PDA

View Full Version : Vurderer å kjøpe meg en 4-Runner

Double Toy
06-10-2007, 13:48
Heisann Toyota folket

Vurderer å kjøpe meg en 4-runner, men vet absolutt ingen ting om disse bilene...så jeg har litt spørsmål
Det blir nok en 88', 89' eller 90 mod

1. Hva er positivt/negativt med disse?
2. Prisklasse på en så gammel en?
3. Hvordan er det å heve disse?er det spiralfjører eller bladfjører?
4. Hvordan pleier det å være med rust på disse "gamlingene"?
5. Deler og xtrautstyr, dyrt?
6. Hvordan motor størrelse bør jeg ha? (trenger ikke det heftigste)
7. Hvordan er 4-trekken?Diff?
8. Er det noen kjente feil/mangler jeg bør huske på?
9. Er 4-runner noe alla det samme som Hi-Lux?
10. Mer info jeg bør vite, som jeg har glemt å spørr om?

Er veldig takknemelig for all info og svar

Mvh
Toyota-grønnskolling grnpirate

knixen
06-10-2007, 19:48
1. Hva er positivt/negativt med disse?

Negativ er rust, rammen spesielt bak. Kanaler bak framhjulene og foran bakhjulene. Rust i støtfanger foran og bak, de ruster fra innsiden og ut pga crom. Anbefaler så ny som mulig og med diesel. Sjekk bakruta, det er dyrt å fikse både elektronikk og mekanikk.

Flott å kjøre, enkelt å finne deler. Lette å skru på. Anbefaler ikke gammeltypen pga vanskelig dele tilgang.

2. Prisklasse på en så gammel en?
Du får det du betaler for enkelt og greit. Ta deg tid og sjekk etter rust. Vil tro at du finner en grei en fra 70 og oppover...

3. Hvordan er det å heve disse?er det spiralfjører eller bladfjører?
Det er torsjoner foran og spiraler bak. Anbefaler deg å finne ut hva du vil med bilen før du kjøper deler. Men du kan trygt kjøpe spiraler fra Doblinson, Ome eller fra Arctic Trucks. De siste er dyrest og hever ca 30 mm fra original. De er også progressive som er bra hvis du skal kjøre med mye last eller henger. 2" ome hevesett komplett koster ca 7000,- Det er tuv-godkjent. 4" godkjent hevesett koster 18500,-

4. Hvordan pleier det å være med rust på disse "gamlingene"?
Les svar nr 1.

5. Deler og xtrautstyr, dyrt?
Noe er dyrt, noe er billig. Spørs hva slags utstyr du tenker på. Skjermer og sånt er like billig originalt som hos veng.

6. Hvordan motor størrelse bør jeg ha? (trenger ikke det heftigste)
2,4td har jeg og har kjørt med ok resultat på 38" dekk. Her kan man gjøre mye for å hente ut mer effekt. Som f.eks. større eksos, shimse opp vastegate, justere dieselpumpe, intercooler og sånt...

7. Hvordan er 4-trekken?Diff?
Det er std med diffbrems bak, men den fungerer nok dårlig. Må bruke lsd olje for at den skal virke. Den kan shimses opp eller man kan bytte lameller. De koster noen hundrelapper hos toyota. Ellers er det sterke transfer kasser og gir. Bakdiffene er like på utrolig mange modeller fra toyota. 4:56 giring på 2,4 og 4:30 på 3 litern. Svakheten er egentlig framdiffen, men det holder nok til det meste.

8. Er det noen kjente feil/mangler jeg bør huske på?
Koble inn 4hjulstrekken og høre etter lyder. Ikke noe spesielt...

9. Er 4-runner noe alla det samme som Hi-Lux?
Ja, men har turbo og spiraler bak. Bedre komfort.

10. Mer info jeg bør vite, som jeg har glemt å spørr om?
Tja, vetikke... Bruk litt mer penger og få et ok eksemplar...

Double Toy
06-10-2007, 23:32
Tusen takk for bra og utfyllende svar...og raskt var det oxo

knixen
06-11-2007, 09:11
Lovet jo det da ;)

Double Toy
06-11-2007, 18:24
Lurer litt på hva for en dekk str jeg kan ha, som fungerer greit uten å heve den? Bilen skal nok i første omgang brukes mest på vei og litt soft offroad:)

knixen
06-11-2007, 23:07
32x11,5/15 goodyear mtr på 8x15 felg krever svært lite modifikasjoner. Kanskje bittelitt kapping i bakkant av forskjermene. (31x10,5 krever ingen modifikasjoner...) Du klarer 33x12,5 på 10" brede felger uten å måtte kappe deg inn i torpedoveggen. Men da må du nok på med breddere...

knixen
06-11-2007, 23:08
Sånn forresten så har jeg ett 2" bodylift kit til overs om en uke eller to, og da kan du skvise på 35" uten altfor mye arbeid... Skal ha en drøy tusenlapp for settet...

Double Toy
06-13-2007, 00:29
Bilen ble solgt igårnewburn Og jeg som var sååå klar for en runner nå...faen asså...Er fortsatt på utkikk, så får jeg tak i en, så er det mulig jeg er interessert i sette ditt knixencrossboned

SilverFox
06-26-2007, 20:28
knixen sin runner er vel til salgs?:)