PDA

View Full Version : Litt om "alt":

jan terje
06-16-2007, 16:04
Er det stor forskjell på akslene annet en utveksling?
Trodde de gamle Rockyene hadde toyota Motor og drivline?

Ja det er det.

Rockyen har, litt forskjell på bensin og diesel, rundt 3.70.
HiLux har flere forskjellige utvekslinger, vanligst å bruke til offroad er 4.88. Men man kan finne 5.10 på HiAce 4X4 bakakslinger og sette i, passer i Hilux forran og bak. Og 5.27 fra div. delefirmaer.
Det vil si att med bytte til HiLux går Rocyen "saktere"- drar bedre. Selvsagt fint når større hjul skal på.
Fordelingskassen på Rockyen er lavere giret enn HiLux, for å ta nedgiringen lenger "fremme" i driv verket.
Diesel Rocky har en egen 2.8l motor med Turbo og i underkant av 90 hk.
Bensin utgaven er som du skriver en Toyota motor, 3Y. Dette er en meget fin 2.2l motor meget velegnet for offroad da den drar meget godt.
Forgasseren er desverre helt ubrukelig på disse motorene, og er vanlig å erstatte med fx. en Weber fra Ford 2l. (Finnes på eldre Transitt, Granada & Sierra).
Og en nyere Toyota motor, 4Y, går rett i. Men en rar ting oppdaget jeg selv med disse motorene, Toyota bruker forskjellig kløtsj på 3Y og 4Y, mens Rockyen har på sin 3Y samme som 4Y.
4Y er på 2.4 liter.
Servo pumpen fra Rocky bensin er veldig bra, og fungerer bra til bla. orbitrol styring (hydraulisk styring fra fx. gaffel truck).
De orginale Rocky akslingene er så som så. Største problemet er att de er veldig smale. Derfor må man ha spacere forran for å få litt sving med større hjul. Til offroad kan man enkelt skjære løs senteret og flytte det inn i felgen, evt. snu felg banen. (Husk da å fjerne ventilen, sveise igjen hull og borre nytt på utsiden. Kommer det jord eller stein inn med bremse kalipperen rives den ut med en gang. Og, dekket må vrenges på fra "motsatt side.)
Servo snekken er også veldig sterk og klarer fint 37 tommere.
Drivknutene (CV leddene) er betydelig sterkere på HiLux.
Alt i alt er Rockyen en kjempe start bil. Og det er enda mange igjen fra jappe tiden.

snaggletooth
06-17-2007, 11:30
Ser man det.:)

men 3Y motoren er 1,998L og 4Y motoren er rundt 2,2L:p

snaggletooth
06-18-2007, 20:44
Passer da rocky transfearkassa på hi-lux eller omvendt?

jan terje
06-18-2007, 21:24
Passer da rocky transfearkassa på hi-lux eller omvendt?

Rocky gir/transfer passer fra bensin. Diesel Rocky har annet kløtsjhus.

hår ball
06-24-2007, 21:15
kan vell også nevne at diesel rocky har ventilerte fram bremser, noe bensin ikke har..
Og om jeg ikke tar helt feil så innfestinga fra mellom aksel til fram aksel forskjellig på bensin og diesel..

ser og så at patrol akslinger er blitt populært på rocky!
Har selv send søknader på ombygging av min, både med hilux på spoa, og hevesett med patrol akslinger, sitter i bunn å grunn bare og venter på svar..

skall hente meg en hilux dele bil mest sannsynlig i løpe av uka, og patrol akslinger skulle jeg få av en kammerat, om jeg plukka de av crossboned
så det er bare og vente på svar på søknaden min...

Får vell rust sveise litt kanaler i mellom tida..