PDA

View Full Version : I en gammel HJ60 til Tunisia

Offroadguru Solli
04-04-2010, 13:28
Av og til er det tilfeldigheter som åpner for at gamle drømmer kan la seg realisere. For meg skulle et tilfeldig møte 6 september 2009 få store følger.

I mange år har jeg lest på tyske sider om tyskernes mange reiser rundt forbi, ikke minst til Afrika. En slik campingtur har stått høyt på ønskelisten, og da helst til Marokko eller Tunisia siden det er "ufarlige" turistland.
Flere firmaer arrangerer turer der du kjører din egen bil, men det er dyrt. Så som så mye annet blir det med tankene og drømmene. Selvsagt kunne en bare kjørt ned, men siden en forlater trygge Europa så er det liksom ikke bare å hive seg rundt og reise.

Så ville tilfeldighetene det slik at søndagen 6 sep. stoppet det en tilårskommen BJ45 ute på gårdsplassen. En tysk familie var på norgesbesøk, og siden en nå er fasinert av eldre TLC så gikk jeg ut og pratet med karen.
En ting var bilen, men det var alle klistermerkene i fra Afrika turer som fasinerte mest. Etter en prat reiste de videre, men det skulle vise seg at han hadde merket seg min fasinasjon for Afrika turene.

Etter en tid fikk jeg en mail om jeg kunne tenkt meg å bli med OM de skulle ha seg en tur i år. Selvsagt, det var jo ikke så mye binding i å svare ja på det spørsmålet. Verre ble det da en ny mail kom og jeg måtte svare ja eller nei til å reise i april.
Bil hadde jeg jo, og når jeg diskuterte saken med en annen fant vi ut at om vi slo oss i sammen skulle vi greie både å skaffe nødvendig utstyr samt få økonomien på plass. Så vi meldte oss på.

Hva skal vi ut på:
Først skal vi kjøre ca. 2000km. til Genova i Italia hvor vi tar fergen til Tunisia lørdag 17 april. Det er også min gebursdag, og om den har vært minnerik blir nok denne en av de jeg vil huske best.
I Tunisia reiser vi i fra hovedstaden Tunis og ned til Douz, en oase ved Sahara. Meningen var å kjøre videre ned til grensen av Libya, men dessverre gikk ikke det. Gadaffi er forb*** på europeere siden hans sønn ble arrestert i Sveits. I tillegg har vi ikke blitt mere populære pga. de berømte tegningene som blir trykket i avisene. Det sørlige Tunisia er i utgangspunktet stengt, men om en har guide så har en fått tilatelse.
Nå reiser vi istedet fra Douz og inn i Sahara og kjører nordover. Det betyr 10-12 dager helt utenfor sivilasjon, vi må klare oss selv med det vi har med.
Mat, vann og reservedeler må vi ha med-det vil være minst 2 døgn til nærmeste by. Dessuten er det ikke som i Norge der det kommer ett helkopter og redder deg om du forviller deg ut i en dum situasjon på en vidde, her reiser du inn selv og kommer deg tilbake selv. Altså intet en gjør på egenhånd, da er du ferdig.

Bilen:
Bilen blir min 1983mod. HJ60. Denne er langt i fra den best vedlikeholdte TLC i Norge, men har egentlig funket bra. På tross av flere eieres harde bruk.
Men nå er det alvor så vinteren har gått med på å sette den i stand. Rust er sveist, i tillegg er nytt OMEsett på plass. Videre ny radiator, nye bremser og ny kopling. Bakakslingen er byttet og forakslingen er overhalt med litt gamle deler.
Vinsj og sperre er demontert. Har du vinsj må du vinsje alle andre, og med sperre kjører du deg for fast. Dette er intet rally eller en tur for å se hvor grensen går-her er det opplevelsen som er i fokus.

Om 8 dager starter turen, det er bare å krysse fingrene for at bilen holder med sine 411 tusen på telleren.

Når jeg kommer hjem skal jeg fortsette tråden med ett reisebrev fra turen, til da får dere krysse fingrene.

Fruen vil få mailer om hvordan det går med oss via en tysk radioamatør som en av tyskerne skal prate med hver kveld i fra den 19 april.
I tillegg har jeg invitert Tommy til å registrere seg slik at han kan viderebringe nytt om det er av interesse. Om andre vil ha kontakt så må det være gjennom dem.

Blom
04-04-2010, 14:17
Venter spent på fortsettelsen, Solli !!

Ønsker deg lykke tilmed forberedelsene og, det å kjøre i egen bil, forberedelsene, spenningen om man gjorde ting rett, er en viktig del av opplevelsen :-)

Offroadguru Solli
04-04-2010, 15:05
Litt om bil og utstyr:

Hva som er best når man skal kjøre i Sahara er vondt å si. Men for vår tur står driftsikkerhet som det viktigste.

Bilen er nå helt orginal sett bort i fra dekk og fjæring. Dekkene er 255x85x16, altså smale 33 tommere. Det er det 2 grunner for, de triller lett samt at de andre bruker samme dimmensjon. Derfor holder det med ett reservehjul.
Under tvil har jeg beholdt turbo og intercooler. Det da kreftene trengs samt at jeg aldri har hatt problemer med varme. Samtidig er dette ett punkt som kan strande turen om det går i stykker.

For turen er ett ubrukt taktelt fra '80 tallet innkjøpt, ett tidligere demotelt. Tar litt tid å pakke sammen men passet bra til budsjettet.
Sandstiger er også innkjøpt, det er viktig å ha med seg i tillegg til spader.
Litt ekstra olje samt ett cv ledd er med, ellers satsess det på ting man kan bruke til nødreperasjoner. Teip, ståltråd og strips.
Vi må ha mat til 3 måltider for 2 mann, 40 l. vann til koking og vask og 6 l. drikkevann pr. dag på flasker. 120l. diesel på kanner skal også med.
Pluss bagasje og bestikk+++

Den store utfordringen er å ikke passere 3 tonn med fullt lass, da blir en for tung i sanden.

pajero 35
04-04-2010, 16:35
tar av meg hatten og ønsker dere en riktig god tur :smile:

Kaare
04-04-2010, 17:10
Kjempe! Dette blir spennende. Legg gjerne ut litt mer bilder av bil ++. Fikser du en kartskisse med tenkt rute også er det helt topp. :smile:

Jeg "klistrer" denne turen som med Globetrotters. Vi ser frem til fortsettelsen!

Bergum
04-04-2010, 19:05
Ha en minnerik tur.
Husk videokamera....

cath
04-04-2010, 19:14
Dette står det respekt av :smile:

Lykke til og ha en kjempe fin tur :smokin:

Nissan
04-04-2010, 19:53
tar av meg hatten og ønsker dere en riktig god tur :smile:

Henger meg på her jeg, God tur

Åge Kolaas
04-04-2010, 19:57
Tøft!!!

Maylinn
04-04-2010, 20:53
Får dere noen muligheter til å holde oss andre oppdatert underveis?? dette må jo bare være en drømmetur..ønsker dere all mulig lykke til..

Offroadguru Solli
04-04-2010, 22:40
Håper å kunne oppdatere litt under turen. Hvis jeg finner nett...
Vi blir 4 biler som skal holde i sammen uansett, 2 HJ60, 1 BJ45 og en gammel FJ40. Altså mye velprøvd teknologi kan en si.

Disse tyskerne har hatt flere turer ned men dette er deres første uten guide. I tillegg skal de ha med seg en nordmann som en av de har snakket med i en halv time og hans venn som de ikke aner hvem er. Så de er nok spente de også.
Men det går nok greit for vi kan ikke tysk, de kan ikke norsk men heldigvis kan jeg like lite engelsk som dem... Men språk er ikke noe problem så lenge man kan vifte med armene.

Forberedelsene tok nesten motet i fra meg. Har kjørt med ett dårlig hjullager bak, men etter bytte skar det seg også. Så derfor måtte hele hylsen byttes siden navet har tatt skade.
Forran har det klunket i ett slitt cv ledd, men når det ble byttet viste det seg att gjengene til bremsekalipperen var ødelagt. Så da var det til å plukke ned igjen og bytte knokkelhuset. Byttet samtidig ut alle simmeringer og olje som var en velling blandet med vann.
Så var det test tur i snøen og pang så skar pinionglageret. Kjør ikke i vann om luftingen ikke er i orden.
Plukket så ned både for og bakaksling og satte enn differ med 4.10 giring. Satte alt sammen og oppdaget att mellomakslingene var for lange til de diffene.
Så kjørte reisefølget 17 timer tur retur og hentet ett sett aksler og etter en dags pause ble alt plukket ned igjen, differ byttet og så var det i orden.
Mye arbeide, men nå skal jeg sette sammen en Toyota aksling med bind forran øynene, nyttig om det blir sandstorm vil jeg tro.

