PDA

View Full Version : Ghosterix's Patrol Y60

Pages : [1] 2

Ghosterix
05-05-2010, 21:52
Etter å ha surret litt frem og tilbake har jeg nå endt opp med å lage en liten tråd om min -92 Patrol Y60...
Jeg har opprinnelig laget en garasjetråd på offroad.no, men kjører nå "historien" her.
Jeg repterer det som er skrevet tidligere :smile: :

Etter å ha surfet rundt en god del etter mulige prospekter til ny bil for offroad- og tilhengerbruk endte jeg opp med å hente en -92 Patrol Y60 i begynnelsen av mars 2010.
Bilen er nok ikke ukjent for enkelte da den har vanket både her og på offroad.no over lengre tid.

Jeg har hele tiden hatt et ønske om å finne en bil med litt større hjul og heving OG som er godkjent...og slike biler vokser ikke akkurat på trær, så gleden var jo stor når jeg kom over denne.

Kort info om bilen:

1992 modell, 2.8TD, kort versjon

Hevet 3", OME. Godkjent og skrevet i vognkort
35/12.5/15, evt 315/75/16. Godkjent og skrevet i vognkort
ARB-sperrer foran og bak
Safarisnorkel, vinsjreciever bak, IPF-lykter, Sparco stoler, islandsbreddere, ..

Bilen hadde stått i ro noen måneder når jeg hentet den. Den primære årsaken til det er vel rett og slett at den hadde noen mangler på EU-kontroll som trengte utbedring...nærmere bestemt litt slark i foringer og skjeve bremser, samt et par rusthull i rammen. Etter disse punktene har nok kontrollør stoppet opp for det er blant annet ikke anmerket for at eksos stopper midt under bilen . Så det er sikkert noen ting til som må gåes over.

Det er altså en ganske grom bil som er verdt å ta vare på, men som trenger litt ettersyn for å komme i toppform igjen. Men det er absolutt ikke så verst.

Et par bilder fra tidligere eier:
55111 55112

Siden den hadde skjeve bremser var de blitt demontert, så når jeg kom ned til Ski for å hente doningen måtte bremser monteres.
Jeg hadde med nye bremseklør og nye skiver og klosser fulgte med på kjøpet.
Så da stod den slik når jeg møtte opp:

55113 55114

Etter dette var det litt frem og tilbake før oppstart kunne gjøres, bl.a med litt strømmangel. Men det ordnet seg fort.
Så etterhvert kunne turen nordover starte.
Den ble desverre ikke helt problemfri den heller. Det endre rett og slett opp med motorstopp på dovrefjell.
For å gjøre en lang historie kort kan jeg bare si at etter å ha vært i området dovre/oppdal og mottatt en del gode tips fra andre offroadere om verksteder/kyndige personer klarte jeg til slutt å få tak i nytt dieselfilter og prøveskilt i oppdal. Det tok ca 14 timer fra jeg begynte å få trøbbel til jeg igjen var igang igjen fra oppdal med nytt filter montert.
Takk til dere som kom med tips til verksteder i oppdal. Løsningen ble til slutt Storlismia som hadde filter og en hyggelig lokal person som hjalp meg inn til Oppdal.

Strande:...forøvrig merkelig mange som bare passerte uten å stoppe der jeg stod midt på fjellet med nødblink...
55115 55116

Uansett.
Jeg startet fra Ski sånn ca i 18-tiden onsdag og hadde klart å komme meg opp til fergekaia Bognes (--> Lødingen) 05:15 fredag morgen.
Den lengste turen (i tid) jeg har hatt nordover.
Men forøvrig fungerte Patrol'n strøkent hele veien.
Kjørerute var altså fra Ski til Sortland.

Her TIDLIG fredag morgen på bognes...temmelig tørre øyne her...
Første mann i kø..
55117 55118

Et par bilder av interiør:
55119 55120

Så hva er planene videre??
Rett og slett å få bukt med manglene på bilen slik at den kan få skilter på. Det innebærer altså litt foringer og småtjafs, men ikke minst å få orden på rammen.
Etter det får jeg se hva mer som den kan trenge, men i hovedsak er det vinsjreciever foran og forebygging/fjerning rust på karosseri og vet opplakkering. Og så er det sikkert noe mer stæsj man kunne tenke seg, bla et sett større hjul til spesielle anledninger .

Tidsskjema er rett og slett bare ta det litt etterhvert. Håpet er å kunne hente ut skilt til sommeren.

Ghosterix
05-05-2010, 22:15
Jeg legger bare direkte ut den første økt som ble unnagjort....altså å løfte karosseriet av rammen.
Her er noen bilder av det...

Fikk låne meg plass med løftebukk for anledningen.

Det var bare såvidt den gikk mellom søylene, måtte demontere håndtakene på løftearmene for å få den inn.
Først løftet vi opp bilen for å ta en titt på hva som måtte løsnes.
55122 55123

Hjelp fra eier av løftebukk
55124

et par ting som var avglemt å løsne, men vi var igang
55125 55126
55127 55128

Inspeksjon for å se om det var noe mer som var glemt
55129 55130

Det var nok en kabel som går fra rammen og opp under førersetet som var glemt, men det var raskt å ordne..
Så da løftet vi
55131 55132

noen bilder av rammen, mens vi tok en rask inspeksjon.
Og vi var vel egentlig godt fornøyd med det vi så....så langt iallfall.
55133 55134
55135 55136

Så da var det bare å laste på tilhenger for å dra rammen hjem.
Hjelp å få da også...
55137

Bare såvidt tilhengeren var bred nok
55138

Ble ganske tomt her...
55139

Stroppet fast
55140

Losse av hjemme i garasjen
55141 55142

Så da er rammen på plass hjemme og klar til til overhaling
55143 55144

Neste runde blir å plukke ned rammen for å komme til å sveise.
Tanken er å få gjort litt ekstra stell også, men akkurat hva har jeg ikke helt avgjort ennå.
Sanblåsing er nok ikke usannsynlig, men om det etter det bare blir å smøre med owatrol/arcanol, etc eller evt varmforsinking får tiden vise.

Så hvis noen har gode forslag til fornuftig stell er det bare å fyre løs!

Ghosterix
05-05-2010, 22:27
Siden dette er en oppsummering fra tidligere arbeid har jeg jo klar litt info fra økt nummer 2...

Har fått demontert bakfanger, vinscreciever. dieseltanke, bakaksling/mellomaksling, og nesten alt av ledninger og bremse/dieselrør.
Bare nesten fordi et par bolter på slutten bestemte seg for å gå rundt sammen med mutteren og det er ikke hode på de for å holde igjen...så jeg får ta de med vinkelslipper eller noe....en annen dag.

Bildene jeg lastet opp tidligere ble litt i overkant store, så nå har jeg skalert ned dagens bilder..
Fortsatt ingen stor kvalitet på bildene....er bare tatt med mobil.

en egen liten patent på å holde dieseltanke på plass mens bolter ble fjernet..
55148 55149

borte...
55150

Bakaksling neste
55151 55152
55153

Hva er egentlig oppgaven til dette fjærsystemet?
55154

Og her er litt av rusten som jeg må få orden på.
Først sett rett inn i venstre rammevange bakfra, og så samme plass fra siden av
55155 55156

Neste bilde er samme vange, men rett foran bakhjulet
55157

Utenom det har jeg ikke sett noen store ting ennå...Men det kan vel fort komme frem en del etterhvert, ikke minst etter sandblåsing.

..

Bare jeg får fjernet de siste boltene som ikke ville komme vil den bakre delen av rammen være ferdig nedplukket.
Da starter jeg foran også...alt skal av.

Kaare
05-05-2010, 22:30
Glimrende, Ghosterix! Velkommen :beer:

Jeg velger å "klistre" prosjekttråden din da jeg regner med at denne tråden vil være til stor hjelp og inspirasjon for mange andre Y60 eiere ++.

Vedr. restaurering er det en god del fine tips i prosjekttråden til Maylin: Swinburne's Pajeroprosjekt... (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=574). Behandling av ramma starter på side 6 (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=574&page=6).
Men hva gjør man med ramma innvendig?!

Ghosterix
05-05-2010, 22:32
Så da er jeg ajour med det som jeg har lagt ut tidligere.
Jeg har til nå ikke funnet noe særlig mer rust så det lover bra.
Litt kjedeligere var det dog at Galvano (fra Fauske) var negativ til å behandle rammen for meg.

Jeg hadde jo litt tanker om å få rammen syrevasket og varmforsinket, men etter en prat med Galvano ser det ikke ut til at det blir noe av det.
De mente det for komplisert å få ren rammen siden den er lukket, samt at faren for vridninger er for stor.
Litt synd egentlig for det hadde jo blitt en grei måte å få den beskyttet på innvendig.
Andre alternativer er rett og slett å behandle den selv med owatrol og arcanol, og evt prøve å få sprayet relativt tynnflytende olje innvendig etterpå.

Noen som har gode forslag til behandling ??

Jeg har hatt en økt til på bilen, mer info om det en annen dag :smokin:

Ghosterix
05-06-2010, 21:53
På tide med litt oppdatering fra den siste økten jeg har hatt.
Målet denne gang var å bli ferdig med å plukke ned rammen.

Først ut var motor:
55178 55179

Så en del nips og dill som fortsatt ikke var plukket bort:
55180 55181

Clutch og svinghjul ble demontert.. delvis for å få inspisert clutch og simmering på veiva, men like mye for å få plassert motoren på motorbukk, klar til til flikking.
simmering ser vel egentlig ikke ut til å lekke så det er nok sannsynligvis bare bunnpannepakning som lager dette griseriet :shaking:...
Jeg kommer nok sannsynligvis til å bytte clutch nå som det er demontert for det er ikke så veldig mye igjen av den.
55182 55183

Neste steg var gir/fordelingskasse:
55184

3 av boltene ga helt opp, og de som holdte var temmelig tynnslitt...legg merke til hvor mye bolten har vridd seg
55185 55186

Et av punktene som var 2'er på EU-kontroll var "stabilisator, alvorlige skader, sprekk i innfestning høyre bak". Så jeg var jo litt spent på hva dette var....ikke så alvorlig gitt...bare en liten plate som er sprukket og som attpåtil kan byttes Thefinger
55187

Så da er rammen ferdig nedplukket :grinpimp:
55188

Neste økt blir å begynne å kappe og kose seg litt med vinkelsliper slik at jeg kommer til de områdene som er rustet...og så skjære det vekk!!.
Jeg har også vridd av 5-6 bolter som må tas hånd om. Noen kan jeg borre ut, andre tror jeg mer på å sveise en mutter på...varmen pleier å løsne slike kverulanter så jeg satser på at det ordner seg greit.
Jeg regner med det blir en ny økt nå til helgen.

Kaare
05-09-2010, 22:51
Ble det ny økt denne helgen?!

Ghosterix
05-11-2010, 21:25
Tja, det ble jo desverre litt dårligere tid enn jeg hadde håpet på.
MEN litt fikk jeg gjort.

Startet med å ta bort tverrbjelken bake på rammen da den ligger i veien for å komme til rusten

litt forsiktig kapping langs sveisesømmene til tverrbjelken..
55454 55455

Og så var den vekk..
55456 55457

og da ser man jo litt bedre rustangrepet helt i bakkant av rammen...det er litt her ja :shaking:
55458

Så var det bare å starte foran bakjulet også...
Her er denne forsterkningen i veien, så den må bort
55459 55460

Gjorde et lite forsøk på å skjære ut...prøver jo å ta så lite som mulig og så heller ta mer ved behov...se så mye dritt inni der
55461

Når man ser det som er kappet bort ser man jo at stålet er tykt å fint i overkant så dette var faktisk nok å ta bort...b
55462

Jeg skar dog bort litt mer bortover da enden var myk. Mer ser derimot at det er litt tynt i underkant så der må jeg sannsynligvis gjøre noe.
55463

litt møkk som kom ut av hullet etter kapping :grinpimp:
55464

En av årsakene til at det ble litt trangt med tid i helgen er at jeg bestemte meg for å ta meg tid til en skikkelig vask av sommerhjulene til BMW'en... må jo stelle bruksbilen også. Jeg legger vel kanskje litt mye arbeid i dette, men tror det lønner seg i lengden. Her er det runder med P21s og swissvax: wheelcleaner, quick finish/clay, og til slutt cleaner fluid og voks...jeg er altså ennå ikke ferdig :smokin:

Veien vider med patrol'n blir å kutte ut i bakenden og se hvor mye som må bort der. så blir det vasking av rammen, ta bort litt brukne bolterm etc og så til sandblåsing.
55470 55471

Tommy
05-11-2010, 22:18
Vær forsikig med å fjerne for mye tverrbjelker på ramma uten å stive den av...

Må si at du legger mye arbied i dette... hva er planene for ferdig bil??

Ghosterix
05-11-2010, 22:50
jepp, det blir ikke tatt bort flere tverrbjelker nå. Tenkte litt på det, men så ligger den neste så nært der bake at jeg tviler for at det har noen betydning.

Planer for ferdig bil?...tja si det du :smile:.
Første trinn er å få fullført understellet og montert bilen sammen igjen slik at den kan få skilter.
Så blir det å se litt på karosseriet, det er noe småtteri som må tas før det blir noe alvorlig rust av det. Og det er jo ikke umulig at det da blir litt ny lakk...kanskje noe annet stæsj også?

Jeg ser også for meg å få på intercooler også...kan være greit på disse motorene her slik jeg har forstått det.

Bruksområde blir nok litt små offroadtreff i nærområdet ala TT, etc og forhåpentligvis Lapland trophy eller lignende.
Og så blir det jo en flott hyttebil og tilhengerbil :smile:.

Så målet er jo engentlig en offroadbil med gode terrengegenskaper, samtidig som den gjerne kan se litt pen ut og vær litt "nyttig".
Og ikke minst skal man ikke være redd for å bli stoppet i teknisk kontroll...

Tommy
05-11-2010, 22:53
Så alt skal godkjennes??

Ghosterix
05-12-2010, 09:33
dekk og heving er allerede godkjent og står i vognkort.
Skjermbreddere er dog ikke gjort noe med ennå, men det ser jeg ikke for meg skal by på store problemer.

Tommy
05-12-2010, 09:35
Det er vel alltid dekk og heving som er det vanskeligste...

Tommy
05-21-2010, 21:25
Oppdateringer??

