PDA

View Full Version : Tidsbruk i seksjonene - Flyttet fra NC#3-innbydelsen

Sävevik
05-05-2010, 18:28
Jupp det blir det :smile:

Det är väldigt synd att det bara är 3min .

pajero 35
05-05-2010, 19:24

jaja, blir da likt for alle :grinpimp:

Berge-Olsen
05-05-2010, 19:33

Hvorfor i all verden skulle det være synd? Det kan man jo ikke mene noe om før man har sett seksjonene.

Sävevik
05-05-2010, 20:39
Hvorfor i all verden skulle det være synd? Det kan man jo ikke mene noe om før man har sett seksjonene.

Det jag menar är att bygga utmanande sektioner som du skall klara på 3 min är inte lätt. För det är väl meningen att klara sektionen innan tiden går ut Krånglar det lite i en port så går tiden väldigt fort. Detta såg vi en del exempel på i NC 2 .Sen beror ju det på vad man har för område att köra på . Jag vet att ni fixar detta på ett jätte bra sätt så att ni får en kanon bra tävling .Detta är vad jag tycker.Men vi svenskar har ju haft 5 min i varje sektion så vi är ju lite tröga på gaspedalen .Men vi får lära oss
MVH Tommy

unlimited
05-05-2010, 21:22
Det jag menar är att bygga utmanande sektioner som du skall klara på 3 min är inte lätt. För det är väl meningen att klara sektionen innan tiden går ut Krånglar det lite i en port så går tiden väldigt fort. Detta såg vi en del exempel på i NC 2 .Sen beror ju det på vad man har för område att köra på . Jag vet att ni fixar detta på ett jätte bra sätt så att ni får en kanon bra tävling .Detta är vad jag tycker.Men vi svenskar har ju haft 5 min i varje sektion så vi är ju lite tröga på gaspedalen .Men vi får lära oss
MVH Tommy

Støtter deg 100% i dette Tommy. Har vært i Sverige og kjørt 5x2 seksjoner med 5 minutter i banene. Det var som å komme til himmelen! Vi fikk mye mere kjøring, det ble tid til å finne gode løsninger i banene og med 5 baner ble det ingen kø.
På Brokelandsheia fikk vi høre at 3 minutters baner var mere publikumsvennlig. Håper det var en spøk. Publikum ble på ingen måte imponert over at bilene ikke kom gjennom løypene før de gikk ut på tid.
Hvorfor er det så viktig med publikum at vi må ødelegge et fint arrangement med å sette tre minutters baner? Vil dere ha publikum for å tjene penger, så invester i reklame og ta igjen det mangedobbelte ved å ta ingangspenger. Tviler sterkt på at jeg reiser hele veien til Modalen for å kjøre 3 minutters seksjoner.
Hvem er det som bestemmer at det skal være tre minutter "med mindre annet er sagt i inbydelsen"?

Tommy
05-05-2010, 21:36
Helt enig med de to foran...
Vi var faktisk ikke klar over regelen som sier at det SKAL være 3 minutter om ikke annet er angitt i innbydelsen (Tilleggsregler) derfor hadde vi ikke noe valg...
(Søndagen ble det 4 minutter, selv om det også så ut til å bli litt lite)

martinj
05-05-2010, 22:25
Støtter deg 100% i dette Tommy. Har vært i Sverige og kjørt 5x2 seksjoner med 5 minutter i banene. Det var som å komme til himmelen! Vi fikk mye mere kjøring, det ble tid til å finne gode løsninger i banene og med 5 baner ble det ingen kø.
På Brokelandsheia fikk vi høre at 3 minutters baner var mere publikumsvennlig. Håper det var en spøk. Publikum ble på ingen måte imponert over at bilene ikke kom gjennom løypene før de gikk ut på tid.
Hvorfor er det så viktig med publikum at vi må ødelegge et fint arrangement med å sette tre minutters baner? Vil dere ha publikum for å tjene penger, så invester i reklame og ta igjen det mangedobbelte ved å ta ingangspenger. Tviler sterkt på at jeg reiser hele veien til Modalen for å kjøre 3 minutters seksjoner.
Hvem er det som bestemmer at det skal være tre minutter "med mindre annet er sagt i inbydelsen"?

elt enig martin. å i tillegg kjørte vi seksjoner som var bygd for 4 min kjøring. som vi måtte kjøre på 3 min:shaking::shaking:

Linda
05-05-2010, 22:37
elt enig martin. å i tillegg kjørte vi seksjoner som var bygd for 4 min kjøring. som vi måtte kjøre på 3 min:shaking::shaking:

Hadde ikke tenkt å si noe om dette men....
Står der i regelverket at seksjonene skal gjennomføres på 3 min, er der svært lite arrangørene kan gjøre. Det er for sent med tilleggsregler etter at innbydelsen er lagt ut.

