thru the year Ford changed the 3/4 ton line and went to the "Lowboy". VIN numbers determine whether a '77 is that or the '77.5 year.

The Lowboys after 1977.5 will have married transfercases which are bolted right behind the transmission via an adaptor. Front driveshafts are shorter and rears are longer. also came with hi-pinion diffs, Leaf springs are flatter than the Highboys and frame bends are different, too.

'66 began the Highboy and it ran clear up to '77. I know I mentioned '66 where the '67 began the body change. The '66 is the old body before the '67 started.

The aftermarket line of suspension lifts is available for the Highboy from Skyjacker. They offer 2" and 4" lifts, both with front springs and the rear, narrow springs available in 4" only.

Highboys have 3" wide front springs and 2.25" wide rear springs. Lowboys after 1977.5 have 3" wide front and rear springs.

Where a 4" Skyjacker front spring lifts a Highboy that much, it will lift a Lowboy 6". The Highboy has a difference of 2" of raised height than the Lowboy. Rear factory blocks in Lowboys are 3" and Highboys are 4". These springs don't lift the highboy an additional 4" they are basically replacment springs. I know I have them on my truck.

There are some confusing ideas on what makes a truck a highboy or not. first of all the term highboy was first coined by the owners of the trucks according to a Ford partsman I know, he said that ford made, nor assigned no name or title to these trucks, what makes a highboy is that the truck is assembled using different springs etc... to change the ride height, I don't know if this applies to the '66 thru '72 trucks, so here goes, I have had two(2) ford trucks 1976 & 1974, both F250 4wd both had divorced transfer cases. one of them sat approx. 4" higher that the other. Also When ordering parts for the trucks I noticed that there was a split in the VIN numbers for a lot of the parts. Trucks with VIN's before #Y20001 sat higher than the trucks after #Y20001, now this is just an observation of mine. While my trucks were both stock, the 1974 sat lower and had front springs that were almost flat and had no blocks in the rear. while the 1976 had front springs that were arched quite a bit(4") and the back suspension had blocks with a bump stop arm cast in them they measured (4.25") high.

Dools
01-06-2010, 12:24
Hadde lest dette ja.
det var vel det eneste jeg fant egentlig (som ga noe mening) :laughing:

Har 2 Forder som jeg skal ha registrert, den ene ser "desverre" ut til å være hevet. Den andre er dønn orginal og meget pen, men dog 2 hjulstrekk.
Den som er hevet er en 78 mod. så det er vel da en highboy copi.
hadde vært greit med mer info for å gjøre en registrering litt enklere kanskje. Det er lov å håpe at man møter rette mannen på BT.. :laughing:

Mad Max
01-06-2010, 12:25
Men står det noe på fjærene, har vært borti at det er Ford logo preget inn på fjærene...

Dools
01-06-2010, 12:30
Men står det noe på fjærene, har vært borti at det er Ford logo preget inn på fjærene...

Jeg har ikke sett bilene. annet enn på bilder.
De står hjemme hos en kunde. Vi har bare fått oppdraget av å registrere faenskapen...
Skal ta en titt og se hva jeg ser.

Noe annet jeg bør/kan se etter..

Du som er Ford-sjefen.. ? (hjelper det med smisk ) :laughing:

Mad Max
01-06-2010, 12:38
Smisk hjelper ikke på meg Kjersti:beer:

Men er det TTB på denne bilen?
Vis så, så sjekk "opplagringen" i midten av akselen, vis denne har 1 hull til feste av akslene nede så er bilen mest sannsynnelig original, har den 2 hull så er den ene 4" heving og den andre 6" heving... eller 2" og 4"...

Dools
01-06-2010, 12:51
Smisk hjelper ikke på meg Kjersti:beer:

Men er det TTB på denne bilen?
Vis så, så sjekk "opplagringen" i midten av akselen, vis denne har 1 hull til feste av akslene nede så er bilen mest sannsynnelig original, har den 2 hull så er den ene 4" heving og den andre 6" heving...

