PDA

View Full Version : Tow safe vs Hi Perfomance (SuperChip)

PowerStroke
02-03-2007, 16:44
Endret tuning innstillingene fra Hi perf. til Tow Safe modus med SuperChipen idag.
På de 3 mila jeg kjørte fra jobb og hjem virket det som om bilen nå girer smoothere på et vis.

Noen som har erfaring med lignende, og kan bekrefte eller avkrefte dette?

Kjører forøvrig 7,3 diesel.

Mad Max
02-03-2007, 16:56
Stemmer det...
Min er også sån, den står på det oppsettet nå..
Men jeg er mere glad i at den girer litt hard..

Mad Max
02-03-2007, 16:59
Dvs den står på hi preformance med tow safe instillinger...

PowerStroke
02-04-2007, 10:31
Sure?

Det må jeg sjekke, synes tydelig det sto enten Tow Safe eller Hi Perf.
og ikke i kombinasjon.

Enig med deg, ikke noe galt med hard giring, men min har giret litt sånn i utide.
Og nå virker den mer "normal" på et vis.

Mad Max
02-04-2007, 10:36
Når han spør deg om Hi Preformance trykk så yes vis du trykker yes engang til så spør han deg om tow safe osv...
Min lille sak gjør det der sjøl dvs når jeg trykker yes for Hi Preformance så trykker den yes engang til selv av ukjent grunn til min store forvilelse...

Mad Max
02-05-2007, 20:32
Fikk du det til???
Er du ellers fornøyd med chippen din????

PowerStroke
02-07-2007, 10:17
Du, har ikke gjort om innstillingende enda. (vært på tur med jobb).
Gjør det i kveld.

Om jeg er fornøyd?
Ja, er vel det, men vet ikke om jeg merker den helt store forskjellen fra Hi Perf til Tow Safe annet enn dette med giringen.

Men den er jo sabla enkel å bruke da.
Et par YES og NO og fiks ferdig.

Jeg leste et annet sted om din erfaring, da bilen ikke startet etter tuning.
Denne erfaringen har ikke jeg hatt.

Mad Max
02-07-2007, 10:29
Ja den har tullet litt med det der, har faktisk skjedd meg 2 ganger at den ikke har startet om morgenen men da er det jo bare å putte in stock programmet igjen...
Det som også skjer med min er at den kutter over 2000 omdreininger når motoren er kald på hi preformace programmet.. og det er jo egentlig greit...

MEN jeg synes at maskinisten er vanskeligere å få fyr på når det er kaldt på hi preformance enn på stock..

Mad Max
02-12-2007, 06:30
MEN jeg synes at maskinisten er vanskeligere å få fyr på når det er kaldt på hi preformance enn på stock..

Søndags morgen startet ikke dynga, den stod da på Hi Preformance og det var ca 20 kalde ute, omprogramerte dynga til Stock og med litt ekstra startstrøm så dunket den i gang..
I dag morres startet den som om det skulle vært sommer ute, da selvfølgelig på Stock...
Tror nok jeg har den på Stock et par uker til, sommeren er jo snart her...Thefinger

Chevy-Sheriff
02-12-2007, 08:53
Skulle forska litt på det der.
Jeg synes det er merkelig.......

Mulig den kutter glødinga før, når den står på HIPerf.
...mulig den ikke legger inn kaldstart......

PowerStroke
02-12-2007, 11:40
Det der har ikke vært noe problem for meg.
Har du den 1705 MAX Microtuner?

Mad Max
02-12-2007, 11:50
Jepp, har 1705 ja...
Hvem modell er bilen din igjen????

PowerStroke
02-12-2007, 12:43
2002

Tenkt litt på det Sheriffen sier.
Merker du noen kortene glødetid etter tuning.

Mad Max
02-12-2007, 12:59
Lampa lyste like lenge som den pleier å gjøre selv om glødereleet hadde tatt kvelden her for et par uker siden så det er ingen samsvar her tror jeg..

Men er det ikke bare å måle mellom inn og ut på releet da???

Noclass
02-12-2007, 13:01
Det er ikke bare det at din 96 Texas bil aldri har opplevd temperaturer under 25 varmegrader a????