For å holde kostnadene nede er selvsagt innredningen bygget av det en har liggende rundt forbi. Gamle Gildekasser er OK istedet for dyre alternativer og Europris og Clas Olson har ett rikt utvalg i Afrika utstyr.
Foreløpig har vi kjøpt lite nytt. Ett reservehjul, sandstiger og en jerrykanne samt nye pakninger til de 5 gamle som vi hadde.
4 takbøyler fra Biltema for å feste teltet er også kjøpt, 3 på teltet og en i reserve om en knekker. 185 kr. paret er ett godt argument sammenlignet med de dyre safarigrindene en kan kjøpe.

Når turen er over skal jeg også vise kostnadene. Foreløpig har fergen til Danmark kostet ca. 2500kr (høy bil.. ).
Vi skal kjøre mellom 5500 og 6000km. Anslagsvis 12-1300km på lavserie. Så vi har beregnet 2l. pr. mil og budsjetert med 12000kr til diesel. Mat kjøper vi i Danmark og vann i Tunisia.

Kaare
04-04-2010, 22:46
Herlig satsing! Mer, mer :beer:

jonny puma
04-04-2010, 23:02
Tøft Solli.. Bli spennende å følge med på.... Hadde en kompis som kjørte til Banhjul med en mazda 4x4 et år.. Ikke bare bare å dra på tur i de landene der.. :)

Lars'ern
04-04-2010, 23:07
Dere er tøffe! Og husk å ta mange bilder, det er vi jo alle glade i.

God tur!!

ShuDuck
04-04-2010, 23:50
råtøft :grinpimp: dette blir det moro å følge med på

Amund
04-04-2010, 23:59
God tur og lykke til, høres ut som en drøm som går i oppfyllelse! :smile:

Har snakket en del med disse gutta, det er greie gutter med god peiling, skader kanskje ikke å sende dem en mail for å få litt tips, hvis det ikke står nok på hjemmesida:

http://www.funduro.no/

Turen gikk veldig bra for dem, bortsett fra et rustent karosserifeste som klappet sammen... sikkert et godt tips å sjekke ramme, braketter og karosserifester nøye for rust og forsterke der det trengs før avreise.

Offroadguru Solli
04-05-2010, 17:01
Fruen vil få mailer om hvordan det går med oss via en tysk radioamatør som en av tyskerne skal prate med hver kveld i fra den 19 april.
I tillegg har jeg invitert Tommy til å registrere seg slik at han kan viderebringe nytt om det er av interesse. Om andre vil ha kontakt så må det være gjennom dem.

Offroadguru Solli
04-05-2010, 17:12
De som vi reiser med har en reiseklubb som kalles "bladfjær gjengen".
53648
http://www.blattfeder-gang.de/
Reisebrev fra Wolfgangs norgesbesøk:
http://www.blattfeder-gang.de/index.php/1050/mit-dem-bobby-car-nach-norwegen#more-1050
Reisebrev fra Tunisia 2007:
http://www.blattfeder-gang.de/index.php/56/ein-worldcruiser-in-tunesien#more-56
Info om vår tur:
http://www.blattfeder-gang.de/index.php/1148/blattfeder-gang-reist-nach-tunesien#more-1148

KJELLIS
04-05-2010, 17:59
Ha en fin tur, hmm litt missunlig asså:smile:

Offroadguru Solli
04-06-2010, 14:31
Da er bilen klar utenom bagasje og komfyr. Skal bare flekke over noen av de brune flekkene.
Låsen på bakluken var ødelagt men heldigvis hadde de reservedeler på MEKK i Egersund.
Nå synes jeg den har fått det riktige tyske Afrikastuket:grinpimp:

Offroadguru Solli
04-06-2010, 14:44
Kan du hjelpe?
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=34394

Amund
04-06-2010, 17:36
Nå synes jeg den har fått det riktige tyske Afrikastuket:grinpimp:

Er det som svensk raggarstuk rotert 90 grader? Altså skakk til høyre? :grinpimp:

ms sejersen
04-07-2010, 21:04
håber du får en rigtig god oplevelse, glæder os meget til at høre om turen og se billeder. er vildt misundelig, håber at kunne følge med på sådan en tur engang.
god tur til dig, Solli.

