PDA

View Full Version : Automat/converter problemer på Ford Explorer 96 mod?

junkern
01-02-2010, 15:20
Jeg kjøpte nylig en 96 mod. explorer som jeg forøvrig er veldig fornøyd med. Den har gått 240000, og han jeg kjøpte den av har hatt bilen i et år. Han hadde ikke overhalt automat, og trodde ikke forrige eier hadde gjort det heller (han har hatt den siden den var ny).

Jeg synes bilen fungerer helt greit og stort sett girer den fint, men synes det høres ut som lockupen av og til slipper i tide og utide. Det kan også høres ut som motoren jobber med litt ujevn motstand da et høres ut som turtallet går bittelitt opp og ned når jeg kjører i oppoverbakker i 40-50 km/t med jevnt gasspådrag. Jeg mistenker derfor at converteren er slitt. Spørsmålet er hvor får jeg tak i ny? er det vanlig å overhale disse eller pleier man bare å erstatte den med en ny? Er det mye å evt. spare på å kjøpe ny converter fra utlandet, og evt hvor?

Hva med automaten? Den har visstnok hatt behov for ettefylling av ca. en dl. olje det siste halvåret, men det er ikke mulig å se noen lekkasjer. Dessuten blinker overdrive lampa. Etter det jeg har forstått er dette ofte en sensorfeil. Stemmer det? Hvor sitter isåfall sensoren, og kan denne byttes uten å ta ut kassa? Hvis jeg må ut med kassa vil jeg nok i alle tilfelle vurdere å overhale automaten i samme slengen. Det er kanskje litt billigere også å overhale automaten før den ryker? Hva pleier en slik overhaling å ligge på hos automatverkstedene? ER det mye å spare hvis man tar ut kassa selv og monterer den tilbake selv? Hva har dere betalt for tilsvarende jobber på deres explorere?

EKJ
01-04-2010, 21:37
Hør med skaugs service senter i Brumunddal 62330380, vet at de har overhalt en del explorer kasser. Ville nok ha demontert kontakter og hatt i litt kontaktspray, samme gjelder det for gir posisjonsbryteren på kassa.