PDA

View Full Version : Hjelp med søknad om større dekk.

Rune R
02-10-2010, 22:41
Hei.

Skulle gjerne hatt på litt større dekk på HiAcen
Ikke le men bilen er utstyrt med 195/70-15 med last index 104 som original dimensjon.
Jeg ønsker å sette på 225/70-15 General Grabber AT med last index 100.

Jeg forsøkte å få et fornuftig svar fra biltilsynet i Arendal om hva jeg måtte gjøre, sende søknad til osv, men det var rimelig håpløst å få noe svar.
Fikk til svar at jeg måtte ha tuv godkjent felger, prøvde å forklare at jeg skal bruke originale stål felger men det trengte ikke inn. Jeg måtte også rekalibrere speedometeret, greit nok. Men du kan bare glemme det sa han til slutt, fordi det er er kun bil fabrikant og ombyggings organ (Artictrucks feks.) som kan få godkjent større dekk. Bullshit, finnes mange biler som er godkjent med større dekk etter jeg snakket med de sist.

Bilen har forøvrig max aksel trykk på 1760kg bakaksel og 1550kg foraksel
Dekk med 100 Li har tillatt belastning på 800kg pr dekk, med andre ord så må lastkapasiteten justeres ned med 160 kg, noe som ikke bør være noe problem, bilen er ombygd til camping, godkjent etter gamle regler i 2007 og har ikke behov for 1080kg lastekapasitet... Når bilen er fullt opp, klar for tur veier den ca 2600kg, fremdeles 400kg under maks totalvekt. Egenvekten er forøvrig 1900kg iflg vognkort.

Kjører nå med 215/65-16 som er på innsiden av 5% regelen. (4,89%)
225/70-15 er 6,44% større.
Det er god plass til dekkene og finnes mange biler som kjører på denne dimensjonen, men jeg tenkte faktisk å få det inn i vogn kortet.

Artic bygger om disse bilene med 195/75-16 som er 6,87% større.

Bilen trenger ikke heves, det er jo greit siden det er vanskelig å få godkjent heving nå.
Er kun større dekk og eventuelt nedskriving av totalvekt. Kommer an på hvilkene dekk jeg ender opp på, men skal jeg gidde å forsøke så bør jeg nesten ha på minst noe all terrain.

Bilen kan dere forøvrig lese om her:http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=22053

Så hvem, hva , hvor skal søknad sendes?
Noen tips til fremgangs måte?

Tormody61
06-15-2010, 14:04
Hvis du holder til i sør norge så kan du sende søknad til
Statens vegvesen
Reigon Sør
Postboks 1010
2605 Lillehammer

Svaret jeg fikk når jeg spørte om hvor og hva som skal sendes:

Søknaden skal henvises til et registeringsnummer, slik at vi vet hvilke regelverk vi skal knytte saken mot..

Den skal også innholde en forklaring på hva du har tenkt å modifisere ,

Det skal også innholde dokumentasjon fra evt. merkeforhandler på tekniske endringer som har blitt utført, men dette avhengiger hva for slag ombygging det er snakk om..

Send med så mye informasjon om saken i søknaden som mulig, så blir saksbehandlingen litt raskere

Hadde fått tak i dekk med riktig load indeks så du slipper mer problemer enn nødvendig. De er ikke lette å ha med å gjøre disse folka, skal søke om heving av Patrolen min noen som antakelig ikke blir enkelt..

Kvasi
06-26-2010, 21:46
Jeg ville satt på dekkene, kjørt og ikke tenkt mer på det. Tviler sterkt på at politiaspirantene som evt stopper deg bryr seg så mye om dekkene hvis resten av bilen ser ok ut..

GMC-Tom
07-09-2010, 21:16
Enig med kvasi her, tut og kjør. Ingen offentlig tjenestemann som kommer til å legge merke til det engang.

Rune R
07-20-2010, 21:59
Da har jeg fått undersøkt litt mer.
Har vært i kontakt med toyota men å skrive ned total vekten lar seg dessverre ikke gjøre.
Har fremdeles lyst på 225/70-15 (eller mer) Noen som har noe liggende løst så jeg kan få sjekket plassen? (Skulle gjerne ha sjekket om det er plass i reservehjuls holderen også)

Har begynt å kikke på 215/70-15 dekk i stedet da disse på innsiden av 5% og mister kun 6-7 mm bakkeklaring kontra 225/70-15, får alikevel ca 1,5 cm mer en standard. Annen fordel er at jeg bør kunne få plass til revervehjul i original holder.
Men trenger fremdeles dekk med lastindex på minst 104 (900kg pr dekk!)
Og som har et litt ok mønster, dvs IKKE tre spor i midten og det er det slik som original dekkene.

Jakten fortsetter...