Svein54
04-08-2010, 07:24
Håper klistremerkene til bilen rekker fram før avreise.
Lykke til med turen.

Offroadguru Solli
04-10-2010, 18:45
Merkene forsvant dessverre i posten mellom Drammen og min postkasse, synd men sant:(

Men ellers er bilen klar til dyst, i morgen klokken 23.00 forlates hjembygden-da får det briste eller bære:smokin:

Viking067
04-10-2010, 18:48
God tur! :smile:

Håper alt er stroppet baki, for ved en smell vil alt fremover!

Har du husket alt nå da?

Pass, piller og penger!

Svein54
04-10-2010, 20:32
Posten ringte meg fredag kveld og fikk opplysninger om hvordan esken så ut. Dette er desverre ikke første gang posten svikter meg.
Hadde du kjørt forbi Drammen skulle jeg satt på nye merker for deg. Ser jo bilen kommer herfra.
Men, god tur alikevel.

Kaare
04-10-2010, 20:52
Dette blir eventyr :beer:

Offroadguru Solli
04-10-2010, 23:17
God tur! :smile:

Håper alt er stroppet baki, for ved en smell vil alt fremover!

Har du husket alt nå da?

Pass JA, piller JA og penger Tja.. !
:shaking:

Tom
04-11-2010, 16:45
God tur Jan Terje!
Du får få med en bønn på veien så holder nok utstyret helt frem (og tilbake):grinpimp:

Fader Kubikk du som er i blokka
Gi oss i dag vårt daglige dreimoment
Forlat oss våre fartsovertredelser,
som vi forlater forelegget
Led oss ikke inn i kontroller,
men fri oss fra sykkelister.
For veien er din, hestekreftene
og friheten i all evighet.

Offroadguru Solli
04-11-2010, 16:47
God tur Jan Terje!
Du får få med en bønn på veien så holder nok utstyret helt frem (og tilbake):grinpimp:

Fader Kubikk du som er i blokka
Gi oss i dag vårt daglige dreimoment
Forlat oss våre fartsovertredelser,
som vi forlater forelegget
Led oss ikke inn i kontroller,
men fri oss fra sykkelister.
For veien er din, hestekreftene
og friheten i all evighet.

Takk for det du, håper bønnen også virker i den muslimske del av verden.

Tommy
04-11-2010, 17:18
God tur ja... dette står det jammen respekt av.. og må si som Kjellis... jeg er ganske misunnelig

Geir
04-11-2010, 17:54
ta med litt sand + en kamel hjem!

og på forhånd,gratulerer med dagen 17/4 !!!

knixen
04-11-2010, 17:55
God tur JT!!! Kos deg! :beer::beer::beer:

Vier
04-11-2010, 18:17
God tur. Det med å ta med en kamel hjem var en kjempeide. Ta med en av hver sort, så er det bare å sette i gang oppdrett i kjelleren :-)

arctic
04-11-2010, 19:00
God tur Jan Terje, måtte du komme velberget hjem igjen til meg:smile:

arctic
04-11-2010, 22:43
Nå har dem reist.

Kaare
04-11-2010, 23:35
Nå har dem reist.