Nei kast deg rundt en dag og skift glødepluggene dine du

Mad Max
02-12-2007, 13:28
Nei kast deg rundt en dag og skift glødepluggene dine du

JADA jeg skal det men di virker jo bra nok ettersom den fyrer i 15 minus men dog på Stock...

PowerStroke
02-12-2007, 14:27
Om du gidder, kan du skru ut glødepluggene og sjekke de en og en, og på den måten spare litt $$.
Trenger ikke bytte alle på en gang vel.

Mad Max
02-12-2007, 14:39
Har nye liggende i øsa, har bare ikke somlet meg til å få byttet dem enda og jeg bytter alle når jeg først er i gang...

PowerStroke
02-12-2007, 15:42
sef.
Har du de liggende er det bare å kjøre på. Bare arbeidslysta kommer å trenger seg på.

EKJ
02-12-2007, 18:09
Hallo, du kan dra av kontaktene som sitter på hver sin topp i bakkant og kontrolere glødepluggene med ett multimeter derifra. husker ikke hvilken pinner det er, men det skal du klare å se på ledningene på kontakta som går inn. Etter å ha lest hva du har skrevet så er det nok ikke glødepluggene som har kveldet. tror kansje programmet du bruker drar på for mye tenning for kaldt vær, noe som vil gjøre at den blir mere tungstartet. Mvh Eyvind

PowerStroke
02-12-2007, 19:51
Lurte litt på hvor mye denne SuperChipen gir ekstra.
Så etter litt leting fant jeg denne:

http://www.pickuptoys.com/catalog/performance/superchips.asp

60+ hk og 160 Nm i Tow Safe mode er ikke så aller værst.

PowerStroke
02-13-2007, 07:52
Det var som faen....
I dag ville ikke dritten starte. Så jeg fløy inn å henta instrumentet og programerte tilbake til Stock. Trodde alt var i orden, og skulle fyre opp.
Så feil kan man ta.
Fikk start til slutt.....etter endel kjinning.....litt hosting og harking og alt virket ok.
Så i dag var det nok mer dieselproblem (vann i diesel) enn noe annet.

Håper ikke dette vedvarer...

Mad Max
02-13-2007, 08:18
Et godt råd skal jeg gi deg, la programmerings saken din ligge i bilen til enhver tid... Litt dritt vis du skulle få samme problem som meg og er milevis hjemme fra...

Mad Max
02-13-2007, 14:59
Så i dag var det nok mer dieselproblem (vann i diesel) enn noe annet.

Ikke nødvendigvis....nono

PowerStroke
02-13-2007, 17:18
nei, sant nok.
Men den hosta og harka i det den fyra, så det var min umiddelbare konklusjon.
Kan vel også ha vært luft.
Jeg registrerte faktisk ikke noe røyk ved kjinning.

Forøvrig så var det første gang jeg har kjørt bilen i Stock modus. Noe som var ganske interresant, for den var merkbart slappere.

PowerStroke
02-13-2007, 18:36
Prøvde Tow Safe i Hi Perf mode som du nevner over her Mad Max.

Fikk error, og beskjed om at denne kombinasjonen ikke går.
Riktig som du beskriver.
Hi Perf - yes.....Towing a Trailer? - Yes....og så...nono

Så da var det tilbake i Tow safe.

Mad Max
02-13-2007, 18:46
har du sjekket feil koder????

PowerStroke
02-13-2007, 18:51
Yup...flere ganger. Ingen registrert.

RamDodge
02-15-2007, 05:59
Jeg tror EKJ er inne på løsningen her. Det Superchipen for det meste gjør er å gi mer fortenning og en mer aggresiv tenningskurve. Og jo høyere tenning jo mere tungstartet blir motoren. 7.3 er vel ikke den motoren som er mest glad i kulde i utgangspunktet, og har en da et par glødeplugger som ikke er helt med så er det kanskje nok småfaktorer som gjør bilen ekstra tungstartet.
Kan også virke som det er en del bugs i programet til Ford. Jeg kjørte med Superchips i min Dodge i et år uten noen som helst problem.

