PDA

View Full Version : Klikkete starter

Zuki
06-05-2007, 21:58
Starteren begynte plutselig å oppføre seg snålt. Nå veksler det mellom å starte på direkten og av og til klikke noen ganger i releet uten at starteren går, skjønt starter alltid til slutt.

Ja, vet det høres ut som slitte børster, men det er det at starteren bare er et par år gammel, kjøpte den splitter ny. Vet ikke hva som er forventet levetid på en starter, men regner med det er mer enn et par år...

Spørsmålet er om det kan være noe annet. Har sett Painless Wiring sitt clicky starter kit her og der, hva er det?

ShuDuck
06-05-2007, 22:15
tror clicky starter fix er at det er for mye spenningsfall i det orginale lednigsnettet slik at det ikke er nok spenning på signalet til starteren. Det kitet er bare et rele som gir + direkte fra batteriet og bruker det orginale signalet som styring av releet. Men vet ikke om det bare er Samurai som har dette problemet. om du kortslutter fra + på starteren til signalet så kan du hvertfall sjekke om det er det som er problemet ditt. Kan jo selfølgelig være dårlig jording eller kobling på batteriet også

sven
06-06-2007, 01:33
kan og være at du har starteren full av dritt....

vi må åpne vår med jevne mellomrom og gjøre reint. gjørme og vann finner veien inn overalt...

Zuki
06-06-2007, 12:19
Hørtes egentlig ikke urealistisk ut, sven, siden den har vært et par runder nedi gjørma. Skal prøve å reingjøre den litt!

sven
06-07-2007, 00:50
når du åpner prøv samtidig om børstene går fritt, om de sitter eller er veldig trege vil du jo få samme resultat som om de er nedslitt og ikke har mer vandring..

extremetoy
06-07-2007, 00:59
min nektet å slå inn i svindalen.. plukket den fra hverandre å da rant det vel ut 1 liter med myr....

Zuki
06-10-2007, 23:14
Hmmm, ikke noe galt inni starteren i alle fall, tørt og forsåvidt fint. Og de tre fjærbelasta greiene (er det børstene tro?) helt innerst så ut til å funke fint. Måtte i alle fall jobbe litt med et langt skrujern for å klemme de sammen og få sammen starteren igjen.

sven
06-11-2007, 01:49
da ville jeg og foreslå at du går over kontantpunktene til batterikablene og....

hadde du forresten fra hverandre starterinnslaget??

Zuki
06-11-2007, 08:22
Næ, det hadde jeg ikke fra hverandre. Hva skulle jeg se etter der?

sven
06-11-2007, 12:58
at jernkjernen glir fritt, og at "bryteren" innerst i hullet der gir skikkelig kontakt....

har også opplevd at det er jernkjernen som ikke glir skikkelig, og derfor ikke klarer å slå skikkelig inn

Zuki
06-12-2007, 19:53
Atter en gang har jeg fått vist doninga hvem som er sjefen, og atter en gang er det takket være god hjelp! Takk for tips, Sven. Åpna solenoiden, og det var faktisk litt RUST der.

Rust på en SJ?? Det må være tull! Thefinger

Men pussa litt og ga den litt wd40, og da starta den problemfritt. Så takk, nok en gang. :)

Zuki
06-13-2007, 22:30
Schait, tilbake i samme tralten...hva er det da tro...hmmm