:beer::smile:

Palle
04-13-2010, 14:58
Sådan ser bilen nu, med klistermærker fra www.Stickers.dk
Den kører snart fra Danmark, på sin videre færd

God tur:smokin::smokin:
Man er jo slet ikke misundelig:smile:

arctic
04-13-2010, 17:27
Sådan ser bilen nu, med klistermærker fra www.Stickers.dk
Den kører snart fra Danmark, på sin videre færd

God tur:smokin::smokin:
Man er jo slet ikke misundelig:smile:

Det så kjempebra ut:smile:

Chevy-Sheriff
04-13-2010, 20:53
God speed, JT :smile:

Ja, ta med et glass Tunisisk sand, det hadde vært kult :smokin:

Kaare
04-14-2010, 19:58
..., men dropp vinen - smaker pyton... :beer: derimot = :smile:

arctic
04-14-2010, 20:24
..., men dropp vinen - smaker pyton... :beer: derimot = :smile:

Tenker det går mest i vann og cola:eyemouth:

Kaare
04-14-2010, 22:35
Tenker det går mest i vann og cola:eyemouth:

Kjip tur...:(

arctic
04-15-2010, 14:50

Hvorfor?
Man skal jo i hovedsak kjøre bil

pajero 35
04-15-2010, 15:23
Hvorfor?

misune de faktiskt alle timene i bilstolen :smile:

arctic
04-15-2010, 15:57

Hvorfor?

misune de faktiskt alle timene i bilstolen :smile:

Til en viss jeg misunner jeg dem også Pajero.:eyemouth:

Og Kaare: ikke alle er like glad i alkohol vet du, noen kan ha det like hyggeli uten. Tror turen blir like bra for dem med vann og cola.

Offroadguru Solli
04-15-2010, 16:07
Turen går fortsatt bra. Tresseren ser ut til å ha fått nytt mot og sluker milene langs autobanen med den største letthet.
Ett foreløpig forbruk på 1l. pr. mil er imponerende synes nå jeg:smile:
Dagen har gått med til å ta en siste sjekk, og så selvsagt en runde i diverse BJ42er.
I morgen tidlig starter vi på en ca. 100 mils etappe til Genova i Italia.
Håper det snør og regner i NorgeThefinger

arctic
04-15-2010, 16:11
Nei du, sola skinner , bare litt grått av div aske fra Island

arctic
04-15-2010, 16:12
Klistermerkene dine kom forresten i dag. :eyemouth:

Kaare
04-15-2010, 21:25
Og Kaare: ikke alle er like glad i alkohol vet du, noen kan ha det like hyggeli uten. Tror turen blir like bra for dem med vann og cola.

Liker ikke Cola, men Pepsi Max går bra :smokin:

arctic
04-16-2010, 05:50
:smile::smokin:

RuZleBiFf
04-16-2010, 11:20
Kjempe tøft!!
Virkelig en drømme-tur! Håper alt går som planlagt, uten for mye uhell.
Ha en knall fin tur!! KOS DERE!

Globetrotter
04-17-2010, 02:23
That's the spirit!!

Riktig god tur, karer! Og skulle dere strande nedi der og bli værende et par år, kan det jo være jeg svinger innom på vei hjem... :wink_animate:

GT

martinj
04-17-2010, 06:48
gratulerer med dagen jan terje.:smokin:
du får vel tid til å feire litt underveis...

sven
04-18-2010, 22:09
Grattis med dagen ja...

håper på oppdateringer snart:) følger spent med..

Tommy
04-20-2010, 18:07
Oppdatering om hvordan det går...

Hello all.

Today we had our first contact with our friends from sahara.
They had some rain the last days, but today they had 35°C, at evening were we had our contact still 25°C.
All arrived good in sahara. Everyone is ok.

Hallo alle.

Heute hatten wir unseren ersten Kontakt mit unseren Freunden in der Sahara.
Die letzten Tage regnete es einwenig, heute war es aber sehr warm mit 35°C, am Abend waren als wir mit ihnen funkten hatte es noch immer 25°C.
Alle sind gut angekommen. Allen geht es gut.

arctic
04-21-2010, 18:03
Kl 18.11 ons 21 april

De er nå i oasen sagilane 5 mil ute i sahara fra Douz.
Bilen går fint men dem har knekt ei fjør.
Det fikses lett på DORK-vis.

Skal hilse til alle!!

Tommy
04-21-2010, 18:09
Dagens korte mailoppdatering bekrefter bare det Jofrid skriver...

Hello.

Weather still ok in sahara. All our friends also ok, but they did only 5km because of difficult area.

Hallo.

