PDA

View Full Version : Heving/etc

lobster
05-24-2010, 23:35
Hei folkens. Eg er helt ny her på forumet. Veldig bra side! Eg kjøpte meg en Nissan king cab D21 86 mod for å trekke båthenger med. Men så begynte eg å kikke på bilder her inne og ting tok helt av. Har sveiset opp hele bilen. Men det er mye eg lurer på av det tekniske. Hvordan går eg frem for å heve bilen? Eg vil heve den mye, samt sette på 35" eller noe slikt. Er dette greit å få godkjent? Hva annbefaler dere rundt dette?

mvh
Lobster

Tommy
05-25-2010, 05:59
først og fremst.... velkommen hit...
Det er ikke en enkel bil å heve mye bilen din siden den ikke har stiv fremaksel, men å vri litt på torsjonen fremme samt nye fjærer bak vil gi litt. så kan du sette på den boddy lift som er klosser mellom ramma og karroseri.
Mye kommer ann på om du skal ha dette godkjent??

Ghosterix
05-25-2010, 07:56
ikke enkelt å få godkjent heving og større dekk her i landet.
heving kan det være at du finner Kit som har papirer på... hør f.eks med bgnor og/eller norsk offroadteknikk. dekk kan det bli verre med, iallfall så 'mye' som 35" da det finnes lite papirer på det.
Du MÅ iallfall finne deg et hevesett med papirer og så søke om å få godkjenning på det først. så kan du evt etterpå prøve å få til større hjul.

men kanskje det finnes håp??..se link:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2010/Om-godkjenningsordning-for-ombygde-kjoretoy.html?id=600858

lobster
05-25-2010, 10:44
Vil de påpeke en slik ombygging ved EU kontroll ? Eller er det bare hvis eg skal vise den med biltilsynet at eg får problemer? Tror eg går for 33" hvor mye syns dere er passelig å heve bilen?

Ghosterix
05-25-2010, 14:04
eu-kontroll vil nok påpeke dette.
Det smarteste er å sjekke at du får tak i et kit som du får godkjent (hvis det finnes til D21)... kan fort spare deg for en del trøbbel etterhvert. Dekk er jo ikke det verste å måtte legge om etterhvert, og du bruker jo naturligvis riktig dimensjon på EU-kontroll.

lobster
05-25-2010, 14:14
Tusen takk for gode svar:)

lobster
05-25-2010, 14:23
Tusen takk for gode svar:)

http://www.nissan4x4.co.za/GH_ShowArticle.asp?HID=45

meget god illustrasjon. hva koster noe slikt?