PDA

View Full Version : Mellomakseltrøbbel ved heving.

trebjønn
04-19-2010, 20:21
Hei
Har en 88 Ramcharger som jeg nettopp har hevet 4" med Skyjacker fjærer.
Mellomakselen rister som besatt etter dette.
Lurer på om det er noen andre som har kjørt samme oppsettet og eventuellt har en kur.

Fjærene bak har en shims så akselen blir vridd oppover i fremkant.
Det bakre krysset er helt vinkelrett, men det fremre krysset har en nokså skarp vinkel. Er i tvil om det er forskjellen i vinklene eller at akselen er dradd helt ut på Splinen som gjør at den vibrerer.

Har snakket med ett par stykker i Usa og de foreslo å sette inn en lik Flens som den som går til fremre Mellomaksel og doble Kryss som det er på den fremre mellomakselen.

Lurer derfor på om noen har ei gåen NP-208 Fordelerkasse og en fremre mellomaksel til en Ramcharger med doble kryss liggende så jeg kunne ha prøvd dette for en billig penge.

JohnnyB
04-19-2010, 21:26
Heisann

Jeg har samme fjørpakka på min ramcharger, men np205 fordelingskasse. Har ikke hatt problemer med vibrasjoner fra mellomakselen bak, men jeg vet at denne har vært en tur innom powertrain i oslo før bilen ble adoptert av meg og hevet. Vet ikke om den ble forlenget der, men jeg har mye å gå på ennå før ting ramler fra hverandre.
Når det gjelder fremre mellomaksel ble denne forlenget og avbalansert hos powertrain. Men den er fremdeles i grenseland av hva mine kryss takler av vinkel (Mener å huske jeg målte 23 grader inn på fremakslingen) Litt ulyder og vibrasjoner i 4X4 langs landevei i 60+

Magnus

trebjønn
04-19-2010, 21:56
Har en mistanke om at det er forskjellen på vinkelen ved kryssene som er synderen. Mulig jeg må prøve å ta ut kilene på fjærene å se om det hjelper
http://i623.photobucket.com/albums/tt317/ramcharger318/CIMG4275.jpg?t=1271710448
På Kardang
http://i623.photobucket.com/albums/tt317/ramcharger318/th_CIMG4274.jpg
På Girkasse

Chevy-Sheriff
04-20-2010, 21:50
Prøv å senke transferkassa, slik at vinkelen oppe ikke blir så skarp.

tle
04-21-2010, 09:38
bilde av drop kit te tranfer kassa, da blir de finare vinkel på krysse

trebjønn
04-21-2010, 19:39
Produsent?
tilter du hele motoren da eller ?

JohnnyB
04-24-2010, 11:40
Du har sjekket at det ikke er kontakt mellom mellomaksel og utgående på trensferkassa? Vet at noen må frese ut litt gods ved heving fordi det "kniper" under kjøring

ShuDuck
04-24-2010, 12:02
Siden du ikke har noen vinkel på mellomakslingen bak og en vinkel på girkassen så vil ikke kryssene utjevne hverandre, dermed vibrasjoner. fjerner du kilen mellom fjæra og akslingen så tror jeg faktisk det blir mye bedre, da den får lik vinkel i begge ender..
Men du kan montere CV-kryss på girkassesiden og beholde kilen, da får du et par som utjevner hverandre samt et kryss som ikke har noen vinkel. er vinkelen så liten som bildet antyder så skulle det bli perfekt

trebjønn
04-25-2010, 16:48
Da var problemet ordnet, rev ut kilene å la inn det nederste originale bladet
så ikke den skulle "sette" seg bak. Då var det bare Fremre mellomaksel og litt bumpsteer igjen å fikse.