Das Wetter ist noch immer gut in der Sahara. Unseren Freunden geht es ebenfalls gut, nur heute haben sie gerademal
5km geschafft da es ein sehr schwieriges Gelände war.

arctic
04-21-2010, 18:19
Dagens korte mailoppdatering bekrefter bare det Jofrid skriver...

Hello.

Weather still ok in sahara. All our friends also ok, but they did only 5km because of difficult area.

Hallo.

Das Wetter ist noch immer gut in der Sahara. Unseren Freunden geht es ebenfalls gut, nur heute haben sie gerademal
5km geschafft da es ein sehr schwieriges Gelände war.

Bare en bagatell , i sms`en jeg fikk skriver JT 5 mil, men i mailen ser jeg det står 5 km . Jeg vet ikke hva som er riktig men det har egentlig liten betydning

arctic
04-23-2010, 19:43
23/4-2010

Hello.

Yesterday i had contact to our friends. All is ok.

Today they were 40 minutes late so i could not hear them but an other person had an small chat with them. Still all ok.

krüger
04-26-2010, 16:02
havde glemt et billede fra deres DK afgang, de 2 globetrottere

-

arctic
04-26-2010, 17:14
26/4-2010

Hello.

Yesterday we had a contact with our friends in sahara again.
Saturday they had no time so we could not hear them.
Weather still ok and all our friends also ok.

arctic
04-27-2010, 22:13
27/4-10

Hello.

This evening we had again a small chat with our friends. Weather is good, there is still 35C.
Everyone is well. Now they are in an area where it is possible to phone home or to write sms.
Tomorrow we will have our last contact

arctic
04-29-2010, 14:27
29/4-10

Hello.

Yesterday we had no contact to our friends but i think they had no time for us again.
To have fun in sahara is more important than taking with home.
I think all will come home the next days.

Men når det er sagt så hadde jeg telefonkontakt med JT i går, og står bare bra til.
Han hilser nok en gang til alle. :eyemouth:

Amund
04-29-2010, 15:56
Men når det er sagt så hadde jeg telefonkontakt med JT i går, og står bare bra til.
Han hilser nok en gang til alle. :eyemouth:

Kult, hils tilbake! Håper han har tatt masse bilder, og har en morsom story når han kommer tilbake! :smokin:

arctic
04-29-2010, 16:08
Kult, hils tilbake! Håper han har tatt masse bilder, og har en morsom story når han kommer tilbake! :smokin:

Will do.
Han har garantert tatt masse bilder. Har med 2 fotoapparat og et videokamera.
Og kjenner vi ham alle rett har har nok en morsom story på lager ja:laughing:

Offroadguru Solli
04-30-2010, 16:54
Da sitter vi igjen på fergen, denne gang reiser vi fra Tunisia.
Reisebrev vil komme når vi kommer hjem, det gjenstår fortsatt 2000km.
Turen har vært en fantastisk opplevelse, og det er heller lite tekniske problemer vi har støtt på.
For oss i vår bil kan jeg avsløre at det som er ødelagt så langt er ett per solbriller (fikset m/ superlim), 2 delvis ødelagte campingstoler (fikset m/ tau) og ett blad i venstre fjærpakke bak (fikset m/patentband.... (uorginal fjær-OME Thefinger ))
Egentlig rart å være så langt hjemmefra og ikke være redd for å gi seg i kast med ørkenen selv om bilen er litt segen bak, det skal da mere til for å stoppe en TLC en litt småtafs med fjærene:smokin:
Tror vi har 2000 bilder fra turen, men de nærmeste for forberede seg på de beste bildene-de har jeg inni hodet og jeg er redd jeg kan komme til å fortelle noen stubber fra turen i tid og utide:grinpimp:

Offroadguru Solli
04-30-2010, 17:00
http://img401.imageshack.us/img401/8229/tunisia12304.jpg (http://img401.imageshack.us/i/tunisia12304.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Offroadguru Solli
04-30-2010, 17:03
http://img504.imageshack.us/img504/3801/tunisia12178.jpg (http://img504.imageshack.us/i/tunisia12178.jpg/)

arctic
04-30-2010, 17:06
Turban... Nice:laughing:

Kaare
04-30-2010, 17:49
HEEEERLIG!!! :smile:

Geir
04-30-2010, 19:38
i sannhet,meget tøft !

blir morro å få dere hjem igjen!