Ghosterix
05-24-2010, 23:14
tja, har jo littegrann å melde :smile:

Jeg har skjært bort litt av rusten som jeg tidligere har vist helt bake på venstre rammevange. Dette er bare litt grovskjæring for å få en følelse av hvor dårlig det er der...men slik det står her er faktisk det aller meste borte. liiitt til så er det klart til sveising.
Det blir dog ikke sveising før etter at rammen har vært til sandblåsing...det kan jo dukke opp litt mer da :vader1:
56217

Her er rammen bært ut for en vask slik at det meste av tectyl og diverse annen dritt er bort før sandblåser får den.
Samtidig er rammen blitt spylt innvendig også med en sånn "kloakk-åpne-spyler"...har ikke noe bedre navn på det :smile:
56218

et lite "før"-bilde av rammevang.... ganske tykt her.
Fremgangsmåte ble å spraye på white spirit, vente en god stund mens det "virker" og så skrape med en malingsskrape. Til slutt legge på nytt med white spirit og så børste med stivhåret børste
56219

og da ble resultatet sånn

56220

Så nå er det faktisk bare å få den levert til sandblåser.. det blir spennende å se hva som blir resultatet av det. :beer:

Kaare
05-25-2010, 06:42
Bra jobba i pinsen. Er spent på sandblåsinga og krysser fingrene for at det ikke dukker frem noe mer morro når den er ferdig blåst.

Hvor tung er en ramme?

Ghosterix
05-25-2010, 07:37
tja, si det. vet ikke hvor tung den egentlig er, men kan beskrive det "visuelt" :grinpimp: ..:
- for tung for 1 person å bære
- går fint å bære av 2 personer, men man går ikke langt før man blir "lei"

jeg vil tro at man basert på det kan si at man får mer enn 50kg per person, men mindre enn 100kg, altså en vekt en plass mellom 100-200kg.
et grovt anslag blir da rundt 150kg (trolig mindre).

noen som vet dette ?

Ghosterix
05-27-2010, 07:37
siste oppdatering er at jeg har avtalt sandblåsing av rammen neste helg, altså lørdag 5. juni.
Jeg vurderer å ta akslingene også samtidig.

ØrjanH
06-02-2010, 21:28
Hei!

Fint prosjekt! :smile:

Eg ville undersøkt litt mer når det gjelder galvanisering av rammen, har tenkt å gjøre dette med min ramme når eg går i gang med Y60`en, - tror resultatet vil bli meget bra..

Mvh Ørjan

Kaare
06-03-2010, 07:31
Fikket tips fra en kompis nå som har fått renovert Discoen sin:
Ramma ble sandblåst og mettalisert. Innvendig ble den enkelt og greit innsausa med olje. Var bedre nå enn da den var ny påstod han.

Ghosterix
06-06-2010, 00:49
Takk for det.
Jo, det hadde føltes bra å fått varmgalvanisering, men er jo usikker på om jeg tør å gjøre det med tanke på vridninger.
Metallisering? hva er det?

Jeg kjenner ikke til flere leverandører i nærheten som jeg kan kontakte.
Men tror forsåvidt at det skal holde bra med et par strøk med owatrol og så noen arcanol som toppstrøk. skal også høre med antirustfirma her på sortland med tanke på å få den sprøytet innvendig. da kan det jo godt hente at jeg får lagt tectyl utvendig. Jeg vil tro rammen skal holde mange år da :smile:

Ghosterix
06-13-2010, 20:59
:beer:
En liten milepæl i prosjektet!
Nå er rammen tilbake fra sandblåsing.. og bildenen taler vel for seg selv...en liten "oppgradering" dette :smokin:

56991
56992
56993

rammen har fått første runde owatrol idag...tror dette blir bra.

fullgass
06-13-2010, 23:17
fin tråd :) skal snart få gjort stort sett det samme på min y60. kjekt å se hva jeg går til.

Kaare
06-14-2010, 08:01
Det ser bra ut? Ikke noe mer kritisk/svake punkter som dukket opp etter sandblåsingen?

Tommy
06-14-2010, 08:08
hvordan skal ramma behandles???

Ghosterix
06-14-2010, 11:22
fin tråd :) skal snart få gjort stort sett det samme på min y60. kjekt å se hva jeg går til.
kjekt med bilder da, ikke sant? :wink_animate:

Det ser bra ut? Ikke noe mer kritisk/svake punkter som dukket opp etter sandblåsingen?
Nei, faktisk ikke. Det ene karosserifestet ble litt tynt når rusten ble blås bort. Utenom det ser det riktig så bra ut. Det er også et par plasser i forbindelse med der jeg har skjært ut hvor det når er blåst hull gjennom. Men det var jeg forberedt på.

hvordan skal ramma behandles???
Etter X antall runder frem og tilbake her jeg kommet til at jeg går for å smøre den opp med owatrol og arcanol. Første strøk med owatrol er allerede unnagjort. Så blir det arcanol med ca 20% owatrol i neste runde.
har ikke helt bestemt meg for toppstrøk.

Innvendig blir det rett og slett olje av ett eller annet slag, men det tar jeg ikke før jeg har fått montert sammen det meste.

Ghosterix
06-14-2010, 21:09
ingen bilder nå, bare en kjapp liten statusoppdatering :smile:

Strøk nummer 2 med owatrol unnagjort idag. nå skal den få hvile/tørke noen dager før jeg begynner med sort. Nå frister det faktisk å ha den grå for den har så fin grå farge nå...den ser jo ut som om den er lakkert røykgrå metallic..jaja... kan jo ikke ta helt av :smile:

Kaare
06-15-2010, 07:55
Hvem sier at du ikke kan ta helt av?

Ghosterix
06-15-2010, 09:08
jeg :laughing:
.... har jo lyst å komme såpass langt at den blir kjørbar. dessuten er jo dette tross alt under bilen... og der er det bare myra som ser noe :eyemouth:

sivrt
06-16-2010, 21:58
Godt å se denne vogna har fått et nytt godt hjem med en entusiastisk eier:smile:

Gromt vognkort også..

PS: Den fjøra du lurte på er vel til lastavhengihetsventilen på bremsene bak?

Ghosterix
06-17-2010, 07:50
takk for besøk. Har hatt abonnement på din prosjekttråd ganske lenge nå. Synes du satser bra! Det er morro å følge med på sånt :smile:

Jeg tenkte jo at den dingsen kunne ha sammenheng med noe sånt som last, men det ser jo ut som om den er låst så jeg klarte ikke å se dens funksjon. Samtidig som bilen er hevet vil den kanskje kunne fungere litt mot sin hensikt?
jaja...jeg får se mer på det når jeg skal montere sammen igjen
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=55154&d=1273094649

Kaare
06-17-2010, 19:50
Fikk du sandblåst akslene også?

Ghosterix
06-20-2010, 22:04
Nei, jeg har ikke fått de sandblåst... Men har jobbet litt med akslingene nå i helgen.
Hittil har de bare ligget der og sett trist ut
57260
57261

så først ut ble foraksling med en liten vaskerunde

før/etter
57262
57263

så ble det en runde på bakakslingen..der viste det seg at stab-staget var sveiset fast... :pissed:

57264
57265

Årsaken til at det var sveiset ser man jo her.... avknekt bolt. slik var det på begge sidene
57266

Men det er jo forsåvidt en grei sak å ordne..tar bare litt lengre tid
57267

så nå er akslingene ferdig nedplukket og vasket og ble nå i kveld avlevert til sandblåser :smokin:

Det var også meningen å gi rammen en runde til idag slik at den ble sort, men jeg rakk ikke over det. Fikk derimot tatt ut 7 bolter som var knekt, noen gamle og noen som knakk nå under demonteringen. Så nå er det ikke så mye igjen på selve rammen.
Det som gjenstår er sveising og noen strøk med sort... og så innvendig behandling.

Her er noen bilder til fra rammen... er godt fornøyd med hvordan den ser ut nå kontra når jeg begynte :smile:

57268

57269

57270

Kaare
06-23-2010, 19:03
Jeg blir smørblid hver gang jeg kommer innom her for oppdateringer :smile:
Ok at du finner litt av hvert som ikke er helt bra, men himmla morro å se at du får orden på det underveis. Må ta meg en tur nordover med tiden når du er klar for å se bilen igjen med egne øyne :smile: Stå på!
Er svært fornøyd med hvem jeg solgte bilen til!

Ghosterix
06-27-2010, 21:49
takk for hyggelig tilbakemelding.
Jeg er godt fornøyd med bilen så langt. Ikke godt å si hva man har i vente når man drar 150 mil og henter noe som vet har rust...og det har jo egentlig bare vært bedre enn forventet :smile:

Det er jo moro å holde på med denne, men litt synd at det er så vanskelig å finne ledig tid.. Men det går nå fremover.. sakte men sikkert :smile:

Tok meg en tur å tittet på karosseriet idag... jeg ser at det blir en del jobb med motorrommet før jeg får satt karosseriet ned på rammen. Ikke fordi at det er mye rust, men rett og slett fordi det MÅ behandles nå før det blir rust av det....jaja, det blir visst å ta en del tid dette. Men jeg tar ferie om 4 uker og da regner jeg med å få gjort en hel del.

Denne uke kom det litt deler... komplett sett med polyforinger og ny clutch
57690
57691

og så tok jeg en tur innom biltema og hentet meg et sandblåsekabinett...det
er en del mindre deler som fortjener litt stell før jeg skrur det på rammen igjen

57692
57693

og så har jeg fått kjørt en ny runde på rammen. Denne gangen ble det sort arcanol med ca 40% owatrol. så blir det et nytt strøk med kun arcanol etterpå. Jeg brukte faktisk 4-5 timer på dette strøket...

57694
57695
57696

i tillegg har jeg vært innom et sveiseverksted å kjøpt inn stål til rammmen. fikk de til å bøy til noen platebiter også slik at det blir mest mulig likt den bøyen som rammen har originalt...det ble faktisk veldig bra.
Så det må vel bli sveising også nå snart.

Kaare
06-27-2010, 21:55
:smile:

Hovatn
06-27-2010, 21:57
anbefaler deg å ordne et avsug på det sandblåserkabinetet. en askesuger og en støvsuger gjør nytta si det. for uten avsug finnes det ikke sikte inni der når du holder på. bare som et lite tips

Ghosterix
06-27-2010, 23:31
tips er bra :smile:
er det virkelig nødvendig med askesuger/støvsuger eller vil luftfilteret på kabinettet ta bort støvet? isåfall hadde det kanskje holdt med å montere en vifte på utsiden av kabinettet som drar ut luft...

Ghosterix
06-29-2010, 07:44
en rask liten oppdatering...uten bilder :smile:
I går kveld fikk jeg tatt et strøk nr 2 med arcanol, så nå gjenstår bare et toppstrøk.

Tommy
06-29-2010, 08:24
enig med Bjørnar... vi har det samme kabinettet i verkstedet...

Ghosterix
06-29-2010, 09:44
ok, da må jeg antagelivis bare ordne meg med en askesuger også.
Får legge en sløyfe fra sentralstøvsuger etterhvert da....når jeg får sentralstøvsuger :grinpimp:

Olaisen
07-03-2010, 15:38
Nydle tøft prosjekt, bli tøft å sjå koss d bli når du bli færdi!:eyemouth:

Ghosterix
07-03-2010, 21:27
takk for det!
Jeg er også spent på resultatet :smile:

Ghosterix
07-03-2010, 21:36
nå har jeg jo litt nytt å melde igjen... og bilder sier jo mer enn tusen ord...og er jo lettere også :smile:

TADAAA:
58178

jepp...akslingene kom tilbake fra sandblåsing idag. Litt closeups:

58179
58180
58181

og så fikk jeg tilbake siste støtdempertårn..her sammenlignet med det første som allere er behandlet...

58182

og så noe jeg ikke har nevnt før....fjærene har også vært til sandblåsing.
De var jo litt rustne og fæle :smokin:

58183

litt closeup og sammenligning med hvordan de så ut tidligere

58184
58186

Og så en av grunnen til at det går litt sakte med patrol om dagene...har startet "vårpussen" på huset.... bort med eternitt og inn med nye vinduer og bordkle
58185

men jeg skal prøve å holde jevn fremdrift på begge deler fremover :smile:

Tommy
07-03-2010, 21:52
hva betaler du for sandblåsingen... ser veldig bra ut

Ghosterix
07-03-2010, 22:02
rammen kom på 2.000,-
Akslingene kom på 1.000,-
fjærene + litt andre smådeler kom på 500,-

jeg hadde jo tenkt å ta akslingene selv vha stålbørste på drill, osv. Men etter en veldig kort vurdering på arbeidsmendge, resultat og pris kontra sandblåsing var det jo et enkelt valg :smile:

rammen var aldri aktuelt å gjøre noe anne enn sandblåse, men det ble rimeligere enn jeg hadde trodd.

ØrjanH
07-05-2010, 11:19
Så veldig bra ut de akslingene! :wink_animate: Er det noen fare for at sand kan havne steder du ikke vil ha sand når de blåses? Blir det owatrol på de også?

Ghosterix
07-06-2010, 07:48
nja, hvis du ser på det øverste bildet og den øverste akslingen kan du faktisk skimte at jeg har stripset tøy...dongeri nærmere bestemt... rundt knokkelen. Det har jeg gjort for å unngå å få sandblåst knokkelen (den skal jo være slett), samt sand inn i knokkelhuset på framaksling.
I tillegg har jeg teipet relativt mange runder med isolasjonsteip rundt lufting til diffhuset og ARB lufttilkobligene. vil ikke ha sand inn noen av de plassene heller.

Ja, det blir owatrol på akslingene også...de har fått første strøk allerede. Det er faktisk litt snodig å se på når man smører owatrol... den renner jo nesten oppover :smile:. Alt som er sandblåst blir jo veldig grovt/porete og da har jeg en teori om at den veldig tynnflytene owatrolen trekker godt inn.
Akkurat rundt knokkelhuset hver det ikke er blitt sandblåst siden det er skal være slett skal jeg børste/pusse og så legge på rustkiller.

Olaisen
07-15-2010, 21:06
Keep up the good work:grinpimp:
koss du gjor d mæ chassi etter du løfta d av ramma? satt d på hænger eller står det på løftebukken enda?
ska gjør samme sjøl mn må fløtt chassi etter på mn ha ikke komme på nå måte å fløt å lager d på.

Ghosterix
07-15-2010, 22:31
står ennå på løftebukk :smile:
Men har vurdert å slippe det ned på tilhenger å dra det hjem for å fikse litt under det før jeg slipper det ned på rammen...må ta en skikkelig titt på det før jeg bestemmer meg. Håper jo på å slippe det, men kommer ikke til å sette det på rammen hvis det er behov for mye jobb.....litt jobb kan jeg jo gjøre der det henger. det er jo lettere å jobbe på bukken sånn sett.

Ellers er det jo bare å sette det rett ned på en henger... feks med gamle dekk eller paller under. eller til og med bukker hvis du ikke skal så langt med det.

Kaare
07-16-2010, 09:36
Sjekk ihvertfall karossen skikkelig på undersiden over dieseltanken og ramme. Der kom jeg ikke til slik den stod...

Ghosterix
07-16-2010, 13:48
ja, spesiellt der og ikke minst alle rammefestene. Det er jo lettvint å jobbe under bilen slik den henger nå :smokin:

Ghosterix
07-16-2010, 21:44
en kjapp liten oppdatering.

akslingene har nå fått 2 runder med owatrol... løftekranen kom godt til nytte :smile:
58728

fjærene ++ har også 2 runder med owatrol...de må nøye seg med å henge i ramma
58729

fullgass
07-17-2010, 14:44
det er bare helt nydelig å se på alle de nymala delene, ser virkelig fram til å gjøre detta sjøl. virkelig inspirerende å kikke på bilda :smile:

Ghosterix
07-17-2010, 23:11
jo, det er en skikkelig moro fase nå som ting begynner å se bra ut. ulempen er jo at man overhodet ikke har lyst å skru på plass noen tings om ikke er nymalt :grinpimp:

Ghosterix
07-26-2010, 23:30
en liten oppdatering igjen...
Det er nå mest huset som har fått oppmerksomhet den siste tiden, men har funnet litt tid til å puske med patrolen..

Akslingene er blitt sorte..
59497
59498

og så har jeg hatt en runde på pressa for å få ut litt foringer.
59499

benyttet da også sjansen til å rette på ende armen bake...den har tydeligvis fått seg en liten trøkk og var skjev....var skjev... ikke nå lengre :smile:
59500

noe litt slitne foringer
59501

og her ble det litt rester også
59502

på de fleste foringene måtte vi opp i 18...smalt godt når de slapp.
59503

Men nå er alt av foringer ute (unntatt casterforinger foran..de var strøkne og hadde offset).. litt varierende tilstand.
Noen har nok vært byttet for ikke så veldig lenge siden..kanskje... mens andre igjen nesten så ut til å ha vært dere riktig så lenge. Uansett er det jo greit å få tatt hele ruklet når man først holder på.
59504
59505

Nå skal alt av stag stelles før det monteres igjen.

Kaare
07-27-2010, 09:13
Gøy :beer:

Ghosterix
07-28-2010, 22:56
idag fikk jeg testet sandblåsekabinettet :smile:
Hadde litt innjusteringsproblemer... tenkte ikke på å gå over slangeklemmene som var ferdig montert, og de spratt jo selvfølgelig av etterhvert :grinpimp:.
I tillegg er det jo ikke 100% tett...selv om jeg har lagt tubepakning i alle skjøter. skal gå over alle kriker og kroker innvendig med sikaflex eller tec7 etterhvert, men foreløpig fungerer det greit nok..

før/etter:
59584

påsmurt corroless rustkiller
59585

og så har jeg vært å fått knekt til litt stål. tenkte jo å få knekken på de nye platebitene mest mulig likt den originale knekken i rammen... må si meg godt fornøyd med dette :smokin:
59586

Ghosterix
08-06-2010, 23:36
har fått litt tid til 2-3 småøkter til nå...
fikk jo testet sandblåsekabinettet litt sist.
Nå har jeg hatt en ny runde..

her er styresnekken inni
59998

den var jo ganske trist før start
59999

men ble ikke så verst
60000
60001

fått tatt en del småtteri nå
60002

et par close-ups
60003
60004

og så til det som det hele startet med... RUSTSVEISING!!! :smile:
føles godt å ha fått gjort en start på dette.
60005
60006

litt tilpassing av stål
60007

punktet og sveist fast bak hjulbue
60008
60011

punktet og sveist fast foran hjulbue
60009
60010
60012

nå gjenstår litt sliping av svesingen og så se over resultatet. så blir tverrbjelke bak og avstivingen foran sveist på igjen

:smokin:

nå leges ryggen med en kald :beer: ... :grinpimp:

Ghosterix
08-07-2010, 00:17
la til en liten poll for å forberede hva jeg skal gjøre med motorrommet.. det må jo behandles og vil da trenge lakkering..

stem i vei! (http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=37300)

Olaisen
08-07-2010, 17:19
Bli meget bra d her!;)

Ghosterix
08-07-2010, 22:44
takk for det.

litt fremdrift i dag også.

har fått slipt sveisene
60040

og grunnet litt mer deler
60041

og noe er blitt sort
60042

et annet lite dilemma som begynner å melde seg er "sluttbehandligen" av rammen. jeg kan jo velge å la de være som den er eller tectylere. en annen mulighet er å spraye på sånn gugge som man f.eks får lagt på kanaler på lakkverksteder... for å tåle steinsprang bedre.
Tanken min er jo at det vil kanskje være smart å legge på noe som tåler steinsprang litt bedre enn de tynne lagene med lakk som er der nå.. blir fort hull inn til stålet da.

fullgass
08-08-2010, 01:19
detta ser bra ut :smile:

når det gjelder siste behandling av ramme så har jeg sett at noen bruker epoxylakk.

Kaare
08-08-2010, 10:37
Imponert

martinj
08-08-2010, 10:40
dette blir jo kjempebra:smile:
ser du bruker corroless... det er et produkt jeg hvertfall er har kjempetro på.

lykke til videre:smile::smile:

Ghosterix
08-08-2010, 23:32
takk for tilbakemelding folkens ! :smile:

Når det gjelder epoxy har jeg sett at det er en del som bruker epoxygrunning, men om det vil være noe noe sterkere slitemessig sett vet jeg ikke. skal ta å høre med et lakkverksted.

Når det gjelder Corroless har jeg også tro på at det kan fungere, men har ikke prøvd det før. så tiden vil vise.. jeg må vel smøre noen stålbiter med diverse stoffer på og legge ut og se hvor lende de holder :smile:

ellers litt oppdatering:
fått tatt en ny runde på grunning av smådeler med Coroless rustkiller på de siste delene, samt enda flere smådeler er nå blitt sorte (arcanol iblandet owatrol). Generelt sett får alle disse delene 2 strøk coroless og 3 strøk med arcanol. hvor det første strøket er blandet 60/40 med owatrol og toppstrøkene er med en liten dæsj (10%) owatrol.

Ghosterix
08-19-2010, 22:06
har blitt mye tid på huset i det siste... nå er 6 nye vinduer montert, 3 til på vei. 2 vegger er bygd opp fra 4" til 6" og gammel isolasjon er byttet ut... bort med sagspon og inn med glava :grinpimp: ... ja og så ny bordklendning naturligvis...
60445

har også fått sjekket litt mer opp dette med noe guffe å legge på ramme for å gjøre den litt mer slitesterk.. et lakkverksted foreslo bengalakk ! :laughing:
jaja... fant dette stoffet hos en lokal butikk.. har også sjekket opp pris på samme type stoff fra wurth.. kommer til å teste denne boksen først så får vi se hva som kommer ut av den.
60446

Og så er den bakre tverrbjelken og avstivingen foran høyre bakhjul sveist på igjen.
60447
60448

og behandlet med corroless
60449
60450

og når man først var igang med sveising ble det også sveist på muttere på noe bolter som var vridde av.. så har man nytt hode å skru på... varmen i seg selv pleier å gjøre det slik at boltene da løsner, men her satt de skikkelig godt allikevel.. måtte sveise på mutter 2 ganger per bolt før de gav seg. dette er altså samme bolter som jeg tidligere har vist bilder av som totalt vridd (til opphenget for gir/fordelings-kasse)
60451

i tillegg har jo alt av deler nå blitt sorte..nja, tror nå det.

så det nærmer seg montering av understell nå :smokin:

Tommy
08-19-2010, 22:11
imponerende grundig jobb du gjør...

Ghosterix
08-19-2010, 23:42
takk for det.
jeg føler vel at det er sånn høvelig medium...pluss.
prøver å holde et visst nivå på det samtidig som det tross alt er en offroad bil så det skal jo ikke bli show'n'shine finish. da måtte man jo ha hoppet til med pulverlakkering, nye bolter osv, osv :smile:
tanken er at det skal bli sånn nogenlunde holdbart slik at bilen forhåpentligvis kan brukes noen år uten at det skal oppstå rustplunder...og stadig slark i dill og dall i understell.
Men det blir nok litt sårskader på understellet når den kommer på veien igjen.. men det er jo greit å flekke litt i etterhvert for å holde ny rust unna. :eyemouth:

å så er det jo morsomt at det ser sånn høvelig bra ut. ikke minst i forhold til teknisk kontroll, etc. det finnes jo en del doninger som ser ut som om de er bygd på scrapheap challenge :grinpimp:

Kaare
08-19-2010, 23:53
Kåre liker dette! (Vi mangler visst en knapp her på forumet)

Fått pakke nr 1 i posten? Kommer en til så snart jeg får surret meg til å få tak i en større eske...

Ghosterix
08-21-2010, 00:29
hehe...jeg synes jeg ser "liker"-knapper overalt så det er kanskje like greit at det mangler her :smile:
var faktisk å hentet ut en pakke idag ja. flott med litt papirer på bilens historikk, etc. jeg liker å ha slik på plass..om ikke annet for morro skyld. :grinpimp:

snakket med en kompis idag med en lang Y60 som fortalte at han hadde liggende en original kufanger til Y60. jeg var jo litt usikker på om det fantes som originalutstyr eller om han mente at det passet på originale fester. Men jeg så nå i kveld en ekstrautstyr-brosjyre blant sakene du sendte.. og der var det jaggu et par forskjellige kufangere å skimte.

Jeg har vel ikke akkurat vært største fan av kufangere, mye rart å se.
Men disse 2 var jo ikke så aller verst..
60489
60490

denne derimot var noe trist. Men legge merke til merkene på dørene.. var kanskje ikke så dumt.. iallfall ikke ved å kombinere med pirate-stickers :idea:.. hehe
60491

Ghosterix
08-21-2010, 00:32
her med teksten litt innzoomet
60492

Kaare
08-21-2010, 21:50
Hmmm... Hadde Yaris-fanger #1 der til bilen, men solgte den. De tåler 0 = "unødvendig stæsj". Bilen hadde opprinnelig også gummilistene på dørene, men kun merket; GR.

Men vinsjfanger'n på bilde #2 - den var flott!

Ghosterix
08-21-2010, 22:59
ja, ikke så dumt med vinsjfanger.
merkene på døren er smale gummilister.. altså de som fulgte med som du beskriver.
men ser for meg noen brede striper på sidene ala de som bildene viser..jaja er nå veldig enkelt og greit med helt clean også.. .slik det er nå :smile:

status for idag er at rammen har blitt helsort igjen, altså på de stedene som var blitt sveist. og så har alle smådelene til forstilling og bakstilling fått et strøk til med lakk idag. tror nok de kan anses som ferdig nå.
så skal akslingene få et strøk til og så starter montering av de... juhu!! :smokin:

Ghosterix
08-29-2010, 23:12
en kjapp liten oppdatering...
gjorde en liten oppstart i motorrommet idag...

så i utganspunktet slik ut
60976

etter en del demontering ble det litt mer tomt... og man ser litt tydeligere behovet for å gjøre noe her før rusten får gjort for stor skade..
60977

så da står bilen slik :smile:
60978

videre må det gjøres litt sandlåsing, pussing, grunning, lakkering... ja, samme greiene som understellet har vært gjennom..
planen er jo at motorrommet skal være ferdig shinet før jeg slipper karosseriet ned på rammen igjen.

Ghosterix
09-02-2010, 21:40
endelig litt montering!! :grinpimp:

fått satt på beslagene til knokkelhuset
61169

og presset i nye foringer

61170

og startet med å få på plass akslingene :beer:
61171

Olaisen
09-04-2010, 17:33
LUGUMT!!! bli steike bra d her;)

Ghosterix
09-04-2010, 21:37
fått gjort litt mer i motorrommet idag..

sandblåst og flekket i
61253

går også rundt kanten så kommer det forhåpentligvis ikke krypende så fort tilbake :grinpimp:
61254

Ghosterix
09-11-2010, 19:15
fremdrift..
ble noen iherdige timer med rubbing idag... sånn passe sår på fingertuppene :smile:
Men det varmer i sjela å se at det bedrer seg
61433

fullgass
09-11-2010, 19:54
ser bra ut... jeg har tenkt å ta samme runden i motorrommet mitt :smile:

jasswass
09-14-2010, 19:47
har fulgt tråden siden du kjøpte bilen, og må si at jeg er mektig imponert over innsats og resultat! får neeesten lyst til å plukke ned og gi pajen en behandling sjøl...

Stå på!

regner med at du skal ha lyst motorrom etterhvert? er så mye lysere og greiere å jobbe oppi der da...

Ghosterix
09-16-2010, 22:57
takk for tilbakemeldinger, det er alltid hyggelig :smile:

Motivasjonen bak å ta motorrommet såpass grundig er ikke for show'n'shine. Men når motoren først er ute blir det jo straks lettere. Når det er sagt har det allikevel vært en god del nedplukking for å få det tomt.
MEN det er nok verdt det, rett og slett fordi det var begynt å bli ganske rustent... dog ikke så langt at det var begynt å "råtne", men det hadde nok ikke tålt mange sesonger til...
61570

Jeg har fått jobbet litt videre, men hadde bare 1 boks med sort grunning, så nå er det grå bokser heretter :grinpimp:
61571

jeg kommer til å legge grått over det sorte også

Det er forresten et sabla bra stoff dette her. kjøpt på et lokalt billakkeringsverksted. fungerer som heftprimer, mykner, filler, og slipegrunnlag i ett... skryter ialle fall av det selv på boksen :smile:.
Jeg har brukt dette stoppet før og kjøpte det gladelig nå igjen. motorrommet ser strøkent ut allerede etter 1 strøk og da har jeg rubbet med 400.
litt dyrt kanskje med 250,- per boks
61572

selv om motorrommet i hovedsak har klart seg er det litt rust som kuttes/sveises... helt i forkan, fram mot grill
61573

Men det viste seg fort å snike seg langs fronten og inn i hjulbuen...godt skjult av myk sort gugge
61574

Det er såpass trangt der framme at jeg måtte avslutte da vinkelsliper ble nytteløst. skal ta med meg luftverktøy neste gang og kutte ut en del.

så i mellomtiden tenkte jeg å sandblåse og prime karosserifestene...for å berge de før de ruster bort
61575

men jeg er visst i seneste laget med det...festene ved fører og passasjerstol var begge temmelig dårlige. Jeg har ikke bestemt helt enda for om jeg tar det nå eller etter at karosseriet er på plass. er også usikker på om jeg bare skal sveise inn rene stålplater der eller sjekk om hele festene kan kjøpes nye. De er kun dårlige innmot selve kanalen og kanalene må uansett bort da de er ganske slappe...blir nok erstattet av noen solide 4-kant stålprofiler... og da kommer jeg til å ordne selve feste også.
61576

jeg håper på å få en runde til i morgen for å få skjært bort all rusten foran :eyemouth:

Ghosterix
09-17-2010, 13:49
det kan visst bli litt spenndene å få tak i diverse plugger, kabelfester, etc til motorrommet. mye er jo ødelagt og må erstattes etter nedplukkingen. Men en tur innom Nissan idag gav bare utgått, utgått, utgått som svar :(

Olaisen
09-17-2010, 14:34
Høggeri;) æ væl en del patrola som står der å....