Men en :beer: hjelper ? :laughing:

Mad Max
01-06-2010, 13:05
Har 2 Forder som jeg skal ha registrert, den ene ser "desverre" ut til å være hevet.

Ser?????
Ford er høye originalt og ser passe dumme ut med original hjul..

:beer: smaker ikke så bra untatt i DK....

Dools
01-06-2010, 13:14
Ser?????
Ford er høye originalt og ser passe dumme ut med original hjul..

:beer: smaker ikke så bra untatt i DK....

Det har du rett i..
Det sitter 33" på den høye.
Det sitter kloss bak og gule spiralfjærer foran.
Begge bilene er nyrestaurert.

Dansk :beer: er veldig godt... :smokin:

Mad Max
01-06-2010, 13:33
Det sitter kloss bak og gule spiralfjærer foran.

Kloss bak er originalt...
MEN nå stusset jeg litt, spiral fjærer????
Jeg visste at Bronco og F 150 hadde spiral fjærer men ikke F 250... Så nå må jeg desverre kaste inn håndkle:(

Mad Max
01-06-2010, 13:34
Det sitter 33" på den høye.

Det går på uten problem på en original Ford..

Dools
01-06-2010, 13:53
Det går på uten problem på en original Ford..

Går på orginalt på Cheva også det.. :laughing:

Kloss bak er originalt...
MEN nå stusset jeg litt, spiral fjærer????
Jeg visste at Bronco og F 150 hadde spiral fjærer men ikke F 250... Så nå må jeg desverre kaste inn håndkle:(

Det er en F-150,
og om jeg ikke tar helt feil er aldri F-150 levert som highboy. Kun F-250. eller... . :idea:

Mad Max
01-06-2010, 14:01
Det er en F-150,

Det glemte du å si:smokin:

Dools
01-06-2010, 14:14
Det glemte du å si:smokin:

Ehhh.. Ja.
Men jeg er unnskyldt siden jeg snart er 40, har teflonhjerne og alzhaimer light. :laughing:

Men ingen regel uten unntak, .. og det må da være lov å forsøke. :smokin:
Har da aldri F-150 vært levert som highboy ?

Starter med godkjenning/registrering av den orginale 2hulstrekkeren først, så ser vi hvor "medgjørlige" de er..

Mad Max
01-06-2010, 15:12
Ett tips, vis den som den står, bare putt på den til nærmet lik original hjul.
Men husk en ting når du er på sakkyndig (usakeligkyndig) maser di om fjærene ikke er originale så be han om å bevise det i form av den dokumentasjonen di har liggende på F 150 fra dette året.. IKKE godta at han tar den der på skjønn, for dette har di garrantert ikke greie på...

Dools
01-06-2010, 16:47
Ett tips, vis den som den står, bare putt på den til nærmet lik original hjul.
Men husk en ting når du er på sakkyndig (usakeligkyndig) maser di om fjærene ikke er originale så be han om å bevise det i form av den dokumentasjonen di har liggende på F 150 fra dette året.. IKKE godta at han tar den der på skjønn, for dette har di garrantert ikke greie på...

Hvor mye dokumenrasjon tror du egentlig de har ?.. :wink_animate:

Noen steder man kan finne info med hensyn til høyde,
en nisse jeg skulle ta EU hos engang mente at han unne måle om Burbe var godkjent hevet, og ikke evt hevet, godkjent også hevet ytterligere (ulovlig) Da de påståelig hadde alle mål på høyder...
Hva er evt standardhøyden på en F-150, 1978 mod. ?

Mad Max
01-06-2010, 16:56
Hvor mye dokumenrasjon tror du egentlig de har ?.. :wink_animate:

Di har ingenting garrantert og ut i fra det så kan di ikke si at det sitter uoriginale fjærer på den heller, vis di gjør det så spør hva original fjærene måler og åssen han vet det..

Røver og stjeler har en USA avd i Oslo som kan gi deg svar på org fjærhøyde.