nb: synd med solbrillene

arctic
04-30-2010, 19:43
i sannhet,meget tøft !

blir morro å få dere hjem igjen!

nb: synd med solbrillene

SOLBRILLENE?? Hva med campingstolene da?:eek:

Offroadguru Solli
04-30-2010, 21:15
Tunisisk senkesett:

http://img210.imageshack.us/img210/1081/tunisia12075.jpg (http://img210.imageshack.us/i/tunisia12075.jpg/)

arctic
04-30-2010, 21:37
Hva står det på skiltet der??

krüger
05-02-2010, 18:32
har haft besøg af 2 glade turister idag, nu glædede de sig til at komme hjem, havde kørt direkte fra Genova Italy til Horsens DK:smokin:
-

arctic
05-02-2010, 20:41
Rekner med å ha dem hjemme ca i 02.30-03.00 i natt..
Det blir bra:smile:

Geir
05-03-2010, 10:52
Rekner med å ha dem hjemme ca i 02.30-03.00 i natt..
Det blir bra:smile:

ser frem til å komme meg hjem til helgen , bilder og litt historie !

Offroadguru Solli
05-03-2010, 12:02
Vi kom hjem hal 3 i natt etter å ha kjørt direkte i fra Genova, ca. 2000km..
Bilen hadde ikke samme hjemlengsel for den fikk litt pustevansker de siste 5-6 milene pga. dritt i diesel tilførselen.
Men tresseren viste seg som en trofast venn på turen og jeg får begynne å bruke den litt penere i fremtiden, det fortjener den.

Kaare
05-03-2010, 13:42
Flott satsing! Veldig gøy at man kan dra på slike turer med godt tilårskommne biler uten større utfordringer enn de du så langt har opplyst om. Ser frem til en laaang og flott story her nå med "alt for mange" bilder.

Ferdig med å sove ut snart?!

Offroadguru Solli
05-03-2010, 14:21
Flott satsing! Veldig gøy at man kan dra på slike turer med godt tilårskommne biler uten større utfordringer enn de du så langt har opplyst om. Ser frem til en laaang og flott story her nå med "alt for mange" bilder.

Ferdig med å sove ut snart?!

Når jeg våkner får jeg begynne på reisebrevet, men kan "avsløre" at sandstigene mine var de eneste som ble brukt under turen. En gang, for å berge en fastkjørt Nissan Patrol. Den lokale sjåføren hadde bare en kommentar; "Toyota Landcruiser is a better car"....

Chevy-Sheriff
05-03-2010, 15:05
Velkommen hjem :smile:

Offroadguru Solli
05-03-2010, 15:27
Har lagt ut 60 bilder på hjemmesiden min.

KJELLIS
05-03-2010, 15:42
Hva koster en sånn tur? fikk du prøvd å ri på en kamel,det er min store drøm:smile:

Velkommen hjem

Offroadguru Solli
05-03-2010, 17:06
Hva koster en sånn tur? fikk du prøvd å ri på en kamel,det er min store drøm:smile:

Velkommen hjem

Har ikke oversikten enda. Om en velger vår måte er det ikke allverden, men for de fleste er nok alternativet fly ned og hotell og fx. en 7 dagers tur i ørkenen i leid bil eller på ATV alternativet og da baller det fort på seg.
Vi laget all mat selv og styrte unna turistplassene. Vi spiste middag ute 2 ganger og ga rundt 35kr for 4 retters middag.
Dromedar ble testet og det var ganske kult, skumlere med hest.

Kaare
05-03-2010, 21:35
Når jeg våkner får jeg begynne på reisebrevet, men kan "avsløre" at sandstigene mine var de eneste som ble brukt under turen. En gang, for å berge en fastkjørt Nissan Patrol. Den lokale sjåføren hadde bare en kommentar; "Toyota Landcruiser is a better car"....

Thefinger

Offroadguru Solli
05-04-2010, 13:03
80 nye bilder lagt ut på hjemmesiden min.
Her er noen smakebiter:

RuZleBiFf
05-05-2010, 07:44
Nå.... Var det verdt det?? :D

Offroadguru Solli
05-05-2010, 10:44
Nå.... Var det verdt det?? :D

JA!!!