En annen ting er folks meninger om dette med lang eller kort tid i seksjonene.
På vestlandet sier vi : Åt lags åt alle kan ingen gjera...
Quote:
Først og fremst burde vi prøve å få slutt på tendensen med at vi utvider til 4 eller 5 minutter per seksjon. Så lenge vi har maxtid per seksjon så er det en del av konkurransen, og med litt tidspress så blir det mer av full satsing med hopp og sprett fra start til mål. Prikkbelastningen belønner i dag i stor grad de som da kommer lengst (passerer flest porter) slik at det ikke er nødvendig å måtte fullføre alle seksjoner for å få en rettferdig konkurranse.

Helt enig!
Eneste man oppnår med forlenget tid sammen med dagens poengsystem er å gjøre det kjedeligere å se på.
Samt at arrangementet trekker ut i tid.
Når man ser på seg selv som publikummer i en travel hverdag vil man nok helst dra på noe som er spennende å se på og ikke tar hele dagen enn det motsatte..

Klippet ut dette sitatet fra diskusjonstråden som gikk på hvordan fornye oss:wink_animate:Ref: Supersvein og Rock star.

Ellers har jeg klokketro på at de som er ansvarlig for NC 3, lager spennende, kreative, teknisk gode og publikumsvennlige gjennomførbare løyper uansett tid:smile: Dere er hjertlig velkommen til Bergen 29. mai

Ove
05-05-2010, 23:44
Registrerer at det stort sett er førere fra en klasse som mener tiden blir for knapp !

Hva mener førere fra de andre klassene ?

Personlig er jeg enig med Linda , synes ikke det burde bli unntaket som er regelen .

Det stiller bare større krav til fører , og også at seksjonsbygger tenker på dette .

Når vi nå er enig de fleste av oss at seksjonene ikke skal bygges for tøffe(farlige) - og dette også er føringer fra NBF - blir tiden på en måte en innebygget hindring som førerene må ta til etteretning - kanskje mer nå enn tidligere.

Tommy
05-06-2010, 06:38
En liten kommentar til dette med at det er Protoførerne som har ytret seg her...

Dette har nok vært en "protoproblem" i alle år.. stort sett fordi vi har hatt MYE engre baner enn alle andre, nå når alle har like mange porter så virker det som 90% av alle førerne gjerne vil ha mer tid.
At det kortes inn på tid gjør det faktisk enda vanskeligere for mer uerfarne/nybegynnere å hevde seg.
Jeg personlig lever godt med 3 minutter, men jeg er alikavell enig i at 4-5 minutter ofte er en bedre løsning.

Jeg er alikavell sikker på at arrangøerne finner best mulig løsning på dette.
Som sagt over til lags kan ingen gjøre, på siste norgescup åpnet vi for at vi skulle forlenge tiden tross at det ikke sto i tilleggsreglene (enstemmig førermøte) for å si det pent så var det ikke mange som var imot... :wink_animate::wink_animate:

Ellers enig med Ove og Linda at regler som man unntaksvis følger er en uting, og jeg kommer til å forselå å fjerne denne regelen på neste konferanse, dette bør være helt opp til arrangøren å bestemme, og bør kunne forandres helt opptil førermøte eller ved flertall på førermøte. Siden man ofte ikke vet hvordan seksjoner blir FØR man har bygget de... og at de ofte blir litt lange... nå skal det sies at i ALLE seksjoner på Brokelandsheia var det biler som klarte å komme gjennom på 3 minutter i ALLE klasser... solv om det i noen seksjoner kun var et par stykker.

Ove
05-06-2010, 07:42
... nå skal det sies at i ALLE seksjoner på Brokelandsheia var det biler som klarte å komme gjennom på 3 minutter i ALLE klasser... solv om det i noen seksjoner kun var et par stykker.

Er ikke da noe av hensikten oppnådd , å kunne differensere på resultatlista ? :wink_animate:

Tommy
05-06-2010, 07:48
Jeg synes ikke tiden skal være den viktigste faktoren i trial.... Selv om det skal være en av faktorene.
Det er en dårlig konkurranse når ALLE i en klasse velger å knekke flere pinner i en seksjson fremfor å prøve på hindrene forditiden er for dårlig.

toresailor
05-06-2010, 08:17
Det er vel litt for oss som bygger baner å tenke på også... At man ikke må legge inn for mange tidkrevende hindre.. Vanskelighetsgraden må være der, men ikke for mange hindre. Er ikke lett å finne ut det der når man ikke kjører den typen bil selv..

Tror man må legge opp tiden i seksjonene etter både hvor krevende seksjonene er, hvor lange man ønsker å lage dem, samt hvor mye redning som evnt kreves. Vi så sist helg at det med redning spiller utrolig mye inn når vi snakker om total tid på arrangementet.

Skjalg
05-06-2010, 09:02
3 min var nok i standard etter min oppfatning.

supersvein
05-06-2010, 09:15
Jeg synes 3 minutter er riktig slik vi kjører konkurranser i dag, og at vi vil være avhengig av flere seksjoner (og funksjonærer) hvis vi skal tillate mer tid per seksjon. Hvis ikke drar konkurransene for sent ut på kvelden.

