PDA

View Full Version : jaujau då var det ny bil på meg idag;);)

kimtommy
07-08-2010, 23:01
86mod, 2,6bensin=dyrt:P vis noen kan fortelle meg litt om denna type bil og hhva som kan gjøres med dem så e blir litt informert;) og om noen trenger og kvitte seg med noen deler;) :smokin:

Hovatn
07-09-2010, 13:14
var det denne jeg så i arendal sentrum i dag?

hvis jeg ikke husker feil så er det en som heter Pål Henrik Ødegård som hadde den en stund hvis det er denne bør du bytte alle bremseslanger også den som er ny på venstre side foran da den egentlig ikke passer der

kimtommy
07-09-2010, 17:49
var det denne jeg så i arendal sentrum i dag?

hvis jeg ikke husker feil så er det en som heter Pål Henrik Ødegård som hadde den en stund hvis det er denne bør du bytte alle bremseslanger også den som er ny på venstre side foran da den egentlig ikke passer der

helt sikkert denna, kjøpte den av en som heter david:) skal sjekke de;)

HardKåre
07-09-2010, 23:17
Bremsene kødder du ikke med, så da har du noe du kan jobbe med! :)

Ellers er dette flotte biler, lette og skru på men som du sier litt tørste... Justerer du opp torsjonsfjæra litt fremme og friserer plastikken på støtfangerhjørnene så får du på 32"11,5-15-dekk på en ellers helt original bil. ET=0 passer bra. Har det selv og er fornøyd med det.

Vil du ha på 33" anbefaler jeg litt lett heving, slik at du ikke tar i når dekket flekser.
Ellers spør du om hva som kan gjøres med dem, hva trenkte du på? Jeg har bygget min 2,6 om til 2,5TD fex, så nå bruker jeg "bare" liter'n på mila. Har også montert inn bakdiffen fra en lang utgave slik at jeg fikk brems i bakakselen.

kimtommy
07-10-2010, 01:15
Bremsene kødder du ikke med, så da har du noe du kan jobbe med! :)

Ellers er dette flotte biler, lette og skru på men som du sier litt tørste... Justerer du opp torsjonsfjæra litt fremme og friserer plastikken på støtfangerhjørnene så får du på 32"11,5-15-dekk på en ellers helt original bil. ET=0 passer bra. Har det selv og er fornøyd med det.

Vil du ha på 33" anbefaler jeg litt lett heving, slik at du ikke tar i når dekket flekser.
Ellers spør du om hva som kan gjøres med dem, hva trenkte du på? Jeg har bygget min 2,6 om til 2,5TD fex, så nå bruker jeg "bare" liter'n på mila. Har også montert inn bakdiffen fra en lang utgave slik at jeg fikk brems i bakakselen.

okei da tar jeg ikke sjangsen på og se på bremsene:P takk for att du sa ifra;)
fjæra er vist stilt opp litt, er 31" på den nå, husker ikke resten.. men harlyst på 33" men går det ikke ann og kjøpe sånn gummi greier på biltema, for og heve kaoseriet litt?
også syns jeg den erså sinnsykt hard foran, bare jeg kommer på en hump, så smeller det som bare f.. er det normalt? tror det ernoe galt med bladfjærene bak også for er 4 på den ene sia og 5 på den andre:P tor jegmå prøve og få tak i noen andre:P så si ifra vis du vet om noen billige;=)
og ang motor så har jeg lyst på TD men må vnete til jeg for litt extra kronasjer:P
og ang bakaksel, er detikke orginalt sperre i denna typepajero? jeg føltei hvertfall ikke noe til den sperra, gamle terranoen min raukjørte denna pajeroen i skauen.. men skal prøve og få tak i sånn brems du snakka om;) er det i alle de lange typene?og passer det rett inn? eller må jeg driveog bygge om ogsånn? sorry med mange spørsmål men er ny ang 4WD:P: redface :

HardKåre
07-10-2010, 14:20
Det jeg mente var at hvis du har indikasjoner på noen kreative løsninger på bremsesystemet så må du fikse det ASAP. Du kan ha mye feil med bilen jevnt over, men styring og brems MÅ du ha... :)

