PDA

View Full Version : Lufte bremser

HardKåre
04-22-2010, 21:22
Har byttet etpar bremseslanger på bilen, og har følgelig tømt bremsevæskereservoaret... Dermed må jeg jo lufte på alle hjul. Men vil den lufta som er "fanget" i de kretsene jeg IKKE har tømt bevege seg ut til lufteniplene ved pumpebremsing, eller er lufta fanget i rørene så jeg er nødt til å byte ut ALL bremsevæska for å føre luftboblene gjennom rørene?

pajero 35
04-22-2010, 22:23
du må nok ikkje bytte ut all veska i rørene, men er nok det smarteste, og tar da ikkje så lang tid, ergo, luft alltid alle veier om du har gjort no på bremse systemet :smile:

Maylinn
04-23-2010, 06:43
Hovedregelen er å lufte lengst bort fra beholder, ex v. bakhjul så h. bakhjul. Ikke glem lastventilen under bilen,her kan det samle seg mye luft...

martinj
04-23-2010, 18:48
et lite annet tips er hvis du bruker en gjennomsiktig slange på luftenippelen og opp i en halvliters flaske, kan du se når det er slutt på lufta.
du kan også bruke bremsevæsken om igjen hvis ikke den er svart og gammel:smile:

Nitteberg
04-23-2010, 19:06
Mitsibishi anbefaler i boka å starte med å lufte på last ventilen og så det lengst unna.

pajero 35
04-23-2010, 20:08
enda et tips, når det er snakk om flaske med blank slang. noen biler kan faktiskt være litt vrine å lufte, p.g.a at den trekker så mye tilbake når du slipper pedalen, ha alltid veske i flaska og påse at slangen tilenhver tid er nede i veska. en aen ting, pump stille og roligt :smile:

puuhuu :smile:

martinj
04-23-2010, 20:12
var det jeg mente....

pajero 35
04-23-2010, 20:15
Hardkåre kommer til å bli sjefs lufter :smile: hehe

HardKåre
04-23-2010, 21:10
Hehe...
Vært på Biltema og investert i "bremselufter", http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter1/ som har ènveisventil i enden av slangen. I tillegg har jeg vært på apotek og kjøpt ei SCHWÆÆR sprøyte, så jeg kan lage vacuum og suge dritten ut. Så NÅ er jeg klar!!! :smokin:

Kom egentlig selv og til at det beste er å bytte ut alt... Har ikke gjort det på... lenge... Noen som vet ca. hvor mye væske som går på systemet? Klarte ikke å spore opp farget bremsevæske, slik at jeg vet når jeg har flushet ut alt det gamle... Kort Pajero, men mengden bremsevæske er vel ikke sååå forskjellig på andre biler..

Lars'ern
04-23-2010, 21:38
Siden du sier att det er lenge siden du byttet bremsevæske, så er det ikke noe problem å se når du får ny væske. Sug ut det som er i koppen først, fyll så ren bremsevæske, og pump til det kommer klar og ren væske ut. Den gamle er som regel svart/mørke brun.

HUSK å etterfylle i koppen, FØR den er tom... :smokin:

4-fun
05-30-2010, 21:12
Har nettopp gjort det samme selv...Leste på en side..husker ikke hvor i farta,men der stod det at man skal begynne på venstre side bak,så høyre side bak,så høyre fram,venstre fram og til slutt lastventilen:smile: Funket til meg med den oppskriften:smokin: