PDA

View Full Version : Bygge Offroadleketøy

snaggletooth
06-15-2010, 22:48
Til tross for nok av andre små og store prosjekter er det noe inne i hodet mitt som har veldig lyst til å bygge en offroadbil. Og det ser ut til at jeg like gjerne kan gi etter for mitt eget press først som sistThefinger

Bilen blir en rein skogsbil. litt frikjøring, litt bil-trial (promod), kanskje litt Monsterrace (smallsize) men ikke noe super-satsing med det første.
Planen er å finne en rusten 4x4-bruktbil til rundt 10 000kr og bruke motor, gear, drivverk, aksler og ramme , men konstruere karosseri og bur-konstruksjon fra bunn.

Men hva slags bil bør en gå for?
Må jo være en bensinbil og jo sprekere orginalmotor jo bedere, men samtidig ikke for tungt og klumpete ellers.
Så bør det jo være tilgang på billige reservedeler når det blir behov for det og minst mulig svakheter (enkelte biler har jo en tendens til å ryke girkasser eller toppakninger ved litt hard behandling)

Her er noen biler jeg har tenkt på
Mitsubishi Pajero (80- tidlig 90-tallet)
Nissan Patrol (80- tidlig 90-tallet)
Izusu Trooper (80- tidlig 90-tallet)
Chevrolet Blazer S10
Jeep Cherokee (denne har jo desverre selvberende karosseri så blir vel en del ekstra jobb med å konstruere om den)

Finnes jo mye japse pickuper også, men disse er jo ikke akkurat så spreke motormessig når man skal ned på et slikt prisnivå

Noen som vil dele litt erfaringer:smile:?

fullgass
06-15-2010, 22:55
tenkte jeg skulle nevne at de bilene du har foreslått har torsjon bortsett fra jeep`n. er vel greiest å velge en bil med stive akslinger vil jeg tro.

mannen
06-15-2010, 23:05
HILUX MK2 INGEN OVER INGEN VED SIDEN:smokin::smokin::smokin::smokin::smokin:

snaggletooth
06-15-2010, 23:08
Trooperen har vel også stiv foraksel.
men har en liten ide til hvordan jeg kan konstruere om IFS/torsjon opphenget.:smokin:

snaggletooth
06-15-2010, 23:10
HILUX MK2 INGEN OVER INGEN VED SIDEN:smokin::smokin::smokin::smokin::smokin:

joda...Hi-lux er en kanonbil.
men 2 liters motor på 88HK??
Er det noe enkelt triks for å trimme disse?

mannen
06-15-2010, 23:13
2,4 td de går bra on nok moment, er hvertfall veldig fornøyd

klausen
06-15-2010, 23:37
morrobil, da må det jo bare bli blazer, ivertfall om du skal bruke motor og gir fra bilen:grinpimp::grinpimp:

Xjrebel
06-16-2010, 04:52
du kan jo kombinere et par elementer også,f.eks toyota ramme og aksler med blazer motor og gear.Virker til å være en grei løsning.

fullgass
06-16-2010, 10:55
Trooperen har vel også stiv foraksel.
men har en liten ide til hvordan jeg kan konstruere om IFS/torsjon opphenget.:smokin:

kikket på en trooper en gang tror det var sånn ca 85mod.. den hadde ihvertfall ikke stiv aksling.

snaggletooth
06-16-2010, 12:33
kikket på en trooper en gang tror det var sånn ca 85mod.. den hadde ihvertfall ikke stiv aksling.

var jeg som skrev feil
Nissan Trooper er det vel faktisk ingenting som heterThefinger
mente Nissan Patrol:smile:

Tommy
06-16-2010, 12:47
en kort Nissan Patrol med en oppskremt 3,3 liter hadde vel kanskje vært noe, god svingradius også...

snaggletooth
06-16-2010, 23:28
en kort Nissan Patrol med en oppskremt 3,3 liter hadde vel kanskje vært noe, god svingradius også...

er ikke det diselversjonen?

Mazda B2600 er jo også en variant med en noe større motor. Men dette er mer eller mindre samme som pajero, eller?

toresailor
06-17-2010, 04:36
Hei,

En kamerat av meg har en Dodge Van, Quigley conversion stående heime hos meg.