Blir noe hardere når du stiller opp torsjon ja, men de korte er skompete og harde i humper. Du skal IKKE ha ulikt antall blader i fjærene, så da har du mer du må ta tak i... ;) Får du tak i fjærer fra en lang Pajero så passer de bra, og hever litt i samme slengen. (Dvs... kjøper du nye fjærer vil det også heve bilen noe, da de gamle siger sammen... )

Ingen type sperre originalt på 1ste generasjon Pajero nei, det kom med gen2. (ca. -93 og opp. ) Er ikke alle lange som er levert med brems, og er for øvrig ikke alle korte som er levert uten heller... Men hvis en Terrano kjørte fra deg, så har du nok ikke. Den har heller ikke sperre. For å finne ut om en aksling har brems jekker du opp begge bakhjulene. Så dreier du på det ene hjulet. Går det andre hjulet samme vei et det brems, går det motsatt vei er det åpen diff.

Er ikke bare plug'n play desverre, Paj Gen1 kom med 2 forskjellige giringer i bakakselen: 1:4,625 og 1:4,875. Desverre kan du ikke se utifra motortype og årsmodell hva som har hva, da må du ringe Mitsubishi og be dem sjekke ut giringa på Autosys. Alternativt så står det et sticker på bakakslingen om hvilken giring som er i, så lenge ikke klistremerket er blitt borte... Eller så kan du telle hvor mange runder hjulene går når du dreier på mellomakslingen... Monterer du feil giring i en ende så ødelegger du i verstefall begge diffene og transferkassa...

På min bil hadde jeg min originale -84 2,6bensin og en lang -85 2,3TD. De hadde samme giring, og da kunne jeg smokke diffen fra den lange rett inn i akslingen min og alt funket utmerket! Sinssykt mye bedre fremkommelighet når bilen drar på 3 hjul i stedet for bare 2... ;)

kimtommy
07-22-2010, 17:24
okei;) bremsene er i hvertfall helt ok;) men fikk tak i orginale blader, men de er brukte, har også fått tak i ett sett med orginale til gen 2.. pluss skal bytte alt av foringer og kuler i fram stillinga;) blir spent på eu godkjenninga i morra:P

kimtommy
07-22-2010, 17:46
vet du/dere hvordan man senker torsjonsfjørene foran? kanskje det hjelper litt på stivheten? å kanskje kule og foringe får litt lenger holdbarhet?

HardKåre
07-22-2010, 21:07
Nei, du har ikke fått tak i bladfjører til Gen2. (med mindre det er noe importgreier) Gen1 fikk spiraler i -89, og Gen2 kom i -92. Do the math... ;)

Du senker da ikke bilen...? ;) Er lett: Jekk opp fronten, og legg deg inn under bilen ca like bak førerdøra. Der ser du torsjonsfjæra kommer bakover fra nedre bærearm. Der den er festet i bakkant går det en laaang skrue opp over x-memberen. Denne strammer du for å heve, slakker for å senke. Blir nok litt mindre stiv om du senker ja.

Gidder du overhale forstillinga FØR EU-kontrollen?? Er jo ikke sikkert det er så slakk i alle kulene så du må skifte dem? Jeg forventer alltid å få etpar 2'ere, og om du får 2 eller 12 betyr ingenting, du får likevel lov å kjøre avgårde, så fixer du det du må.

Hovatn
07-22-2010, 22:24
[QUOTE=HardKåre;211529
Gidder du overhale forstillinga FØR EU-kontrollen?? Er jo ikke sikkert det er så slakk i alle kulene så du må skifte dem? Jeg forventer alltid å få etpar 2'ere, og om du får 2 eller 12 betyr ingenting, du får likevel lov å kjøre avgårde, så fixer du det du må.[/QUOTE]
du tar litt feil der hardkåre. du får total forbud mot kjøring med en 3'er på kontrollen, men det er da en god grunn til det. å hvis du prøver å kjøre bilen avgårde blir politi og biltilsyn sendt etter deg. det er bare slik det er