Mad Max
02-15-2007, 20:42
7.3 er vel ikke den motoren som er mest glad i kulde i utgangspunktet...

Den kjøper jeg ikke, har aldri hatt problemer med 7,3 maskinisten min på originalt oppsett uansett hvor kaldt det har vært....

RamDodge
02-16-2007, 06:47
Kan bare svare for de fire som jeg kjenner til. En av de startet ikke under null uten motorvarmer. Så klart var det noe kluss med glødingen uten at eieren ville innse det.
De tre andre starter de, om ikke velvillig så kommer de etter litt kinning. Var ikke for å rakke ned på Ford, det ligger i en forkammerdiesels natur at den er veldig avhengig av glødepluggene og der igjen friske batterier.

PowerStroke
02-17-2007, 11:03
Jeg kjørte med Superchips i min Dodge i et år uten noen som helst problem.

Noen erfaringer med det jeg spør om innledningsvis?
Noen forskjell i måten Dodgen giret?

RamDodge
02-18-2007, 01:22
Kunne ikke merke noe forskjell på hvordan den giret, men nå er kassa på Dodge bygd opp på en annen måte så en kan ikke "tune" kassa uten å måtte bytte ventilhus og converter.
Superchipen har tre alternativer, og jeg kjørte for det meste på hardeste trinnet. De lover "opp til 90hk mer" men sannheten er vel kanskje rundt 50 ærlige på bakjula om alt annet er optimalt. Men det fungerte helt greit, effekten kom jevnt og pent og den ekstra effekten var nok mest på toppen. Ble byttet til Smarty som er nogenlunde samme konseptet, men gir mye mer moment på lavt turtall. Bilen ble mye mer morsom å kjøre rett og slett :) Desverre så er Smarty kun tilgjengelig for Cummins, Ford og Chevy folket hadde fortjent en sånn de og.

Mad Max
02-18-2007, 12:54
Kunne ikke merke noe forskjell på hvordan den giret, men nå er kassa på Dodge bygd opp på en annen måte så en kan ikke "tune" kassa uten å måtte bytte ventilhus og converter.

Jeg forstår det da sånn at kassa på Chrysler/Daimler'n din ikke er elektronisk styrt og kan da faktisk forstå "problemene" du har som du beskrev på offroad sine sider..

Når det gjelder bugs som du sier så tror jeg alder på bilen har litt og si, jeg sliter litt med det elektriske til tider på min, ihvertfall når det er skikkelig fuktig ute, da kan det innemellom hende at motoren faktisk stopper når jeg bruker vindus heisen på fører siden og jeg mener og tror at dette har en liten innvirkning på chippingen også...

PowerStroke
02-18-2007, 14:45
jeg sliter litt med det elektriske til tider på min, ihvertfall når det er skikkelig fuktig ute, da kan det innemellom hende at motoren faktisk stopper når jeg bruker vindus heisen på fører siden...

Det der hørtes ikke noe morro ut...
I fart på veien?

RamDodge
02-18-2007, 23:43
Hørtes ikke gøy ut Mad Max, har du forsøkt å gjøre noe med det? Som f. eks gjøre rent jordingspunkter og hatt opp kontakter og sprøytet med elektronikkrens? Mulig Lucas hadde en fjern slektning som emigrerte til USA :(

Kassa på min er til dels styrt av bil hjerne, slik som lock up og overdrive. Det er også firmaer som leverer nye ventilhus som de kan styre med egenutviklet elektronikk så en kan enklere styre lock up, hvor hardt den skal gire osv. Det som er mest irriterende med kassa mi er den slappe converteren og at lock up'en slipper så fort en slipper opp gassen slik at det blir veldig dårlig motorbrems.

Mad Max
02-19-2007, 05:57
I fart på veien?

Nei jeg har vært heldig der....

har du forsøkt å gjøre noe med det? Som f. eks gjøre rent jordingspunkter og hatt opp kontakter og sprøytet med elektronikkrens?

He he nei, jeg har ikke kommet så langt, har jo bare hatt den i 2 år jo..