Dette klarer vi hvis vi har fokus på å bygge baner for 3 minutter, og de få seksjonene som vi da har bommet på så vil bedømmingen likevel sørge for et rettferdig skille på resultatlistene.

På nevnte NC-runde på Brokelandsheia sist helg var jeg en av dem som stemte mot utvidet kjøretid. Selv om det ble sagt at banene var "bygget for 4minutter," så var det kun 1 av 10 seksjoner hvor jeg brukte over 2 minutter + en som ble brutt naturligvis.

Bergning vil naturligvis påvirke hvor lenge et arrangement drøyer, men i de fleste tilfeller vil det også være vanskeligere å komme skikkelig til for effektiv berging i lange seksjoner. I en kortere(mindre seksjon) vil i mange tilfeller en traktor kunne utføre god berging uten å bli flyttet på, og mye tid kan bli spart.

Blesvik
05-06-2010, 16:24
En viktig faktor her er publikum!
Det er mye artigere å se på 3 min seksjoner enn f.eks. 5 min seksjoner..
Og stressfaktoren på føreren bør være en stor del av konkurransemomentet syntes jeg.

unlimited
05-06-2010, 23:08
En viktig faktor her er publikum!
Det er mye artigere å se på 3 min seksjoner enn f.eks. 5 min seksjoner..
Og stressfaktoren på føreren bør være en stor del av konkurransemomentet syntes jeg.

Helt uenig med deg Pål:smile:! Personlig så ønsker jeg ikke å kjøre speedtrail for at noen tror at det er det publikum vil se. Forstår at det ønskes publikum på treff for at det skal selges pølser, men det finnes andre løsninger for å få inn penger. Det ble antagelig ikke solgt flere pølser i år enn i fjor heller! Tviler sterkt på at det kommer flere publikum på neste løp fordi det var treminutters seksjoner.
Slik det har vært de siste to årene, så har mange førere klaget på at det er for mye regler og det har blitt færre førere på konkurransene. Hvis det blir vanlig med treminutters baner, så vil det falle fra ytterligere minst en til, og hvor mange publikum kommer hvis det blir færre utøvere?

Protoklassen er ikke en speedklasse, det er en klasse hvor det skal være teknisk vanskelige baner og hvor man med fordel kan bruke litt tid. Grunnen til at jeg begynte med å kjøre porto var at jeg ble fasinert over hvor vanskelig tekniske løyper bilene kunne klare. Med treminutters seksjoner, blir det ikke annet enn en promodklasse med bakhjulsstyring. Promodklassen er fin klasse det, men det var ikke den jeg hadde tenkt meg.

For hvert enkelt løp ligger det mye arbeid bak med bil, store utgifter og lang transport med diverse overnattinger, og forsakelser overfor familie, da er det også om å gjøre å få litt ut av løpet.
I Sverige kjørte vi opp til 50 minutter (5 min x 5 seksjoner to ganger). I Modalen blir det maks 24 minutter ( 3 min x 4 seksjoner to ganger).

MineDineVår
05-07-2010, 01:50
Er både enig og uenig i dette:smokin::smokin:
Jeg har nå kjørt i standard i noen år og 3 min er helt greit, men å kjøre modified i så tøffe seksjoner som i helgen og totalt færsk var det rett å slett jævlig irriterende å gå ut på tiden i 7 av 10 seksjoner. Hvis vi skal tenke på å få med oss noen nye færskinger er ikke dette møe gøy:(:( erfaring fra helgen. Må tenke på at seksjonene blir bygd for 4 min og er utrolig tøffe for tiden :smokin::smokin:

Tommy
05-07-2010, 06:45
Blir jo som alltid opp til arrangør å bestemme seg for hvordan de vil kjøre dette, jeg regner med at arrangører gjør seg tanker selv hva som passer best for de.

Jeg vil bare nevne et par ting... publikum kommer av markedsføring, men ikke spesialt gøy å merkedsføre løp hvor det dukker opp få deltagere.
Det vi sliter mest med i biltrial er et sterkt synkende antall deltagere.
Sist på Brokelandsheia hadde vi igjen bra med publikum og presse, selv om jeg i utgangspunktet var sleptisk til å markedsføre dette, det så lenge skummelt ut med antall deltagere, og 25 stk tilslutt er vel ikke akkuratt noe å rope hurra for... Jeg synes også at trenden der arrangører oftest legger seg på minimum av antall seksjoner er en uting og gjør at deltagere faller fra. legg litt ekstra innsats i dette, mobiliser litt ekstra, legg hodene i bløtt og prøv å finne på kreative måter å fange deltagerenes interresse på, og jeg er sikker på at antall deltagere vil stige. stiger antall deltagere så stiger antall publikum.
Slik det er nå så er det helt klart konkurranse om deltagerene... og ikke omvendt, Det er pr dags dato flere nordmenn påmeldt til Borås enn til Bergen... synd men sant