HardKåre
07-22-2010, 23:16
Yep med 3'er ja, men de gangene jeg har fått beskjed om slakk i bærekuler og drivlinje og til og med i pitmannarmen som er DET ENESTE leddet mellom ratt og hjul har jeg bare fått 2'ere. Skal være BRA MYE slakk før bærekulene gir deg en 3'er... Og jeg har selv byttet mine kuler etterpå...

kimtommy
07-23-2010, 08:14
skal ikke bytte de før eu kontrollen, men siden jeg skal bytte noe så er det vel like greit og bytte alt? er jo ikke så sinnsykt dyrt på bilextra..gruer meg ti eu kontroll nå ja:O har ikke lyst til og senke den men den er så sinnsykt stiv, er litt redd for og slå i stykker de nye kulene og foringene når jeg bytter de?

kimtommy
07-23-2010, 15:50
der var eu kontrollen gjort:P her kommer 2er feila, fjernlys- feil innstilling (justere fjernlys) høyre side, nærlys feil innstiling hr, slakk i hjelpesnekka høyre side, mangler en fjær, men har nye liggende:P eksos lekkasje bakre, seteryggmekansime defekt bak, men den fiksa jeg med engang:P ikke målt avgass.. også var det noen ener feil men det er bare mansjetter begge sider og litt sånn.. så syns ikke detta var så galt, er forsåvidt bare hjelpesnekka og eksosen som koster noe:P;)

HardKåre
07-23-2010, 17:45
Congrats, det var ikke ille... Hjelpesnekke finner du tak i brukt, så strammer du den opp og evt monterer smørenippel i så du får fylt den med fett. Eksos er grei skuring, dra på Biltema og kjøp løse rør som passer så kutter du et område eksosen er helt rund og setter på så du får eksosen ut bakover. Ellers så er dette en god anledning til å bygge 2,5" eksos fra manifolden og ut...

kimtommy
07-23-2010, 21:31
Congrats, det var ikke ille... Hjelpesnekke finner du tak i brukt, så strammer du den opp og evt monterer smørenippel i så du får fylt den med fett. Eksos er grei skuring, dra på Biltema og kjøp løse rør som passer så kutter du et område eksosen er helt rund og setter på så du får eksosen ut bakover. Ellers så er dette en god anledning til å bygge 2,5" eksos fra manifolden og ut...

koster jo bare 1200 ny, så lurer bare på om jeg skal kjøpe den ny;) men syns du jeg burde og bytte begge når jeg først skal bytte? kommer på ca 18 1900 ca for begge;) men åssen er det med 2,5" når det gjelder utslipp og støy? ang eu? blir det mye bråk? vil ha litt bedre lyd;):) nå er det jo 2 lydempere, må jeg ha det når jeg bygger 2,5"? er vel kanskje det lureste ang utslipp? eller? er ikke helt inni detta med 4wd:P takker så mye for svar hvertfall;)

HardKåre
07-23-2010, 22:00
1200 ny... for hjelpesnekke?? Det har du bare på den ene sida. Styresnekka sitter på den andre. Jeg har komplett 2,5" fra manifolden og ut, med èi potte. Bygget av løse rør fra Melonomen. CO ligger rundt 2,4 og grensen er vel på 3 så jeg er langt under. Åpent filter i tillegg så får du fin lyd av maskinen:)

kimtommy
07-24-2010, 01:07
1200 ny... for hjelpesnekke?? Det har du bare på den ene sida. Styresnekka sitter på den andre. Jeg har komplett 2,5" fra manifolden og ut, med èi potte. Bygget av løse rør fra Melonomen. CO ligger rundt 2,4 og grensen er vel på 3 så jeg er langt under. Åpent filter i tillegg så får du fin lyd av maskinen:)

ja 1200 for ny hjelpesnekke på mekonomen,på høyre side..å den greia på venstre koster 700 ca;)
må man ombygge noe ved manifoilen da? eller må man lage ny manifoil?
har sett de har diverse eksos på biltema, har bare tenkt og gjøre det billigst mulig:P og enklest;O men vis jeg hadde brukt sånn utbygger greie ved manifoil, og lagd 2,5" bakover til endes. det går vel? for orker ikke og bytte manifoil og sånn:P tror kanskje jeg har skrvet feil, jeg snakker om hjelpestyrearm jeg:( my bad!;=)

kimtommy
07-24-2010, 01:12
men faen! når det er slakk i hjelpessnekka på høyre side, kan jeg ikke da bare bytte hjlpestyrearmen? å er forskjell??:`(:(