Ghosterix
09-17-2010, 14:53
ja, det er en mulighet. Nissan tok vare på noen "skraprester" og skal se om de finner tak i. så vi får se om de ringer opp :smile:
Hvis ikke får det bli skraphaug og skjære ut hele plater så jeg kommer til bak for å løsne litt fint :grinpimp:

martinj
09-17-2010, 15:54
du skal vel legge 2k billakk oppå allt tilslutt..
vil ikke anbefale et motorom med sprayboks... sprayboks har ike de samme egenskapene som 2k når det gjelder ytre påvirkninger:smile:

martinj
09-17-2010, 15:57
ja, det er en mulighet. Nissan tok vare på noen "skraprester" og skal se om de finner tak i. så vi får se om de ringer opp :smile:
Hvis ikke får det bli skraphaug og skjære ut hele plater så jeg kommer til bak for å løsne litt fint :grinpimp:

apropos klips og kabelfester... wurth og sikkert masse bilutstyr sjapper pleier å ha en del skuffer med div/universal klips,fester propper osv.. mye billigere og ofte mindst like fint:smokin::smokin:

Ghosterix
09-17-2010, 17:16
hmm... kanskje en idé å sjekke wurth også da. bra tips!
jada, det blir skikkelig lakk på topp... lakkert med sprøyte :smile:
Dette er bare grunning/filler for å ha noe å finpusse litt mer på og bedre heft til selve lakken.

Ghosterix
09-18-2010, 23:37
har hatt en runde under karosseriet og sett litt. det er ikke så gæli faktisk.
litt er det jo å ta tak i, men akkurat nå handler det bare om å prioritere det som blir vanskelig å komme til når karosseriet settes på rammen.
så jeg har sandblåst litt rundtomkring på noen rustflekker som var greit å få stoppet. bak høyre bakhjul er vel det verste jeg har funnet..
61642

men etter å ha skjært hull ser det ja faktisk fint ut inni så det er bare å lappe sammen igjen.
61643

Kenneth32
09-28-2010, 20:49
Nå har jeg fulgt hele prossessen i stor spenning. Har lest meg gjennom alt idag, og jeg er vanvittig imponert :-D

Du har en vanvittig arb.lyst og pågangsmot. Du får jo praktisk talt en ny bil :-D

Missunner deg stort, for min Patrol kunne også hatt godt av en liten gjennomgang. Jeg gleder meg virkelig til å følge dette videre gitt, så stå på B-)

Kaare
09-28-2010, 22:58
men etter å ha skjært hull ser det ja faktisk fint ut inni så det er bare å lappe sammen igjen.

Jo mindre du finner, jo bedre har jeg det :smile:

Ghosterix
09-29-2010, 22:46
Nå har jeg fulgt hele prossessen i stor spenning. Har lest meg gjennom alt idag, og jeg er vanvittig imponert :-D

Du har en vanvittig arb.lyst og pågangsmot. Du får jo praktisk talt en ny bil :-D

Missunner deg stort, for min Patrol kunne også hatt godt av en liten gjennomgang. Jeg gleder meg virkelig til å følge dette videre gitt, så stå på B-)
Hyggelig at det er noen som følger med :smile: Det gir motivasjon det ..
Om det ikke akkurat blir ny bil av det så føler jeg at det går rette veien og at bilen får litt lengre levetid.

Jo mindre du finner, jo bedre har jeg det :smile:
hehe.. joda, da har jeg det også bedre. Man vet jo aldri hva man finner når man gjør en sånn jobb som dette. Når det er sagt er det jo sånn sett nok av ting å gjøre, men jeg har jo ikke støtt på mer enn beregnet.. :smile:

-----

Det nærmer seg jo en fase hvor ting man gjør kommer til å vises litt mer. Det som er gjort med understell vil man jo egentlig ikke se så mye i fremtiden. Det er nå der og det blir nå skittent igjen og vil se ut som alle andre understell...nesten. Men jeg vet iallfall at det er i bra stand nå.
Men det blir jo morsomt å komme så langt at ting begynner å komme på plass... og ikke minst få jobbet litt mer med ting som vil vises :grinpimp:

nå har det jo vært lite oppdateringer så jeg får ta en liten nå...
Har fått kuttet og sveist litt til.. men har glemt å ta bilder ... bare det er vel en liten nyhet Thefinger

helt bake er det kommet plate på plass..har bare bildet av platestykke før sveising
61947

og så venstre støtdempertårn... først sveiset og primet med rustkiller
61948

og så sparklet og grunnet
61949

har også fått sveist ferdig de andre hullene fremme i forkant hjulbuene (bilder lengre opp), så de er også klare, har dog ikke bilder av det som er gjort med det.

får prøve å skjerpe meg på bildetakingen igjen...eller synes dere kanskje det er litt overkill ?

Ghosterix
10-02-2010, 20:47
bitteliten update.
Motorrom ferdig klargjort for lakkering.
62028

Ghosterix
10-03-2010, 20:14
en liten milepæl er passert !! :beer::beer:

motorrom ferdig lakkert...
62084

62085

litt forskjell Thefinger
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=61570&d=1284673401

Tommy
10-03-2010, 20:15
Det blei berre lækkert..... godt med milepæler...

Ghosterix
10-03-2010, 21:24
ja, det er greit ha noen milepæler å passere. :smile:
og akkurat denne har jeg ventet litt på.
Neste milepæl må vel være når jeg setter karosseriet ned på rammen igjen.
Men før jeg kommer så langt er det jo en del montering :smile:

fullgass
10-03-2010, 22:24
bra forbedring ja. blir litt mer givende å skru på når det slik ut :smile:

Kaare
10-03-2010, 22:28

(...men står fortsatt fast ved hvitt Thefinger)

Ghosterix
10-04-2010, 21:20
hvitt ja :grinpimp:

hvitt var veldig aktuelt helt til siste slutt. Men så ble det ikke det..hovedsakelig av 3 grunner
-> ved å bytte farge markeres det ganske tydelig at bilen er under forandring
-> når jeg først har lagt en anne farge i motorrom tvinges jeg nesten til å gjøre noe med resten
-> hadde rett og slett lyst å lage egen look på bilen når jeg først tar jobben. hadde jeg latt den være hvit ville den blitt "for lik seg selv".. eller forsåvidt en del andre Y60. Skal mye til for å treffe på en helt lik nå

knixen
10-05-2010, 00:29
Skal mye til for å treffe på en helt lik nå

ja, ikkje så mange som er å kjører med såpass demonstrerte biler som det der! Thefinger

Ghosterix
10-05-2010, 08:01
hehe... det kan du si

Olaisen
10-05-2010, 19:46
Effektiv du gitt! bi fette naijs d her;)

Ghosterix
10-18-2010, 21:18
så har det endelig blitt litt tid til patrolen igjen.
Har fortsatt litt med montering, fått på støtdempere, fjærer og trac bar på bakaksling, samt gått over alle bolter/muttere. Det meste av bolter er nå nytt her.
62479

har også fått hengt opp foraksel. Men mangler litt bolter og muttere for å få fortsette.. det var rett og slett litt for dårlig til at jeg vil bruke det som var der... nytt må til her også.
62480

Har også fått kjøpt inn nye bremserør som skal på plass...tror nok det blir bestillt nye bremseslanger også.

knixen
10-18-2010, 21:26
Blir nice!!! Knallbra jobba! :beer:

Ghosterix
10-25-2010, 21:48
Har fått montert nye bremserør på begge akslingene og ferdig med montering av skiver/calipere bak.
Har også fått kjøpt inn litt mer muttere/bolter, men venter på en del til som jeg måtte bestille må Nissan.
Har også bestillt nye opphengskuler til tie rod'en. Men må si jeg fikk meg en overraskelse når jeg skulle ha opphengskulene til draglink... de kan jo ikke byttes. komplett ny original draglink koster jo svimlende 4.000,- så det hopper jeg over.
Hvor er det best å skaffe det fra ?
For eksempel
her http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=12770
eller her http://www.superiorengineering.com.au/store.php?cPath=31_32_33_177
... andre tips?
Ser jo en fordel med med de som superiorengineering har da de er sterkere, justerbare, samt at opphengskulene kan byttes i ettertid. Men kan man få problemer på EU-kontroll med disse?
Milner sin derimot er jo rimelig og ser original ut, men ikke mulig å bytte kuler på senere...

1911
11-26-2010, 15:36
1 mnd siden siste oppdatering her... Har du andre ting å holde på med:question:

Venter i spenning på å se ramma med hjul på:smile:

Ghosterix
11-29-2010, 08:08
båda ja og nei :smile:
Har syslet med litt andre ting ja, sånn som å sette inn noen flere vinduer i huset, rydde unna en del ting ute får vinteren, flyttet om på ting i garasjen så det skulle bli plass til både patrol, bmw og snøscooter. kjedelig om noe måtte stå ute i vinter.

Men har jo fått gjort litt på med patrol'n også. Har fått kjøpt inn litt mer bolter/muttere/endeledd og hengt på litt smådeler.
Har også fått sprøytet hele rammen (nesten) med overlakkerbar karosseribeskyttelse. Det gjorde jeg for at den skal tåle litt mer før det blir bart stål igjen. Hadde 2 bokser med karosseribeskyttelse, men det ble for lite så har bestillt 2 til.
Har også gjort et mislykket forsøk på innvendig behandling med owatrol. Det tror jeg ble mislykket fordi jeg ikke hadde noen bra boks å skru på sprøyten så det blir et nytt forsøk hvor jeg skal fylle owatrol på en av de tomme boksene for karosseribeskyttelse... får håpe det fungerer :smile:

Men innser jo at jeg trenger å øke tempoet litt igjen, har gått sakte i det siste :shaking:

Ghosterix
12-07-2010, 21:01
Så da er rammen ferdig behandlet med owatrol innvendig. blir noen runder med würth hulromsbeskyttelse etterhvert, men tar det ikke før jeg er ferdig å montere... og utendørs! :smile:
Det er ikke så mye igjen å montere nå før karosseriet kan settes på igjen.. men litt pusk er det da. :eyemouth:

Kaare
12-07-2010, 21:58
Flink gutt

Ghosterix
12-13-2010, 21:09
hehe...

jaja, litt fremdrift idag. Har nå fått fullført toppstrøket på rammen...omsider :smile:
Vurderte jo en stund hva det skulle bli, men det endte altså til slutt opp med å bli Würth karosseribeskyttelse... får håpe det holder en stund. Det blir nok mest sannsynlig lagt på würth undervognsmasse ("tectyl") helt til slutt.
I morgen drar jeg og handler litt mer bremserør, samt nye drivstoffrør..

litt dårlige bilder...har klart å knuse det lille jeg hadde å ta bilder med så nå har jeg brukt en gammel mobil med ekstremt dårlig kamera :(

würth karosseribeskyttelse og Biltema sin sprøyte.. fungerte fint som bare det.
63945

sluttresultatet
63946
63947

Ghosterix
12-16-2010, 21:57
liten oppdatering...
har fått samlet sammen litt deler. diverse bolter/muttere/skiver, karosseriputer til gulvet bak, nye bremsecalipere foran, endeledd til paralellstag, mer bremserør og nye drivstoffrør, etc..
fikk satt sammen caliperene og montert karosseriputer idag... og fått begynt å sett på plasseringen av bremse- og drivstoffrør.

har litt småtteri sånn som festene til drivstoffrør, lastventilen til bremsene, etc som må sandblåses :eyemouth:... jaja, er vel bare å bite i det :smile:

64009

fullgass
12-16-2010, 22:28
snadder å skru nye og nymala deler :smile:
detta blir bra :beer:

Ghosterix
12-16-2010, 22:40
ja, det er en trivelig fase akkurat nå :smile:

Kaare
12-17-2010, 19:33

Ghosterix
12-19-2010, 22:11
fått montert nye drivstoffrør og bremserør idag

64072

ShuDuck
12-20-2010, 07:44
dette blir pent :smokin:

Ghosterix
01-01-2011, 21:06
nytt år, nye muligheter :smile:

Har fått tatt et par runder i garasjen og kommet litt videre.
Blant annet måtte jeg lage nye beslag for å holde på plass bremserørene da de originale var såpass rustet at de ikke var noe å ta vare på.
Jeg fikk derfor kappet meg en remse på ca 2cm av 2mm stålplate, som jeg igjen bøyde til til i skrustikke. fungerte helt fint det. malt sort likedan som resten av understellet.

Så da stod rammen klar til neste runde..ville ikke montere mer nå siden neste runde er litt grisete..
64379

og det ble jo tectylering....brukte biltemasprøyta til dette også.
64380

Ferdig tectylert
64381

et par closeups:
64382
64383

lot den hvile et par dager og startet så med videre montering.
64384

så nå er hjulene på, samt girkasse, drivakslinger, servoslanger, ledningsnett, dieseltanke, og noe mer småtteri.
Det er vel stort sett bare motor, støtfangere og et par andre småting som gjenstår. Men det vil ikke bli montert før etter at karosseriet er på plass. Motoren skal få litt nye pakninger og tetteringer her og der siden den ikke er helt tett overalt. gidder ikke å ha oljesøl under bilen :smokin:
Og støtfangerene blir bare i veien for videre arbeid.
Skal også bytte olje på gir og akslinger, men om det blir før eller etter karosseriet får tiden vise..

Vi kan vel nesten kalle dette også en milepæl... iallfall en liiiten :beer:
64385

Hi-Power
01-01-2011, 22:20
godt nyttår:smile:

Kan vell ikke si annet en meget pent arbeid!..
Skal bli spennende å se når alt er ferdig sammenskrudd:smokin: har troa på at d kan bli smell braThefinger

keep up the good work!
MVH

fullgass
01-01-2011, 23:52
lekkert :smile:

Kaare
01-02-2011, 18:59
vi kan vel nesten kalle dette også en milepæl... Iallfall en liiiten :beer:

stor!