Dana 60 bak, Dana 44 HD framme, 5 liters V8, NP 208 transfere på en 727 automat Ramma er ikke så galen mener jeg, men karroseriet er ikke noe smykke.
Stive aksler på blad fjærer i begge ender

Om dette kan være av interesse så send en pm. så skal jeg sjekke pris. Tror den selges til rette prisen nå :-)

Thomas K5
06-17-2010, 18:07
Hva med en g-wagen? Der har du jo stiv aksel foran og bak pluss sperrer du styrer selv. G-wagen akslene tåler vel en del og?

woodpecker
06-17-2010, 20:24
Hei, du kan trykt kjøpe hva som helst så lenge det er "kort" hjulavstand,
og stive aksler. motor har lite å si i førsteomgang.

snaggletooth
06-17-2010, 21:31
Ja er vel kanskje like mye smak og behag og alltid fordel og ulemper.
Men takk for alle tips:smile:

Tenkte på g-wagen også men de virker jevnt over dyrere en japsene. Men om de har sperrer orginalt får en jo mer for pengene.
Range Rover har også streifet meg, men det er jo engelsk bil daThefinger

En kompressor eller turbo kan vel monteres på det meste for å gi litt mer guffe:smokin:

Ang lengde. Når jeg uansett skal ha bort hele karossen (Muligens med untak av torpedovegg og gulv foran setene) Så er det vel bare å korte inn ramme og bakre mellomaksel på de fleste biler. (også litt bremserør, ledninger etc da)
Hva er trikset for å korte inn en mellomaksel uten å få kast i den?

Thomas K5
06-17-2010, 21:55
De fleste gammle g-wagen har vel sperre. To spaker i gulvet som du drar opp så har du sperre foran og bak.

HardKåre
06-17-2010, 21:57
Hva er trikset for å korte inn en mellomaksel uten å få kast i den?
Starte med en kort en... ;)

Mazda 2600 er samme motor og gir som Mitsubishi Pajero og L200, men egne aksler og transferkasse da fremre mellomaksling går på "feil" side. Men ifs og ikke stiv aksling, samme som Mitsu.

Chevy-Sheriff
06-18-2010, 13:09
Suburban fra 80 tallet = max 5.000,-
ut med 6,2 diesel, selge denne kjapt = 2.000.-
Kjøp og trimming av en 350 = 7.000.-

= 10.000,-

:beer:

snaggletooth
06-18-2010, 17:05
Suburban fra 80 tallet = max 5.000,-
ut med 6,2 diesel, selge denne kjapt = 2.000.-
Kjøp og trimming av en 350 = 7.000.-

= 10.000,-

:beer:

Interessant.:laughing:
har skjønt at chevy 350 er den billigste veien for å få seg en sprek motor.
men hvor skal en begynne å leite etter slike motorer?
Finn.no, autodb etc har lite sånt.
Hva er triksene for å trimme den?
Og om du kjøper motoren løs trengs det da en masse ledningsnett, som skal koples til sensorer og sonder, trykkregulatorer, bensinslanger, vakum hit og dit etc eller er det bare bensinslange inn på forgasseren og 12V på coilen og kjør i vei?

PrinZe
06-21-2010, 00:23
Du kan også få tak i en Hilux Mk2, og bytte ut motoren der med en 22RE.. (2,4 bensin innsprut) Det ligger en til salgs nå, har ligget en stund, du får den sikkert for en grei pris.. Da er du i området rundt 10 000 tenker jeg :)

Og, hvis du bare skal ha et lekeprosjekt, så kan du jo faktisk montere turbo på den også, da blir den hvertfall sprek ;) I USA kom den motoren også originalt med turbo på noen modeller, da kalt 22RTE..

Chevy-Sheriff
06-21-2010, 10:07
Interessant.:laughing:
har skjønt at chevy 350 er den billigste veien for å få seg en sprek motor.
men hvor skal en begynne å leite etter slike motorer?
Finn.no, autodb etc har lite sånt.
Hva er triksene for å trimme den?
Og om du kjøper motoren løs trengs det da en masse ledningsnett, som skal koples til sensorer og sonder, trykkregulatorer, bensinslanger, vakum hit og dit etc eller er det bare bensinslange inn på forgasseren og 12V på coilen og kjør i vei?

Litt vassere kam, og en gasser som funker i skogen.
Jeg overhalte en Rochester gasser = 1200.- mye billigere enn å kjøpe nye "offroad-gassere" og funker vel så bra.
En subb m 6,2 har jo også et bra servosystem du kan benytte til f.eks hyraulisk styring.
Subbramma er laaaang, men kan fint kappes ned 2-3 meter.
Litt hjemme mekking med bladfjører og du får faktisk grei fjøringsvei.

Sjekk garasjen min, her er det brukt en 78 K5, med en del subb deler.
350 - TH400 - NP208
Har også gått med diesel. Har også brukt subb aksler før det ble D60 og FF14
Garasje: http://www.pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=4521

snaggletooth
07-31-2010, 01:21
Kom over en 97 Suzuki Vitara 2liters V6.

Er disse noe tess?
136HK/172Nm i en 4x4 bil på 1300kg er vel ikke så halv-gæli.
Forhåpentligvis kan en fjærne en god del vekt fra den også.

Er vel uavhengig forstilling (og kanskje bak også) men jeg har et sett med hilux aksler jeg kan bruke.
men er det ramme eller selvbærende karosseri på denne?