HardKåre
07-24-2010, 09:36
http://i203.photobucket.com/albums/aa238/k_a_eriksen/Teknisk/Hjelpesnekke002.jpg
Hjelpesnekka. Som du ser har jeg borret inn en smørenippel for å få smurt den opp innvendig.

http://i203.photobucket.com/albums/aa238/k_a_eriksen/Teknisk/servopumpe006.jpg
Servosnekka. Får du DEN for 700 så får du ikke kvittering på kjøpet i allefall... Thefinger Mulig du kan få PITMANARMEN for den prisen, men det er bare armen du ser som går fra snekka og bakover...

Her ser du hvordan jeg laget 2,5":
http://www.offroad.no/forum/index.php?s=&showtopic=4165&view=findpost&p=1450552
Som du ser så kuttet jeg fremre rør rett etter manifolden, på et område det var HELT rundt og ikke ovalt eller flattrykket på noen måte, og en stigeovergang for å øke diameteren til 2,5".

kimtommy
07-24-2010, 22:45
stemmer det du sier der;) demonterte bladfjører og endeledda foran og litt sånn idag, og det blei ikke vellykka:( masse skruer og drit som knakk:( så blir en gor del extra utgifter, og extra tid:( :pissed:

kimtommy
07-24-2010, 22:50
vet noen hva det staget endeledda er skrudd inni heter?

vegsir
07-25-2010, 02:01
var det ikke eksos dere holdt på med når jeg møtte dere da?? så noen øreklokker ihvertfallThefinger

sinnsykt godt den gikk egentlig. holdt jo nesten ikke følge når du ga på der:shaking:

Hovatn
07-25-2010, 02:28
Jeg har komplett 2,5" fra manifolden og ut, med èi potte. Bygget av løse rør fra Melonomen. CO ligger rundt 2,4 og grensen er vel på 3 så jeg er langt under. Åpent filter i tillegg så får du fin lyd av maskinen:)
tror du tar litt feil der kåre. utslippkravene du prater om høres ut som RØYKGASS og ikke Co. co kravet er på 0,5%.
kan være jeg tar feil også, men det kommer ann på om det er andre krav på enldre biler

HardKåre
07-25-2010, 02:44
Hehe kan godt være, men jeg er i allefall innenfor på alle parametre, med 2,5"eksos, åpent luftfilter, 1/4turn ekstra diesel og 0,2bar ekstra turbotrykk... :) For 2. EU-kontrollen på rad... Thefinger

vegsir
07-25-2010, 03:08
tror du tar litt feil der kåre. utslippkravene du prater om høres ut som RØYKGASS og ikke Co. co kravet er på 0,5%.
kan være jeg tar feil også, men det kommer ann på om det er andre krav på enldre biler

mener på at det der nox greiene er på 3 når det er turbodiesel. tror det var det vi blei enige om når jeg var inne med bestemor:grinpimp:

men du har vel diesel hardkåre?? blir kanskje litt feil med 2.5'' rakrør på en bensiner eller???

HardKåre
07-25-2010, 09:21
Hehe jepp 2,5TD, men jeg har èi potta i anlegget mot 2 originalt.

kimtommy
07-25-2010, 10:35
var det ikke eksos dere holdt på med når jeg møtte dere da?? så noen øreklokker ihvertfallThefinger

sinnsykt godt den gikk egentlig. holdt jo nesten ikke følge når du ga på der:shaking:

jo blei ferdig med eksosen;) kjøpte bare bakre del på bilextra;) men begynte og skru av bladfjørene bak, og da knakk de sikkerhets skruene som står i det lokket, også skrudde jeg av endeledda, og endeledda knakk inni den greia de er skrudd i:(
var bare halv speed detThefinger:beer: