PDA

View Full Version : Biodiesel / vegetabilsk olje på 4D56?

Sveini
05-14-2010, 23:42
Hei!

Har lest og sett en del på nettet angående bruk av biodiesel og ymse varianter av vegetabilsk olje på dieselmotorer. Mange har prøvd dette, og det er vist på diverse TV show at det er mulig, bl.a Mythbusters og Top Gear. Finnes også mange filmer på Youtube rundt dette.

Dette er noe som virker interessant å teste ut, lurer derfor på om noen har erfaringer med dette på Mitsumotorer, evt vet noe om hvordan Mitsu forholder seg til bruk av biodiesel.

Bilen som er aktuell for meg er en L200 2005 mod.

Mvh Sveini

SilverFox
05-15-2010, 10:34
Hvis du ser bort fra tapseffekt og at det kommer til å lukte gatekjøkken, så tror jeg det skulle gå bra. Noe mer koks å skit må du påregne, men for mototrens del, så tror jeg ikke det skulle være farlig. Men følg med:smile: Bare en måte å finne ut av dette, å det er å prøve :smokin: Lykke til

Sveini
05-15-2010, 20:46
Gatekjøkkenlukt er ikke noe problem, har sett på en bil en gang som kjørte på 100% brukt frityrolje, og den luktet godt:)

Det som jeg er redd for er om det kan bli langtidsproblemer med dieselpumpa eller dyser og slikt. Hvertfall ren olje er jo ganske tjukt i forhold til diesel. Skal være sikker på at dette ikke blir noe problem, har ikke tenkt å bruke bilen som et risiko test prosjekt, for ny og fin til det! Derfor håper jeg at noen andre har prøvd og vet hva som går.

Dyre
08-30-2010, 16:51
noen som har erfaring m spillolje som drivstoff, eventuellt blandet m parafin. har hørt om folk som har kjørt på slikt:idea:

KJELLIS
08-31-2010, 00:09
Har en svenske på jobben som bruker brukt hydraulikk blander det ut i diesel 60-40, hvor bra det er i lengden er vansklig å si ikke, NB bør unngås på vintern:laughing: (ja han er svensk..)

Dyre
08-31-2010, 16:58
trur d blir litt tjukt, måtte jo ver ein svenske:grinpimp:

SilverFox
08-31-2010, 21:17
er litt sykt hva enkelte vurderer å putte på tanken sin her.. kreativt ja, men bra? nei.. spillolje? det er vell ikke uten grunn den oljen blir tappa ut? full av sponbitter og gamle avleiringer? vil tro hydralikkolje vil tære hardt på motoren over tid.. hvorfor ikke bare kjøre til nærmeste dieselstasjon og fylle der? blir det for dyrt er det jo en stor mulighet for å selge dieseldyret dere eier, å gå til innkjøp av en elbil :)

Dyre
08-31-2010, 21:21
lurer bare på om det går sånn for gøy, og nødstilfeller:wink_animate: