PDA

View Full Version : Pajero vs patrol

Bernh
07-24-2010, 14:19
Jeg skal kjøpe min første 4x4
Tenkte da enten en gammel Pajero 2.5 kort eller en Patrol 3.3
Lurte da på hva som er best, skal brukes til fiske turer/skog turer men også frem og tilbake fra skolen.

Min tanke gang er at Pajeroen er billigere i drift en Patrolen? men mindre plass og må vipe fram sete for og ha passjaserer.

Hva vil dere anbefalle?

MVH:smile:

extremetoy
07-24-2010, 14:28
Jeg skal kjøpe min første 4x4
Tenkte da enten en gammel Pajero 2.5 kort eller en Patrol 3.3
Lurte da på hva som er best, skal brukes til fiske turer/skog turer men også frem og tilbake fra skolen.

Min tanke gang er at Pajeroen er billigere i drift en Patrolen? men mindre plass og må vipe fram sete for og ha passjaserer.

Hva vil dere anbefalle?

MVH:smile:toyota:smokin:

HardKåre
07-24-2010, 14:44
Har selv Pajero 2,5 og vil selvfølgelig anbefale den :D Pajeroen har bedre kjørekomfort enn Patrol, og pga vekt og størrelse mye bedre i terreng. Den har også en veldig mye bedre svingradius. Paj har torsjonsfjær foran mens Pat har blad. Det gir også bedre kjøreegenskaper på min!

Patrolen derimot (gammel kort regner jeg med) er utstyrt med en lastebilmotor og er generelt litt mer lastebil å kjøre. Men motoren er da overdimmensjonert og tilnærmet skuddsikker.

Pajero har noe problemer med gearkasse og topp hvis du ikke passer på bilen, mens Patrol sliter forstillinga pga en tung motor. Og bladfjører. Derfor er også Pajeroen billigere i innkjøp.

Bernh
07-24-2010, 14:49
Har selv Pajero 2,5 og vil selvfølgelig anbefale den :D Pajeroen har bedre kjørekomfort enn Patrol, og pga vekt og størrelse mye bedre i terreng. Den har også en veldig mye bedre svingradius. Paj har torsjonsfjær foran mens Pat har blad. Det gir også bedre kjøreegenskaper på min!

Patrolen derimot (gammel kort regner jeg med) er utstyrt med en lastebilmotor og er generelt litt mer lastebil å kjøre. Men motoren er da overdimmensjonert og tilnærmet skuddsikker.

Pajero har noe problemer med gearkasse og topp hvis du ikke passer på bilen, mens Patrol sliter forstillinga pga en tung motor. Og bladfjører. Derfor er også Pajeroen billigere i innkjøp.

Takk for svar:) er en gammel lang version patrolen.

Er det noe plass og legge sekk og telt bag i pajeroen, ser på bilde at bak setene er helt i enden:S

MVH

HardKåre
07-24-2010, 17:07
Det ER dårlig plass bak i kort Paj når du bruker alle 4 setene. Men du har god plass hvis du slår opp baksetene. Men hvis du trenger bagasjeplass og sammenligner med lang Patrol må du jo vurdere lang Pajero også, den har faktisk bedre kjørekomfort enn den korte, og er likevel fortsatt mindre enn lang Patrol.

fullgass
07-24-2010, 17:59
jeg ville selvagt gått for patrol :wink_animate:

ulempene over her om patrol har jeg bare vært borti når bilene er hevet, store hjul (37"+), oppskremt motor og real offroadkjøring. ellers så vil jeg påstå at rent mekanisk er patrol veldig pålitelig, men rust er et stort problem og sjelden man finner en patrol med lite rust :shaking:

pajero har jeg hatt veldig liten erfaring med.

vegsir
07-25-2010, 03:16
skal du bruke det i skauen så er jo selvsagt patrol å foretrekke av den enkle grunn at de har stiv aksling:wink_animate:

komfort kan jeg ikke uttale meg noe særlig om da jeg kun har testa original pajero på 30'' og ome heva patrol på 35 med lite luft på vinterføre. men så vidt jeg husker så var patrolen veldig mye mere behagelig å kjøre. men var nok en nyere modell enn det du kikker etter.

pajeroene sliter jo også fryktelig med de automatiske frihjulsnava sine.

gamle lcen min med utslitte bladfjører og heva ved å sette spiralfjører mellom ramma og akslingen. var faktisk veldig fin å kjøre etter vei med og funka bra i skauen. men på dårlig vei og dårlige fartshumper var den en smule stiv. men en paj med oppskrudd torsjon er nok noen hakk verre.

det beste er jo selvsagt om du får testa begge deler og velger den du liker best, vi kan sitte her å legge ut om fordeler og ulemper på begge to til vi blir helt grønne i øyene. men det er jo du som skal ha en bil du er fornøyd med:wink_animate:

Kaare
07-25-2010, 12:30
Ville valgt den bilen jeg fant som var i best stand iforhold til hva jeg hadde hatt råd til å betale uavhengig av merke el type. Dvs sett på Toyota også.

Bernh
07-25-2010, 13:45
Takk for alle svar, skal dra og ta en titt på en patrol, så vis jeg liker den blir det patrol vis ikke skal jeg fortsette og lette :)

MVH