PDA

View Full Version : skeiv framaksel?

båbbærn
06-15-2010, 21:20
Heisan.

Nå har jeg ein artig utfordring til dere. Jeg har jobba og sliti med å finne feilen for ein voldsom risting i rattet på min 86 mod. GD 300 LWB.

Jeg har bytta hjulspindel lagrene (hjul lagrene) på begge sider forran, hatt full overhaling av bremsene, prøvd minst 5 forskjellinge hjulpar og sjekka at det ikke er noe slark noe sted.

Det jeg nå har klart å finne ut av er følgende, hjulene sto og skrevet litt i utgangspunktet (negativ spissing). det var litt større avstand mellom dekkene på fremsiden i forhold til baksiden. Jeg trudde det var feilen, og rettet det mere opp. Da viste det seg at ristinga ble enda værre. Før jeg gjorde noe begynte ristinga rundt 75-80. Når jeg rettet opp forstilingen så det ble nogenlunde nullstilt begynte det å riste rundt 60. Nå har jeg justert inn staget igjen, så nå skræver den enda mer enn før, og nå begynner det ikke å riste før jeg når rundt 100. Det jeg nå ser, er at den sliter mye på indre dekk skulder. Tidligere slet den mer på yttre skulder.

Noen som har noen ideer her.

Vurderer å prøve å bytte hele akselen for å se om den kan værra bøyd, men det blir jo så himla mye jobb, og så har jeg bare en aksel hylse, så jeg må flytte over alle delene fra den akselen jeg allerede har.

Håper det er noen som kan hjelpe meg med noen gode og konstruktive ideer.

Rambalder
06-16-2010, 11:29
Har drevet ganske mye med GD, og i 90% av tilfellene er det dårlige foringer i panhard stag foran eller dårlige endeledd på styring/ paralellstag.

det kinkige her er at endeledd og panhard kan virke bra, men prøv å teipe fast videokamera og se hvor bevegelsen begynner - tipper det begynner med liten bevegelse i panhardstag, -> dette gjør at styrestaget faktisk styrer side til side pga slakk og så bare aksellererer utslaget

har du stiv styredemper eller bulket original styredemper blir det 200% værre enn uten i det heletatt..

radiusarmer har fint lite med dette fenomenet å gjøre.

min erfaring er at selv ved bittelitt kast i hjulet, eller at man kjører i ei asfaltskjøt eller annen krass dump, så begynner faenskapen.

kan også være slakk på styresnekka, men det er sjelden årsak til shake-mest bare vandring i veibanen.

spissing bør være 0-2mm

er bilen hevet, blir den enda mer sensitiv til litt myke foringer/ litt slakk i endeledd. er paralellstaget bøyd har jeg oxo sett dette stå å svaie (men da snakker vi diagonalhjul i 35" + på hjemmebredda felger(som er 8-kanta)

håper du finner ut!

GMC-Tom
06-28-2010, 22:28
Har ingenting med GW å gjøre, men må bare si at jeg har samme problem med min Landcruiser 70. Bilen er tight og fin, men 70 km/t og spor i veibanen eller asfaltkant, så holder hele bilen på å hoppe av veien. Går fint på ny og fin vei.
Ny balanserte hjul.

Finner ikke ut av dette jeg heller, men skal sjekke spissing nå.
Kan selvfølgelig være ett stag eller foring av noe slag, men alt virker så tight og fint.