Brynjar
01-02-2011, 19:18
würth karosseribeskyttelse og Biltema sin sprøyte.. fungerte fint som bare det.

Har du prøvd med den slangen som fulgte med sprøyta?
Sku bruke den te å få Biltema sin egen masse i hulrom på Jeepen men sprøyta klarte ikke å få massen gjennom :pissed:
Hadde mer enn stor nok kompressor og det eneste som skjedde var at massen tøyt ut gjennom luftehullet på sprøyta.. Prøvde 2 sprøyter og.

Andreas S
01-02-2011, 19:52
Har du prøvd med den slangen som fulgte med sprøyta?
Sku bruke den te å få Biltema sin egen masse i hulrom på Jeepen men sprøyta klarte ikke å få massen gjennom :pissed:
Hadde mer enn stor nok kompressor og det eneste som skjedde var at massen tøyt ut gjennom luftehullet på sprøyta.. Prøvde 2 sprøyter og.

Den slangen er vel kun beregna på tynnstoff? Vet ikke om det var det du brukte men.

Ghosterix
01-03-2011, 08:22
For å sprøyte på tectylen har jeg bare brukt dysen som fulgte med. Men når jeg sprøytet owatrol innvendig brukte jeg den slangen. tok også å laget en egen slange ved å bruke den gjennomsiktige slangen som biltema har... de har en rull med slange i ca samme dimensjon som den som fulgte med.
owatrolen var såpass tynn at den slangen som fulgte med i sprøyten gjorde at det ikke kom noe owatrol ut av dysen.. kom bare luft.
Lagde derfor en egen slange ved å sette en bolt i enden borre noen hull rett foran bolten.
Hadde fortsatt problemer med å få sugd opp owatrol, men fant etterhvert ut at ved å klemme litt på slangen klarte den å suge opp owatrol. og når den først hadde kommet igang fungerte det fint.

Det er ialfall flere ting som skal stemme for at du skal få det til å fungere.
- riktig lufttrykk....her endte jeg opp med å bruke ca 4.5 bar.
- riktig "motstand" i slangen/dysen. som løses via størrelse/antall på hullene.
- konsistens på sprøytemassen.

Jeg skal nå kjøpe inn würth sin hulromsbeskyttelse å spraye inni rammen før jeg tar den ut. jeg regner med at den er tynnere enn tectylen som jeg har lagt utvendig (og tykkere enn owatrol). Meg jeg begynner jo da å lure på om det er hulromsbeskyttelse fra biltema du har brukt eller om det er tectyl for utvendig behandling.

du kan jo prøve å spraye den med bare dysen på pistolen for å se om det da fungerer. hvis det gjør det kan det jo være at massen er for tykk for dysen du har... som du kan løse ved å borre noen flere hull i slangen.

1911
01-05-2011, 16:42
Blir konge bil du kan ha i mange år når du blir ferdig i midten av Februar! Skal bli gøy å se den live på JAWC 2011.... Har jo enda 1,5 mnd igjen!

Ghosterix
01-06-2011, 09:24
hehe..jo, takk.
Håper å kunne nå jawc 2011.. Hadde blitt en fin test :smokin:
Hvis det ikke går så har jeg en kompis som har handlet seg XJ med 35" så da får jeg være co-pilot på den :smile:

sinnsyk
01-14-2011, 13:23
Det er morro og se at du klarer og holde motet oppe. Ser veldig bra ut. Gleder meg til og se fortsettelsen til denne tråden. Du bor jo ikke så langt unna Svolvær så kanskje jeg ser deg kjøre en eller annen gang :-p Hvor mye er motoren gått?

Ghosterix
01-15-2011, 22:55
jada, motet er ennå på topp. Det er verre å ha nok tid :smile:
Fredag fikk jeg forresten hulromsbeskyttelse så jeg satser på å få sprøytet på søndag.

Jo, det er jo ikke umulig at man plutselig møtes. F.eks hvis du pleier å da på kjøringer, som f.eks jawc, etc. Tror kanskje det blir hardt å rekke det i år for min del.

Ghosterix
01-16-2011, 13:42
ja, da er innvendig behandling fullført.. tok dette til slutt av frykt for mye søl. :smile:
Fikk litt samme problemer som Brynjar med at massen ikke ville ut, og når det først kom så var det gjennom luftehullet på sprøyta :pissed:..
MEN det ordnet seg med å presse sammen slangen og pumpe med sprøyta. og når det først var begynte å komme var det bare å pumpe jevnlig og klemme litt innimellom... så det ordnet seg greit :smokin:
Frister litt å kjøpe würth sin sprøyte og se om det fungerer bedre.

Det gikk totalt med 4 bokser, altså 4 liter.

Her er rammen rullet ut av garasjen, ville ikke sprøyte dette inne i garasjen
65072

Resultat innvendig i rammen
65073

har prøvd å sprøyte innvending på det meste, f.eks disse rørene som går på tvers
65074
65075

og sånn som disse avstivningene
65076
65077

tror jeg pensjonerer disse hanskene...
65078

alt i alt ble det ikke noe særlig gris, hadde ventet dette mye verre. Men det er godt å være ferdig med dette... --> :beer:

sinnsyk
01-16-2011, 21:13
Jeg er nok kanskje ikke å se på treff grunnet unger og slikt så er ikke interessant å dra så langt. Men hvor er det treff, i nerheten? Jeg er litt ny i gamet. Vet du hvor store hjul man får på original Y60?

1911
01-16-2011, 21:36
Jeg er nok kanskje ikke å se på treff grunnet unger og slikt så er ikke interessant å dra så langt. Men hvor er det treff, i nerheten? Jeg er litt ny i gamet. Vet du hvor store hjul man får på original Y60?

Det er treff på Setermoen.

sinnsyk
01-17-2011, 06:39
Det er treff på Setermoen.

Ja det var jo ikke akkurat langt unna. Dette ble noe off topic, så vi fortsetter prosjekt praten videre!

Ghosterix: Jeg ville ikke kjøpt så mye Wurth produkter. Vi kjøper selv inn alt av slipevarer, skruer, spraybokser, smergel, papir, hansker, osv... Og vi er i sterk vudering av å gå over til en annen aktør. Prisene til Wurth er horible og kvaliteten er ikke noe spessielt bra. Vi har prøvd forskjellige ting fra dem som borremaskiner, vinkelslipere, friskluftsmasker, m.m. og kvaliteten er ikke noe å skryte av på mye av det dem leverer. Nå har jeg ingen bakgrunn for og si om den hulroms-beksyttern/primern er bra eller dålig. Men jeg vil ikke anbefale deg og kjøpe sprøyta til Wurth. Lakksprøyta demmes er vertfall så godt som ubrukelig, mot langt billigere konkurenter. Dette er bare min mening. Vi har bedt om ambud fra forskjellige andre aktører på markede som blant annet "Tools"

Jeg sier det igjenn, det er gøy å se på arbeidslysten din og følle med på dette prosjekte. Føler at du gjør ting i den rekkefølgen og på den utførelsen som jeg selv ville gjort det og da er det også spennende og se hvordan det går. Du dokumenterer bra med bilder :-) Stå på!

Ghosterix
01-17-2011, 17:41
interessante tilbakemeldinger angående würth.
Jeg synes også de har stive priser på en del ting. Jeg har en del håndverktøy fra dem og synes det fungerer bra. Men det er jo ikke gitt at luftverktøyet deres er bra allikevel. På bakgrunn av at jeg generelt er fornøyd med verktøyet tenkte jeg at kanskje sprøyten er bra, men det er jo ikke gitt.

Jeg synes tectylen og karosseribeskyttelsen har fin konsistens og er flott å sprøyte. Men om de er holdbar får tiden vise :smile:
Jeg er litt spent på om konsistensen på hulromsbeskyttelsen vil endre seg over tid. Den er veldig løs ennå. skal sikker være det, men jeg ville trodd at den skulle bli litt fastere over tid.
Jeg kan jo vurdere å prøve noe annet neste gang, jeg regner jo med at det blir en ny innvendig behandling i løpet av et år eller to..

Ellers takk for tilbakemeldinger. Jeg prøver å ta en del bilder da jeg selv synes det er morsomt å lese slike tråder når man kan se hva som gjøres.
Og det er jo alltid bra med tilbakemeldinger, både på det som er bra og det som kunne vært gjort annerledes...

sinnsyk
01-18-2011, 06:55
interessante tilbakemeldinger angående würth.
Jeg synes også de har stive priser på en del ting. Jeg har en del håndverktøy fra dem og synes det fungerer bra. Men det er jo ikke gitt at luftverktøyet deres er bra allikevel. På bakgrunn av at jeg generelt er fornøyd med verktøyet tenkte jeg at kanskje sprøyten er bra, men det er jo ikke gitt.

Jeg synes tectylen og karosseribeskyttelsen har fin konsistens og er flott å sprøyte. Men om de er holdbar får tiden vise :smile:
Jeg er litt spent på om konsistensen på hulromsbeskyttelsen vil endre seg over tid. Den er veldig løs ennå. skal sikker være det, men jeg ville trodd at den skulle bli litt fastere over tid.
Jeg kan jo vurdere å prøve noe annet neste gang, jeg regner jo med at det blir en ny innvendig behandling i løpet av et år eller to..

Ellers takk for tilbakemeldinger. Jeg prøver å ta en del bilder da jeg selv synes det er morsomt å lese slike tråder når man kan se hva som gjøres.
Og det er jo alltid bra med tilbakemeldinger, både på det som er bra og det som kunne vært gjort annerledes...

"Wurthmannen" Joel J. fra Sortland var innom på jobben i går tilfeldig nok. Da spurte jeg han om denne hulroms beskytteren var bra. Han sa at det var utrolig bra resultat, den skulle vist nok bli nok så lik stearin når den trøket som gjorde at det ikke kom luft i kontakt med stålet og dermed kunne det heller ikke begynne/fortsette og oksydere/ruste. Noe som sier seg selv når man tenker etter. Vi har gitt ham så mye pepper for alt elektriskverktøye demmes som ikke står til forventningene våre i det heletatt, Så han pleier ikke å skryte opp produktene dems som en slags salgs metode.

Men denne klarte han og overbevise meg om at vistnok skulle være bra. Han viste meg flere typer også, den typen som du har er 1000ml? :), samme fikk man i 500ml som sprayboks. Så hadde han en tilsvarende boks som var 500ml (svart og grå boks) med en 60cm lang sonde for og stikke inn i ramma, vis man ikke hadde sprøyte. Denne typen blir nok sikkert jeg og gå for nå når jeg skal gå over ramma. Man kan borre eller bruke ca 2 eller 3 hull og faktisk nå hele ramma? :-)

Ghosterix
01-18-2011, 08:27
akkurat, høres lovende ut. Da er det bare å vente noen dager til på at det størkner litt mere :smokin:.. jeg la jo ganske mye på så det kan jo ta litt lengre tid.
60cm sonde gjør at du når det aller meste i selve rammevangene for de har så mange hull du kan bruke. Det blir litt verre akkurat med tverrbjelkene, da må du vet borre hull... hvis du ikke kan bytte ut sonden på boksen da med en slange på ca 1m..

sinnsyk
01-19-2011, 12:00
Det går sikkert ann og skjøyte på en slange på sonden elns. Jeg har akkurat kjøpt meg Y60. Men får ikke hente den før på fredagen. Så blir kanskje morro og få sett over den i sømmene. Var og prøvde den i går, artig bil og langt mere "komfår" en i den gamle 3,3 160'en. Må vell starte en garasje/prosjekt tråd jeg og :-)

Vet du forresten hvor jeg får tak i et ratt og nav til den. Ratte som står i er mye slitt :-p

Ghosterix
01-20-2011, 07:55
jeg tipper du får svar hos kaare ganske snart.
jeg tror det er han som har kjøpt og montert rattet (Sparco) som står i min Y60.. jeg kjøpte bilen hos han.
Mulig det er handlet herfra: http://www.norskoffroadteknikk.no/
http://www.pirate4x4.no/forum/attachment.php?attachmentid=55119&d=1273090855

Kaare
01-20-2011, 11:22
Kjøpt hos Gundersen motorsport (https://gundersenmotorsport.secure.flexiweb.no/).

Prøvde først med et som var helt flatt og mindre i diameter. Det fungerte dårlig, byttet derfor til det som nå sitter i bilen. Måtte også lage til et par skiver for navet for å få det til å sitte ordentlig. Var ikke bare bolt on.

sinnsyk
01-20-2011, 13:27
Kjøpt hos Gundersen motorsport (https://gundersenmotorsport.secure.flexiweb.no/).

Prøvde først med et som var helt flatt og mindre i diameter. Det fungerte dårlig, byttet derfor til det som nå sitter i bilen. Måtte også lage til et par skiver for navet for å få det til å sitte ordentlig. Var ikke bare bolt on.

Hvilken diameter er det på det ratte som står i Ghosterix sin bil da? 350mm?

Noen som har noen meninger om denne tråden: http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=41069 ?

Kaare
01-21-2011, 10:13
Hvilken diameter er det på det ratte som står i Ghosterix sin bil da? 350mm?

Det får Ghosterix måle, jeg husker ikke.

1911
01-21-2011, 18:59
Siden tråen alerede er kuppet... Kjøp så stort ratt som er å finne. Bomma stygt når jeg kjøpte nytt mindre ratt til min 160... Servoen var rett og slett ikke sterk nok til offroad bruk med lite ratt. Et annet tips er å gjøre som Wazzza gjorde på sin 160, han monterte større servo pumpe på bilen. Servoen ble bra mye sterkere. Mulig servo/pumpe er sterkere på Y60.

Ghosterix
01-30-2011, 10:13
stor dag ..