Offroadguru Solli
05-07-2010, 07:04
Jeg tror ikke det er noe problem for arrangørene og heve tiden til 4 minutter, ihvertfall ikke om det er det som skal til for at utøverne skal melde seg på løpene igjen.
Dessverre tror jeg at neste år er denne diskusjonen uinteresang for da faller flere arrangører i fra og da har man ikke seksjoner å kjøre i det hele tatt.
Om publikum synes det er mere interesangt med 3 eller 4 minutter er en sak, men publikum er nok mere opptatt av om det er biler tilstede i det hele tatt.
Til første runde var det ikke en i fra værstingklassen som meldte seg på.
Det kan være på sin plass og poengtere at det ikke kun er førere som offrer seg før en runde, det gjør da vitterlig arrangørens frivillige også.
Så om det er ett minutt som skal til for å redde norsk biltrial så synes jeg at det skal utøverne få.
Når det gjelder deltakelse i Sverige så er det vel heller slik at for mange er det billigere å reise dit enn til Modalen og Egersund?

Linda
05-07-2010, 07:29
Mange meninger her:smile:
Der har vært flere tråder innpå her der man prøver å finne løsninger på hvorfor rekruttering og deltagelse i cuper blir mindre og mindre. Publikum har blitt nevnt som en svært viktig faktor!

Nå koker det altså ned til minutter...og det er de "rutinerte" førerene som synes dette er viktigere enn å delta.

At der er så mange norske førere er flott for Sverige og må jo være glitrende markedsføring for å at svenskene kan øke sin rekruttering. Tenk at de har det så kjekt at alle vil dit!
Men dersom der ikke kommer nok deltagere til våre egne stevner, dør Norgescupen og rekrutteringen i Norge ut. I Bergen har vi publikum. Vi har mange positive hjelpere som bare gleder seg til at norgeseliten skal komme og vise hva de er gode for:smile: Vi har pr dags dato kun en bil som har kjørt norgescup i flere år (Spiderpig):smokin: De fleste her hjemme vet ikke helt hva dette er men vi merker en økende interesse, spesielt fordi dere kommer!

Synes det er fryktelig synd...og litt flaut dersom det ikke kommer nok deltagere fordi vi følger regelverket og kjører tre- minutters baner.
Dere har ikke sett banene engang!!!

Norgescupen er en kjempeflott anledning til å vise mangfoldet av biler/klasser vi har i biltrial. Det blir ikke helt det samme når vi skal arrangere egne mesterskap. Tenker da spesielt på de av oss som bor litt i "utkanten" av Arendal:smile: der de har flest medlemmer og dermed flest klasser.
Husker enda første treffet vi var på utenom Valenspretten:smokin: Fanatstisk moro å se!

unlimited
05-07-2010, 08:44
Mange meninger her:smile:
Der har vært flere tråder innpå her der man prøver å finne løsninger på hvorfor rekruttering og deltagelse i cuper blir mindre og mindre. Publikum har blitt nevnt som en svært viktig faktor!

Nå koker det altså ned til minutter...og det er de "rutinerte" førerene som synes dette er viktigere enn å delta.

At der er så mange norske førere er flott for Sverige og må jo være glitrende markedsføring for å at svenskene kan øke sin rekruttering. Tenk at de har det så kjekt at alle vil dit!
Men dersom der ikke kommer nok deltagere til våre egne stevner, dør Norgescupen og rekrutteringen i Norge ut. I Bergen har vi publikum. Vi har mange positive hjelpere som bare gleder seg til at norgeseliten skal komme og vise hva de er gode for:smile: Vi har pr dags dato kun en bil som har kjørt norgescup i flere år (Spiderpig):smokin: De fleste her hjemme vet ikke helt hva dette er men vi merker en økende interesse, spesielt fordi dere kommer!

Synes det er fryktelig synd...og litt flaut dersom det ikke kommer nok deltagere fordi vi følger regelverket og kjører tre- minutters baner.
Dere har ikke sett banene engang!!!

Norgescupen er en kjempeflott anledning til å vise mangfoldet av biler/klasser vi har i biltrial. Det blir ikke helt det samme når vi skal arrangere egne mesterskap. Tenker da spesielt på de av oss som bor litt i "utkanten" av Arendal:smile: der de har flest medlemmer og dermed flest klasser.
Husker enda første treffet vi var på utenom Valenspretten:smokin: Fanatstisk moro å se!
Linda! En ting skal være klart, arangementet, menneskene og løypene i Modalen er 110%. Håper for deres del at det blir arrangert runde i Modalen. Det er ikke minuttene i seksjonene som avgjør det hele om det blir arrangement, min mening er bare at det kommer på toppen av det hele og er meget uheldig for sporten.

supersvein
05-07-2010, 11:22
Dette er ikke noe å lage en big deal diskusjon av synes jeg.
Når jeg er for 3min, så er det ikke fordi det nødvendigvis gir publikum så mye fra seksjon til seksjon. Det er mer at det til sammen innebærer tilsvarende flere minutter med venting i kø til banene (med mindre vi makter å lage flere baner), og dermed økt fare for sen konkurranseslutt.
Publikumet som folk ønsker seg, kommer definitivt ikke for å se på køkjøring!

Jeg tror vi alle kan være enige om at konkurranser som varer særlig lenger enn til kl 17 ikke er spesielt attraktivt for noen parter (?)

Ellers har Linda et godt poeng; vi kan ikke vite om 3 minutter er nok eller ikke i seksjoner som vi ikke har sett enda.

Men når jeg ser argumentene her, så blir jeg usikker...
Ønsker en seg:
a)mer tid i seksjonene for å få mer total kjøretid.
b)få bedre tid til å gjennomføre banene?

Svar a)... krever mer omfattende tiltak (flere seksjoner for å spre køene/trafikken)
Svar b)...kan løses med sterkere fokus på dette når en bygger banene, altså kortere baner.
(Med dagens regel burde det ikke være aktuelt å bygge "4minutters-baner.")

Tommy
05-07-2010, 11:58
Man følger fortsatt regelene om man for eksempel i innbydelsen skriver at
"Det kan gies utvidet tid pr seksjon" eller at man skriver "Det gis 4 minutter pr seksjon"

Om vi hadde kjørt 4 minutter pr bane på Brokelandsheia så kunne vi fint avsluttet på samme tid som denne gangen, som var etter oppsatt skjema kl 17.

Dette er en liten filleting, og jeg tror ikke dette er viktig for noen, men det man skal tenke på for arrangører er å lage interresante løp, løp som fanger interessen fra deltagere, og markedsføring blant deltagere.

Jeg håper vikelig at det blir løp i Bergen, det har både bergenserne og deltagerne fortjent.
(dere trenger jo ikke avlyse selv om det er færre en 15 deltagere)

Andre ting en tid får vi heller diskutere i andre tråder...

jangunnar
05-07-2010, 12:12
Slik jeg ser det så er det stort sett nok med 3 minutter i alle klasser unntatt Proto. De skal som regel på kryss og tvers rundt hele seksjonen.
Hvorfor ikke differensiere tid i seksjonen utifra hvilken klasse man kjører?

Når vi har et "normalt" startfelt med 40-60 deltakere så vil det vel bli problem med 4-5 minutter i seksjonen.
Da må man ihvertfall ha redningstraktor i hver seksjon+ at man må minimum ha 5 baner godt spredt ut i terrenget hvis vi skal bli ferdige på en dag.
Eller to dagers stevne med innledende runder på lørdag og finaler/publikumsseksjoner på Søndag.

Tom K
05-07-2010, 12:13
Et lite spørsmål....Hvor mange aktive førere er det som er med på og bestemme hvordan reglene skal være ? Har sett flere ganger at de som er med på NBF møter og bestemmer lover og regler ikke engang kjører trail selv, dette er jo helt"høl i hue" som vi sier her i Østfold, få igang en seriøs førerforening som kan fremme forslag til lover og regler, det blir for dumt at personer som ikke er aktive førere skal bestemme hva som skal skje i konkurransene.

Åge Kolaas
05-07-2010, 19:34
3 min er meir enn nok for meg, orkar ikkje meir tid i bilen me linda sånn på ein gong:smokin: men me burde vel hatt 300min:grinpimp::grinpimp::grinpimp:

Mjøsa
05-07-2010, 19:59
Et lite spørsmål....Hvor mange aktive førere er det som er med på og bestemme hvordan reglene skal være ? Har sett flere ganger at de som er med på NBF møter og bestemmer lover og regler ikke engang kjører trail selv, dette er jo helt"høl i hue" som vi sier her i Østfold, få igang en seriøs førerforening som kan fremme forslag til lover og regler, det blir for dumt at personer som ikke er aktive førere skal bestemme hva som skal skje i konkurransene.

Det er faktisk 3 av 4 medlemmer i seksjonen som er eller har vært aktive førere i biltrial.

Linda
05-08-2010, 00:42
3 min er meir enn nok for meg, orkar ikkje meir tid i bilen me linda sånn på ein gong:smokin: men me burde vel hatt 300min:grinpimp::grinpimp::grinpimp:

Kjære Åge, min venn: Har snakket med din eks....hun sier 3 min er mer enn nokThefinger

Ove
05-08-2010, 01:27
:laughing: :laughing:

Åge Kolaas
05-08-2010, 06:23
Kjære Åge, min venn: Har snakket med din eks....hun sier 3 min er mer enn nokThefinger

3 min per eks, så holde da it me 300 min heller:smokin:

BerntS
05-13-2010, 20:26
For min del så kunne vi hatt 10 min pr bil, men det er nå en gang sagt på konferansen at 3min er det vi burde ha og som er i NC reglemanget.
Men vi satser på å lage løyper som skal være gøye for førere publikum og funksjonærer.
Så hvis 3min er for lite så er det bare å møte mannsterke op,p på konferansen og gjør det som må til for å endre reglene :-)
Det er der reglene og retningslinjene blir lagt!

Tommy
05-13-2010, 21:39
Dette er vel ikke helt riktig... det er gitt åpning til at arrangører selv kan sette tid i seksjonene om det oppgies i innbydelsen/tileggsreglene, vi var ikke klar over denne regelendringen under NC2, om vi hadde vært hadde vi tilføyd at tida i seksjonene kunne bli utvidet...
Hver arrangør kan velge dette, det er egentlig gode argumenter både for og i mot....

supersvein
05-13-2010, 22:33
Regelverket er vel formulert strengere enn det tidligere har vært. Selv om du selvfølgelig har rett Tommy, så er det vel å forstå at regelverket legger til rette for 3min/seksjon som utgangspunkt og at noe annet bør være unntaket.

Tommy
05-13-2010, 22:35
Som jeg også skriver Svein så var vi ikke klar over denne regelendringen, og måtte derfor kjøre 3 min... selv om vi egentlig ville kjørt 4 min

Lars'ern
05-14-2010, 00:06
Jeg har bare vært tilstede på ett løp i Brummunddal, dette var vel i 2008. Det var morro, men mange forskjellige biler, og forskjellige baner. Det er helt rått hvordan mange av disse bilene tar seg frem, og hva dere sjåfører og co-piloter tørr!! De fleste, såvidt jeg husker, kom seg da igjennom på 3min, men det var noen baner som ble full gass fra start til mål. Tøft å se på, men det var minst like morro/tøft å se på de som prøvde seg på de vansklige områdene, med teknikk og det å utnytte bilene. Siden jeg ikke har vært i Sverige, så vet jeg ikke hvordan de gjør det der, men siden de greier å kjøre 5x5min x2 (50min), så hvorfor skal ikke vi? Det er jo bare 26min mere enn 4x3min x2 (24min) selv om det er over 100% lengre enn det som blir brukt i dag. Hvis jeg husker rett, så var det 5 baner, som ble kjørt to ganger i Brummunddal da, dvs 5x3min x2 (30min). Det att det var så mange baner, på et så lite område somdet er i Brummunddal, så var det gode muligheter for publikum til å få med seg flere baner også. Mitt forslag, er å rett og slett gjøre begge deler, lag noen baner på 3min, og noen på 4/5min, med opplysning av tid på startplaten ved hver bane. Da kan både de som ønsker å kjøre fort, få til det, og de som ønsker å kjøre teknisk krevende, få noen baner som er det. Det må jo heller ikke være samme tiden for alle klasser heller?? Og til dere som nå synes att dette ble helt idiotisk å mye å holde styr på, få skrevet ned tiden på kjørelappen deres, så er det i boks også.

Og en liten ting til, på det samme stevenet, så så jeg att det ble lang kø på noen baner, mens det ble ingen som kjørte i andre. Det gjør jo også sitt til att det blir mye og lang venting iløpet av dagen.

Ronny
05-14-2010, 11:26
Jeg er mer enig i 4 min for da tror jeg også man kan til en viss grad bli kvitt det problemet med at førere venter med en sjeksjon til seinere for at den er litt tøff. Da slipper vi (kansje) litt av de problemene, for da har en bedere tid i sjeksjonen til å velge alternativ spor. Da slipper vi kansje å banke dritten ut av bilen. Syntes sjeksonene i dag har et høyt bra nivå. pubbilkum syntes det er tøft å (nesten) kjøre spid trali i enkelte baner for å rekke ut på tiden, men det er kansje ikke så gøy for han/henne som står på sidelinjen å har lyst til å begynne å kjøre når bil etter bil blir løftet med traktor ned i depoet som vrak. Jeg kjører trail for de jeg liker det, mer kjøring mer gøy. Sats på 4/5 min og 5/6 x2 baner så blir det mer flyt i kjøringa og mindre vrakbiler. Syntes det er feil å bruke tiden som et hinder i banen

Ove
05-14-2010, 11:44
Eneste Biltrialfilm jeg har klart å sovne til , er en film fra ett av våre naboland - og det er Proto i 5 min seksjoner :redface:

Beklager , sikkert morro å kjøre , men som "tilskuer" ga det meg ikke mye , ble rett å slett dritt kjedelig .

Ikke heng meg nå Protoførere , men faktisk er det slik mange publikummer oppfatter det . Det må vel være alarmerende for klassen når publikum trekker vekk fra seksjonen og over i en annen der det kjøres Standard !?

Nå ble det mye til bare en klasse , men er redd det blir slik i andre klasser også , hvis tiden skal bli så lang at enn rekker en kaffepause inni seksjonen .

Men det er jo klart , kjører vi bare for oss selv , eller for også å trekke publikum og rekrutering ..... der ligger forskjellen .

