PDA

View Full Version : Pajero Gen 2, Motoren er ødelagt?

sako
03-19-2010, 12:22
Den meget fine pajen min er kansje nå død.

Igår på vei hjem fra jobb, så sluttet turboen å virke. Noen ulyder/plystre/ulelyder hørte jeg, men noe virkning var det ikke. Nermere hjemme har jeg en oppoverbakke. Ikke bratt, men sånn litt stigning. Jeg så i speilet at det røyk blålig eksos. Faen. Jeg trykket full gass for sånn å se, og da gikk det over til mere svart eksos. Turboen er død.

Vel hjemme i garasjen fikk nå bilen en halvtimes pustepause før jentongen må hentes fra trening. Jeg legger da spessielt merke til at eksosens farge blir mer og mer Blålig. Helvete. Parkerer utenfor hallen og det lukter brent olje. Jaja jeg får da se på dette når jeg kommer hjem.
På vei hjem, må jeg opp denne lille bakken, og gjør det samme igjen, Full gass. Jeg var da ikke istand til å se noe annet enn Sort og blålig eksos i en herlig blandet diger sky. Satan.

Vel hjemme parkerer jeg påny i garasjen, konstaterer at det ryker godt og slår av tenninga. Går ut å åpner panseret for å kikke litt. Ikke noe særlig mye unaturlig olje her. Jeg starter motoren igjen for å kikke litt på eksosen og høre på lyden.
Det er da det skjer. Bilen øker turtallet opp imot smertegrensa i mine ører. Tror ikke den gikk over 4500 omdreininger, men det hørtes ikke gøy ut. Stupte inn i bilen for å slå av tenninga. Det virket ikke. Bilen gikk opp mot 8-10 sek til før den stoppet. Eksos og jevelskap i garasjen gjorde slik at jeg måtte rømme rommet.

Har noen en forklaring eller en teori på hva som er galt?

Bilen er en staselig 92 mod pajero, 2,5 TD intercooler. 7 seter og greier.

Jeg har påkostet herligheten laaangt over 20 K det siste året med litt rammesveis og generell rustbehandling. Bilen ser meget bra ut når den er vasket.

Så jeg vil gjerne ha denne doningen en stund til.
Må jeg kjøpe en ny motor?
Er det bare turboen som kødder det til?

All hjelp mottas med takk.

Arne

HardKåre
03-19-2010, 20:58
tenker umiddelbart at dette ikke trenger være så farlig... Grunnen til at motoren ruser seg opp uten å la seg stoppe er muligens at den går på motorolja i stedet for dsieselolje. Dvs at turboen har knelt, og smøringa til turboen blir dratt inn i sylindrene. Derfor fortsetter motoren å gå selv om du kutter dieseltilførselen med tenninga. Dette underbygges jo av at motoren går med blåsvart røyk, dvs uforbrent olje. Pluss at bilen går som en dass.

Jama
03-19-2010, 22:31
Høres ut som den har gått på oljedamp. Har vært med på at det ha skjedd på en 1,6 TD i en gammel Transporter! Fæl opplevelse!

Men slett ikke sikkert motorn har tatt skade av det!!

Bytt turbo, så er kanskje alt i orden igjen! :smile:

Nitteberg
03-20-2010, 08:16
Du kan ta vekk slangen fra turboen til innsuget (den store). Da vill ikke motoren få olje inn derfra og skal gå som normalt på tomgang, og ryke bare svart med på drag, siden den mangler turbotrykk og får for lite luft i forhold til diesel. Da vill du se om det spruter olje ut av turboen.
Prøv også å koble av den tynne slangen fra toppen av topp-dekslet som går til luftfilter/før turbo. Her kommer det olje damp fra motor, er den for slitt kommer det så mye at motoren kan gå på den og. Det er heller ikke noe gøy. Denne slangen pleier jeg putte ned i en cola flaske(catch tank) så olje dampen ikke fyller intercooler med oljegriseri.

sako
03-20-2010, 11:41
Ja da er det vel bare å skru av turboen.
Pga uventede hodesmerter en sånn fin lørdag morgen, må jeg nok bruke noe tid på dette.

Takk for tips så langt.:smile:

sako
03-20-2010, 12:51
Jaja. Akslen på turboen har stooort slingringsmonn.
Når jeg brukte fingeren for å kjenne om det var slerk, var det mye slerk. Det var og en del olje i slanger til og fra intercooler, samt i turboen.

Det er vel en grei årsak til røykleggelsen av nabolaget dette?

Burde jeg kjøpe orginal turbo, eller er det noe annet som er å foretrekke? Noen som vet?

sako
03-20-2010, 21:06
Noen som har en turbo til salgs?

tlf 970 28002
Arne

sako
03-23-2010, 08:49
Har nå fått tak i turbo. Det viste seg at denne er vannavkjølt. Må nå foreta en del modifikasjoner.

Noen som har gode tips ang, dette?

sako
03-29-2010, 18:48
Ingen tips er kommet, så jeg foretok en del snekker triks for utbedring.

Banka inn ett T-stykke på inn og ut til varmeapparatet som går inn i torpedoveggen. Her kom det vann når jeg startet opp, så da var saken grei.

Turboen funker, men den drar litt mindre enn den forrige. Ikke noe problem eller irritasjon da jeg ikke har noe reserbil.

Værre er det at det kommer rust der bilen ble lakket ifjor. Skal nok ta en liten prat med denne finnen. Makan til kødd.