Tommy
01-30-2011, 10:28
Fortell

Ghosterix
01-30-2011, 21:09
javisst! :smokin:

Idag la jeg i vei for å hente hjem karosseriet... og det er en dag jeg har ventet på en stund nå. Fikk gjort siste rest på understellet i går...vel nesten iallfall.
Har byttet olje på akslinger og transfer, men fikk ikke av tappepluggen på girkassen så der må sterkere lut til. Men, ok, det er ingen krise. kan ta det etterhvert når bilen blir lettere flyttbar.

ikke så fryktelig mye å si om saken annet enn at dette er jo virkelig neste milepæl ! :beer:

Så idag var det vare å hente understell
65622

og begynner å slippe ned karosseriet. Det gikk helt smertefritt..heldigvis
65623
65624
65625

Måtte låne bil hos mine foreldre for anledningen
65626

og så var det bare å droppe av hjemme igjen.
65627
65628

så nå er det endelig blitt en bil igjen. jeg har altså klart å bruke HELE dagen på dette.
- først glemte vi nøkler
- så var den første bilfrakteren defekt og vi fikk ikke understellet opp på hengeren
- så hentet vi ny henger, men da manglet jaggu sveiv
så fikk vi tak i sveiv, men den passet dårlig..men fungerte bra nok til at vi fikk det til.

så vi startet i 12-tiden og var ikke ferdig før nå ca kl 21.. kun avbrutt av middag nå i kveld. Det burde ikke være mulig å bruke så lang tid på det, men slik gikk det altså.
Det som gikk mest smertefritt av alt var faktisk å sette karosseriet tilbake på rammen..

Men nå er 1 stk patrol tilbake i garasjen og klar til montering. :grinpimp:
65629

fullgass
01-31-2011, 09:19
oi oi.. gratulerer! :wink_animate: stort å få på karroseriet da:smile:

he he... hadde egentlig tenkt å heise på mitt i går også, men oppkastsjauen tok meg :shaking: :puke:

1911
01-31-2011, 11:13
14 dager til nu så e den kjørbar! Nesten som ny bil da!

Bare så det e sagt, om du skulle finne på å selge en gang i framtia så vil æ gjerne ha et pm fra dæ:smokin:

Nitteberg
01-31-2011, 18:31
Gratulerer, ser veldig bra ut :beer:

Ghosterix
02-01-2011, 19:15
oi oi.. gratulerer! :wink_animate: stort å få på karroseriet da:smile:

he he... hadde egentlig tenkt å heise på mitt i går også, men oppkastsjauen tok meg :shaking: :puke:
ja, det er stort :smile:
håper du er i bedre form nå da. blir morsomt å se den også komme sammen. du vil jo i realiteten være lengre enn meg da siden du er ferdig med motor.

14 dager til nu så e den kjørbar! Nesten som ny bil da!

Bare så det e sagt, om du skulle finne på å selge en gang i framtia så vil æ gjerne ha et pm fra dæ:smokin:
veeel. forsvidt ikke noe problem å skru ihop på 14 dager i seg selv, det er ikke så mye som skal til. men motoren skal få seg litt shine så da vil det nok gå lengre tid.
jeg får huske på deg den dagen den skal selges :wink_animate:

Gratulerer, ser veldig bra ut :beer:
takk.

Kaare
02-02-2011, 10:12
:smile::smile::smile:

martinj
02-02-2011, 10:31
ja, det er stort :smile:
håper du er i bedre form nå da. blir morsomt å se den også komme sammen. du vil jo i realiteten være lengre enn meg da siden du er ferdig med motor.

veeel. forsvidt ikke noe problem å skru ihop på 14 dager i seg selv, det er ikke så mye som skal til. men motoren skal få seg litt shine så da vil det nok gå lengre tid.
jeg får huske på deg den dagen den skal selges :wink_animate:

takk.

sånne biler som er gjort en så god jobb på burde man jo aldri selge..
man får jo aldri noe som er like bra.. med unntak av hvis man orker å gå på et nytt prosjekt da:smile::smile:

sinnsyk
02-02-2011, 11:04
Jeg kommer nok til og smile bredt vis jeg tilfeldigvis møter denne bilen en gang jeg har et erend på sortland :-)

Ghosterix
02-03-2011, 22:27
sånne biler som er gjort en så god jobb på burde man jo aldri selge..
man får jo aldri noe som er like bra.. med unntak av hvis man orker å gå på et nytt prosjekt da:smile::smile:
Nei, det er jo forsåvidt sant. Man bør jo ha det en stund når man bruker såpass tid. Men jeg har jo neppe bilen for evig så en eller annen gang vil den nok selges.. Men ennå ikke på en god stund :smile:

Jeg kommer nok til og smile bredt vis jeg tilfeldigvis møter denne bilen en gang jeg har et erend på sortland :-)
ja, du får flashe med lys da:smile:

forøvrig har jeg hatt en liten start på montering i motorrom idag. Det går litt sakte for det er jo ikke så lett å huske hvordan ting var. Men jeg har den del bilder som er tatt underveis med tanke på montering så det går nok helt fint dette :smile:

her har jeg fått startet på ledningsnett
65791

det tidligere omtalte problemet med å få tak i klips..würth hadde faktisk bra utvalg så det har stort sett ordnet seg.. (bra tips fra martinj dette).
det som hovedsakelig mangler nå er disse klipsene som holder bremserørene på torpedoveggen
65792

fortsatt litt igjen som skal på plass.
65793

sinnsyk
02-04-2011, 12:57
Det skal jeg gjøre :-) Er det lov og spørre hva herremannen driver med til daglig for og tjene penger til livets opphold? :-P Jeg ser jo at du har flikkert på huset ditt og ser ikke helt hvordan folk har økonomi til og holde på med bilprosjekter og hus samtidig :-p

Ghosterix
02-04-2011, 22:05
:smile: Joda, jobber med IT. ganske annerledes hverdag enn skruing på patrol. Og jeg synes jo det er flott å ha hobby som har god distanse til jobben.

Når det gjelder det å både sysle med hus og bil så er det klart et det merkes på lommeboken, men så lenge man gjør det meste selv på begge områder og sørger for å være moderat så går det bare fint. Jeg har et ganske rimelig hus som jeg pusser opp på gradvis så da blir ikke husleien så høy. Jeg har alltid hatt fokus på å ikke binde for mye opp i lån så jeg har aldri hatt spesielt nye biler eller kjørt i vei med store prosjekter på huset. tar litt nå og da.

Har fått puslet litt mer med patrol i kveld.
nå er hydraulikk til clutch, bremser og litt annet småtteri kommet på plass. ikke store greiene.
Selve bremserørene er ikke klipset opp ennå, tar det i morgen.

65836

Ghosterix
02-05-2011, 23:48
har ikke gjort noe på patrol'n idag, men kom til å tenke på arb-kompresorren nå i kveld. den fungerte jo ikke når jeg kjøpte bilen. sikringen var gått.
Jeg byttet sikring og prøvde å starte den, men da gikk sikringen igjen.

så da hadde jeg i hovedsak 2 tanker til hva som kunne være galt. enten hadde den hadde vært brukt til å fylle luft i dekk, etc slik at den var gått varm og var blitt svidd. eller at den rett og slett bare hadde inntatt fukt. Den har jo vært plassert i motorrommet som vel ikke kan sies å være en idèell plass for en kompressor.

så i kveld tok jeg og delte den for å se hvordan det lå an. jeg kjente underveis at det ikke var mulig å dreie på motoren så det var jo lett å skjønne at sikringen ryker fordi den viklingene står fast.

og sånn ser det altså ut... ikke noen tvil om at denne har tatt inn vann.
65966

det burde la seg gjøre å bare rense den og sette sammen igjen. MEN den satt faktisk såpass fast at jeg måtte slå på den for å få ut viklingene. Det har ikke magneten tålt, så den har sprukket. Det burde jo gå å lime den igjen, men med hva? noen som vet hva som vil fungere?
65967

konklusjonen er iallfall enkel. kompressoren skal stå tørre i fremtiden :smile:

knaa racing
02-07-2011, 19:14
Like før nå..:) unner deg en prøvetur nå!
Ang. Liming, va med sånn stålrep eller araldit. Blir steinhardt, å tåler varme..

Ghosterix
02-07-2011, 22:25
:smile: jo, det nærmer seg. starter med motoren i neste økt.

idag hadde jeg en liten runde igjen. fullførte bremse-/clutchrørene og fikk de klipset på plass.
fortsatte inne med å se på arb-kompressoren og fikk gjort en liten grovrengjøring og demontert litt mer. fjærene til børstene har rustet i stykker så jeg må se om jeg kan finne noen å bytte ut med. hadde jo vært morsomt å fått den igang igjen :grinpimp:

demontert, fjærene nederst til høyre :
66070

sinnsyk
02-08-2011, 06:51
Morro med fremgang! Går sikkert fint og lage noe provesorisk med tanke på di fjærene :-)

fullgass
02-08-2011, 09:37
ser litt sliten ut den kompressoren ja, ville vurdert en ny jeg ihvertfall.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ARB-Air-Locker-Compact-Compressor-CKSA12-New-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem483eb8f68cQQitemZ31028 9954444QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Ghosterix
02-08-2011, 10:04
ny er til vurdering ja. Men skal se om jeg får liv i den allikevel.
Når jeg kjøper en ny blir det nok en større slik at den er bedre egnet til å fylle luft i dekk.

sinnsyk
02-08-2011, 10:58
Jeg trodde disse kostet flere tusen. Men den som "fullgass" la ut koster jo knappe 900kr

Ghosterix
02-08-2011, 11:27
ja, denne lille kompressoren er billig. Men er kun beregnet til å aktivere sperrene. hvis man vil kunne fylle luft i dekk må man ha større.
f.eks: ARB Air Locker High Output Compressor (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ARB-Air-Locker-High-Output-Compressor-Kit-CKMA12-New-/280598694402?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4154fc4a02)

sinnsyk
02-08-2011, 12:07
Aha, skjønner. Men hvorfor bruker man "Luftsperre"? hvorfor ikke slik som på gamle quattroer eller andre løsninger?

Nå spørr jeg kanskje domt

Brynjar
02-08-2011, 13:10
Du kan kanskje bruke en liten 12V kompressor fra f.eks Biltema? Jeg har en sånn som nødløsning i Jeepen, bruker 2-3 min. på å fylle ett dekk. Leverer 10 bar max og kosta bare 300,-

Brynjar
02-08-2011, 13:21
Aha, skjønner. Men hvorfor bruker man "Luftsperre"? hvorfor ikke slik som på gamle quattroer eller andre løsninger?

Nå spørr jeg kanskje domt

Quattroene brukte vel vakum for å aktivere sperrene mener jeg å huske.
Litt enklere og ikke minst billigere og ettermontere manuelle sperrer wire eller trykkluft.
Alternativet er jo "torsen" sperrer (vet ikke om de helt kan kalles det men..)
Da smeller sperra inn når det ene hjulet får en gitt mengde flere omdreininger enn det andre. Bra til offroad - ikke fullt så bra på veg.

Eneste argumentet mot luftsperre er vel prisen... (ja jeg ønsker meg 2 stk Thefinger )

Hi-Power
02-12-2011, 10:22
Jeg har 2stk ARB kompressorer koblet i serie i min Hilux. kombinert med 2stk trykkluft tanker, så har en alltid luft til dekk samt sperrene:smile:

Kan anbefale fastmontert, med uttak framme og bak:smokin:

Ghosterix
02-12-2011, 23:16
tøft. Men hvorfor koble i serie og ikke parallell? Dette med tanke har jeg også tenkt på. Dog får slike ting komme når litt senere, må få den på veien først :smile:
Hvor har du forresten plassert kompressorene ?

Hi-Power
02-13-2011, 20:02
tøft. Men hvorfor koble i serie og ikke parallell? Dette med tanke har jeg også tenkt på. Dog får slike ting komme når litt senere, må få den på veien først :smile:
Hvor har du forresten plassert kompressorene ?

gikk litt fort i svningende her:shaking: mente selvfølgelig parallell!..
Hehe, ja jeg ser den! men ser ut som det nærmer seg:smile:
Kompressorene er plassert over bærevangen bak, over bakakselen ca. Der står de beskyttet med en alu-plate, så ligger tankene rett bak dem.

Ghosterix
02-17-2011, 22:13
har vært null fremdrift en stund nå.
litt offtopic, men har rett og slett vært opptatt med vedskogen :smile:
håper å komme i boks med det i helgen så jeg får satse på mer fremdrift på patrol i neste uke

66416
66417

sinnsyk
02-18-2011, 06:39
Har du scooter? ;)

Ghosterix
02-18-2011, 07:48
jepp.
RMK 900 166" 61mm med mange oppgraderinger. :wink_animate:
den som står litt bak i bildet.
XLT'en som står fremst her er min far sin. det er den som må dra veddoningen

sinnsyk
02-18-2011, 08:08
Oyoyoy! Kjempemaskin! :-) 166" / 422cm er vell det lengste som er levert på original scooter. Du er vell sikkert på www.hsperformance.no scooter forumet også da :-)

Ghosterix
02-21-2011, 20:39
gikk litt fort i svningende her:shaking: mente selvfølgelig parallell!..
Hehe, ja jeg ser den! men ser ut som det nærmer seg:smile:
Kompressorene er plassert over bærevangen bak, over bakakselen ca. Der står de beskyttet med en alu-plate, så ligger tankene rett bak dem.
og dette fungerer i lengden uten at kompressor dør? Jeg bare tenker i forhold til min kompressor som stod plassert øverst å torpedoveggen i motorrommet.. og den var full av vann..

Oyoyoy! Kjempemaskin! :-) 166" / 422cm er vell det lengste som er levert på original scooter. Du er vell sikkert på www.hsperformance.no scooter forumet også da :-)
jo. noen elsker 900'en og noen "hater" den. :smile:
Jeg liker den kjempegodt. Den var nok ikke "helt ferdig" fra fabrikk når polaris shippet den ut. Men med litt modd blir den et skøy leketøy. det er jo en drøm for folk som liker å tune litt :grinpimp:
Har kikket innom hsperformance, men har ikke registert noen brukerkonto der.

1911
03-07-2011, 11:32
Har du fått sammen bilen? Lapland Trophy er i år 13-17 Juli. Som innkjøring er det Setermoen 17-19 Juni:smokin:

Ghosterix
03-07-2011, 18:33
Nei, har ikke fått gjort noe som helst :(
Setermoen regner jeg med å få meg i ja, men tviler for at det blir tid til LT.