trebjønn
04-25-2010, 16:53
Heisann

Jeg har samme fjørpakka på min ramcharger, men np205 fordelingskasse. Har ikke hatt problemer med vibrasjoner fra mellomakselen bak, men jeg vet at denne har vært en tur innom powertrain i oslo før bilen ble adoptert av meg og hevet. Vet ikke om den ble forlenget der, men jeg har mye å gå på ennå før ting ramler fra hverandre.
Når det gjelder fremre mellomaksel ble denne forlenget og avbalansert hos powertrain. Men den er fremdeles i grenseland av hva mine kryss takler av vinkel (Mener å huske jeg målte 23 grader inn på fremakslingen) Litt ulyder og vibrasjoner i 4X4 langs landevei i 60+

Magnus

Når det gjelder fremre mellomaksel så har jeg sjekket med noen i usa, og trikset er å finne en fremre mellomaksel til en 80-talls K5 eller K10 med CV ledd, denne har større kryss inn på pinjongen så den tåler mere vinkel. Du må også bytte Flensen på pinjongen til en fra en 70 talls chevy med Dana 44 Framaksel. Den originale K5 eller K10 akselen har perfekt lengde til 6" løft. De bruker det helt opp til 8" der. Vet ikke om den er for lang til 4", men så fort jeg finner en finner vi ut av det

lampe
04-25-2010, 18:58
Har hatt samme risting som deg helt til i går, for da slapp jeg ned fordelerkassa 1 " og all ristinga forsvant. I tillegg har jeg dårlige kryss i bakaksel og fremaksel. så er helt overasket over hvor mye det hjalp, 0 risting! nå. og nye kryss er bestilt ;)

JohnnyB
04-25-2010, 21:46
Trebjønn: Vet ikke om du bruker pitman armen fra skyjacker kittet. Jeg fikk mye bumpsteer, og byttet tilbake til orginal. Ble mye bedre

trebjønn
04-27-2010, 09:02
Jo jeg gjør det. både armen og justerbart styrestag, har kikket på vinklene på kulene og de ser ikke riktige ut, hadde byttet tilbake hvis ikke jeg hadde splittet den originale for å få den av.

Rambalder
04-28-2010, 12:49
Jeg hadde en 1986 RC med NP208 som din men hadde ikke det problemet. ser oxo på bildet at kryssa dine ikke akkurat er nye... har kryssa gått lenge i en vinkel og plutselig får ny arbeidsvinkel pga heving, så rister det.Dette er ganske vanlig på cherokee og wrangler oxo....

bytt kryss i begge ender, hvis ikke bygg om til fixed yoke fra eldre RC- har kjørt rundt 60'km med dette og aldri vært spes plaget..

foran må du forlenge frmre mellomaksel og shimse opp 5-7 grader på framakselen for å unngå kniping på fremmre mellomakselkryss inn på fr aksel.

Hei
Har en 88 Ramcharger som jeg nettopp har hevet 4" med Skyjacker fjærer.
Mellomakselen rister som besatt etter dette.
Lurer på om det er noen andre som har kjørt samme oppsettet og eventuellt har en kur.

Fjærene bak har en shims så akselen blir vridd oppover i fremkant.
Det bakre krysset er helt vinkelrett, men det fremre krysset har en nokså skarp vinkel. Er i tvil om det er forskjellen i vinklene eller at akselen er dradd helt ut på Splinen som gjør at den vibrerer.

Har snakket med ett par stykker i Usa og de foreslo å sette inn en lik Flens som den som går til fremre Mellomaksel og doble Kryss som det er på den fremre mellomakselen.

Lurer derfor på om noen har ei gåen NP-208 Fordelerkasse og en fremre mellomaksel til en Ramcharger med doble kryss liggende så jeg kunne ha prøvd dette for en billig penge.

Rambalder
04-28-2010, 12:57
bygg om til x-over - lett jobb på RC i forhold til cheva, og 200% bedre løsning enn det meste annet. trenger bare styrearm til høyre knokkel og 4" droppa pitmann til snekka-denne kan flyttes 90 grader på splinen på snekka, og snekka monteres rett på ramma i 2wd posisjon