Gir vi beng i publikum - JA til lengre tid i enkelte seksjoner .

Publikumsvennlig , sponsorvennlig og rekruteringsmessig - NEI til lengre tid .

Ronny
05-14-2010, 11:53
Men ove, det skal jo ikke så mye til for en mann i din alder skal sovne helle daThefingerThefinger. Jo da Ove jeg er enig med du (litt). Nå har vi prøvd dette i mange år og vi sliter med publikum og rekrutering, så da er det kansje på TIDE å prøve noe nytt

Blesvik
05-14-2010, 17:33
Jeg syntes tiden bør være ett av konkurransemomentene.
Det gjør ting mer uforutsigbart og man blir mer "stresset"
Det er publikumsvennlig!
Vi snakker tross alt om motorsport, ikke sjakk....
Noe må uansett gjøres før denne sporten dør ut!

Tore Hansen
05-14-2010, 17:43
- noe som jeg synes var en god ide var dette med en bane på slutten av dagen,bare for en klasse. som oftest blir dette proto ev.promod,men kan jo også la de andre klassene få denne muligheten på et løp.
- i gjerstad på NC#2 ble dette prøvet ut,med stor suksess.mange av publikumerne ble igjen å ventet på "finalebanen",pluss førerne fra de andre klassene ble høylytte tilskuere,og de ble mye folk rundt å tittet på.
- dette er noe som andre arrangører burde også prøve ut,f-eks i bergen:smile:
Bare et forslag:- lag en ekstra bane med bare to klasser i,la oss si STD og MOD. la denne banen åpne kl.1600,og stenge igjen kl.1700.la banen være åpen,lett å se for publikum,og ikke minst dommere,slik at man kan gjennomføre med bare en start-og en hoveddommer.gjerne i sand,med høye doseringer,og kanskje mye skråkjøring.STD-klassen først,og Mod etterpå.
- viktig å berge bilene raskt ved ev.velt i sånn en bane,for folk går fort lei.:smile:
- dette er et ganske enkelt grep for å gi publikum noe å huske,for det er gjerne de siste de ser som de husker fra et løp,er den siste banen spektakulær,så husker de hele dagen slik,på en måte.
- tror mer av dette må til for å gjøre det mer publikumsvennlig,på en måte,og ikke akkurat om det er 3 eller 4 min de ser bilene..(ang.akkurat dette bør vel førerne være med å bestemme,og ikke "kontor-rotter" fra NBFThefinger)

nbm
05-14-2010, 23:42
jeg begynte med biltrial midt i sesongen 2007 og da hadde jeg bare sett kanskje 5 løp i hele livet, kjørte på 3 minutter og gikk ut på tiden stort set hver gang de første løpa men jeg synes jo det var drit morro forde, om tida er 3 min. så blir det mer spennende å kjøre og å se på, jeg ville ikke hatt noe mer tid for å rekke å komme i mål det som skjer da er att hvis noen setter seg fast så står de jo bare å bruker opp tida til ingen nytte å det er jo ikke no gøy å se på!!! i 2008 kjørte jeg hele norgescupen og sørlandscupen på andre løp jeg hadde mulighet til å kjøre og da kjørte vi stort sett på 3 min og det var mer enn nok selv om enn ikke rakk i mål pga tida.

jeg fikk høre att på søndagen etter nc2 når vi var i slutten av første seksjon så ble det opplyst på høyttaleren att standard førerene skulle gjøre seg klare til neste seksjon og da flyttet publikum seg over dit selv om ikke proto var ferdig kjørt, er da proto den klassen publokum vil se mest? bare spørr, jeg syns det er helt rått åssen proto bilene tar seg fram men som nevnt tidligere så er det ikke noe gøy å se på en "treg" bil snile seg gjennom banen hvis de får bedre tid, da vil enn heller se en som tørr satse for å komme gjennom å kommer den ikke gjennom såkommer den ikke gjennom, da lærer enn kanskje mer å om hva enn skal gjøre forskjell neste gang? selvfølgelig må banene lages så det er mulig å klare de på de 3 min om enn gjør ting riktig!

til neste år stiller green team med minst 5 biler til start er planen, å skal kjøre det som er mulig å kjøre, og jeg er ikke interresert i å reise til trondheim for å kjøre i 5 min pr bane hvis det vil si f.eks. att løpet pga forsinkelser ikke er ferdig før sent på kvelden, greit nok det kan skje hvis enn kjører på 3 min og men det er lite sannsynlig da de fleste er ferdige lenge før tida hvis de bare starter¨å kjøre når løpet starter å ikke venter lengst mulig for å få en lettere bane, er enn på løp for å ha det gøy eller for å vinne? hva er viktigst? selvfølgelig vil enn vinne men hvem er egentlig den mest verdige vinneren? den som tørr satse å kjøre først eller den som drøyer? det enn kan risikere ved å vente er jo att ikke enn rekker å kjøre alle seksjonene, starter enn med en gang bør ikkedet være no problem.

dette er da min mening.....

Bjørn M
05-14-2010, 23:57
De forskjellige klassene innen biltrial er nesten som forskjellige grener. Protobilene er jo bygd for helt andre utførelser en f.eks hva en Promodbil er. Det trenger ikke settes samme typer løyper med like lang tid for de forskjellige klassene.
Jeg mener at Protobilene er bygd for å kravle seg oppover bratte skrenter og over store steiner, der alle hjulene flekser enormt og svinger for å finne feste, der man trenger litt tid på seg i hver seksjon. Da er det vel det som folk vil bli mest imponert over og vil sette pris på. Også kommer Promodified med biler som kanskje er bygd for å gå litt fortere og trenger muligens ikke like lang tid i seksjonen. Da kan Promodified få seksjoner der man trenger litt mer fart, styrebrems og sladding, så de kan vise hva de er bygd for og hva de kan aller best. Da tror jeg igjen publikum vil bli overrasket. Da får de se alle sportens beste sider hver gang det kommer en ny bil inn i seksjonen. Jeg tror absolutt det blir mest spennende for tilskuerne!

Men, ikke bare blir publikum fornøyde, men også førerne i de forskjellige klassene. De vil jo helt klart kjøre løyper der de kan utfordre bilens egenskaper og virkelig vise hva den er god for!

Det er jo ikke sikkert alle førerne i disse klassene føler det akkurat som jeg har beskrevet det, men dere forstår sikkert poenget mitt! :smile::smile::smile:

nbm
05-15-2010, 00:43
det er jo greit nok men det går fortsatt ann å gjøre bare enn bygger banene riktig, ikke det att det er like lett men det har jo gått før, det så enn jo både i tronheim og bergen i 08

en annen ting er att de fleste er for opptatt av konkurranse og glemmer att det skal være gøy, hadde det vært motsatt tror jeg kanskje det hadde blitt mer artig å komme, en annen ting er att de fleste har som regel en stoppe klokke i bilen å det gjør jo egenlig bare ting enda mer stressende, kjører enn uten så bruker enn den tida det tar!

største utfordringen er jo å bygge baner, for de som bygger de har jo ikke kjørt i alle klasser så det er jo ikke lett for de å bygge uten tips og meninger av de som kjører i klassene så hvis dere vil gjøre noe bedre så bli med å bygg baner å se om det kan hjelpe, å da ser jo de som normalt sett bygger banene åssen dere mener det er mulig å kjøre, eller hva?

en annen ting jeg ikke har noe sansen for er att man har lov til å knekke sine egne pinner og bare blir belastet 25 prikker for det, skulle blitt belastet iallefall det dobbelte for da blir det ikke så atraktivt å knekke de...

Skjalg
05-15-2010, 10:01
en annen ting er att de fleste har som regel en stoppe klokke i bilen å det gjør jo egenlig bare ting enda mer stressende, kjører enn uten så bruker enn den tida det tar!

Det trodde jeg også før jeg prøvde. Min opplevelse er at med stoppeklokke ble jeg mye roligere og kunne disponere tiden bedre. Nå sist på brokelandsheia kjørte jeg 8 av 10 seksjoner på ca 2 minutter.

nbm
05-15-2010, 12:02
Det trodde jeg også før jeg prøvde. Min opplevelse er at med stoppeklokke ble jeg mye roligere og kunne disponere tiden bedre. Nå sist på brokelandsheia kjørte jeg 8 av 10 seksjoner på ca 2 minutter.

ok da skal jeg prøve det når jeg skal begynne å kjøre igjen!

Tore Hansen
05-15-2010, 14:26
99 prosent av pinnene som bli knekt er fordi folk ikke har tid til å prøve å kjøre banen slik den er tenkt da. ikke spesielt publikumsvennelig å se offroadbiler kjøre inn i banen,knekke tre pinner uten å prøve en gang,og så kjøre ut av mål igjen.. noe å tenke på kanskje...:eyemouth::eyemouth:

supersvein
05-15-2010, 23:44
99 prosent av pinnene som bli knekt er fordi folk ikke har tid til å prøve å kjøre banen slik den er tenkt da. ikke spesielt publikumsvennelig å se offroadbiler kjøre inn i banen,knekke tre pinner uten å prøve en gang,og så kjøre ut av mål igjen.. noe å tenke på kanskje...:eyemouth::eyemouth:

Det tror ikke jeg.
Jeg tror like mange pinner knekkes kynisk for å slippe å banke bilen på hinderet, eller at en ikke tror hinderet er overkommelig uansett (like lite underholdende uansett). I tillegg til at det naturligvis også knekkes pinner i ren skjær uflax.
Når det gjelder pinner, vil det alltid være en vurdringssak om det er mest lønnsomt å ta pinnen (25p) med en gang mot å rygge 4-5 ganger (24-30p i standard) for å kanskje klare å passere hinderet (uavhengig av tiden).