PDA

View Full Version : Bygge om fram aksel

båbbærn
06-13-2010, 22:16
Heisan.

Jeg husker ikke heilt hvor det var, men jeg fikk for en gooood stund siden en link med bilder fra noen som hadde sveiset om framakselen fra en GD så den kunne brukes på fordeler kasse (eks suzuki, toyota el.l.) som gikk andre vegen.

Er det noen der ute som har noen ide om hva jeg snakker om, og som ev. kan hjepe meg å finne tilbake til den linken?

Hadde vært fint med det ja.

MVH
Daniel

Holten
06-13-2010, 23:15
Uten at jeg har peiling i det heletatt! Så tipper jeg at de har brukt en bakaksling og sveist på ytterendene fra en framaksling?

klausen
06-13-2010, 23:24
mener at det er "bare" og kutte av utgående hylser fra diffhuset, snu huset 180 grader og sveise det fast igjen, om dere skjønnerThefingerThefinger

båbbærn
06-13-2010, 23:36
Det er rett som klausen skriver, bare å kutte av hylsene og snu huset, men det jeg spør etter er en beskrivelse med bilder. Jeg har sett den før, men husker ikke hvor.

sven
06-14-2010, 00:20
men om du gjør det vil du få huset på høyre side, og det vil si at du enten må montere motoren svært høyt, eller kjøre uten mellomaksel forover...

jeg ville og tro at en bakaksel med ytterdeler fra en framaksel er veien å gå....

Holten
06-14-2010, 00:32
Diffen vil jo ikke flytte plass om man kapper hylsene helt inne ved diffen?

sven
06-14-2010, 23:12
nei, men da får du vel ikke med deg sperresylinderen heller...

Rossi
06-15-2010, 09:34
Du kan jo lese en del om dette i denne (http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=19208) tråden på 4x4sweden. Vet at det er flere som har gjort det, men har ikke egen erfaring av det så jeg kan ikke uttale meg om saken:smile:

Bilkar
06-15-2010, 15:32
Sperra står jo der uansett, trenger vel ikke flytte den..?

Amund
06-15-2010, 20:30
Nå er jeg på litt tynn is, men jeg tipper at

1. Bobbærn skal IKKE ha denne akselen på en GW
2. Sperra er avhengig av ekstra splines på stikkakselen, og dette finnes kun på ene sida

Dermed er løsningen å bruke transferkasse med diffen ut på VENSTRE side, for de er vel på høyre side originalt på GW? Finnes en del kasser å velge i, alle XJ/YJ/TJ f.eks. har venstrediff

På en del aksler går det an å snu hele diffen, eller bare flytte kronhjulet over på motsatt side, kanskje en idé det og?