PDA

View Full Version : Koble 220v kompressor til bussens anlegg

Blesvik
02-04-2007, 17:17
Kjøpte en liten 220v kompressor som jeg tenkte å bruke til å kjøre opp trykket før jeg starter, så jeg slipper å pøse ut for mye sur eksos på f.eks. en campingplass når vi skal dra.
Det vil også være nyttig i for å etterfylle systemet når bussen står lenge på konkurranser etc slik at dørene funker og at luftverktøy er klart til bruk.
Jeg ville fjerne tanken på kompressoren for å spare plass i motorrommet men det er to rør koblet fra kompressoren til tanken.
Tenkte at disse kunne kobles sammen men en sa at da ville kompressoren bli vanskelig å starte.
Noen som vet mer om dette?

http://img49.imageshack.us/img49/5781/dsc00322vi1.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/1606/dsc00324qu3.jpg

Henrik
02-04-2007, 19:52
Du fikk ikke litt større bilder a'?:D

Elektron
02-04-2007, 20:17
Kompressoren din er kontrollert av en pressostat som også fungerer som en avlastings-ventil. Dvs. at den biten rør som leverer luften frem til tanken blir tømt for luft når kompressoren stanser på max trykk. Du må koble opp dette på samme måte som det er nå, men du kan ta bort tanken. Bildene dine var litt store og ikke så lette å se detaljer på, men jeg tror du ser dette som jeg snakker om, lett. Røret fra kompressoren går vel inn på tanken via en tilbakeslagsventil, og dette røret er forbundet med presostaten via en liten slange som avlaster trykket i dette røret. Presostaten er skrudd direkte på tanken, den skal jo ikke bli avlastet av sin egen funksjon, det vil bli som å bite seg i halen. Kompressoren vil starte og stoppe ustanselig da.
Koble til både tilbakeslagsventilen og pressostaten til det røret som du vil sende luft inn til original-systemet i, og dette vil fungere bra. Thefinger

Elektron
02-04-2007, 20:36
Prøver å legge opp et bilde her. Thefinger

Elektron
02-04-2007, 20:42
Siste revisjon :rolleyes:

vaktmester
02-04-2007, 21:06
Det enkleste er en slange med enveisventil på fra hurtigkoblingen på kompressoren til fylleventilen på bussanlegget.

Hilsen Lasse:cool:
Latskap skaper
enkle løsninger;)

Blesvik
02-04-2007, 21:54
Takk for god hjelp Elektron!
Hadde selvfølgelig vært enklest og latt tanken være på og kjørt luften direkte fra den men har lyst til å spare på plassen..:)

Klønete av meg å legge ut så store bilder..
Tok dem med mobilen så jeg tenkte ikke på at bildene skulle bli slik!