PDA

View Full Version : rørbøyeren fra biltema, funker den?

sven
01-02-2010, 17:33
Er det noen her som har noen erfaringer med den?

funker den til å bøye et biltrialgodkjent veltebur?

ZukiMoe
01-02-2010, 17:51
kjøpte den for over et halvt år siden, men har ikke fått testet den:(

Lasse suzicán
01-02-2010, 18:18
Biltema har ingen rörböjare, utan en rörknäckare...
Enda korrekta sättet att böja ett rör är med en så kallad dragbock.

sven
01-02-2010, 18:38
Ser den Lasse.... røra har lett for å knekke i en slik bøyer om man ikke har rett stålkvalitet..

har lyst på en som trekker røret rundt bakka, men de koster noen ganger mer....

ShuDuck
01-02-2010, 18:51
funker den greit til mindre dimensjoner ?

Roy HP
01-02-2010, 20:47
Har en liknende sak på verkstedet, fungere fint hvis man fyller røret med sandblåsesand og tette endene med en treplugg eller liknende.

GRIZZLY
01-05-2010, 22:22
Brukte en tilsvarende som dette når jeg lagde nytt bur på bilen min:
http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Rorboyesett/

Det funket greit, men man må fylle røra med fin sand (sandblåsesand) og plugge ender ellers blir bøyen flat. Men slik er det med alle bøyere som ikke har dor innvendig slik som større rørbøyemaskiner.

Kan være litt vanskelig å få nøyaktige vinkler og lengder på bøyene, så en må regne med litt tillegg for tilpassing.

Rimelig og kurant bøyer mener jeg.

Nöcke Gunnar
08-13-2010, 19:45
Om en fyller røret skikkelig tett med sand først, legger over to rørbiter der røret blir liggende mot rullene og lar røret stå i spennet det bøyes til noen minutter før en løsner det blir resultatet best.

Go Devil
08-29-2010, 12:42
Rørbøyer som jeg har prøvd fra biltema synes jeg egentlig bare er noe skrot. De er vel egenlig beregnet for rørleggere og ikke til å bøye veltebur med. Og radien på bøyematrisene er ikke store nok. Jeg lånte en Erkolina proff rørbøyer som drar røret rundt matrisen og med riktig radie da jeg bøyde buret mitt. sett heller bort bøyejobben til noen som har profft utsyr istedet for å legge penger i en dårlig rørbøyer.