Nå regner og blåser det ute så det blir ikke gjort noe med hverken huset eller skuter så da skal det nok bli tid til litt framdrift på patrol igjen :smile:

1911
04-08-2011, 22:29
Noe nytt hær? Venter i spenning:smile:

sinnsyk
04-08-2011, 22:36
Noe nytt hær? Venter i spenning:smile:

samme her:-)

fullgass
04-09-2011, 21:56
ble det helt brå stopp i skruinga el? savner litt oppdateringer :smile:

Ghosterix
04-09-2011, 22:46
joooo.. det ble plutselig bråstopp.
Snøen kom ! :smokin:
Så da var det en annen hobby som har fått oppmerksomheten for fullt
68519

var en tur på topgear live. rimelig stor kontrast fra oslo til å komme hjem.
i oslo kunne man nyte utepils. her bildet tatt på vei hjem fra flyplassen.
det var litt mer snø her :grinpimp:
68520

fikk kjøpt inn litt mer verktøy nå på fredagen.
Würth hadde litt fine ting på kampanje... ca 1/2 pris.
68521

Men nå har snøen dratt i et forrykende tempo så da blir det jo litt mer tid til patrolen igjen. har vært i garasjen i 8 timer i dag og skrudd på BMW'en. så nå er alt av deler i forstillingen nytt. så er det bare å få den på EU-kontroll og se hvordan det går.

kanskje det blir litt tid til patrol i morgen? :smile:

Ghosterix
04-11-2011, 21:29
har fått en liten runde i garasjen.
prioriterte først å få ryddet og kostet litt slik at det blir rent og pent til fortsettelsen.
så har jeg dratt frem motoren for litt ettersyn. planen er jo å få gjort den ren og gått over pakninger og slanger for å få den tett og fin. Den går som en klokke, men er noe grisete. en motor skal være ren! :smile:

skal jo samtidig bytte register og clutch.

her har jeg dratt den fram... måtte ha med bilen også :grinpimp:
68622

tydelig at det er behov for å få gått over litt ja...
68623
68624
68625

har fått gjort en liten start og plukket ned litt så da er man igang igjen :beer:

Andreas S
04-11-2011, 21:40
Litt av en jobb du gjør her. Min trenger samme runde tror jeg..

Har du kjøpt clutch enda? Jeg kjøpte en til min, men trengte ikke allikevel. Er ikke originalclutch, men kjøpt på bilxtra. Send meg en pm om du er interessert i den., Skal få den billig :)

Ghosterix
04-11-2011, 21:48
joda, det er jo litt jobb. Men det er nå bare å ta et steg om gangen og når man føler for det så går det helt fint.
clutch er nok allerede innkjøpt, men takk for tilbudet.

1911
04-12-2011, 10:02
Artig å se framgang og litt mere bilder.

Ghosterix
04-21-2011, 15:06
motor er stort sett ferdig nedplukket.
68954

men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er de riktige registermerkene.
Noen som vet hvordan det skal stå? .. altså hvor merkene er ?
68955

det er slikt griseri som dette som er grunnen til at jeg velger å gjøre dette...
68956

Ghosterix
04-30-2011, 17:44
så har man fått vasket, slipet og lakkert..

69179

69180

fullgass
04-30-2011, 18:19
lekkert ja :)

Ghosterix
04-30-2011, 20:02
ja, det ser unektelig bedre ut nå
Formålet er jo at dritt og annet søl sitter dårligere på en lakkert/glatt blakk enn på en rusten. Så jeg går jo ikke for maks finish. smører på med pensel :smile:
Nå har jeg akkurat vært i garasjen og lagt et strøk til.
Må bare få kjøpt inn litt mer pakninger så er det å sette sammen og putte den på plass.

Ghosterix
05-08-2011, 19:12
Har fått gjort litt til.
opphengslagrene er temmelig slarkne så det er bestillt nytt. valgte derfor å demontere knokkelhusene og inspisere før bestilling i tilfelle det var mer som måtte bestilles.
69556

tok også en titt på fronten. det ser litt merkelig ut under lyktene, det er smurt på guffe for å behandle, men man ser at det slipper så det tyder jo på at det er rust under. Prøvde å slipe litt på det og fant ut at det var sparkel.
69557

så det var bare å ta et skrujern og vippe bort hele kaka :smile:
Her har det vært malt, plastet (!?) og sparklet for å fikse et hull
69558

dette skal jeg ordne senere når jeg begynner på karosseriet så inntil videre har jeg bare slipt ned til bart metall og smurt rustkiller på, sånn at det holder seg en stund til. Det blir nok litt kutting og inn med nytt metall her
69559
69560

har også fått montert stabstag og lenkarmer. Brukte de originale nå, skal bestillte QD etterhvert.
69561

Bake måtte jeg lage ny gjenger til stabstaget da det opprinnelig var sveist fast etter at noen har knekt boltene.
Har også laget ny innfesting til lenkarmen da den gamle innfestingen var sprukket
69562
69563

så det går nå rolig fremover.
Går nå og venter på nye opphengslager og litt pakninger, etc til motoren.

1911
05-10-2011, 07:40
Ghosterix, det er få plasser igjen til treffet på Setermoen!(5 i skrivende stund)

Om du tror du rekker å få bilen ferdig til 17 må du melde deg på:smile:

Ghosterix
05-14-2011, 23:19
vel, det frister. Men har vel ikke så store tanker om å få den på veien før juli.
Halv årsavgift blir det også da :smile:

1911
05-15-2011, 17:28
Ny mulighet til høsten da. Siste helga i August.

Men Lapland Trophy kommer jo før. Det er i Juli:smokin:

sinnsyk
05-21-2011, 22:55
Endelig fortsetter dette :smile:
Kviteringsbunken din må jo begynne og bli fra høy nå :p

Ghosterix
05-23-2011, 07:49
en og annen kvittering blir det jo :smile:
apropos det så har jeg nå fått momsfaktura fra DHL så det tyder jo på at det snart kommer litt mer deler. da tror jeg at det meste av deler er på plass for å kunne klargjøre for registrering.

Ghosterix
05-23-2011, 19:00
hmm... det slo meg nå at jeg også må fikse eksos :smile:

Ghosterix
05-28-2011, 00:32
tja... venter fortsatt på deler. håper de kommer snart så patrolen kan flyttes på..

...har handlet nytt (gammelt) hus så nå blir det flytting og så er det å starte forfra igjen med restaurering... som om jeg ikke hadde nok å gjøre :smile:
Jeg får desverre ikke like bra løsning på garasje i begynnelsen der (som jeg har her).
MEN... jeg får meg en låve på ca 150-160 kvadrat på ett plan så det blir riktig så bra når det blir klart :smokin:
Men det krever litt jobb før det blir klart. Planene inkluderer både varmepumpe og løftebukk :beer:
Inntil videre er der også en liten garasje på 42 kvadrat så det ordner seg nok med å få patrolen på vei allikevel.

har byttet simmering i forkant av motoren. slet litt med å få av tannhjulet på veivtappen. det satt rett og slett fast og ville ikke av.
løsningen ble å gjenge opp 3 av hullene i tannhjulet og så bruke en avdrager på en kraftpipe mot veivtappen. kom fint av da. fikk også satt på dieselpumpen og nytt register etterpå.
70300

sinnsyk
05-28-2011, 00:38
Uff der er mye jobb bare og flytte. Hva er grunnen til at du flytter? Dette er litt off topic men. Så det gikk bra og dra av hjulet på veiva med en tersj ser jeg :-p

Ghosterix
05-28-2011, 00:46
joda, grunnen er at jeg nå får 150 kvadrat "garasje" og 108 da (mål) eiendom.
jeg har desverre bare 1mål tomt idag og det er lite når man har litt ting og tang å plassere. og så blir det fantastisk bra med stort verksted.
da skal drømmen om -67 camaro prosjekt kunne realiseres! :smokin:

sinnsyk
05-28-2011, 00:53
Hehe, høres veldig bra ut! Trodde det var -69 Camaro som var Am-car elskeres våte drøm :-p

sinnsyk
05-28-2011, 19:57
Er det vanskelig og bytte olje på gearkassen mens den står i? Jeg tror ikke det er gjort på veldig veldig lenge på min. Og hvilken olje og hvor mye olje?

Ghosterix
05-28-2011, 23:59
tja, si det. jeg skulle bytte girolje før jeg satte på karosseriet, men tappepluggen satt så fast at jeg ikke fikk den løs.
må nå vente på at bilen blir kjørbar så skal jeg dra og sveise på en mutter. forhåpentligvis får man bedre tak da. i tillegg til at varmen får den til å slippe.
Det blir jo litt mer knot å fylle på.
tappepluggen er jo med et slikt tullete firkanthull i som man jo ikke har noe verktøy som passer i (fikk låne på verksted når jeg prøvde)

Jan
05-29-2011, 00:10
firkanthullet er vel 1/2" som på skralla?

fullgass
05-29-2011, 01:49
tappepluggen er jo med et slikt tullete firkanthull i som man jo ikke har noe verktøy som passer i (fikk låne på verksted når jeg prøvde)
hmm... passet ikke 1/2" firkant altså? ganske sikker på at det var det jeg brukte.

Ghosterix
05-29-2011, 10:35
det ville jeg trodd også, men det var ikke sånn på min. hullet var større.

stensth
05-29-2011, 18:53
Har ikke byttet girolje, men på asklingerne er det 1/2" firkant hull vart fall.
Byttet på min vite forrige helg, og den satt skikkelig. Men noen slag med slægghammare så fikk jeg den løs! :)

Ghosterix
05-29-2011, 22:43
det var 1/2" på akslingene mine også.
Så der gikk det helt fint å ta av. Det kan jo hende at pluggen på girkassen min er byttet ut og at det egentlig skal være 1/2" der også.

Ghosterix
05-30-2011, 22:30
huhei, pakke i posten!
Ikke så mye da.
ny drag link (styrestag?) fra superior engineering, type comp spec.
kraftige saker virker det som. Det er ikke et hult rør som originalt. det er rett og slett en massiv stålstang (sinnsykt tung) :smile:
fordelen med denne er jo enorm styrke, utskiftbase endeledd og justerbar for løft på 2-7"

70391

nja, også en liten brakett for å flytte bremseventilen på bakaksling.

fullgass
05-31-2011, 08:45
oi oi... superior har mye snadder. har sjøl lyst på et sett med super flex radius armer fra dem. men har ikke turt å trykke på bestill knappen enda fordi jeg tror det blir dyrt :wink_animate:

Ghosterix
05-31-2011, 09:02
frister med super flex radius armene ja :smile:
tipper det blir riktig så dyrt. bare frakt alene er jo dyrt derfra.
Allikevel ble dette styrestaget rimeligere enn et originalt :smokin:

Ghosterix
06-01-2011, 18:25
huhei, enda en pakke i posten.
Nå er det kommet komplett med pakninger til motoren, samt oljefilter, dieselfilter, vannpumpe og nye opphengslager til knokkelhus.
Så da er det litt å gjøre igjen.

70415

sinnsyk
06-01-2011, 19:17
Du må bare fortsette og dokumentere med bilder ;) blir bra dette, hva kostet den pakken? ;)

fullgass
06-01-2011, 23:11
lekkert!! blir ikke en skrue urørt på denne skjønner jeg :smile:

Ghosterix
06-04-2011, 20:42
motor satt sammen

70527

fullgass
06-05-2011, 00:59
åhå!! ikke lenge igjen før det durer nå :smokin:

1911
06-13-2011, 16:32
motor satt sammen

70527

Rett før du e på veien nå?

sinnsyk
06-14-2011, 07:22
kjempe bra dette :) Vet du sån i farta hva nummeret på Oljefiltre er? Jeg har bestilt det flere ganger før hos en forhandler her og fått feil filter.

Ghosterix
06-14-2011, 07:44
åhå!! ikke lenge igjen før det durer nå :smokin:
nærmer seg helt klart :smile:

Rett før du e på veien nå?

hadde man hatt ledig tid hadde det jo vært et øyeblikk nå. men har flyttet i helgen så det går litt tid til å komme på plass i "nytt" hus, samtidig som jeg nå må tømme det gamle huset helt. Har også slitt småtteri som skal gjøres ferdig før jeg selger det. Så det er vanskelig å si hvor fort jeg klarer å få patrolen på vei. Har fortsatt et håp om at det skal skje i løpet av juli.

kjempe bra dette :) Vet du sån i farta hva nummeret på Oljefiltre er? Jeg har bestilt det flere ganger før hos en forhandler her og fått feil filter.
har ingen anelse, skal se om det står noe. Men jeg må tydeligvis sjekke om jeg har fått riktig da :smile:

Ghosterix
06-19-2011, 22:38
fikk byttet opphengslagrene idag.
hadde heldigvis besøk ev en hendig hiace som hadde litt jevt verktøy for å få av lagrene
knokkelhus er ialfall ferdig montert og den sinnsyke slarken som var der tidligere er nå borte...juhu! :smile:
71204
så nå skjønner jeg litt mer hvorfor noen liker hiace..har alltid lurt på det der :grinpimp:

fikk også sveist litt bake på bilen. en plass hvor jeg kuttet ut en del råttent stål tidligere når karosseriet hang på løftebukken. ble desverre ikke ferdig med det.
I tillegg ble det nye styrestaget montert, samt nye opphengskuler på paralellstaget.

fikk også montert svinghjul og clutch og løftet motoren inn.

71205

MEN mens vi fiklet litt frem og tilbake for å få motoren til å entre girkassen oppdaget jeg at jeg hadde glemt å montere dekselset som står mellom motorblokken og svinghjulet. så det bar desverre ut igjen med motor og av med clutch og svinghjul igjen. :pissed:
Så da får det bli et nytt forsøk en annen dag.

Ghosterix
06-26-2011, 21:46
Ikke så lett å få tid til bilen om dagene...mye å gjøre nå med 2 hus :smile:

men allikevel... TADAAA
det aller meste er nå ferdig oppkoblet

71563

sinnsyk
06-26-2011, 22:13
Ser bra ut dette :) Har du kontroll på ca hvor mye penger du har brukt på bilen? :)

fullgass
06-26-2011, 22:34
sjå der ja. snart så bilen får strekt litt på fjørene sine nå :smile:
blir gøtt å kunne kjøre ut av garasjen for egen motor :smokin:

åssen luftfilter har du? skulle hatt meg no slikt som du har.

Ghosterix
06-27-2011, 07:31
Ser bra ut dette :) Har du kontroll på ca hvor mye penger du har brukt på bilen? :)
njaei, ikke helt. har nok tatt vare på det meste av kvitteringer så det er nok sikkert mulig regne det ut grovt sett. Men det begynner nok sikkert å komme opp i litt nå. det har jo blitt en del 3-4000 kroners anskaffelser etterhvert.
- sandblåsing
- bremsecalipere bak
- bremsecalipere foran
- clutch/foringer/register/pakningssett/etc
- olje til gir/akslinger
- styrestag fra superior

og en del småting på som har kommet på 3-400 og opp mot tusenlappen, f.eks
- bokser med grunning
- lakk, owatrol, arcanol
- understellsmassse utvendig
- understellsmasse innvendig
- bolter/klips/bremserør/dieselrør
- osv

vanskelig å si... 20-25.000 kanskje ?

sjå der ja. snart så bilen får strekt litt på fjørene sine nå :smile:
blir gøtt å kunne kjøre ut av garasjen for egen motor :smokin:

åssen luftfilter har du? skulle hatt meg no slikt som du har.

ja, det blir uten tvil morsomt å trille ut av garasjen.. jeg har jo fomlet med bilen i over 1 år nå :eek:
Men har jo ikke tatt noe stress da. får bare gjort litt nå og da.
MEN når den nå blir ferdig sammensatt må jeg nok starte ganske raskt med å flikke litt på rust. ser at det tingene som er på karosseriet har blitt litt verre i løpet av det siste året. :smile:
Så tipper det blir litt dalmatinerlook fremover.

Luftfilteret var montert når jeg kjøpte bilen. Men må si at jeg synes det er løst veldig bra. Jeg lurer på om det er Kaare som har skaffet dette for jeg tror det manglet når han kjøpte bilen. Står Twister på det.

BTW...
Hvilken olje kjører dere på motoren? Jeg må handle inn idag så jeg kan få gjort en prøvestart :)

fullgass
06-27-2011, 17:41
aha.. et twister filter ja :smile:

ang. olja så har jeg brukt syntetisk 5-40 olje fra biltema.

sinnsyk
06-27-2011, 20:12
Jeg bruker Shell Rimula R4 15-40, bare fordi det den oljen vi forhandler på jobben og bruker på denne størrelsen dieselmotorer. Kan godt henne at det er riv ruskende gal olje. Men selv di billigste typene olje idag er mye bedre en i 1990 (da bilen var ny) så det kan ikke bli så veldig ille, kan jo bli feil viskositet selvsagt, men jeg tar nå sjangsen :p

j0lle
06-27-2011, 21:48
aha.. et twister filter ja :smile:

ang. olja så har jeg brukt syntetisk 5-40 olje fra biltema.

det er et greenfilter typen er twister ja. skjekk ut felgimport sine forhandlere da de er importør av greenfilter til norge. dette filteret koster 1500 hos blandt annet torshov.

1911
06-29-2011, 10:27
To dager igjen til halv årsavgift!

Du har jo god margin til Lapland Trophy nå da:smile:

Artig å se at bilen snart er på veien.

Ghosterix
06-30-2011, 07:07
hehe..ja ikke sant.
håper å få den mest mulig sammenskrudd nå. må jo ha den bort fra gamlehuset før det skal selges.

Fant ut av de siste par dingsene i går så nå skal alt være ferdig i motorrommet. så det skal egentlig bare være å koble på et par drivstoffslanger bak og fylle på litt væsker.

og så en liiiiten kakk i nøkkelen så regner jeg med det skal kakle fint under panseret :eyemouth:

sinnsyk
06-30-2011, 12:54
Da tror jeg nesten du må få prøvd og filme! :-)

Ghosterix
07-03-2011, 01:29
fikk jobbet litt til idag.
ble ferdig med å koble opp alt, inklusiv bremser, etc. Fikk også montert fronten på og har fått fylt opp motorolje, servoolje og kjølevann.
Bremsevæske og lufting gjenstår.
Men kanskje viktigts av alt.... FIKK STARTET MOTOREN IDAG!! Thefinger:beer:
Fikk desverre ikke filmet seansen da jeg stod og fomlet og skulle få igang kameraet når en kompis hoppet inn i bilen og vridde om nøkkelen...bilen startet jo med en gang så da var det gjort..hehe. går som en klokke... hadde virkelig trodd at det skulle bli litt mer styr å få den igang etter 1 år demontert.

tok en liten film etterhvert som vi fikk summet oss. legger kanskje ut det senere.

i alle fall... ny milepæl passert! :smokin:

71710

et lite tips til verktøy hvis noen trenger nøkler til bremserør.. disse tar godt tak og man kan virkelig klemme på uten at nøkkelen åpner seg slik mer klassiske nøkler har en tendens til å gjøre.. (spesielt ved løstaking da)
71711

Ghosterix
07-03-2011, 11:03
en liten videsnutt :smile:
http://www.youtube.com/watch?v=KxEcWlZKBOQ
http://www.youtube.com/watch?v=KxEcWlZKBOQ

fullgass
07-03-2011, 11:05
ikkeno er mer motiverende til å skru videre en som når man starter motoren første gang :beer:

Ghosterix
07-04-2011, 08:03
nei, det er god motivasjon det.
Startet med å lufte bremser og clutch i går ettermiddag.
Det gikk jo ikke like bra.

Hadde litt lekkasje et par plasser på bremsene hvor jeg hadde dratt til for lite på et par koblinger i fordelingsblokkene. Fikk dratt til det så det ordnet seg. Men ble ikke kvitt luften i anlegget. fant etterhvert ut at det piplet en liten dråpe nå og da ute ved høyre caliper bak. Var litt spent på det siden jeg i mangel av nye satte sammen med de gamle.. jaja, ut å kjøpe nye kobberkskiver idag og da blir det nye på alle 4 calipere :smile:

Var egentlig like greit å få dette problement. Har alltid byttet kobberskiver når de har vært demontert så det var jo greit å se at det har noe for seg. nytter ikke å jukse på det.

Clutchen derimot gikk relativet greit å få i drift. måtte veksle noen ganger mellom lufteskrue oppe i motorrom og nede på girkassen, mendet ordnet seg ganske raskt.
Fikk også festet batteriene ordentlig, samt litt annet småtjafs. Men har konstant lys i venstre blinklys så det må nok litt feilsøking til.

Fant også ut at det er slark i hjullager venstre foran, så må bestille inn det også. Det kjente jeg ikke før siden det var så mye slark i opphengslagrene.
Siden det har vært slark i opphengslager begge sider, hjullager venstre, styrestag og parallellstag får vi da tro at bilen blir noe mer retningsstabil nå som alt er nytt.. :smile:

sinnsyk
07-06-2011, 23:40
Høres bra ut dette :-) Vis man ikke har tilgang på kobberskiver og er i en eller annen form for hastverk eller knipe, kan kobberingene glødes med blåselampen og få tilnermet samme "effekt" som en ny kobberskive :-)

Ghosterix
07-07-2011, 10:17
har hørt at det skal gå ja, men dog som en engangsfiks.
Vel, nye kobberskiver er montert og det ble da tett.

Men fortsatt luft i systemet, uten at jeg kan se at det lekker noen plass.
Ny hovedsylinder er bestillt.

Nye hjullager er også bestillt.

hmm..tja og så har jeg konstant lys i venstre blinklys foran (og instrumentpanel). så må vel lete litt etter jordfeil.

sinnsyk
07-07-2011, 10:52
Nytt er best uansett :-p Ja leste om den feilen med konstant lys. Vis du kommer over et koblingsskjema for y60 så må du dele det med oss andre her. Jeg har noe feil med kontaktentil tilhengerfestet og høyre baklys. Må få rensket opp å lagt opp ny strøm bak dit.

Edit: hvor bestiller du alle disse delene, ebay? :-) er ikke hovedsylinderen dyr?

Ghosterix
07-07-2011, 12:20
Milner (http://www.milneroffroad.com)
forholdsvis rimelig å handle der. noe er orignaldeler, men er vel mest uoriginalt.

Euro4x4niko
07-13-2011, 11:08
My name is Nikolai, I'm from Holland, live in Spain and work for a French company!

I want to congratulate with this post:beer:!! Very interesting! I've the same Patrol but I don't have the possibility to do those things you did!!
Sorry for not speaking Norwegian!!!

Ghosterix
07-14-2011, 08:44
:smile: quite a combination you've got there!

Thank you for feedback, it's always nice to get some response.
Status for the project right now is that i've just received nye bearings for left front wheel. I discovered that it was bad now at the end..should have seen that before :shaking:
I'm also waiting for new master cylinder for the brakes.

Since I've just bought a new house I am a little short on time these days, but will try to get a runner as soon as possible.

things left to do before it is driveable:
- new bearings
- bleed the brakes
- adjust steering
- new exhaust
- fix a minor electrical issue (my left turn signal is on all the time)

Euro4x4niko
07-14-2011, 11:39
You're lucky to have the time, place and money to do it.
See if I find out how tu put a picture of mine. Not much prepared yet, but happy with it!
We also have some snow in the winter here, but I prefer mud after a few rainy days! Actually it's raining at the moment. Bad for the tourists but nice for me this weekend when we go into the mountains!!
Keep on the good work!! :smile:

Do you have sun in the summer sometimes as well ?? (very negative thinking, no?)

:smile: quite a combination you've got there!

Thank you for feedback, it's always nice to get some response.
Status for the project right now is that i've just received nye bearings for left front wheel. I discovered that it was bad now at the end..should have seen that before :shaking:
I'm also waiting for new master cylinder for the brakes.

Since I've just bought a new house I am a little short on time these days, but will try to get a runner as soon as possible.

things left to do before it is driveable:
- new bearings
- bleed the brakes
- adjust steering
- new exhaust
- fix a minor electrical issue (my left turn signal is on all the time)

Euro4x4niko
07-14-2011, 11:49
yes, I forgot! do all Patrols in your country have those big fenders or mudguards? If you know what I mean!

Ghosterix
07-14-2011, 12:19
I guess you mean the fender flares..
No, they are addon's to clear bigger tires.
mounting these flares includes cutting og the body of the car because they are both wider and have a larger diameter.
This car is running 35" tires now, 3" lift. But 37" will also fit with these fender flares. even 38" would be possible with minor changes.

regarding sun.
you probably should read this Midnight_sun (http://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_sun)
As long as it is not cloudy/rainy we have summer/sun during months may-august, even in the middle of the night.

winter and snow is from late october to early april.

feel free to post pictures of you car. would be fun to see :smile:

Euro4x4niko
07-14-2011, 15:34
Yes I'm talking about them! never seen them here or in Holland!! I have oonly 33 and that's big enough otherwise I have to adapt more things! Iwill check that Midnight Sun but after work. I work for a 4x4 shop and it's allowed to look for information about 4x4 but not about sun!!
See if you can see my Patrol (it should be white as well!!
http://img34.imageshack.us/img34/7704/22062011054.jpg

I guess you mean the fender flares..
No, they are addon's to clear bigger tires.
mounting these flares includes cutting og the body of the car because they are both wider and have a larger diameter.
This car is running 35" tires now, 3" lift. But 37" will also fit with these fender flares. even 38" would be possible with minor changes.

regarding sun.
you probably should read this Midnight_sun (http://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_sun)
As long as it is not cloudy/rainy we have summer/sun during months may-august, even in the middle of the night.

winter and snow is from late october to early april.

feel free to post pictures of you car. would be fun to see :smile:

1911
07-29-2011, 12:36
Får du testa bilen på JAC siste helga i August?

Ghosterix
07-30-2011, 00:15
vet ikke ennå. har ikke fått gjort noe på en stund nå. I teorien skal det jo bare være i fikse bremser/clutch/eksos/jordfeil for å kunne få skilter på.
Men kjører all tid på gamlehuset om dagene for å flyttet bort siste rester og fikset litt småtteri som man har utsatt :grinpimp:

Ghosterix
08-25-2011, 09:44
har vært lite jobbing med patrolen i sommer. kun flytting og forberede salg av hus.
Men må prøve å få gjort noe nå så jeg får hentet den hjem fra gamlehuset. :smile:

Er ute etter front receiver så jeg kan bruke vinsjen foran. har bare receiver bak. finnes det ferdige bolt-on eller må jeg lage noe selv?

Ghosterix
08-25-2011, 21:36
fikk gjort en liten sjekk idag på bremsene.
må ha ny lastbalanseringsventil...

Ghosterix
08-27-2011, 23:23
fiklet litt med jordingsfeilen.
alt blir i orden hvis jeg drar av pluggen på vindusviskermotoren.
Når den kobles til får jeg konstant venstreblink igjen.
En annen morsom detalj er et viskermotoren går normalt, men hvis jeg slår på venstreblink sakker motoren av hver gang blinklys tennes.

Det som virker litt merkelig er at jeg får jording på nesten alle pluggene på viskermotorkontakten når den er tilkoblet motoren. når jeg drar ut pluggen får jeg jording på ledningene sort, lysgrønn/sort, oransj
Såvidt jeg kan lese av koblingsskjema skal kun sort og lysgrønn/sort ha jording.

Noen med Y60 som leser innom her som kan teste hvordan det er hos dere ?
jeg setter altså prøvelampe mellom + på batteri og mot oransj ledning og da lyser det.
Ifølge manual skal denne ledningen gå til visker-intervall-forsterker. noen som vet hvor den ligger?
Jeg koblet fra en liten boks som ligger under dekselet ved høyre batteri, men da går viskere hele tiden :smile:

Ghosterix
09-02-2011, 21:52
tja, så hadde man vært utsatt for ran.. midt på dagen

73953

men nå får vi håpe bremsene ordner seg :smile:

Ghosterix
09-03-2011, 23:13
ny lastfordelingsventil gjorde susen.
Nå er både bremser og clutch ok :smokin:

Ghosterix
09-13-2011, 21:25
har vært lite bilder i det siste så her kommer litt spamming :smile:

Har hatt en økt med litt småfiks.
Jeg klarte å skru hull i ekspansjonstanken når jeg monterte plastskjermene inni hjulbuene
74410

når jeg tok frem tanken så jeg at det har vært gjort før, og blitt fikset...hehe.. traff samme hullet.
74411

Så var det bare å ta bilen ut av garasjen
74412

og inn på bukk igjen.
74413

Denne gangen for å ordne eksosen slik at den kommer ut bak istedet for å stoppe midt under bilen.
Kaare sendte med en del bend når jeg hentet bilen, og det var nok til å få fullført...

74414
74415
74416

så sånn ble det. Dette er bare midlertidig. skal lage ny eksos hele veien med litt grovere dimensjon, men det er ingen hast.
74417

og så en liten prøvetur :smokin:
74418

Så nå funker bilen greit. Må få laget oppheng til den siste delen av eksosen før jeg kan prøve meg på EU-kontroll.
Rattet som står i bilen nå fungerer heller ikke optimalt da returen på blinklyset ikke fungerer. Vil det bli et problem på EU-kontroll?
Såvidt jeg kan komme på skal det faktisk bare være de 2 sakene som gjenstår får man kan prøve å få skilter :grinpimp:

fullgass
09-14-2011, 11:18
gratulerer med prøveturen :smile:

1911
09-14-2011, 19:18
Enkelte henger seg opp i u-orginal ratt. Andre bryr seg ikke. Om du har det orginale kan du jo bytte før kontrollen.

Artig å se at bilen er kommet på veien igjen:smile:

Håper vi får se den live ved neste JAC:jeep2: